• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מחאה נמרצת! חובת קריאה! ישנו בחור ישיבה ברמת שלמה ספרדי שכתב:

מן הראוי לציין אחרי ככלות הכל למש''כ בספר הנפלא דברי שלום בשמו של הגר''ש כהן שהוראתו היתה שאין לבחורי ישיבה להדליק נרות וככל האמור והביא כן בשם הגר''ע עטייה
ובעיקר הנידון אמרתי פעם לחבר שזה ממש דומה לפסיקת מרן זצ''ל לגבי הלל ביום העצמאות שאפשר בלי ברכה ובכל אופן אם תשמע על חבר שלך שאמר הלל בלא ברכה לא תדון אותו כמחמיר ירא שמים שרוצה לצאת ידי כל הפוסקים אלא כאחד ששמץ ציונות נזרקה בו במקרה הטוב ובמקרה הרע... כי אע''פ שיש דברים שמעיקר ההלכה היבשה הם מותרים מ''מ העושה אותם מוציא את עצמו מהכלל
ענין ההדלקה לבחורי ישיבה אחר כל התהפוכות שהוא עבר והרוחות שהתלהטו סביבו הרי שהמדליק בכל אופן אף ללא ברכה מורה כי הינו שייך לזרם ספרדי אחר [לא ח''ו שיש בו בעיה וכולם אהובים וכו' וכו'] וכמה בחורים מחמרים כסברת הגרי''ש אלישיב בישור מגבעת בשבת ועוד [שיש חוששים משום מתקן וחמור בהרבה מנד''ד] ואם באמת רוצה להיות מהדרין מן המהדרין ידוע ההמלצה להחמיר בבין אדם לחבירו... ודי בזה
 
נערך לאחרונה:
כתב מרן בשו"ת יחוה דעת חלק ו סימן מג
בסיכום: בחורי ישיבה אינם צריכים להשתתף בפרוטות וכן אינם צריכים להדליק בפני עצמם אפילו אם יש להם חדרים בפני עצמם. ואם ירצו להחמיר על עצמם ולהיות מהדרים, אינם רשאים לברך, משום איסור ברכה לבטלה. אלא ידליקו בלא ברכה. (עכ"ל)
 
נערך לאחרונה:
מרנן החזו"א, הגרי"ש אלישיב, הגר"ח קניבסקי, הגר"נ קרליץ, זצוק"ל,
ומרנן הגר"י עדס, הגר"ש זעפרני, הגאון המקובל רבי יעקב עדס, הגר"י טשזנר, הגר"ח כהן, בגר"א אוחנה שליט"א.
סוברים שחייבים בהדלקת נ"ח בברכה.
הגר"ש זעפרני (בקונטרס הלכות חנוכה מפסקיו היו"ל ע"י הרב מלכה שליט"א) כותב להדיא להדליק רק מספק ובלא ברכה, וכן הוא מורה לשואלים. (רק הוסיף שאם מכוון שלא לצאת בהדלקת אביו ומדליק לפניו, יש לו ע"מ לסמוך ותו לא מידי).
ויש לציין שאף בתשובת הראש"ל שליט"א (הודפסה בראש קונטרס של מכון עליה) כתב שהרוצה להחמיר יכול להדליק ובלא ברכה.
 
בסופו של עניין הויכוח עקר ומטופש
שכן בני הישיבות סמוכים רוחנית על שולחן מנהיגי הישיבות, וכל אחד מחוייב ללכת בזה ע"פ דעתו, השקפתו והליכותיו של רבו!
ומי שסולל לו דרך עצמאית בפסק ההלכות בשונה מראשי הישיבות שליט"א מה לו ולעולם הישיבות?,
מה לו ולבני התורה,
יתכבד נא ויצא מחוץ למחנה לפסוק ע"פ "רבותיו"..
הרי זהו עניין הישיבות!!
 
בסופו של עניין הויכוח עקר ומטופש
שכן בני הישיבות סמוכים רוחנית על שולחן מנהיגי הישיבות, וכל אחד מחוייב ללכת בזה ע"פ דעתו, השקפתו והליכותיו של רבו!
ומי שסולל לו דרך עצמאית בפסק ההלכות בשונה מראשי הישיבות שליט"א מה לו ולעולם הישיבות?,
מה לו ולבני התורה,
יתכבד נא ויצא מחוץ למחנה לפסוק ע"פ "רבותיו"..
הרי זהו עניין הישיבות!!
כמה האריך מרן שליט"א בעניין הזה, בכמה וכמה מקומות...
לך נא ראה מה שכתב שם, ותיווכח שאין הצדק עמך ידידי.
 
ואם ירצו להחמיר על עצמם ולהיות מהדרים, אינם רשאים לברך
אולי הוא חזר בו מהנקודה הזו,
לפי מה שנראה כולם כל כך כועסים על מי שמדליק,
או שאולי אותם כועסים הם לא לפי הרב עובדיה זצ"ל
חייבים לברר את הדבר הזה וזהו !!
 
סופו של עניין הויכוח עקר ומטופש
שכן בני הישיבות סמוכים רוחנית על שולחן מנהיגי הישיבות, וכל אחד מחוייב ללכת בזה ע"פ דעתו, השקפתו והליכותיו של רבו!
ומי שסולל לו דרך עצמאית בפסק ההלכות בשונה מראשי הישיבות שליט"א מה לו ולעולם הישיבות?,
מה לו ולבני התורה,
יתכבד נא ויצא מחוץ למחנה לפסוק ע"פ "רבותיו"..
הרי זהו עניין הישיבות!!
לכבוד ידידנו החשוב מבין ריסי עינך ניכר כי השקפתך על עולם ההלכה כעולם המוכרע ע''פ השקפות וע''פ סברות ישבתיות והליכות
טעות היא בידך עולם ההלכה מוכרע ע''פ ידע והקף כללי הפסיקה וההוראה שימוש חכמים בהלכה ועוד ועוד
עם כל הכבוד לראשי הישיבות שזכינו להם בדורנו אנו מועטים הם ראשי הישיבות שהגיעו לכלל מדרגה זו אם בכלל
ומכן תימה תימה על דברך מה ענין שמיטה להר סיני ומה ענין הלכה לראשי ישיבות למדנים ועוד יותר תימה מה ענין זה נוגע להשקפה
אדרבה מי שסולל לו דרך עצמאית ע''פ דעתו והשקפתו נגד דעת גדולי הדור עיני העדה מה לו ולתורת ה' שצוותה לא תסור ומסרה את מושכות ההנהגה לגדולי ההוראה בכל דור דור
תחילה חשבתי שכבודו לא טעם טעמה של הלכה ודיבר לבלתי היכר אחרי ראות מה שכתב שזה ענין הישיבות כמדומה שגם בזה שגה
והדברים פשוטים לכל בר בי רב דחד יומא ודי בזה
ימחול לי כבודו אבל אחרי תגובתך שנובעת במקרה הטוב מחוסר ידע ובמקרה הפחות טוב השקפה קצת עקומה זה מעט מה הנצרך להשיב
 
נערך לאחרונה:
לכבוד ידידנו החשוב מבין ריסי עינך ניכר כי השקפתך על עולם ההלכה כעולם המוכרע ע''פ השקפות וע''פ סברות ישבתיות והליכות
טעות היא בידך עולם ההלכה מוכרע ע''פ ידע והקף כללי הפסיקה וההוראה שימוש חכמים בהלכה ועוד ועוד
עם כל הכבוד לראשי הישיבות שזכינו להם בדורנו אנו מועטים הם ראשי הישיבות שהגיעו לכלל מדרגה זו אם בכלל
ומכן תימה תימה על דברך מה ענין שמיטה להר סיני ומה ענין הלכה לראשי ישיבות למדנים ועוד יותר תימה מה ענין זה נוגע להשקפה
אדרבה מי שסולל לו דרך עצמאית ע''פ דעתו והשקפתו נגד דעת גדולי הדור עיני העדה מה לו ולתורת ה' שצוותה לא תסור
תחילה חשבתי שכבודו לא טעם טעמה של הלכה ודיבר מחוסר ידע אחרי ראות מה שכתב שזה ענין הישיבות כמדומה שגם בזה שגה ודי בזה
דברים אלו פשוטים לכל בר בי רב ודי בזה
ימחול לי כבודו אבל אחרי תגובתך שנובעת במקרה הטוב מחוסר ידע ובמקרה הפחות טוב השקפה קצת עקומה זה מעט מה הנצרך להשיב
שים לב:
הוא שם מרכאות -
ואידך זיל גמור ....
 
