הבוחר יבחר.לא נכון כלל.
זוהי ההמצאה 'שלו', לא שלי.
עכ"פ כבר כתבתי שאם אין יסוד לזה בראשונים בודאי שלא שייך לסמוך על זה.
הבוחר יבחר.לא נכון כלל.
זוהי ההמצאה 'שלו', לא שלי.
היא הנותנת, שכיון שהיא על שערה ממש וכשמוציאה אותו 'שערה נשאר מגולה', למרות שאין חיוב לכסות חלק זה - האשה לא תעשה זאת כיון שרגילה לכסותו [והראיה שהיתה עד עכשיו עם הכיפה] ולכן לא תשלוף ומותר לצאת בשבת, אולם לדעת ת"ק כיון שמותר לה להשאר כך חוששים שתשלוף ולכן לא תצא כן בשבת.אדרבה מכיון שהכיפה מחוץ לשבכה יש יותר חשש שתשלוף
המצאת ביאור חדש במחלוקת ת"ק ור"ש...היא הנותנת, שכיון שהיא על שערה ממש וכשמוציאה אותו 'שערה נשאר מגולה', למרות שאין חיוב לכסות חלק זה - האשה לא תעשה זאת כיון שרגילה לכסותו [והראיה שהיתה עד עכשיו עם הכיפה] ולכן לא תשלוף ומותר לצאת בשבת, אולם לדעת ת"ק כיון שמותר לה להשאר כך חוששים שתשלוף ולכן לא תצא כן בשבת.
בדברי הרמב"ן והרשב"א הוא הוא אשר כתבתי. זה לא ביאור חדש אלא הם הם הדברים. החלק הקדמי של הראש מגולה ללא הכיפה, והמחלוקת היא האם חוששים לגילוי שער זה או לא.המצאת ביאור חדש במחלוקת ת"ק ור"ש...
ממש לא נכון.בדברי הרמב"ן והרשב"א הוא הוא אשר כתבתי. זה לא ביאור חדש אלא הם הם הדברים. החלק הקדמי של הראש מגולה ללא הכיפה, והמחלוקת היא האם חוששים לגילוי שער זה או לא.
הכל אפשר להעמיס בשביל המטרה הרצויה...בדברי הריטב"א מבואר אחרת, אולם גם בדבריו ההסבר הוא אותו ההסבר, שהחלק הקדמי ודאי שהוא מגולה, ואין בעיה שיישאר מגולה, והנידון הוא האם כדי להוציא את הכיפה צריך להרים מעט את השבכה או לא.
סיכמת יפה את הצדדים.אולם לפירוש זה יוצא ש'למטה מן השבכה' זה יותר סיבה לאסור מאשר להתיר אלא ש"בכל זאת" ר"ש בן אלעזר התיר משום שסו"ס היא היתה רגילה לכסות גם שיער זה. ואילו מלשון ר"ש בן אלעזר "כל שלמטה מן הסבכה יוצאין בו" מוכח שזה סיבה להתיר.
נ.ב.ממש לא נכון.
אני מסכם את הדברים, ותראה שא"א לומר כדבריך.
לא יכון על זה לשון "כל" שהוא למטה מן השבכה, יוצאין בו,לא רואה במה שכתבת דוחק לדבריי, דה"ק רשב"א: כל שהוא למטה מן הסבכה - כיון שהוא על השער ממש לא חיישינן דילמא שלפא ומחוייא, ומותר.
אחרי שבריטב"א אתה רואה מפורש שהבין ברמב"ן שטעם ההיתר של ר"ש בן אלעזר אינו משום שבשליפת הכיפה יתגלה השיער שמחוץ לשבכה אלא יתגלה השיער שבתוך השבכה, א"כ היאך מלאך ליבך לפרש את הרמב"ן שכוונתו על השיער שמחוץ לשבכה תחת הכיפה?גם בריטב"א לא רואה שום הכרח לדבריך לאחר דברי הרמב"ן שבהם אני מפרש כן.
אי אפשר לקרוא לזה ראיה.הבאתי לך ראיה מדברי היעב"ץ [ומסתמא יש עוד] ש'למטה' הכונה 'לאחר' ולא 'מתחת'.
הרב משה לוי לא הוכיח מצד מה שאתה כתבת.נ.ב.
כפירוש שפירשתי ברמב"ן וברשב"א כן פירש הגאון המופלא אביר המעיינים זך השכל הגר"מ לוי זצ"ל באור תורה תשמ"ח, ונדפס שוב בספרו תפלה למשה ח"ה עי"ש, והוא היה הראשון להצדיק ולבסס את דברי מרן זצ"ל בהיתר גילוי הראש מקדימה לנשים.
לא מבין. כל שהוא למטה מן השבכה היינו במקום השער. זה היה המציאות בזמנם. ופשוט.לא יכון על זה לשון "כל" שהוא למטה מן השבכה, יוצאין בו,
דלפי דבריך אין זה "כל" - שהרי רק אם יש שיער מתחת מותר. והכי הו"ל למימר "כל שהוא מעל השיער" יוצאין בו.
כבר כתבתי שגם בריטב"א לא מבואר שיתגלה השער שתחת השבכה - עי' לעיל. אלא שהביאור של הריטב"א 'בטעם' הדבר שונה מאשר מבואר ברמב"ן לפנינו, ודוק.אחרי שבריטב"א אתה רואה מפורש שהבין ברמב"ן שטעם ההיתר של ר"ש בן אלעזר אינו משום שבשליפת הכיפה יתגלה השיער שמחוץ לשבכה אלא יתגלה השיער שבתוך השבכה, א"כ היאך מלאך ליבך לפרש את הרמב"ן שכוונתו על השיער שמחוץ לשבכה תחת הכיפה?
זה לא מקום 'אחר' אלא מדובר באותו הענין עצמו.אי אפשר לקרוא לזה ראיה.
זה ש'מצינו' חכם אחד שהשתמש בלשון זה לכוונת "לאחר" זה בודאי לא הופך להיות שבכל מקום שכתוב "למטה" כן הכוונה..
הוא גם כתב כן בדעת הרשב"א שבו אין את חילופי הגירסאות הנ"ל, וע"כ דלא תלי בזה.הרב משה לוי לא הוכיח מצד מה שאתה כתבת.
עי"ש שהיה לו גירסא ברמב"ן
מה מציאות בזמנם? שאין דברים נוספים מחוץ לשבכה חוץ מהכיפה הזו? עי' במשנה נז. כמה דברים שאסרו לצאת משום שזה מחוץ לשבכה.לא מבין. כל שהוא למטה מן השבכה היינו במקום השער. זה היה המציאות בזמנם. ופשוט.
כתבת:כבר כתבתי שגם בריטב"א לא מבואר שיתגלה השער שתחת השבכה - עי' לעיל.
והיינו לגבי השיער שתחת השבכה, כמובן.בדברי הריטב"א מבואר אחרת, אולם גם בדבריו ההסבר הוא אותו ההסבר, שהחלק הקדמי ודאי שהוא מגולה, ואין בעיה שיישאר מגולה, והנידון הוא האם כדי להוציא את הכיפה צריך להרים מעט את השבכה או לא.
הסתפקתי בזה. אך עכ"פ ברור שהנידון הוא אותו נידון, על השיער שתחת השבכה, כאמור.אלא שהביאור של הריטב"א 'בטעם' הדבר שונה מאשר מבואר ברמב"ן לפנינו, ודוק.
זה ענין אחר. ע"ש.זה לא מקום 'אחר' אלא מדובר באותו הענין עצמו.
הוא סה"כ כתב "וכ"כ הרשב"א". וברור שההסבר שיש ברמב"ן [לפי הגירסא שלפניו] כך ההסבר ברשב"א. אבל כבר התבאר שגירסא מוטעית היא ברמב"ן, וכנ"ל.הוא גם כתב כן בדעת הרשב"א שבו אין את חילופי הגירסאות הנ"ל, וע"כ דלא תלי בזה.