• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מחאה נמרצת! חובת קריאה! ישנו בחור ישיבה ברמת שלמה ספרדי שכתב:

מחילה, אבל כמדומה שזה איקורסות לומר כך על גדולי הת"ח האשכנזים.
מה שכן הם באמת הרגישו עליונות עלינו.
לא שנאה אל בזו לנו יען אנו ספרדים, מסכנים וכו'.

וכפי שסיפר מרן זיע"א שהרב יונגרייז ראה אותו פעם לומד גמרא בבחרותו, ושאלו הרב יונגרייז האם גם אצלכם בארצות המזרח היו לומדים כך וכו', ומרן זיע"א חרה לו היטב על הזלזול בכל מורשת יהדות ספרד, וסגר את הגמרא והחווה לו על הכריכה לאמר "תלמוד בבלי", ושאלו האם גם אצלכם באשכנז חובר כזה תלמוד?!
והרב יונגרייז כעס על העזות של מרן זיע"א, אבל מרן אמר זאת לא מכחו אלא מכח כל גדולי הדורות הספרדים.
[אני לא מדייק ממש במילים, אבל זה היה השיג ושיח של השיחה כפי שסיפר מרן זיע"א. ואולי יש למישהו ההקלטה להעלות].
אני אומר את זה על העם שם
זה המציאות גם אם תקרא לזה אפיקורסות
לא על התחי"ם
 
הגר"י עדס הוא בעל זכויות רבות
אדם ירא ה' בתכלית.
יחד עם זאת משנתו החינוכית (בלי קשר לעמדתו ההשקפתית) שנויה במחלוקת
דבר נוסף,
הוא אחז שנים רבות שמרן הגר"ע ידרדר את הציבור הספרדי
ויהפוך אותו למזרוחניק רדוד שטחי ושאר ירקות
בעוד שההפיך הגמור קרה
ילדי המהפכה מחולון ובת ים, הגיעו ליקירי והפכו למוצי"ם
אז בלי קשר לכלום זה אדם שהיה שבוי בקונספציה
שהיא פשוט מדומיינת ולא נכונה.
פוק חזי שבכיר תלמידיו הר' זעפרני
נטש את דרכו וחתך לשס.

אבל צריך ללמד עליו זכות
הוא היה בגיל ארבעים וחמש, צעיר לימים, וכבר הכתירו אותו ביתד לאחד מגדולי הדור ולמאן דאמר,
וכל דיבור שלו בבית הרב שך הפך לכותרת...
לא בטוח שאני הייתי עומד בניסיון כזה של כבוד
תתבייש ילד מחוצף...
נדמה לי שאף פעם לא ראיתי בפורום מישהו שזלזל ברב ככה
הרב עדס לא הרב שלי אבל מעולם הייתי מעיז לדבר עליו ככה
אתה יודע מיהו בכלל, כמה תלמידים הוא העמיד, וכמה שווים היום בני התורה הספרדים בזכותו
אבל צריך ללמד עליך זכות..
שאתה קטן, ושבוי בקונספציה כאילו מדובר באדם שצריך כבוד
בהתחלה חשבתי לרחם עליך, אבל אתה אפילו לא ראוי גם לזה
פשוט תתבייש
 
נאמר זאת כך:
כל הנקודה של מרן מול המרביצי בכלל לא קשורה לשיטת לימוד, כן בני תורה לא בני תורה וכו'
(והדברים פשוטים, כי הלא אם הכוונה שהם מפרידים את הבני תורה מהעם שבשדות זה טענה מגוכחת והזויה
שהרי את ילדיהם הם בכלל שלחו למוסדות אשכנזיים, ודעת חיים מלאה בבחורים מנתניה ולוד, בדיוק אותם אלו שמהם כביכול יש להתרחק...)
והמכלול והאריות קשוריפ בחוט עמוסים בבלה בלה שכתב אחד מנכדי המרביצי מנקודת ראותם...
הנקודה היא
שהמרביצי לא תפסו שהאשכנזים שונאים אותנו
יען כי אנחנו ספרדים