בסופו של עניין הויכוח עקר ומטופש
שכן בני הישיבות סמוכים רוחנית על שולחן מנהיגי הישיבות, וכל אחד מחוייב ללכת בזה ע"פ דעתו, השקפתו והליכותיו של רבו!
ומי שסולל לו דרך עצמאית בפסק ההלכות בשונה מראשי הישיבות שליט"א מה לו ולעולם הישיבות?,
מה לו ולבני התורה,
יתכבד נא ויצא מחוץ למחנה לפסוק ע"פ "רבותיו"..
הרי זהו עניין הישיבות!!
יש ענין של הלכה והוא מסור לפוסקים
וכן, גם לראשי הישיבות.
יתכבד נא כל ראש ישיבה לחוות דעתו בענין וזכות כל בחור לנהוג כפי רבו
הבעיה היא שיש ראשי ישיבות שבאמת לא יודעים הלכה ומחווים בזה דעה כאילו שזה ענין השקפתי
ולאפוקי מהגר"י עדס שליט"א שחיבר ספר שלם על הענין ונהי דמרן הראש"ל פליג עליה מכ"מ מכלל פלוגתא לא יצאנו.
הבעיה היא בראשי ישיבות האחרים ואידך זיל גמור...
 
רואה שדרכתי על מוקש טעון...
נדמה כי הזעם התעורר בעיקר בעקבות עירוב ההשקפה עם נושא ההלכה
ובלשון הרחוב: "מה הראשישיבע עם הפראק והלומדע'ס יודע בשותי"ם?"
הטיעון הזה שגוי לוגית וערכית-
כידוע ואינה צריכה לפנים שנושא ההשקפה אינו נבדל מנושא ההלכה כלל-
הלכה היא ע"פ השקפה (היינו המבט הערכי והתורני הנכון על נושא מסויים)
והשקפה היא ע"פ הלכה (כלומר- נלמדת מתוך כללי התורה)

ומכאן - שלבוא ולחלק את הנושאים ה"ז טפשות ועילגות-
שוו בנפשכם- בן ישיבה שמגיע לקבל מרבו את חינוכו, הליכותיו, השקפתו, דרך לימודו, ערכיו, סולם העליה-
אבל בנושאים מהותיים- כמו דרך ההוראה, השתייכות קהילתית (ומכאן- הצבעה בבחירות וכו'), רמת דקדוק ההלכה-
הוא נוהג ע"פ רב שליבו מצא-
הרי זה פרדוקס מטופש!!
 
רואה שדרכתי על מוקש טעון...
נדמה כי הזעם התעורר בעיקר בעקבות עירוב ההשקפה עם נושא ההלכה
ובלשון הרחוב: "מה הראשישיבע עם הפראק והלומדע'ס יודע בשותי"ם?"
הטיעון הזה שגוי לוגית וערכית-
כידוע ואינה צריכה לפנים שנושא ההשקפה אינו נבדל מנושא ההלכה כלל-
הלכה היא ע"פ השקפה (היינו המבט הערכי והתורני הנכון על נושא מסויים)
והשקפה היא ע"פ הלכה (כלומר- נלמדת מתוך כללי התורה)

ומכאן - שלבוא ולחלק את הנושאים ה"ז טפשות ועילגות-
שוו בנפשכם- בן ישיבה שמגיע לקבל מרבו את חינוכו, הליכותיו, השקפתו, דרך לימודו, ערכיו, סולם העליה-
אבל בנושאים מהותיים- כמו דרך ההוראה, השתייכות קהילתית (ומכאן- הצבעה בבחירות וכו'), רמת דקדוק ההלכה-
הוא נוהג ע"פ רב שליבו מצא-
הרי זה פרדוקס מטופש!!
אתה קורא "פרדוקס מטופש" לעניין שהיה בנפשו של מרן זיע"א ועדיין אצל מרן שליט"א, וכל זה כאשר עדיין לא קראת מה כתב על זה.
נשמע לך הגיוני??
 
חזור
חלק עליון