ידוע כי לאה בהריון של דינה עשתה חשבון שאם גם זה בן לרחל יהיה רק בן אחד לכן התפללה ונהפך להיות בת!
ולכן מובן למה דינה יצאנית הייתה, לפי שבטבעה היא בן, וכן יסף היה מסלסל בשערו כי היה לו בחינה של בת!!
ולכן דווקא יוסף מתאים לקבל את הבכורה, כי הוא היחיד שיש לו חלק גם ברחל וגם בלאה!
ולדעתי אין זה מספיק, שהרי יש בכור לבילאה וזילפה. ואם תאמר שהם בני השפחות, למה עדיף בכור של רחל שהוא מבניו האחרונים של יעקב, ולא תיתן ללוי משרת ה' וכדו'?
לפי פסוקי התורה יוצא שיעקב עזב את יצחק אביו כששם היה בן 623 שנה, רק שם נפטר בגיל 600... נמצא שיעקב נטמן בישיבת שם ועבר, אבל לא קיבל משם אלא רק מעבר.
וכך מדוקדק ג"כ בלשון רש"י סוף פרשת תולדות שכתב: " וְלָמַדְנוּ מִכָּאן שֶׁנִּטְמַן בְּבֵית עֵבֶר י"ד שָׁנָה וְאַחַר כָּךְ הָלַךְ לְחָרָן".
וכן בדבריו בתחילת פרשת ויצא וז"ל: וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהֽוּא. לְשׁוֹן מִעוּט; בְּאוֹתוֹ מָקוֹם שָׁכַב אֲבָל י"ד שָׁנִים שֶׁשִּׁמֵּשׁ בְּבֵית עֵבֶר לֹא שָׁכַב בַּלַּיְלָה, שֶׁהָיָה עוֹסֵק בַּתּוֹרָה."
ומקור רש"י במגילה: שכל אותן שנים שהיה יעקב אבינו בבית עבר לא נענש וכו'
היה יעקב בבית עבר מוטמן ארבע עשרה שנה, עבר מת לאחר שירד יעקב אבינו לארם נהרים שתי שנים וכו'
ידוע כי לאה בהריון של דינה עשתה חשבון שאם גם זה בן לרחל יהיה רק בן אחד לכן התפללה ונהפך להיות בת!
ולכן מובן למה דינה יצאנית הייתה, לפי שבטבעה היא בן, וכן יסף היה מסלסל בשערו כי היה לו בחינה של בת!!
ולכן דווקא יוסף מתאים לקבל את הבכורה, כי הוא היחיד שיש לו חלק גם ברחל וגם בלאה!