• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מה עדיף פסוק עם השם או ענית קדושה

בדרכו נלך

Active member
אדם שהגיע "לאלקי נצור" ששם יכול לענות רק "קדוש" ו"ברוך" ולא "ימלוך", אבל יכול להספיק ל-"ימלוך" בתנאי שידלג על הפסוק של השם שלו לפני ה"יהיו לרצון" האחרון, לכאורה מה עדיף לדלג על הפסוק ולענות "ימלוך" או אולי כיון שאמירת "ימלוך" זה רק מנהג ולא כל כך חשוב אפשר לדלג עליו בשביל אמירת הפסוק?
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אדם שהגיע "לאלקי נצור" ששם יכול לענות רק "קדוש" ו"ברוך" ולא "ימלוך", אבל יכול להספיק ל-"ימלוך" בתנאי שידלג על הפסוק של השם שלו לפני ה"יהיו לרצון" האחרון, לכאורה מה עדיף לדלג על הפסוק ולענות "ימלוך" או אולי כיון שאמירת "ימלוך" זה רק מנהג ולא כל כך חשוב אפשר לדלג עליו בשביל אמירת הפסוק?
ואמירת הפסוק עם השם זה לא מנהג?
למה חיובו יהיה יותר מ"ימלוך"?
 
אמירת "ימלוך" זה רק מנהג ולא כל כך חשוב
זה מחלוקת אם פסוק זה הוא מעיקר הקדושה או לא, אבל גם אם הוא לא - זה לא 'רק' מנהג, זה מובא בכל הפוסקים לומר זאת, ונוהגים זאת בכל עם ישראל, והפסוק עם השם זה רק מנהג, מאוחר, שלא ברור מה מקורו, ורבים לא נוהגים בו, ולכו"ע אינו חיוב כלל. השאלה לא מתחילה
 
זה בדיוק ההתלבטות - לכאורה שניהם רק מנהג, רק השאלה מה עדיף?
על פניו כמו שציינת יפה שמנהג לומר פסוק עם השם מאוחר יותר, אמנם כן יש להקפיד בו מאחר שהובא בפוסקים, נכון שאינו חיוב אבל כדאי מאוד לנהוג כן, אפשר לעיין בטובך יביעו שם יש הסבר נפלא מדוע דווקא צריך פסוק לזכור את השם ביום הפטירה.
 
אין שום בעיה שיפסע ג' פסיעות ויענה קדושה ואח"כ ימשיך אלקי נצור
לכאורה זה לא פתרון כל כך טוב - מאחר שגם באלקי נצור לא פשוט לכתחילה לפסוע לאחריו, והראיה שהר הפוסקים לא כתבו את הפתרון הנ"ל אלא כתבו שפשוט שלא יאמר את הפסוק "ימלוך", ואם כן מדוע לא נתנו את הפתרון הנ"ל.
 
לכאורה זה לא פתרון כל כך טוב - מאחר שגם באלקי נצור לא פשוט לכתחילה לפסוע לאחריו, והראיה שהר הפוסקים לא כתבו את הפתרון הנ"ל אלא כתבו שפשוט שלא יאמר את הפסוק "ימלוך", ואם כן מדוע לא נתנו את הפתרון הנ"ל.
ממה שאני זוכר הפוסקים כותבים לפסוע לאחוריו כל שהש"צ התחיל כדי לענות לחזרה
 
לכאורה הרי מבואר מכאן שאין לפסוע לאחריו כדי לענות "ימלוך", אמנם בשעת הצורך אפשר לעשות כן כגון רב שמחכים לו וכדו', אבל כנראה שלא הותר לעשות כן בשביל לענות את כל הקדושה.
 
על כל פנים נראה שיש כאן שתי דינים שהם מנהג - לענות "ימלוך" ופסוק עם השם של האדם, לכאורה יש פתרון נוסף שאולי יועיל -
למהר ולסיים אלקי נצור ואח"כ לומר את היהי רצון הנוסף שבסופו יש שוב פעם יהיו לרצון ולפני כן לומר את הפסוק עם השם של האדם,
כך הכל בא על מקומו בשלום, שהרי לכאורה גם אלקי נצור וגם היהי רצון שמופיע בחלק מהסידורים מקורם מהגמרא בברכות טז:-יז: מימלא גם התפילה השניה יש לה סמך מהגמרא ואפשר לומר שם את הפסוק. כך נלע"ד.
 
הרב ביב"א חלק ט' סימן י"ג כתב לגבי אמירת השם בפסוק בסוף התפילה - המקור מהשל"ה הקדוש, ועוד האריך לגבי מעלת השם של האדם.
ושם בגוף התשובה (שיחסית קצרה) מבואר שאם כבר ענה את כל אלקי נצור לפני ההיו לרצון השני יכול לענות שם כל דבר -
לכאורה אפילו ברוך הוא וברוך שמו, וא"כ אזי לכאורה שמותר גם לומר את כל הקדושה ורק אח"כ את הפסוק עם השם של האדם,
ואח"כ ה"יהיו לרצון".
אפשר לעיין שם - ברוך השם שזיכני למצוא את דעת מר"ן זי"א
 
נערך לאחרונה:
זכור לי שהרב ללוש נשאל על משהו דומה לזה באחד מקבצי בית יוסף השונים
ואולי זה זה:
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון