• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מדוע אסור לקרוא כתב שתחת התמונה בשבת?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בגמ' (שבת קמט.) כתוב: "כתב המהלך תחת הצורה ותחת הדיוקנאות אסור לקרותו בשבת".
ופירש רש"י: "אסור לקרותו בשבת - שמא יקרא בשטרי הדיוטות".
והבית יוסף בסי' ש"ז סעיף ט"ו כתב: "ונראה דטעמא משום דהוי שטרי הדיוטות".
ולא כתב הטעם "שמא יקרא בשטרי הדיוטות" אלא "דהוי שטרי הדיוטות".
וכן כתב הפרי מגדים (אשל אברהם ס"ק כ"א): "מה שכתב רש"י שמא, לאו דווקא אלא דהוה שטרי הדיוטות ועובדין דחול עי' ט"ז אות י"א וכו' ובב"י דהוה שטרי הדיוטות תיקן לרש"י ז"ל".
ובאליה רבה (אות ל"ז) כתב: זה לשון בית יוסף: "ונראה דטעמא משום דהוי שטרות הדיוטות", עד כאן. ותימא, הא פירש רש"י להדיא דף קמ"ט גזירה שמא יקרא בשטרי הדיוטות, וכן כתב הרא"ש ושבלי הלקט סימן ל"ג".
אולם, בחזון עובדיה שבת ו' עמ' סז כתב:
1732470763089.png
ולכאו', למה הרב פסק כדעת רש"י, ולא כמש"כ הב"י (בדעת רש"י)?
 
באמת היה מקום לומר שיש כאן מחלוקת האם שייך לומר בכותל שטרי הדיוטות כיון שהוא דבר קבוע בקרקע וחשוב או לא
ולדעת רש''י אין לו דין שטרי הדיוטות ולדעת הב''י יש לו
וקושיתך קשה למה כתב כרש''י
ואולי תעתיק כל דברי הרב שם בהגה
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון