• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מה נשיב לראיות של הסוברים שיש להדליק נרות חנוכה בשקיעה

למי שקשה לקרוא את כל מה שצרפתי אכתוב כאן את עיקרי הדברים:
א. גם לר"ת סוף שקיעה לכאו' היא שקיעה שניה שהיא תחלת ביה"ש ולמה מדליקין בצאת הכוכבים, ויש בזה שני הסברים האחד מ"ש מרן הב"י בהל' תענית (סי' תקס"ב) 'ואף על גב דבגמרא מוכח דבגמר שקיעה מתחיל בין השמשות דהוא קודם צאת הכוכבים מכל מקום לפי שאין העולם בקיאים מה הוא סוף שקיעה לכן נהגו להמתין עד צאת הכוכבים', ויש הסורים דלר"ת סוף שקיעה היא צאת הכוכבים ושקיעה שניה היא תחלת סוף השקיעה (עי' רא'' תענית פ''א סי' י''ב וקרבן נתנאל שם).
ומעתה לשיטת הב"י דסוף שקיעה היינו שקיעה שניה ומחמירים להמתין עד צה''כ א''כ שפיר י''ל אף לגאונים ומאי שנא וכי היכי דלר''ת בגמ' שכתוב משתשקע החמה היינו שקיעה שניה ומ''מ מחמירים להמתין עד צה''כ כיון דלא בקיאים ה''ה לגאונים נמתין עד צה''כ דלא בקיאים בשקיעה, והגם דלר''ת לא בקיאים משום שאין שום היכרות בשקיעה שניה ולגאונים לכאו' לא שייך לא בקיאים דהלא בקיאין טובא שהשמש נכסית היא השקיעה, מ''מ ברוב המקומות יש עננים או הרים ועצים שמסתירים האופק וכדו' ואכתי שייך שלא בקיאין בשקיעה.

ב. לפירוש דסוף שקיעה היינו צה''כ והיינו דשקיעה שניה הוא תחלת סוף שקיעה וסוף שקיעה הוא גמר ממש והוא בצה''כ, א''כ נראה דאף לגאונים שייך שפיר לומר כן ונאמר דסוף שקיעה היא צה''כ, והגם דמהר''ם אלאשקר (סי' צ''ו) כתב דלגאונים תחלת שקיעה היינו שהשמש מתחילה להתכסות מעינינו וסוף שקיעה שגומרת להתכסות מעינינו ואז מתחיל ביה''ש, מ''מ לדברי הרא''ש והקרבן נתנאל נאמר אף לגאונים דתחלת שקיעה הוא שמתחילה להתכסות וסוף שקיעה היא צה''כ ושקיעה ממש דהיינו שגומרת להתכסות הוא תחלת הסוף, ואין להקשות והלא מתחלת הכסוי עד סוף הכסוי הוה כשנים או שלש דקות ותו לא והיאך שייך לומר דאחר ג' דקות מתחילת השקיעה מתחיל תחילת הסוף ונמשך י''ג דק' ומחצה, זו אינה קושיא דתחילה וסוף אינה לפי אורך הזמן אלא לפי שינוי הענין ותחילת שקיעה היינו זמן שהוא עדין יום גמור וסוף שקיעה הוא זמן שהוא לילה ודאי ותחילת הסוף היינו זמן שמתחיל ספק לילה, וא''כ שפיר י''ל אף לגאונים לפרש דברי הגמ' משתשקע היינו סוף שקיעה והיא צה''כ, ושו''ר להגר''א (סי' רס''א בסוף דבריו) שכתב כן שיש ג' שקיעות ושקיעה שניה היא בהכסיף העליון שהוא צה''כ של ר' יהודה ותחלת ביה''ש דר' יוסי.

ג. גם אם נאמר דלדעת הגאונים אין שתי שקיעות ולעולם שכתוב בגמ' שקיעה היינו שקיעה ממש ולפי''ז כשכתוב בגמ' מצות נר חנוכה משתשקע החמה היינו שקיעה ממש, מ''מ נמצא להגר''א (יו''ד סי' רס''ו סוף סקי''ז) שנתן טעם למה שכתבו הפוסקים דזמן הדלקה בצה''כ וכן תענית היינו משום דדברי הגמ' נאמרו אליבא דר' יהודה דס''ל משקיעת החמה הוה ספק וע''כ תקנו חכמים להדליק בשקיעה''ח אבל לר' יוסי דעדין יום גמור הוא אין להדליק אלא בצה''כ ואנן קיי''ל כר' יוסי לחומרא ולכך צריך להמתין עד צה''כ הן לענין חנוכה והן לענין תענית, ודברי הגר''א הללו נכונים בין לר''ת ובין לגאונים.
 
מ''מ מחמירים להמתין עד צה''כ כיון דלא בקיאים
דבריך מרפסין איגרא

דאם אין בקיאין מתי הוא בין השמשות יכולים למחוק הרבה הלכות שתלויים בבין השמשות [וכגון הפסק טהרה, וספירת העומר בבין השמשות ועוד, דכאן פתאום כן בקיאים?].

ועתה לנקודה שלא בקיאים- עיין להדיא בשו"ע סי' רס"א דכותב את הזמן שצריך לפרוש ממלאכה בער"ש, דזה בעצם בין השמשות, ומיד מוסיף בסעיף שלאחמ"כ "מי שאינו בקי בשיעור זה ידליק בעוד השמש זורחת בראש האילנות".

להדיא בשו"ע- דכן בקיאין מתי הוא בין השמשות, ואיה"נ מי שאינו בקי שיעשה אחרת.

נ.ב.- אם תרצה אשלח לך בפרטי [מייל וכד'] מה שכתבתי בסוגייא זו, אולי זה יוסיף לך, ואולי איפכא יהיה לך מה להשיב וכד'
 
דבריך מרפסין איגרא

דאם אין בקיאין מתי הוא בין השמשות יכולים למחוק הרבה הלכות שתלויים בבין השמשות [וכגון הפסק טהרה, וספירת העומר בבין השמשות ועוד, דכאן פתאום כן בקיאים?].

ועתה לנקודה שלא בקיאים- עיין להדיא בשו"ע סי' רס"א דכותב את הזמן שצריך לפרוש ממלאכה בער"ש, דזה בעצם בין השמשות, ומיד מוסיף בסעיף שלאחמ"כ "מי שאינו בקי בשיעור זה ידליק בעוד השמש זורחת בראש האילנות".

להדיא בשו"ע- דכן בקיאין מתי הוא בין השמשות, ואיה"נ מי שאינו בקי שיעשה אחרת.

נ.ב.- אם תרצה אשלח לך בפרטי [מייל וכד'] מה שכתבתי בסוגייא זו, אולי זה יוסיף לך, ואולי איפכא יהיה לך מה להשיב וכד'
הפסק טהרה צריך לעשות מבעוד יום ולא בביה''ש וספירת העומר זמנה לכתחילה בצאת הכוכבים ולא בשקיעה ולא מצינו מצוה שמצותה בשקיעה בדיוק ולא קודם ובזה שפיר לא בקיאים ורק מי שגר בחוף הים וכדו' שהאופק פתוח לפניו יכול לראות מתי השקיעה אבל רובם אינם יכולים לדקדק בזה [בזמנם שלא היה לוחות שנה ושעונים]

מרן בסי' רס''א כתב עיקר הדין דינא דגמ' ואכן גם שם כתבו חלק מהפוסקים שאנו אין בקיאין וצריכים לקבל שבת קודם לכן עי' רי''ו נתיב י''ב ח''א ס''ה ע''ב ויש עוד פוסקים גם באחרונים דו''ק ותשכח, וגם אם נאמר לא כן שם אינה מצוה לעשות אלא פרישה ממלאכה וע''כ כתב השו''ע הדין מתי צריך לפרוש וכל אחד יקדים כמה שירצה ע''פ בקיאותו ושם אין קפידא אלא העיקר שלא יאחר לקבל שבת אחר השקיעה, אבל במצוה שזמנה בדיוק בשקיעה ולא קודם ע''ז שפיר יש לחשוש שלא בקיאין ויבואו להקדים ואם הדליקו קודם השקיעה הוא בפסק ברכה לבטלה לחלק מהפוסקים [לבד מערב שבת] וגם לפוסקים שכל יום אפשר לבך מפלג המנחה זה בדיעבד וע''כ תיקנו בצאת הכוכבים.

ולא עלי תלונתך אלא על מרן הבית יוסף שכתב להדיא דמשום שלא בקיאין בשקיעה לכך ממתנים בתענית לצאת הכוכבים כמו שהבאתי, ואני רק הוספתי שגם לגאונים אפשר לומר כן, אבל כל קושיותך תקשה על מרן ולא עלי.
 
הפסק טהרה צריך לעשות מבעוד יום ולא בביה''ש
היא גופא מה שהתכוונתי, דיודעים בדיוק מתי הוא בין השמשות, ויודעים בדיוק עד מתי לעשותה.
וכלשון השו"ע יור"ד סי' קצ"ו "ובדיקה זו תהיה סמוך לבין השמשות".

וכן גבי סעודה מפסקת בסי' תקנ"ג דשרי לאכול עד בין השמשות, דיודעים בדיוק מתי זה בין השמשות, ומתי צריך להפסיק.

ועוד כהנה וכהנה מקומות לרוב- דכן בקיאין.

דעל כרחך- להלכה ודאי שבקיאין, ומה שכתב הב"י בתעניות את רבינו אלחנן, הוא כוותיה ולאו מטעמיה, והיינו- דתענית דינה עד צאת הכוכבים מטעם שהזכיר שם "דשאני עיולי יומא לאפוקי יומא", דכיון שאתה מוחזק באיסור, לכן א"א להוציא האיסור בבין השמשות דהוא ספק יום,
והיינו- דאף מי שכן בקי, כאן שאני דלא יוציא התענית בבין השמשות.
 
היא גופא מה שהתכוונתי, דיודעים בדיוק מתי הוא בין השמשות, ויודעים בדיוק עד מתי לעשותה.
וכלשון השו"ע יור"ד סי' קצ"ו "ובדיקה זו תהיה סמוך לבין השמשות".
לא צריך לעשות הפסק בדקה האחרונה לפני ביה''ש וסמוך כל מקום הוא חצי שעה קודם ויש זמן גדול שבקיאים בו ואם נדחקה ועשתה בדקות אחרונות הדבר תלוי כל אחד אם בקי או לא אבל אין הוראה לכולם לעשות בזמן מסוים שלא בקיאים בו וכך כל המצוות משא''כ חנוכה ההוראה דוקא בשקיעה ולא קודם ובזה לא בקיאין לצמצמם לעשות בדוקא בשקיעה ולא כשאר המצוות ששפיר עושים קודם ואם אחרו יכולים עד השקיעה ובזה כל אחד לי בקיאותו.

אין טעם לומר שמרן כתב דברי רבינו אלחנן ולא פסקו ולמה נאמר כן, אם משום דבריו בסי' רס''א זה לא דברי השו''ע אלא דברי הגמ' וכי רבינו אלחנן לא ידע גמ' ערוכה בשבת ע''כ כמ''ש שאינו דומה לכאן כלל דבשבת מדליקים קודם והזמן האחרון הוא בשקיעה ושפיר כל אחד לפי בקיאותו ויכול לכתחילה להדליק הרבה קודם ועדיף כן משום תוספת שבת משא''כ תענית שאסור לאכול לפני השקיעה וה''ה נר חנוכה.

גם מ''ש שהב''י לא סמך על רבינו אלחנן אלא על טעם אחר שהביא זה תמוה שכל דבריו זה הם דברי רבינו אלחנן ולא הביא טעם אחר אלא רבינו אלחנן עצמו הביא שם עוד טעם וכנראה מסתפק בזה
 
לא צריך לעשות הפסק בדקה האחרונה לפני ביה''ש וסמוך כל מקום הוא חצי שעה קודם ויש זמן גדול שבקיאים בו ואם נדחקה ועשתה בדקות אחרונות הדבר תלוי כל אחד אם בקי או לא אבל אין הוראה לכולם לעשות בזמן מסוים שלא בקיאים בו וכך כל המצוות משא''כ חנוכה ההוראה דוקא בשקיעה ולא קודם ובזה לא בקיאין לצמצמם לעשות בדוקא בשקיעה ולא כשאר המצוות ששפיר עושים קודם ואם אחרו יכולים עד השקיעה ובזה כל אחד לי בקיאותו.

אין טעם לומר שמרן כתב דברי רבינו אלחנן ולא פסקו ולמה נאמר כן, אם משום דבריו בסי' רס''א זה לא דברי השו''ע אלא דברי הגמ' וכי רבינו אלחנן לא ידע גמ' ערוכה בשבת ע''כ כמ''ש שאינו דומה לכאן כלל דבשבת מדליקים קודם והזמן האחרון הוא בשקיעה ושפיר כל אחד לפי בקיאותו ויכול לכתחילה להדליק הרבה קודם ועדיף כן משום תוספת שבת משא''כ תענית שאסור לאכול לפני השקיעה וה''ה נר חנוכה.

גם מ''ש שהב''י לא סמך על רבינו אלחנן אלא על טעם אחר שהביא זה תמוה שכל דבריו זה הם דברי רבינו אלחנן ולא הביא טעם אחר אלא רבינו אלחנן עצמו הביא שם עוד טעם וכנראה מסתפק בזה
לענ"ד- דחוק מאוד, ועדיין השארת את הגג שבור.

אבל איה"נ אם זה מיושב לך "יהי לך אשר לך"
 
לענ"ד- דחוק מאוד, ועדיין השארת את הגג שבור.

אבל איה"נ אם זה מיושב לך "יהי לך אשר לך"
גם לשיטתך שהגג נשאר שבור לעיל הבאתי גם דברי הגר"א שמדליקים בצאת הכוכבים משום שיטת ר' יוסי שנפסק בגמ' שצריך לחוש לה [ולשיטת הגר''א בזה גם בדרבנן] וא''כ תנוח דעתך במנהג הספרדים על פי ישוב הגר''א ולא ראיתי מה שדחה טעם זה בדחיה אמיתית שגם אם נאמר דעיקר הלכה כר' יהודה וכו' אין שום דוחק לומר שהחמירו כר' יוסי, והברייתא המבואת בגמ' שמצותה משתשקע החמה הוא אליבא דר' יהודה.

אגב דאיירי' בהא מילתא אמינא מילתא דלא ידיעא לאינשי, דמרלגא בפומי דאינשי שמשך ביה''ש הוא י''ג דק' ומחצה, וזה אינו מדויק דכיון שצריכים להחמיר כר' יוסי א''כ הוא י''ד דק' כיון שצאת הכוכבים של ר' יוסי מאוחר מר' יהודה בחצי דקה כנודע.
 
באמת גם לדידן דמדליקין בצאה"כ,
יד"ד כמה זמן זה אחרי השקיעה.
ובפשוטו י"ג וחצי מינוט.
הגאון הרב רבינוב מלונדון סיפר שראה החפץ חיים מדליק מאוחר נר חנוכה שאלו למה מדליק מאוחר ענה אני נוהג כפי שראיתי אצל אבי
 
אגב, בשבת האחרונה שמענו ממרן הראש"ל שליט"א שאלה יפה בעניין הזה.
הרי הדלקת נרות חנוכה היא מצווה דרבנן, וממילא ספיקא דרבנן לקולא, ולמה מקפידים על צאת הכוכבים.
ותירץ, דשרגא בטיהרא מאי מהני. [ואף שכיום יש מנורות חשמל וכו', מ"מ אזלינן על עיקר התקנה].
וכמדומני שזה מופיע גם בילקו"י חנוכה.
יש לעיין טובא בתירוץ זה
דבשלמא בשבתשהענין של הנרות הוא שלום בית שלא יתקל אבל אם יש אור הויא שרגא בטיהרא
אבל נרות חנוכה זה פרסום וגם ביום הם מפרסמים כיון שרואים אותם אלא שאינם מאירים כמו בלילה אבל עדיין הם מאירים ויש פרסום הנס ומה שיש יותר פרסום בלילה לא שיך לומר שרגא בטיהרא
ואולי כוונתו תהרבות הפירסום וצריך מקור לסברא זו.
 
חזור
חלק עליון