יצחק משען
Well-known member
אל כבוד מעלת החכם הנעלה והמרומם אשר אנכי מכבדו ומוקירו באמת ח"ר יקותיאל אברהם אוהב ציון ינטריה רחמנא ויפרקיניה מכל בישא ועקתא
הנה אנכי מניף קן קלמוסי בשנית אודות דברי מעלת כבודך על דרכו ההילכותית של מרן גאון ישראל ותפארתו המשנה ברורה, בהיות שתכף אוכיחך ואערכה לעיניך כי כד ניימת ושכיבת כתבת חלק מדבריך ויש בהם כמה דיברי סיכלות שאין אני מאמין בשופ"א שיצאו מתחת ידיך אשר כפי שכתבתי הנני מכירך ומוקירך ונהנה מאוד לראותך בטבריא קדישא ושמח מאוד בדבריך, ובפרט שזכית להיות מחובר לקודש לאותו גאון וצדיק חסידא קדישא ופרישא כמוהר"ד הכהן קוק יחשל"א, אשר אנו מגיעים אליו מידי פעם ושולחים התלמידים שיחזו בעבודת קדשו וביגיעתו הנוראה.
ובטרם אתחיל אומר כי קיבלתי שורה של מיילים עם דברי נאצה מאחד, ואינני כותב שמו, דמי יאמר שבאמת זה הוא, ועוד שהנני מודיע כאן קבל עם ועדה שאני מוחל לו מחילה גמורה,
ומה גם שאנכי יצחק זעירא מוסר בזה מודעה שחלילה לי מהשתרר על אי מי, ואין אני אלא כבלדר המעביר דברים כהווייתן וכמלצר המניח הכל על השלחן והבוחר יבחר ואיני אומר קבלו את דעתי
והנה אציג את אשר כתב מור כצלמו ודמותו:

ואשיבה נא:
1. למי קרא כבודך "מצפצפים"? מרן רבינו עובדיה שאמר דברים אלו נקרא בעיניך מצפצף?!
2. "וכל מעיין ישר יגיע למסקנת האמת ונפגשים תמיד במסקנא אחת", האין אלו דברי הבל וסיכלות? הבה נעזוב את כל המחלוקות בתלמוד והראשונים, אני שואל רק במחלוקות מרן ומור"ם, לדבריך אחד מהם לא הגיע למסקנת האמת כי שניהם לא נפגשו במסקנא אחת??
3. "הלא המשנ"ב מביא וקורא הרבה מספר ברכי יוסף של הגאון חיד"א וכן מביא מספר דברי מנחם וכו'", הנה בהיות שלצערי איני בקי במשנ"ב כהוגן, למרות שאנו לומדים אותו על הסדר ומלמדים ממנו התלמידים יצ"ו, פניתי לתוכנת פרוייקט השו"ת ובדקתי כמה פעמים מוזכרים הספרים שהזכיר כת"ר, והתוצאות פלא מופלא!
כידוע בשו"ע או"ח יש 697 סימנים ובבדיקה כמה פעמים נזכר ברכי יוסף מצאתי שסה"כ נזכר במשנ"ב 217 פעם ועוד 9 פעם שנזכר מחזיק ברכה, זאת אומרת שהגאון משנ"ב הזכיר את גאו"ע החיד"א בקושי בשליש מהלכות אור"ח!
ספר "דברי מנחם" מסופקני אם בכלל היה למשנ"ב, שכן הוא מופיע רק בסי' שכו במשנ"ב סק"ל ושעה"צ ס"ק יז.
השדי חמד נזכר 19 פעם ברחבי המשנ"ב, ומתוכם גם בהל' פסח, שם הוא קורהו "שדה חמד" כמנהג האשכנזים.
ספר מאמר מרדכי ומטה יהודה באמת מזכיר המשנ"ב הרבה, בפרט המאמ"ר שנזכר 691 פעם, והמט"י 106, ולא אכחד שיש עוד פוסק ספרדי אחד (נה"ש) שנזכר 287 פעם במשנ"ב. וכנה"ג 158 פעם.
נמצא עד כה שאמת נכון הדבר שהרב משנ"ב עיין בספרי הספרדים כסדרן, אך זהו רק בחמשה ספרים עיקריים, מתוך מאות ספרי הלכה ושו"ת שלא היו בהישג ידו ולא שזפתם עינו הבדולח.
ממשיך כבודו וכותב

ועוד

ואני תמה אם אתה מאמין בעצמך למה שאתה כותב!
נניח שהרב משנ"ב אחז שאינו צריך לחפש עוד ספרים, ונניח שהרב אלישיב אמר כציטוט המוזר שהבאת ממנו,
אבל בדיוק על זה הרים רבינו עובדיה את קול זעקו
שהרי זו לא דרך הפסיקה שלנו
שנתבארה היטב בפתיחת הגרי"ח לשו"ת רב פעלים, ובהקדמות רבינו לשו"ת יביע אומר!
ואם כן כבודו סותר עצמו מיניה וביה! אתה כותב בפה מלא שהמשנ"ב פוסק בצורה אחרת, ואתה מבכה מרה על "הפגיעה בכבודו", איפה פגיעה יש כאן???
והרי מי הוא זה ואיזהו שאמר שחכמת האדם מגעת עד מקום ספריו, גאון גאוני קשטיליה מהר"י קנפנטון, וזו היתה דרכם של רוב ככל גאוני ורבני הספרדים מעודם, וכידוע מה שהעידו על הגאון החבי"ף בספר חלקם בחיים שהיה קונה בדמים מרובים כל ספר חדש, וזו דרכו של הגאון הדרשן אשר תהילתו בפיך כל היום הרב היח"ס שליט"א להעמיס תילי תילים של ספרים, ואיך אתה מצפה שאנו נקבל את פסיקת המשנ"ב??? פליאה נשגבה ממני לא אוכל לה.
ביתר דבריך הרבית להביא ציטטאות מגדולי הדורות בשבח המשנ"ב, כמביא תבן לעפריים, ושוית למרן רבינו יצחק כמאן דלא ידע כל זאת, והלא כפי שכתבתי בהודעה הקודמת הדגיש ואמר חכם יצחק בפה מלא שגדול כבוד המשנ"ב והוא עטרה לראשנו, וכל האריכות מיותרת
ולסיום דברי אעתיק עוד דברים זרים ומוזרים שכתבת בתוך דבריך


ותמה אני האם טחו עיניך מראות בהקדמת רבינו עובדיה ללוית חן שכותב במפורש דנדרש להדפיס ספרו זה "כי ברוב הדינים פוסק הגאון כדברי הרמ"א וסייעתו אף בניגוד למרן השו"ע כו' נתבקשתי על ידם להוציא לאור בחוברת מיוחדת ההערות וההארות שכתבתי בהלכות שבת ולהודיע ולפרסם דעת מרן השו"ע אשר קבלנו הוראותיו" ואחר שמאריך לבאר כמה קיבלנו הוראות מרן, מסיים : ולכן נעתרתי לבקשתם ואספתי כעמיר גורנה מאשר נמצא עמי בהל' שבת וכו'
והיאך אתה שומע צפצופים כאלה שהם דברים שכתובים במפורש, זה באמת דבר שלא יכילהו שכלי איזה צפצופים יש לכבודו באוזניים שאתה קורא להם בבטחון מופלג פטומי מילי בעלמא, והם הם הדברים הכתובים במפורש בהקדמת הספר.
ולעת עתה כאן יעמוד קני בנושא זה עד הנושא הבא בל"נ, ואקוה שכב' יערוך חשבון נפש עם עצמו ויבדוק היטב מי אמור לחזור בו מדבריו, אם אתה או מרן רבינו יצחק שכל מילותיו שקולות ומדודות בפלס דעתו הכבירה דעת תורה וההלכה, ואשרי דורנו שזכינו לעמודה דנהורא כמוהו שממשיך בגאון את מורשת ודרך מור אביו זצ"ל. יאריך ה' ימיו בטוב ויגביר כוכב מערכתו על כל מקנאיו ומחרחרי ריבו אכי"ר.
הנה אנכי מניף קן קלמוסי בשנית אודות דברי מעלת כבודך על דרכו ההילכותית של מרן גאון ישראל ותפארתו המשנה ברורה, בהיות שתכף אוכיחך ואערכה לעיניך כי כד ניימת ושכיבת כתבת חלק מדבריך ויש בהם כמה דיברי סיכלות שאין אני מאמין בשופ"א שיצאו מתחת ידיך אשר כפי שכתבתי הנני מכירך ומוקירך ונהנה מאוד לראותך בטבריא קדישא ושמח מאוד בדבריך, ובפרט שזכית להיות מחובר לקודש לאותו גאון וצדיק חסידא קדישא ופרישא כמוהר"ד הכהן קוק יחשל"א, אשר אנו מגיעים אליו מידי פעם ושולחים התלמידים שיחזו בעבודת קדשו וביגיעתו הנוראה.
ובטרם אתחיל אומר כי קיבלתי שורה של מיילים עם דברי נאצה מאחד, ואינני כותב שמו, דמי יאמר שבאמת זה הוא, ועוד שהנני מודיע כאן קבל עם ועדה שאני מוחל לו מחילה גמורה,
ומה גם שאנכי יצחק זעירא מוסר בזה מודעה שחלילה לי מהשתרר על אי מי, ואין אני אלא כבלדר המעביר דברים כהווייתן וכמלצר המניח הכל על השלחן והבוחר יבחר ואיני אומר קבלו את דעתי
והנה אציג את אשר כתב מור כצלמו ודמותו:

ואשיבה נא:
1. למי קרא כבודך "מצפצפים"? מרן רבינו עובדיה שאמר דברים אלו נקרא בעיניך מצפצף?!
2. "וכל מעיין ישר יגיע למסקנת האמת ונפגשים תמיד במסקנא אחת", האין אלו דברי הבל וסיכלות? הבה נעזוב את כל המחלוקות בתלמוד והראשונים, אני שואל רק במחלוקות מרן ומור"ם, לדבריך אחד מהם לא הגיע למסקנת האמת כי שניהם לא נפגשו במסקנא אחת??
3. "הלא המשנ"ב מביא וקורא הרבה מספר ברכי יוסף של הגאון חיד"א וכן מביא מספר דברי מנחם וכו'", הנה בהיות שלצערי איני בקי במשנ"ב כהוגן, למרות שאנו לומדים אותו על הסדר ומלמדים ממנו התלמידים יצ"ו, פניתי לתוכנת פרוייקט השו"ת ובדקתי כמה פעמים מוזכרים הספרים שהזכיר כת"ר, והתוצאות פלא מופלא!
כידוע בשו"ע או"ח יש 697 סימנים ובבדיקה כמה פעמים נזכר ברכי יוסף מצאתי שסה"כ נזכר במשנ"ב 217 פעם ועוד 9 פעם שנזכר מחזיק ברכה, זאת אומרת שהגאון משנ"ב הזכיר את גאו"ע החיד"א בקושי בשליש מהלכות אור"ח!
ספר "דברי מנחם" מסופקני אם בכלל היה למשנ"ב, שכן הוא מופיע רק בסי' שכו במשנ"ב סק"ל ושעה"צ ס"ק יז.
השדי חמד נזכר 19 פעם ברחבי המשנ"ב, ומתוכם גם בהל' פסח, שם הוא קורהו "שדה חמד" כמנהג האשכנזים.
ספר מאמר מרדכי ומטה יהודה באמת מזכיר המשנ"ב הרבה, בפרט המאמ"ר שנזכר 691 פעם, והמט"י 106, ולא אכחד שיש עוד פוסק ספרדי אחד (נה"ש) שנזכר 287 פעם במשנ"ב. וכנה"ג 158 פעם.
נמצא עד כה שאמת נכון הדבר שהרב משנ"ב עיין בספרי הספרדים כסדרן, אך זהו רק בחמשה ספרים עיקריים, מתוך מאות ספרי הלכה ושו"ת שלא היו בהישג ידו ולא שזפתם עינו הבדולח.
ממשיך כבודו וכותב

