• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מחאה נמרצת! חובת קריאה! ישנו בחור ישיבה ברמת שלמה ספרדי שכתב:

מה שאני כותב זה ממה ששמעתי מאנשים שקרובים אל הרב עדס מאוד, יתכן שזה ישמע התנצלות אבל זו האמת, לפעמים היא עדינה ומורכבת ולא מאפשרת לך לתייג אותה איך שאתה רוצה.
הרב עדס אף פעם לא היה נגד ש"ס לילדי המהפכה מחולון ובת ים. הרב עדס היה נגד מפלגה שתאחד את איך שהוא ראה את עצמו ואת תלמידיו עם אותם ילדי חולון ובת ים, שבסופו של דבר היו שונים בתכלית אלו מאלו. גם ע"ז אפשר כמובן לחשוב אחרת שזה לא טוב להפריד וכו' אבל זה מה שהוא חשב (וזה אגב מה שקורה היום בקהילות של בני תורה ספרדים שפורחות מאוד תלי"ת, שמפרידים את הבני תורה כדי לאפשר להם חממה תורנית יותר אבל אכמ"ל).
ב"ה מרן זיע"א לקח ע"ע את המלאכה ועינינו רואים את התוצאות המרשימות והיפות. אבל כל מי שמדבר היום כנראה לא יודע מה היה באותם שנים, ולא יכול להשוות שום דבר למציאות של היום.
אגב זו גם הסיבה לדעתי שהרב זעפראני התחבר לש"ס, כי כיום ש"ס מהווה מקום מצויין לאברכים בני תורה בלי לוותר על דברים שהיו צריכים לוותר עליהם פעם (למשל ללמוד במוסדות יותר שמורים שפעם לא היו כמעט בספרדים ועוד כהנה). ותן לחכם וכו'.
ראשית לגבי הרב זעפרני, הוא עצמו מילדי ת"א שגדלו על ברכי מרן זיע"א בת"א, ולכן מרן סידר לו חו"ק. עוד קודם שהיה קשור לרב עדס. למד ביישוב ובאיתרי. רק אחר חתונתו הגיע לקול יעקב.
לגבי הרב עדס הוא לא רק הנושא של ש"ס ולא ש"ס, הנושא הוא גם החצי חצי ספרדים ואשכנזים, שכיום התבטל ועוד ועוד.

ועכשיו לעובדות שכתבת:
הרב עדס אמר בא' מכנסי המרביצי "השטחיות הכריזה מרד על העמקות". איך זה קשור לטענותיך?
אתה מוזמן לעיין במכלול בערך המרביצי ולראות שהארגון שהקים חרט על דגלו כמה דברים, שהם לא בדיוק מה שאתה מציג.

מתוך המכלול:

נקודות המחלוקת​

ההתנגדות של בני קבוצה זו לדרכה של ש"ס התבססה על כמה טענות מרכזיות[4].

  • הנהגת הציבור החרדי ("הנהגת הדור") מסורה לרב שך בלי קשר להשתייכות עדתית, ואין לחלוק על דעתו והוראותיו[5].
  • הזרם החרדי הספרדי אינו מחזיק בידע ובמיומנות הדרושה לשימור הערכים החרדיים, ולכן עליו להמשיך ולהיתלות בזרם הליטאי עד שירכוש את הידע והמיומנות האמורים.
  • השיטה הלימודית שמתווה הנהגת ש"ס בלימוד התלמוד בישיבות אינה השיטה המתאימה לדורנו, ולא כך למדו רבותינו הספרדים[6].
זה בדיוק תואם מה שכתבו כאן על הקשר שלו עם רבי עזרא עטייה...
 
הגר"י עדס הוא בעל זכויות רבות
אדם ירא ה' בתכלית.
יחד עם זאת משנתו החינוכית (בלי קשר לעמדתו ההשקפתית) שנויה במחלוקת
דבר נוסף,
הוא אחז שנים רבות שמרן הגר"ע ידרדר את הציבור הספרדי
ויהפוך אותו למזרוחניק רדוד שטחי ושאר ירקות
בעוד שההפיך הגמור קרה
ילדי המהפכה מחולון ובת ים, הגיעו ליקירי והפכו למוצי"ם
אז בלי קשר לכלום זה אדם שהיה שבוי בקונספציה
שהיא פשוט מדומיינת ולא נכונה.
פוק חזי שבכיר תלמידיו הר' זעפרני
נטש את דרכו וחתך לשס.

