• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

מסאז' בשבת מה הדין?

הראוני שבחזו"ע ח"ג עמ' שפז' התיר אם לא עושה להזיע.
האם יש דעות שאוסרות?
תרשה לי להוסיף: ואם נימא שמותר [כדי לשחרר הגב] האם מותר גם לעשותו [לעסותו] עם שמן שקדים?
[נ.ב. שמן שקדים מאוד נעים לעיסוי ואין לו שום ריח]
 
האם יש דעות שאוסרות?
תולים זאת במחלוקת רש"י והרמב"ם [שבשו"ע שכ"ח סמ"ב ושכ"ז ס"ב מחמיר כב' הפירושים, ובביאוה"ל שכ"ח סמ"ב מכריע כרמב"ם להקל, ובשועה"ר ש"ז סמ"ז מחמיר כרש"י, ויש בזה עוד ציונים ודיונים בדעת המשנ"ב כמדו'] אם מי שמכוין לייגע גופו ולא להזיע אם אסור משום עובדין דחול, [ויש שדנו דהאיסור הוא רק לעושה את העיסוי ולא למי שעושים לו].
 
כמה פעמים הייתי אצל הרב דב קוק בשבת
ומשך התפילות יש מישהו שיושב מתחת רגליו
ועושה לו מסאז' ברגליים
ייתכן שמי שעושה לרפואה [באופן המותר] בלא"ה ל"ש עובדין דחול, [ששייך לפי חלק מהפוסקים גם כשאינו עושה להזיע].
 
חזור
חלק עליון