• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מחאה! קול מלחמה במחנה!

אני חושב שהסיפור הזה כתוב אצלי באיזה מקום, אחפש ואעלה לכאן בלי נדר
הידד מצאתי !! [זה שמור אצלי מלפני קרוב לתשע שנים ואין אני זוכר מה המקור מאין ולאן]

הרב יצחק יוסף ונהג המונית

כשהייתי בגיל 18, נער צעיר, למדתי בישיבת חזון עובדיה, בה כיהן כראש ישיבה הרב יצחק יוסף, כיום הרב הראשי לישראל.

יום אחד הזמינו אותו להשתתף בכינוס תורני, מרחק נסיעה קצרה מביתו. הנהג שהיה לוקח אותו לאירועים איחר, ובלית ברירה הוא ביקש ממני להזמין לו מונית.

לרוע המזל, כל המוניות היו תפוסות.

החלטנו לרדת לרחוב, ולנסות לעצור מונית אקראית.

"תסע לרח' עלי הכהן", אמרתי לנהג, והוא, ששם לב שמדובר בנסיעה קצרה יחסית, החליט להאריך אותה עוד קצת, רק כדי להרוויח עוד כמה שקלים.

אמרתי לנהג שהרב מאוד ממהר למסור שיעור, ושזה לא בסדר.

הנהג בתגובה, פתח את פיו והתחיל לקלל אותי ואת הרב, למרות שהרב לא צייץ מילה.

"תרדו כאן", הוא זרק אותנו מהמונית בתחילת הרחוב, "לא רוצה את הכסף שלכם, חרדים גנבים".

הרב התעקש לשלם, הגיש לו שטר כסכום הנסיעה שהופיע במונה, אך הוא בתגובה לקח את השטר, קימט אותו וזרק מהחלון, תוך כדי שהוא ממטיר על ראשו של הרב קללות וביזיונות.

הרב שתק. יצא מהרכב, ושנינו צעדנו רגלית לאולם. לאחר 10 דק' הליכה הגענו, ומיד הרב התחיל בשיעורו בפני מאות משתתפים.

אני המתנתי מאחורי הקלעים, מחכה לסיום השיעור. הנהג של הרב כבר הספיק להגיע, כדי לקחת אותו בחזור.

למי שארגן את האירוע, קראו ינון ברוכים, לאחר שהרב סיים את השיעור, הוא ניגש אליו, הושיט לו שטר, ופתק מצורף.

מסתבר שלאחר שהרב ירד מהמונית, הרכב נכבה. כל נסיונות הנהג להתניע אותו מחדש עלו בתוהו.

לאחר כחצי שעה, הנהג עשה אחד ועוד אחד, יצא מהרכב, רץ במעלה הרחוב, וניסה לאתר את הרב.

הוא ראה התקהלות מחוץ לאולם, שאל את האנשים אם יש כאן אירוע, והאם "איזה רב עם חליפה ארוכה" מוסר כאן הרצאה. הם ענו לו שכן.

הוא ישב וכתב מכתב סליחה, צירף לו את השטר שהרב שילם, וביקש שהרב ימחל לו בלב שלם.

את ההמשך של הסיפור אני לא יודע. אין לי מושג אם הרכב התניע לו או לא, אבל מסר אחד למדתי על בשרי: מי שפוגע בתלמידי חכמים, אלוקים מעניש אותו במקום.

"והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש" (משנה, מסכת אבות)
 
אנחנו לא יכולים לפסול רב שהגיע להוראה בגלל שהוא צמוד למנהג. צריך לדעת שלפני שקם מרן זצ''ל ופירסם שיטתו, לא נהגו כן קודמיו, כידוע חכמי הבבלים היו צמודים לבן איש חי, ומרן זצ''ל ברוב כוחו ואהבת האמת הצליח להחדיר את שיטתו, אבל אי אפשר לבוא ולפסול אחרים אא''כ החולק הוא תנא ופליג. כל הענין ללכת אחר הוראות הב''י הוא כדי שנהיה מאוחדים תחת ספר הלכה אחד, אך זה גורם לפילוג זה לא כדאי.
בכל אופן גם הרב רצאבי שליט''א לא מיישב כל מנהג אלא רק מנהג שיש לו סמוכין דקשוט, ועיקר מחלוקתו עם מרן זצ''ל היתה סביב הסוגיא אם בני תימן צריכים כאן בארץ לבטל מנהגם ולנהוג כהשו''ע, שזו סוגיא כלל לא ברורה ולא פשוטה למי שעמד בה פעם.
הרב רצאבי הוא ת''ח גדול וחבל לוותר על ספריו, צריך לחפש את השלום ולאהוב את השני גם אם הוא חושב לא כמוני ולא להכנס למלחמות כל הזמן. כל אחד מכובד לומר את דעתו והבוחר יבחר.
דרך אגב לגבי פסקי מרן השו''ע לא נשכח שמרן זצ''ל הוא אחז בדגל אילו מרן היה רואה ושיה ע''י כך כמה פסקים מהשו''ע. ויתרה מכך שמעתי פעם מהרשל''צ הרב יצחק יוסף שליט''א בשיעור בלוין [קיץ תשע''ה] וז''ל מלה במלה: הרב בזמנו לפני 30 שנה הסביר לי, קשה מאד לשמוע למרן בדבר הזה [כונתו למש''כ מרן בסימן ל' [סעיף ה] שאם התפלל ערבית מבעוד יום ואח''כ נזכר שלא הניח תפילין אינו מניח תפילין], שאדם יחשב קרקפתא דלא מנח תפילין, לא שומעים למרן בדבר כזה, לכן אנחנו עושים שלא כדעת מרן. כמו שלגבי סומא שלפי דעת מרן לא עולה לס''ת, ויש קהילות שנוהגים שסומא עולה לס''ת, לא חייבים לשמוע למרן בדברים כאלו שאדם יפקיע מעצמו תורה כל ימי חייו, לא שומעים למרן. אז גם כאן איך אני יכול יום שלם יעבור עלי בלי להניח תפילין, לכן לא שומעים למרן. זה אמר לי מרן לפני 30 שנה. עכ''ל. הרי שגם מרן זצ''ל פעמים וראה צורך לנטות מדעת מרן, ולכן אין אנו יכולים לבוא הטענות על רבנים אחרים.
במה שהבאת בשו''ע יש שהוכיחו מכאן שאין חובה של תפילין כל יום.
 
חזור
חלק עליון