בלי קשר לבני תורה, ולהשקפה וחרטות
ורבני המרביצי שהיו ביניהם גאוני עולם ממש כמו הגר"נ טולדאנו זצ"ל
זה נקודה שהתפספה להם
ומרן ור' אריה היו ריאלים והבינו את העניין מצויין
וכל הקשקוש המקושקש של ממשלת השמד זה דוגמא מצויינת לעלילת דם אנטישמית כנגד הספרדים
זה כל הענין
בדיוק כמו שכל הויכוחים על ימין ושמאל
זה פשוט פנטזיות משיחיות של השמאל על שלום מפונטז שאיננו קיים
וזה לא תפיסה ראליסטית מותאמת מציאות...
וואו זה הזוי כמה אתה נבער בדעת..
למדת על הענין הזה?
הבנת אותו?
אין מצב
כתבת "שהרי את ילדיהם הם בכלל לשלחו למוסדות אשכנזים" וכי מרן לא שלח את בניו למוסדות אשכנזים
וכי רבי אריה לא שלח את בניו ונכדיו למוסדות אשכנזים, האם יש לאריה חתן מישיבה ספרדית...
תפסיק לבלבל את המוח ולחיות את הנחיתות
בלי המרביצי לא היה לנו את עצם עולם הישיבות ובלי מרן לא היה לנו את הבחורים לעולם הישיבות
לדעתי היה צריך בזמן של אז את שני הגישות ומתוך כך פרצו ועלו בני הישיבות הספרדים לאן שהם היום

מחילה מכבודך שכתבתי לך בלשון לא כ"כ עדינה, מה לעשות רבינו - הגזמת, תבין אתה לא יכול לתקוף ולהשמיץ בלי להבין בכלל בענין,
תעשה שיעורי הסטוריה, תקרא קצת, תבין קצת, ותכנס לשרשור הזה שוב..
 
וואו זה הזוי כמה אתה נבער בדעת..
למדת על הענין הזה?
הבנת אותו?
אין מצב
כתבת "שהרי את ילדיהם הם בכלל לשלחו למוסדות אשכנזים" וכי מרן לא שלח את בניו למוסדות אשכנזים
וכי רבי אריה לא שלח את בניו ונכדיו למוסדות אשכנזים, האם יש לאריה חתן מישיבה ספרדית...
תפסיק לבלבל את המוח ולחיות את הנחיתות
בלי המרביצי לא היה לנו את עצם עולם הישיבות ובלי מרן לא היה לנו את הבחורים לעולם הישיבות
לדעתי היה צריך בזמן של אז את שני הגישות ומתוך כך פרצו ועלו בני הישיבות הספרדים לאן שהם היום

מחילה מכבודך שכתבתי לך בלשון לא כ"כ עדינה, מה לעשות רבינו - הגזמת, תבין אתה לא יכול לתקוף ולהשמיץ בלי להבין בכלל בענין,
תעשה שיעורי הסטוריה, תקרא קצת, תבין קצת, ותכנס לשרשור הזה שוב..
אני יכול ללמד את אבא שלך על זה,
נשמה
יש לי דוקטורט על זה
ובכלל לא הבנת מה שכתבתי
ואין ספק שראשי הישיבות הקיזו דם ולהם דומיה תהילה
אבל הם לא הבינו את הנתון הזה
גם אם הם צודקים, הם הלכו על מסלול חיים שאין לו היתכנות במיצאות
זה רעיון אוטופי דמיוני פנטזיונרי של חצי חצי בישיבות או להיכנס לפי אחוזים
זה דבר שאין אפשרות לחיות כך
 
תתבייש ילד מחוצף...
נדמה לי שאף פעם לא ראיתי בפורום מישהו שזלזל ברב ככה
הרב עדס לא הרב שלי אבל מעולם הייתי מעיז לדבר עליו ככה
אתה יודע מיהו בכלל, כמה תלמידים הוא העמיד, וכמה שווים היום בני התורה הספרדים בזכותו
אבל צריך ללמד עליך זכות..
שאתה קטן, ושבוי בקונספציה כאילו מדובר באדם שצריך כבוד
בהתחלה חשבתי לרחם עליך, אבל אתה אפילו לא ראוי גם לזה
פשוט תתבייש
מה אתה רוצה? רבונו של עולם!
אתה זקנה מדימונה?
מה הבעיה לדון בגופם של דברים?
בילדותי, ברחובות בני ברק המטונפים של שנת תשנ"ג,
היה את ממשלת השמד שהרב עדס אחז (בעקבות יתד דאז) שזה שמד, והרב עובדיה עושה שמד עפ"ל
וצלבו על זה את מרן ואת כל הספרדים באשר הם
והיום בפרספקטיבה של שלושים שנה רואים מי צדק
וכמה מוצי"ם ותחי"ם נולדו בזכות ממשלת ה"שמד"
מה אתה רוצה?
 
בלי המרביצי לא היה לנו את עצם עולם הישיבות ובלי מרן לא היה לנו את הבחורים לעולם הישיבות
מה אתה מדבר, לולא מרן זיע"א, הישיבות שלהם היו עם כמה עשרות תלמידים,
לש"ס היה תוכנית להקים ישיבות קטנות וגדולות אחרי ההצלחה של התתי"ם, (אני יודע זאת בבירור, אפשר לשאול את ר' יהודה אזרד)
אלא שהמרביצים קיבלו את הפירות של התתי"ם של ש"ס. ואחד ההוכחות הגדולות שלא צריך את המרביצים, היא ישיבת באר התלמוד עם יותר מ700 בחורים בכל הסניפים, ממש לא היה צריך בשביל זה את המרביצים, המרביצים זכו לגדולה וללמד תלמידים בזכות גדולים מעשי מרן זיע"א. נקודה.
בכולל שלי ישנם אברכים מכל רחבי הארץ, שמהם למדו בישיבות של המרביצים, אבל הם ממש לא מרגישים שום שייכות לרבני הישיבה שלהם, הם מחוברים לתורת מרן וזוכרים שבזכותו הם הגיעו למה שהגיעו. ובפרט שמגיעים לאסוקי שמעעתא אליבא דהילכתא, רואים תורת אמת מה היא, ואכמ"ל.
 
לש"ס היה תוכנית להקים ישיבות קטנות וגדולות אחרי ההצלחה של התתי"ם, (אני יודע זאת בבירור, אפשר לשאול את ר' יהודה אזרד)
אכן.
אני זוכר אותו מסתובב בכל הארץ עם סובארו חבוטה.
אם אני זוכר גם הרב חמד מדימונה היה בעניין
זה בערך בשנות סוף הנו"ן כמדומה
 
מה אתה מדבר, לולא מרן זיע"א, הישיבות שלהם היו עם כמה עשרות תלמידים,
לש"ס היה תוכנית להקים ישיבות קטנות וגדולות אחרי ההצלחה של התתי"ם, (אני יודע זאת בבירור, אפשר לשאול את ר' יהודה אזרד)
אלא שהמרביצים קיבלו את הפירות של התתי"ם של ש"ס. ואחד ההוכחות הגדולות שלא צריך את המרביצים, היא ישיבת באר התלמוד עם יותר מ700 בחורים בכל הסניפים, ממש לא היה צריך בשביל זה את המרביצים, המרביצים זכו לגדולה וללמד תלמידים בזכות גדולים מעשי מרן זיע"א. נקודה.
בכולל שלי ישנם אברכים מכל רחבי הארץ, שמהם למדו בישיבות של המרביצים, אבל הם ממש לא מרגישים שום שייכות לרבני הישיבה שלהם, הם מחוברים לתורת מרן וזוכרים שבזכותו הם הגיעו למה שהגיעו. ובפרט שמגיעים לאסוקי שמעעתא אליבא דהילכתא, רואים תורת אמת מה היא, ואכמ"ל.
רואים שאתה לא יודע מה אתה מדבר..
כל צורת עולם הישיבות זה פרי גידולים שלהם אין מה לעשות זה המציאות, בישיבת באר התלמוד לא לומדים כמו בפורת יוסף, ואת צורת העיון והמבנה הישיבתי למדנו מהם, זה האמת ומי שמתכחש אליה לא מודע למציאות
לצד זאת הדגשתי ואמרתי, כי אכן ללא מרן לא היה לנו בחורים בישיבות כי את כל המהפכה הוא עשה ולולי הוא גם הבנים והנכדים של העולים הספרדים היו נשארים בבסטות..
 
אני יכול ללמד את אבא שלך על זה,
נשמה
יש לי דוקטורט על זה
ובכלל לא הבנת מה שכתבתי
ואין ספק שראשי הישיבות הקיזו דם ולהם דומיה תהילה
אבל הם לא הבינו את הנתון הזה
גם אם הם צודקים, הם הלכו על מסלול חיים שאין לו היתכנות במיצאות
זה רעיון אוטופי דמיוני פנטזיונרי של חצי חצי בישיבות או להיכנס לפי אחוזים
זה דבר שאין אפשרות לחיות כך
תכתוב קודם כל דוקטורט על "מודעות עצמית" שאין לך..
אין לך מושג על מה אתה מדבר, הרעיון של חצי חצי היה רק בקול יעקב ותו לא, כל מי שיודע ורוצה לדעת יודע, שבהתחלה הרעיון הזה הצליח שם ויצאו משם פירות גדולים, לדוגמא הרב דזימטרובסקי המהדיר של הקצוה"ח ועוד ועוד, הגר"י עדס העמיד תלמידים כמו שאין ר"י שהעמיד.
הגר"י עדס עצמו העמיד את הרעיון הזה לשעתו ותו לא, בהמשך שציבור בני התורה התפתח הוא סגר בעצמו את הענין כי המטרה שלו היתה ועודנה להעמיד את בציבור הספרדי.
הגר"י עדס צדק אז, וזה לא סותר שגם מרן צדק, זה ברור שעולם הישיבוטת של אז שהיה איכותי ומועט לא היה יכול להיכלל אם ציבור החוזרים בתשובה שמרן החזיר, ומאידך מרן לא יכל להרשות שתהיה חלוקה בין הציבורים.
במבחן התוצאה השילוב הזה הוא המתכון המנצח שנתן לנו היום את עולם הישיבות הספרדי בשיא פריחתו ולהם בדגש על שניהם "דומיה תהילה"..
 
לדוגמא הרב דזימטרובסקי המהדיר של הקצוה"ח ועוד ועוד, הגר"י עדס העמיד תלמידים כמו שאין ר"י שהעמיד.
הרב דזימטרובסקי למד שם ויצא ככה כי אבא שלו היה שם ר"מ ולולא זאת גם עוד מאה שנה הוא לא היה לומד שם
אדרבה אשמח לרשימה של עשר בוגרים ליטאיים חשובים מקול יעקב
האמת המרה שמעולם לא גייסו לשם חמישים אחוז אשכנזיים
שום אשכנזי נורמטיבי לא הלך על זה
 
הרב דזימטרובסקי למד שם ויצא ככה כי אבא שלו היה שם ר"מ ולולא זאת גם עוד מאה שנה הוא לא היה לומד שם
אדרבה אשמח לרשימה של עשר בוגרים ליטאיים חשובים מקול יעקב
האמת המרה שמעולם לא גייסו לשם חמישים אחוז אשכנזיים
שום אשכנזי נורמטיבי לא הלך על זה
בבקשה..
הגר"י רוטנברג רב ביהכנ"ס הגר"א בבית וגן, דין ופוסק חשוב ובעל המנחת פרי.
הגרא"י כהן ראש ישיבת אוהל תורה [הישיבה הכי גדולה של תנועת עץ]
הגר"ד סופר ראש מתיבתא שערי התלמוד
הגר"ע כהן מראשי ישיבת קול יעקב וחתן הגר"י עדס
אין לי ארכיון של הבוגרים שלהם, ברור לי שיש עוד המון כתבתי בלא מחשבה מי שאני זוכר ויודע כרגע.
אבל מחילה, אתה מתעלם מעצם הטענה שלולי הם לא היה לנו את המבנה ש עולם הישיבות לזה לא נתת מענה וזה תורף הויכוח כאן.
 
והראיה שרבני המרביצי חוזרים בהם, ולא הצד השני חוזר בו.
הרב סלים והרב זעפראני וכו' לא חזרו בהם כלל מהדרך,
כ"א מהשם "ש"ס".
ואגב, מי התחנן לרב סלים שיבוא להנהיג את מועצת החכמים?
אריה דרעי, מלכיאלי וכו'.
מעניין למה רוצים שהמרביצי ינהיגו אותם?!
 
בבקשה..
הגר"י רוטנברג רב ביהכנ"ס הגר"א בבית וגן, דין ופוסק חשוב ובעל המנחת פרי.
הגרא"י כהן ראש ישיבת אוהל תורה [הישיבה הכי גדולה של תנועת עץ]
הגר"ד סופר ראש מתיבתא שערי התלמוד
הגר"ע כהן מראשי ישיבת קול יעקב וחתן הגר"י עדס
אין לי ארכיון של הבוגרים שלהם, ברור לי שיש עוד המון כתבתי בלא מחשבה מי שאני זוכר ויודע כרגע.
אבל מחילה, אתה מתעלם מעצם הטענה שלולי הם לא היה לנו את המבנה ש עולם הישיבות לזה לא נתת מענה וזה תורף הויכוח כאן.
חוץ מהרב רוטנברג אך אחד לא מוכר לציבור
(אפילו שאני אישית מכיר)
 
בבקשה..
הגר"י רוטנברג רב ביהכנ"ס הגר"א בבית וגן, דין ופוסק חשוב ובעל המנחת פרי.
הגרא"י כהן ראש ישיבת אוהל תורה [הישיבה הכי גדולה של תנועת עץ]
הגר"ד סופר ראש מתיבתא שערי התלמוד
הגר"ע כהן מראשי ישיבת קול יעקב וחתן הגר"י עדס
אין לי ארכיון של הבוגרים שלהם, ברור לי שיש עוד המון כתבתי בלא מחשבה מי שאני זוכר ויודע כרגע.
אבל מחילה, אתה מתעלם מעצם הטענה שלולי הם לא היה לנו את המבנה ש עולם הישיבות לזה לא נתת מענה וזה תורף הויכוח כאן.
בוגרי הכולל/ישיבה של קול יעקב:
הרב בקשי דורון הראש"ל
הרב יעקב יוסף בן מרן
הרב אליהו פנחסי ר"מ ביקירי
הרב אליהו אברג'יל רבה של בקעה
הרב שלמה זעפראני
הרב דרזי שבות יצחק
הרב שילוני
הרב אופיר מלכה
הרב יצחק רבי ר"י בנתיבות
הרב יוסף שעיו
ועוד מס' רב מאוד של רבנים בכל רחבי דרום אמריקה
 
בוגרי הכולל/ישיבה של קול יעקב:
הרב בקשי דורון הראש"ל
הרב יעקב יוסף בן מרן
הרב אליהו פנחסי ר"מ ביקירי
הרב אליהו אברג'יל רבה של בקעה
הרב שלמה זעפראני
הרב דרזי שבות יצחק
הרב שילוני
הרב אופיר מלכה
הרב יצחק רבי ר"י בנתיבות
הרב יוסף שעיו
ועוד מס' רב מאוד של רבנים בכל רחבי דרום אמריקה
דיברנו על בוגרים אשכנזיים מהישיבה
מי פה בהגדרה זו?
 
חזור
חלק עליון