• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מעתיקי ספרים ללא ציון שם המחבר

שלחתי לכם כאן (מה שנחוץ לראות סימנתי בטוש זוהר) את הגאון הרב יעקב סופר שליט"א שמביא בספרו אור משה (סימן טז) את התורה תמימה ומלין עליו למה התורה תמימה לא מזכיר את המלבי"ם וכותב הרב סופר עיין בילקוט הגרשוני:
ושלחתי כאן את הגאון הילקוט הגרשוני על מסכת נזיר בדף כג שכותב וז"ל ואני הולך רכיל מגלה סוד (מי שרצה כאן לומר עלי למה לספר לשון הרע שילין גם על הגאון ילקוט הגרשוני אה"כ) דהקושיא וגם התירוץ הנ"ל כתוב הדר הוא במהרש"א וכו והמחבר הזה ברחיי' בעלמא קונה הכל לעצמו במחכ"ת וכן לא יעשה עכ"ל דיבור חריף מאד על הגאון הרב עפשטיין:
ושלחתי כאן גם את ההקדמה שכותב התורה תמימה וז"ל ובמשך השנים נלקטו במוחי המון ענינים שונים עד שכמה מהם שוב אי אפשר לי עתה בעת סדור החבור לזכור שם בעליהם וכו. אל נא יאשימני המעין הישר ונקי הדעת למתלבש חלילה בטלית שאינה שלי כי ת"ל לא ברוחי ולא בנפשי ולא במדותי מדה מגונה זו. וחס לי' מדה כזו לזרעא דאבא וכו' עכ"ל איזה ענוה וכמה מחברי זמנינו צריכים ללמוד מיזה:
הוכחתם לדעת שעם כל מה שכתב התורה תמימה בהקדמתו בכל זאת יצא עליו הקצף מהרבה גאוני זמנו הילקוט הגרשוני והגאון הרב יעקב סופר
ואם על התורה תמימה כך. כ"ש וק"ו אדם שמתגאה בתורה שאינה שלו, ולא בפוסק אחד שנים אלא בשטיות בכל ספריו בשדה צופים תשובה אחר תשובה שנלקח מכל ספרי מרן היביע אומר חזון עובדיה טהרת הבית ועוד. פשוט לא יאומן. הוא הוציא 47 כרכים עוד מעט יגיע לספריו של מרן שכמעט הכל לקוח מתורתו. בלא להזכיר את שם מרן. ולא נעלם מזכרונו כהתורה תמימה. ולא התנצל שום התנצלות בהקדמתו לספר.
ולא מבין את כל המציצים כאן שהוא ת"ח והוא בקיא ברש"י בע"פ אז שיכתוב תורה משלו אם יש בו כל כך הרבה תורה, למה לקחת את כל תשובותיו של מרן במילה אחר מילה בלא שום בושה? אתמההה כמה עזות מצח יש בו. לפחות שיכתוב בהקדמה שהכל לקוח ממרן זצ"ל
נו וברור שתאמרו שאם יכתוב ממרן איך יכניס את ספרין לרב קניבסקי (שאגב היה אוהב לקרוא בספרים שלו. ואולי דא נחמא פורתא שהרב קניבסקי למד מתורתו של מרן ללא ידיעה. מי שרצה לראות היכן הרב קניבסקי למד את היביע אומר. אז הנה הראיה). ואיך יכניס את ספריו לעולם הישיבות. על דא קזעיקנא שאדם ללא עזות מצח מתגאה בתורה העצומה של מרן זצוק"ל כידוע לכולם שגדולי הדורות שיבחו את ספרי היביע אומר. והוא מתגאה במה שאינה שלו.

ברצוני כאן היה לכל מי שיכול להעביר את זה למרן הראשון לציון שליט"א לרבי משה יוסף שליט"א ולכל הגורמים אשר בארץ שידעו שהספר הזה. זה תשובותיו של מרן זצ"ל ושלא יעשה כזה עוד בישראל. ולא בשביל לגלות קלונו ח"ו באתי כאן, אלא לזעוק את העוול שחלק מהאשכנזים עושים בעזות מצח בלי שום יראת ה' לנגד עיניהם:
פלגיאט לחוד, וזלזול בכבודו של האדם, ואי הכרה בחכמתו לחוד.
 
תנוח דעתך, המחבר הנ"ל לא מרוויח מספריו, הוא מחלקם חינם, מלבד מה שהוא תלמיד חכם גדול וידען גדול הרי הוא מלא מצוות של חסד והחזקת תורה וכו'.
אז זה מתיר לגנוב ? בגלל שעושים חסד ?
מהיכן המקור לחידוש זה ?
 
נערך לאחרונה:
המחבר מגיע מידי פעם לאזורינו. וכמדומה שאחד ממפיצי/מדפיסי ספריו הוא עסקן כלשהוא שעדיין לא מצא איה מקום מנוחתו ולאיזה קבוצה משתייך...

אמנם לא עיינתי בספריו, אבל האמת כדברי הרב פשוט שספריו מתבדרין בבי מדרשא.. (ונראה לי ככלי אין חפץ בו... במקומינו בכ"א)
 
אז זה מתיר לגנוב ? בגלל שעושים חסד ?
מהיכן המקור לחידוש זה ?
בכלל לא.
הטענה היתה שהכותב מרוויח מהפצת ספריו, ועל זה השבתי שאינו מרוויח בגלל שמחלקם חינם.
ועוד טענו שאינו תלמיד חכם וכו', ועל זה השבתי שאין זה נכון והוא גברא רבה וכו', ומה שעושה פלגיאט אם עושה הוא מעשה פסול ומכוער.
 
בכלל לא.
הטענה היתה שהכותב מרוויח מהפצת ספריו, ועל זה השבתי שאינו מרוויח בגלל שמחלקם חינם.
ועוד טענו שאינו תלמיד חכם וכו', ועל זה השבתי שאין זה נכון והוא גברא רבה וכו', ומה שעושה פלגיאט אם עושה הוא מעשה פסול ומכוער.
יש כיום הרבה אנשים שבשביל כבוד משלמים הרבה כסף והמבין יבין
ולגנוב מספרי מרן זיע"א בצורה עקבית זה לא מעשה פסול ומכוער
 
יש כיום הרבה אנשים שבשביל כבוד משלמים הרבה כסף והמבין יבין
ידוע שתאוות הכבוד גדולה מתאוות הממון, ה' יצילנו.
ולגנוב מספרי מרן זיע"א בצורה עקבית זה לא מעשה פסול ומכוער
כתבתי מפורש שאם אכן נעשה כך זה מעשה פסול ומכוער.
 
כבר היה לעולמים, תראה בספר רבנו מה שכתב לגבי כיבוד אב ואם, שהרב שטרית התפעל מהלשון של הרב פנירי בספר שלו, ומרן אמר לו שזה הכל מיביע אומר ונתן לו להעתיק ממנו כי הוא ספר קטן ונוח. אבל הכל זה שלו. ולא ציין את המקור...
הרב פנירי לא חשוד על כך בודאי לא במזיד
 
זכורני שראיתי להחכם השלם מרדכי חיים בעל הפנינים שכתב עליו כן. וכעת אמ"א. ואין בזה שום לשה"ר.
האם אתה מכיר את החכם השלם שכתב מאמר חשוב זה (נראה יהודי חריף) האם יש עוד מקומות שכתב דברים כעין אלו והאם הוא תלמיד מרן זיע"א
 
חכם יצחק נר"ו, אינני נכנס לשמות ולכותבים כלל, אבל יש פה בעיה, כי כשמצטטים מספר אחר, הציטוט צריך להיות נאמן למקור וללא שינויים, כי ציטוט כשמו כן הוא, ואין אתה יכול לעשות בו כבשלך, ואם לא מתאים לצטט מחמת סיבות כלשהם, אפשר להפנות למקור כמראה מקום כגון עיין בספר פלוני עמ' פלוני וכו'.
דבריך במחילה אינם נכונים. יש לחכם לפעמים שיקולים שהוא מעדיף לא להזכיר ספר מסוים ומצד שני הוא לא רוצה להתעלם ממנו כמנהג הגנבים, ולכן כותב בסתמא.
אני לא יודע מה השיקולים של חכם יצחק, אבל דוקא השבוע הוא רמז שלפעמים הוא מעדיף לא להזכיר שמות של חכמים שנפגעים מכך.
מה גם שניכר להדיא שחכם יצחק העדיף להזכיר את מנהגו של הגרש"ז אוירבך שהיה מגדולי הדור ויש למנהגו משקל כבד, ומה לו להזכיר את המנהג של הרב מזוז שכנראה אינו מכירו ומה לו ולמנהגיו ודבריו
האם אתה מכיר את החכם השלם שכתב מאמר חשוב זה (נראה יהודי חריף) האם יש עוד מקומות שכתב דברים כעין אלו והאם הוא תלמיד מרן זיע"א
כמה פעמים נזדמן לידי הגליון פנינים של החכם מרדכי חיים שהביאו אנשים למגדל העמק וכיו"ב והשתוממתי מהבקיאות שיש לו בספרים שמעולם לא שמענו שהם קיימים, ומהיכי תיתי שהוא תלמיד מרן , אולי הוא בכלל אשכנזי
 
דבריך במחילה אינם נכונים. יש לחכם לפעמים שיקולים שהוא מעדיף לא להזכיר ספר מסוים ומצד שני הוא לא רוצה להתעלם ממנו כמנהג הגנבים, ולכן כותב בסתמא.
אני לא יודע מה השיקולים של חכם יצחק, אבל דוקא השבוע הוא רמז שלפעמים הוא מעדיף לא להזכיר שמות של חכמים שנפגעים מכך.
מה גם שניכר להדיא שחכם יצחק העדיף להזכיר את מנהגו של הגרש"ז אוירבך שהיה מגדולי הדור ויש למנהגו משקל כבד, ומה לו להזכיר את המנהג של הרב מזוז שכנראה אינו מכירו ומה לו ולמנהגיו ודבריו

כמה פעמים נזדמן לידי הגליון פנינים של החכם מרדכי חיים שהביאו אנשים למגדל העמק וכיו"ב והשתוממתי מהבקיאות שיש לו בספרים שמעולם לא שמענו שהם קיימים, ומהיכי תיתי שהוא תלמיד מרן , אולי הוא בכלל אשכנזי
אם הוא אשכנזי ומגן כך על מרן זיע"א זה חידוש יותר גדול
 
ראיתי היום ב"ילקוט מפרשים" "מתיבתא" עוז והדר מסכת יומא (ע.) שהעתיקו מיחו"ד ח"ו סי' כו בהע'. (ע"ש בלשון המהרשד"ם שהביאו, שהוא הלשון שתימצת מרן זיע"א ממנו. והעתיקו גם מש"כ מרן זיע"א שכיוצ"ב כ' המבי"ט. וכל דבריהם שם בנויים על דברי מרן זיע"א ביחו"ד הנ"ל).
ושמעתי כבר כמה פעמים שבספרם "אוצר ההלכה" על הלכות נידה מעתיקים כסדר מטהרת הבית. (כמובן בלא לציין מקור).
וה' הטוב יערה עלינו רוח ממרום.
 
בשליטתו השיב לי שיזרקו עליו אבנים אם יזכיר מרן. אמרתי לו רק להצטלם עם מרן ידעת. אולי הרב משען יעשה מכתב מחאה על זה
צריך להפעיל עליו לחץ דרך רבי דוד אבוחצירא שישנה מדרכו הרעה
 
חזור
חלק עליון