• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מה היה המעשה עם מרן זי"ע

דנו פה אם זה ראוי להתכבד אם לאו, ואם השאלה על קורקבן או קיבה אז זה שו"ע מפורש שבטל
מחילה מכת"ר אבל מדובר בבהמה שנמצאה טריפה, גם אם הסימן נמצא בקורקבן כל הבהמה טריפה גם לא קורקבן אלא גם חלק חשוב ועל זה הנידון אם חתיכה צריכה להיות מבושלת או לא.
 
א. ישר כחכם בבירור דברי מרן, אתם כח נפלא!
ב. דברי מרן הרש''ל לכאו' לא הגיוניים מכיון שלא מצוי בקורקבן מסמר, ולא שוחטים הרבה עופות בערב ר''ה אלא יותר הגיוני על כבשים.
ג. מותר לרב לשכוח סיפורים.
 
אין צורך, אני בטוח שיש לרב דברים חשובים יותר להתעסק בהם...
אתה רציני, וכי לעולם לא תשאל, תמיד שיהיה לך שאלה כגון זאת תגיד שלא תשאל אם כן לעולם לא תדע דעת תורה (זה חלק מהשימושה)
וכי זה דבר פשוט,
בקיצור דברים לא נכונים לפי דעתי.
 
מה קרה כולה סיפור מה זה משנה קוקרבן או כרס?! ההלכה לא משתנית שבדבר כזה לא אומרם חתה"ל
חבר יקר מה אתה בלחץ.
מה זה כולה סיפור זה לדון בדברי מרן ובמעשה שהיה עמו מעשה רב.
מי אמר משנה קורקבן או כרס, מה קורה לך.
ההלכה כן משתנית. עיין ש"ע סי' קי שדבר חשוב לא בטל גם אם אינו חה"ל.
 
אני לא זכיתי להבין במה התבטא הגדלות של מרן בסיפור הזה? ובפרט יותר מהרב האשכנזי???

הרי מרן רק ציטט הלכה ברורה בשו"ע סי' קי שדבר שאינו מבושל אין בזה דין חתיכה הר"ל, בלי שום פלפול וגדלות, כל מי שלמד את זה יודע ושולף את זה! ולגבי הרב האשכנזי שהתחיל לפלפל, הפוך זה הגדולה, כי הוא הולך לפי הרמ"א שם, שאפי' דבר שאינו מבושל יש על זה דין שחתיכה הר"ל , והתפלפל כדי למצוא קולא אפי' אליבא דהרמ"א, בלי להשתמט ממנו ולפסוק רק לפי השו"ע !
 
אני לא זכיתי להבין במה התבטא הגדלות של מרן בסיפור הזה? ובפרט יותר מהרב האשכנזי???

הרי מרן רק ציטט הלכה ברורה בשו"ע סי' קי שדבר שאינו מבושל אין בזה דין חתיכה הר"ל, בלי שום פלפול וגדלות, כל מי שלמד את זה יודע ושולף את זה! ולגבי הרב האשכנזי שהתחיל לפלפל, הפוך זה הגדולה, כי הוא הולך לפי הרמ"א שם, שאפי' דבר שאינו מבושל יש על זה דין שחתיכה הר"ל , והתפלפל כדי למצוא קולא אפי' אליבא דהרמ"א, בלי להשתמט ממנו ולפסוק רק לפי השו"ע !
דווקא משם (סי' ק"י) משמע להיפך, שגם חתיכה שאינה מבושלת שייך חה"ל, ומסי' ק"א נכתב להיפך. (בסתם ויש)
וא"כ יש סתירה בדברי השו"ע.
אך יש שאומרים שמה שמרן כתב בסי' ק"י שגם באינו מבושל שייך חה"ל והוא כהי"א בסי' ק"א, זו דעתו, ואז יש לפסוק כשיטת היש ולא כשיטת הסתם.
לכן לכאו' אין ראיה לדעת השו"ע להדיא.
(כמדומני שיש גם מי שאומר שבסי' ק"א זה רק לעניין תרנגולים [אולי השולחן גבוה], ועיין לעיל מה שנכתב בזה).
 
מדוע צריך להביא משו"תים אם לכאורה זה כבר כתוב בשו"ע במפורש?
שלחן ערוך - יורה דעה (ק"א ג)
וְכֵן לֹא חֲשִׁיבָה רְאוּיָה לְהִתְכַּבֵּד אֶלָּא אִם כֵּן הִיא מְבֻשֶּׁלֶת. וְכֵן כֶּבֶשׂ שָׁלֵם אוֹ חֲתִיכָה גְּדוֹלָה יוֹתֵר מִדַּאי, לֹא חֲשִׁיבָה רְאוּיָה לְהִתְכַּבֵּד, שֶׁאֵין דֶּרֶךְ לִתֵּן לִפְנֵי הָאוֹרֵחַ כֶּבֶשׂ שָׁלֵם אוֹ חֲתִיכָה גְּדוֹלָה יוֹתֵר מִדַּאי. וְיֵשׁ חוֹלְקִים בְּכָל זֶה.
 
חזור
חלק עליון