אבל צריך ללמד עליו זכות
הוא היה בגיל ארבעים וחמש, צעיר לימים, וכבר הכתירו אותו ביתד לאחד מגדולי הדור ולמאן דאמר,
וכל דיבור שלו בבית הרב שך הפך לכותרת...
לא בטוח שאני הייתי עומד בניסיון כזה של כבוד
חמור חצוף!!!
 
  • הנהגת הציבור החרדי ("הנהגת הדור") מסורה לרב שך בלי קשר להשתייכות עדתית, ואין לחלוק על דעתו והוראותיו[5].
  • הזרם החרדי הספרדי אינו מחזיק בידע ובמיומנות הדרושה לשימור הערכים החרדיים, ולכן עליו להמשיך ולהיתלות בזרם הליטאי עד שירכוש את הידע והמיומנות האמורים.
  • השיטה הלימודית שמתווה הנהגת ש"ס בלימוד התלמוד בישיבות אינה השיטה המתאימה לדורנו, ולא כך למדו רבותינו הספרדים[6]
זה בדיוק מה שכתבתי. הרב עדס לא התנגד לזה שמרן מחנך את ילדי חולון ובת ים איך שמחנך, הוא התנגד לזה שהציבור הישיבתי הספרדי יהיה חלק מאותה מפלגה בגלל שיטת הלימוד, בגלל סיבות השקפתיות ועוד. ולכן גם אם אפשר לחלוק על דעתו אז, לא נכון לומר שהוא היה נגד מה שמרן עשה לציבור הספרדי כולו.
ולדעתי זה דבר חשוב שצריך לשים לב אליו, שש"ס עצמה השתנתה עשרת מונים מאז תלי"ת, ולכן גם אלו שהחזיקו מדעתו אז, לא דיברו על ש"ס של היום.
 
זה בדיוק מה שכתבתי. הרב עדס לא התנגד לזה שמרן מחנך את ילדי חולון ובת ים איך שמחנך, הוא התנגד לזה שהציבור הישיבתי הספרדי יהיה חלק מאותה מפלגה בגלל שיטת הלימוד, בגלל סיבות השקפתיות ועוד. ולכן גם אם אפשר לחלוק על דעתו אז, לא נכון לומר שהוא היה נגד מה שמרן עשה לציבור הספרדי כולו.
ולדעתי זה דבר חשוב שצריך לשים לב אליו, שש"ס עצמה השתנתה עשרת מונים מאז תלי"ת, ולכן גם אלו שהחזיקו מדעתו אז, לא דיברו על ש"ס של היום.
אין לחלוק על הרב שך, זה בדיוק מה שמרן זיע"א עשה שחלק עליו. וצדק בענק.
הזרם הספרדי (קרי, תלמידי רבי עזרא עטיה הפרענקים) אינם מחזיקים ידע לחנך. מרן זיע"א לא רק שימר את הערכים החרדיים, אלא אף הכפיל ושילש אותו. ולולי הוא לא היה לרב עדס חרדים לשמר בישיבתו.
השיטה הספרדית אינה מתאימה לדורנו, אה"נ גם מרן שלח את בניו לישיבות ליטאיות.

ועכ"פ לפי דבריך על מי ועל מה אמר "השטחיות הכריזה מרד על העמקות". על בגין?
כולם הבינו בדיוק למי התכוון!!!
 
ועכ"פ לפי דבריך על מי ועל מה אמר "השטחיות הכריזה מרד על העמקות". על בגין?
כולם הבינו בדיוק למי התכוון!!!
ברור שהייתה מחלוקת בינו למרן, אני לא מנסה לייפות את ההיסטוריה. מרן היה נגד הקמת מרביצי כי הוא חשב שהציבור הספרדי כולו צריך להתאגד תחת מעטפת אחת.
אני רק אומר שגם הרב עדס אחז שצריך לפתוח מעטפת כזו עבור אותם ילדי פריפרייה, אלא שצריך כמו"כ שתהיה מעטפת מקבילה לבני תורה בלבד.
נראה לי שהדברים הובנו אבל כמובן שאם אתה רוצה להתעקש אתה יכול להמשיך לעשות זאת.
 
ברור שהייתה מחלוקת בינו למרן, אני לא מנסה לייפות את ההיסטוריה. מרן היה נגד הקמת מרביצי כי הוא חשב שהציבור הספרדי כולו צריך להתאגד תחת מעטפת אחת.
אני רק אומר שגם הרב עדס אחז שצריך לפתוח מעטפת כזו עבור אותם ילדי פריפרייה, אלא שצריך כמו"כ שתהיה מעטפת מקבילה לבני תורה בלבד.
נראה לי שהדברים הובנו אבל כמובן שאם אתה רוצה להתעקש אתה יכול להמשיך לעשות זאת.
בכל מקרה ודאי שהוא לא קרא את המפה נכון כמו מרן זיע"א, ומענין אותי כמה אחוז בישיבתו הם מילדי הפריפריה של מרן זיע"א.
 
בכל מקרה ודאי שהוא לא קרא את המפה נכון כמו מרן זיע"א,
זה נראה לי בלתי אפשרי לבדוק את זה היום, כי לדעתי עדיין ישנם השפעות חשובות ומרחיקות לכת גם מהמהלך של הקמת מרביצי, שגרמה לזה שהיו אלפי אברכים ספרדים חזקים ומלוכדים (שלא כמו לפני"כ שהיו זעיר פה זעיר שם, חלק עם שמות משפחה מוחלפים..), שהיוו את הדוגמא ופריצת הדרך לכל מה שקרה אח"כ.
 
זה נראה לי בלתי אפשרי לבדוק את זה היום, כי לדעתי עדיין ישנם השפעות חשובות ומרחיקות לכת גם מהמהלך של הקמת מרביצי, שגרמה לזה שהיו אלפי אברכים ספרדים חזקים ומלוכדים (שלא כמו לפני"כ שהיו זעיר פה זעיר שם, חלק עם שמות משפחה מוחלפים..), שהיוו את הדוגמא ופריצת הדרך לכל מה שקרה אח"כ.
הם היוו דוגמא, רק בבחינת לא לעשות טעויות של אחרים!!!
[לכן גם כל ישיבותיהם התפרקו. גילוי נאות גם אני למדתי אצל המרביצי].
והראיה שרבני המרביצי חוזרים בהם, ולא הצד השני חוזר בו.
 
אתה יכול לחשוב כך או אחרת. בתנאי שהתבוננת בדברים ולא סתם העלית שטנה ושנאה מהבטן.
אין לי שנאה אליהם, רק על חלק רחמים.
והדברים שכתבתי ברורים בתכלית, תראה את כל המערכה של האיגוד של הרב זערפני ועוד, איך הם חישבו מסלול מחדש ולמדו מרוב הטעויות שהמרביצי עשו.
 
והדברים שכתבתי ברורים בתכלית, תראה את כל המערכה של האיגוד של הרב זערפני ועוד, איך הם חישבו מסלול מחדש ולמדו מרוב הטעויות שהמרביצי עשו.
תשאל אותם, הם לא חושבים ששלושים שנה אחורה היה אפשר לעשות את מה שהם עושים היום (עי' אריות קשורים בחוט).
השאלה היא מאיזה ריאקציות את מונע?
לא התכוונתי שתיקח את זה אישי, גם כי לא נראה לי שהפורום זה המקום לדברים אישיים, אבל בעיקר כי אני נהנה מהרבה דברים שאתה כותב (בנושאים אחרים כמובן).
 
תשאל אותם, הם לא חושבים ששלושים שנה אחורה היה אפשר לעשות את מה שהם עושים היום (עי' אריות קשורים בחוט).
וודאי שלא יכלו לפני שלושים שנה לעשות מה שהם יכולים לעשות אחרי המהפכה של מרן זיע"א.

אגב, יש מרבני הציבור הליטאי שחושבים שכל "הצלחת" מרן זיע"א, (שלדעתם זה כישלון), זה בגלל שהם (הליטאים) נלחמו בו...
שמעתי באוזני!!!
 
ברור שהייתה מחלוקת בינו למרן, אני לא מנסה לייפות את ההיסטוריה. מרן היה נגד הקמת מרביצי כי הוא חשב שהציבור הספרדי כולו צריך להתאגד תחת מעטפת אחת.
אני רק אומר שגם הרב עדס אחז שצריך לפתוח מעטפת כזו עבור אותם ילדי פריפרייה, אלא שצריך כמו"כ שתהיה מעטפת מקבילה לבני תורה בלבד.
נראה לי שהדברים הובנו אבל כמובן שאם אתה רוצה להתעקש אתה יכול להמשיך לעשות זאת.
בכל מקרה ודאי שהוא לא קרא את המפה נכון כמו מרן זיע"א, ומענין אותי כמה אחוז בישיבתו הם מילדי הפריפריה של מרן זיע"א.

נאמר זאת כך:
כל הנקודה של מרן מול המרביצי בכלל לא קשורה לשיטת לימוד, כן בני תורה לא בני תורה וכו'
(והדברים פשוטים, כי הלא אם הכוונה שהם מפרידים את הבני תורה מהעם שבשדות זה טענה מגוכחת והזויה
שהרי את ילדיהם הם בכלל שלחו למוסדות אשכנזיים, ודעת חיים מלאה בבחורים מנתניה ולוד, בדיוק אותם אלו שמהם כביכול יש להתרחק...)
והמכלול והאריות קשוריפ בחוט עמוסים בבלה בלה שכתב אחד מנכדי המרביצי מנקודת ראותם...
הנקודה היא
שהמרביצי לא תפסו שהאשכנזים שונאים אותנו
יען כי אנחנו ספרדים

בלי קשר לבני תורה, ולהשקפה וחרטות
ורבני המרביצי שהיו ביניהם גאוני עולם ממש כמו הגר"נ טולדאנו זצ"ל
זה נקודה שהתפספה להם
ומרן ור' אריה היו ריאלים והבינו את העניין מצויין
וכל הקשקוש המקושקש של ממשלת השמד זה דוגמא מצויינת לעלילת דם אנטישמית כנגד הספרדים
זה כל הענין
בדיוק כמו שכל הויכוחים על ימין ושמאל
זה פשוט פנטזיות משיחיות של השמאל על שלום מפונטז שאיננו קיים
וזה לא תפיסה ראליסטית מותאמת מציאות...
 
הנקודה היא
שהמרביצי לא תפסו שהאשכנזים שונאים אותנו
יען כי אנחנו ספרדים
מחילה, אבל כמדומה שזה איקורסות לומר כך על גדולי הת"ח האשכנזים.
מה שכן הם באמת הרגישו עליונות עלינו.
לא שנאה אל בזו לנו יען אנו ספרדים, מסכנים וכו'.

וכפי שסיפר מרן זיע"א שהרב יונגרייז ראה אותו פעם לומד גמרא בבחרותו, ושאלו הרב יונגרייז האם גם אצלכם בארצות המזרח היו לומדים כך וכו', ומרן זיע"א חרה לו היטב על הזלזול בכל מורשת יהדות ספרד, וסגר את הגמרא והחווה לו על הכריכה לאמר "תלמוד בבלי", ושאלו האם גם אצלכם באשכנז חובר כזה תלמוד?!
והרב יונגרייז כעס על העזות של מרן זיע"א, אבל מרן אמר זאת לא מכחו אלא מכח כל גדולי הדורות הספרדים.
[אני לא מדייק ממש במילים, אבל זה היה השיג ושיח של השיחה כפי שסיפר מרן זיע"א. ואולי יש למישהו ההקלטה להעלות].
 
חזור
חלק עליון