ועוד

ואני תמה אם אתה מאמין בעצמך למה שאתה כותב!
נניח שהרב משנ"ב אחז שאינו צריך לחפש עוד ספרים, ונניח שהרב אלישיב אמר כציטוט המוזר שהבאת ממנו,
אבל בדיוק על זה הרים רבינו עובדיה את קול זעקו
שהרי זו לא דרך הפסיקה שלנו
שנתבארה היטב בפתיחת הגרי"ח לשו"ת רב פעלים, ובהקדמות רבינו לשו"ת יביע אומר!
ואם כן כבודו סותר עצמו מיניה וביה! אתה כותב בפה מלא שהמשנ"ב פוסק בצורה אחרת, ואתה מבכה מרה על "הפגיעה בכבודו", איפה פגיעה יש כאן???
והרי מי הוא זה ואיזהו שאמר שחכמת האדם מגעת עד מקום ספריו, גאון גאוני קשטיליה מהר"י קנפנטון, וזו היתה דרכם של רוב ככל גאוני ורבני הספרדים מעודם, וכידוע מה שהעידו על הגאון החבי"ף בספר חלקם בחיים שהיה קונה בדמים מרובים כל ספר חדש, וזו דרכו של הגאון הדרשן אשר תהילתו בפיך כל היום הרב היח"ס שליט"א להעמיס תילי תילים של ספרים, ואיך אתה מצפה שאנו נקבל את פסיקת המשנ"ב??? פליאה נשגבה ממני לא אוכל לה.
ביתר דבריך הרבית להביא ציטטאות מגדולי הדורות בשבח המשנ"ב, כמביא תבן לעפריים, ושוית למרן רבינו יצחק כמאן דלא ידע כל זאת, והלא כפי שכתבתי בהודעה הקודמת הדגיש ואמר חכם יצחק בפה מלא שגדול כבוד המשנ"ב והוא עטרה לראשנו, וכל האריכות מיותרת
ולסיום דברי אעתיק עוד דברים זרים ומוזרים שכתבת בתוך דבריך


ותמה אני האם טחו עיניך מראות בהקדמת רבינו עובדיה ללוית חן שכותב במפורש דנדרש להדפיס ספרו זה "כי ברוב הדינים פוסק הגאון כדברי הרמ"א וסייעתו אף בניגוד למרן השו"ע כו' נתבקשתי על ידם להוציא לאור בחוברת מיוחדת ההערות וההארות שכתבתי בהלכות שבת ולהודיע ולפרסם דעת מרן השו"ע אשר קבלנו הוראותיו" ואחר שמאריך לבאר כמה קיבלנו הוראות מרן, מסיים : ולכן נעתרתי לבקשתם ואספתי כעמיר גורנה מאשר נמצא עמי בהל' שבת וכו'
והיאך אתה שומע צפצופים כאלה שהם דברים שכתובים במפורש, זה באמת דבר שלא יכילהו שכלי איזה צפצופים יש לכבודו באוזניים שאתה קורא להם בבטחון מופלג פטומי מילי בעלמא, והם הם הדברים הכתובים במפורש בהקדמת הספר.
ולעת עתה כאן יעמוד קני בנושא זה עד הנושא הבא בל"נ, ואקוה שכב' יערוך חשבון נפש עם עצמו ויבדוק היטב מי אמור לחזור בו מדבריו, אם אתה או מרן רבינו יצחק שכל מילותיו שקולות ומדודות בפלס דעתו הכבירה דעת תורה וההלכה, ואשרי דורנו שזכינו לעמודה דנהורא כמוהו שממשיך בגאון את מורשת ודרך מור אביו זצ"ל. יאריך ה' ימיו בטוב ויגביר כוכב מערכתו על כל מקנאיו ומחרחרי ריבו אכי"ר.
באהבה רבה
אנא זעירא יצחק משען ס"ט
אנא זעירא יצחק משען ס"ט
נערך לאחרונה על ידי מנחה: