במקסיקו סיטי.איפה הרב אריאל כהן גר?
דרך אגב זכורני שבשיעור המצולם אכן הזכיר זאת מרן (דמניין אני יודע שזה בשו"ת?) אלא כנראה מחסור מקום (עקב זה שעבר הגהת מרן (...) לא הבאו הדברים. אך בשיעור השבועיאמר.בהזדמנות הזאת הייתי רוצה לעלות כאן מהרהורי ליבי:
אני שמתי לב כמה פעמים שמרן הראשון לציון שליט"א מזכיר בשיעוריו תירוצים ממרן רבינו זצ"ל ולא אומר דבר בשם אומרו
ותמהתי איך יתכן ?
ואף שאין להרהר אחריו, אך תורה היא וללמוד אני צריך !
לדוגמא בשיעור בלוויין האחרון שאל מה הבדל בין ספירת העומר שאם הפסיד יום אחד כל ברכותיו לבטלה למפרע כמו שכתב החיד"א לדברי הריטב"א בחולין הידוע שאם נטל ידיו לאכול פת ונמלך שאין ברכתו לבטלה, ותירץ שכאן נסתיימה לה המצוה (בנטילת ידים) וכאן (בספירת העומר) לא נסיימה המצוה.
והוסיף "זה תירוץ דק ויפה, מי שהבין צריך לשמוח, זו המתיקות של התורה לנו"...
ואני תמה הרי זה תירוץ של מרן ע"ה בשו"ת חזון עובדיה (סי' כח) ולמה לא הזכירו, בפרט ששיבח מאד תירוץ זה !!!
ויש לי עוד דוגמאות בזה.
וכיון שהוא שהראשון לציון שליט"א הוא פוסק הדור ות"ח מובהק ומופלג אסור להרהר אחריו
ובטוחני שיש לכך טעם וסיבה.
וחשבתי על כמה דברים:
א'. אולי גם חשב על תירוץ זה.
ב'. אולי אמר באופן קצת שונה והוא בגדר פנים חדשות.
ג'. אולי הוא כ"כ בקי בתורת אביו שפעמים לא שם לב וזכרונו גורם לו לחשוב שהוא תירוץ שלו [וכבר אמר מרן ע"ה (כמו שהובא בספר רבינו של הרב שטרית) "הזיכרון חצי גנב" שפעמים אדם זוכר כ"כ הרבה, ולא תמיד שם לב שאומר דברים ומייחס אותם לעצמו בגלל שחושב לתומו שהוא אמרם, ולא זוכר שראה אותם בספר...
ועוד תירוצים אפשר.
ובטוחני שרבים עוד חשבו ע"ז ואשמח מאד לקבל תשובות
ע' במש"כתלמיד אינו צריך לומר בשם רבו כי יודעים שבין כה הכל ממנו
אל תגיד סתם !דרך אגב זכורני שבשיעור המצולם אכן הזכיר זאת מרן (דמניין אני יודע שזה בשו"ת?) אלא כנראה מחסור מקום (עקב זה שעבר הגהת מרן (...) לא הבאו הדברים. אך בשיעור השבועיאמר.
כיון שכל תורתו ממנו, ומפורסם לכל לא קפיד.בהזדמנות הזאת הייתי רוצה לעלות כאן מהרהורי ליבי:
אני שמתי לב כמה פעמים שמרן הראשון לציון שליט"א מזכיר בשיעוריו תירוצים ממרן רבינו זצ"ל ולא אומר דבר בשם אומרו
ותמהתי איך יתכן ?
ואף שאין להרהר אחריו, אך תורה היא וללמוד אני צריך !
לדוגמא בשיעור בלוויין האחרון שאל מה הבדל בין ספירת העומר שאם הפסיד יום אחד כל ברכותיו לבטלה למפרע כמו שכתב החיד"א לדברי הריטב"א בחולין הידוע שאם נטל ידיו לאכול פת ונמלך שאין ברכתו לבטלה, ותירץ שכאן נסתיימה לה המצוה (בנטילת ידים) וכאן (בספירת העומר) לא נסיימה המצוה.
והוסיף "זה תירוץ דק ויפה, מי שהבין צריך לשמוח, זו המתיקות של התורה לנו"...
ואני תמה הרי זה תירוץ של מרן ע"ה בשו"ת חזון עובדיה (סי' כח) ולמה לא הזכירו, בפרט ששיבח מאד תירוץ זה !!!
ויש לי עוד דוגמאות בזה.
וכיון שהוא שהראשון לציון שליט"א הוא פוסק הדור ות"ח מובהק ומופלג אסור להרהר אחריו
ובטוחני שיש לכך טעם וסיבה.
וחשבתי על כמה דברים:
א'. אולי גם חשב על תירוץ זה.
ב'. אולי אמר באופן קצת שונה והוא בגדר פנים חדשות.
ג'. אולי הוא כ"כ בקי בתורת אביו שפעמים לא שם לב וזכרונו גורם לו לחשוב שהוא תירוץ שלו [וכבר אמר מרן ע"ה (כמו שהובא בספר רבינו של הרב שטרית) "הזיכרון חצי גנב" שפעמים אדם זוכר כ"כ הרבה, ולא תמיד שם לב שאומר דברים ומייחס אותם לעצמו בגלל שחושב לתומו שהוא אמרם, ולא זוכר שראה אותם בספר...
ועוד תירוצים אפשר.
ובטוחני שרבים עוד חשבו ע"ז ואשמח מאד לקבל תשובות
אבל להזכיר תירוץ ולהגיד עליו הוא יפה מאד, חילוק דק, זה המתיקות של התורה שלנו וכו'כיון שכל תורתו ממנו, ומפורסם לכל לא קפיד.
@הרב יוסף חיים אוהב ציון ["האריך מרן הגריח"ס בהרבה מקומות שתמיד עפ"י רוב דברי התלמיד הם דברי רבו ומי לנו אוחז את מרן רבינו כרבו יותר מחכם יצחק שיחיה ואין כאן תימה"]אם רבי לא שנאה רבי חייא מנין לו?!
ועיין יבמות צו ע"ב למטה. ופשוט.
ידעתי גם ידעתי כל זאתלמה לא עיינתם בגמ' שם והעדפתם להשתמש בסברת הכרס?
מחילה מכבודו אבל יש פה סברא מיוחדת, מכיון שכל תורתו והלך מחשבתו של הרב יצחק זה ממרן זצ''ל, גם אם יחדש תירוץ בעצמו זה על פי מרן זצ''ל ועל פי דרכו, וא''כ פשוט שכל מה שאומר ומחדש זה ממרן ואין צריך לומר כן.ידעתי גם ידעתי כל זאת
וראיתי גם ראיתי כל הנ"ל
וכ"ז אינו רלוונטי ולא עונה על השאלה
אתה פשוט לא הבנת עדיין מה שאלתי
אני אסביר פעם אחרונה בשבילך !
עצם העובדה שמביא תירוץ של מרן בשיעור ולא אומר זאת בשמו, זה מובן בגלל כל הנ"ל...
אבל להביא תירוץ ולשבח אותו מאד, ולהגיד תראו איזה תירוץ יפה מאד זה ?! וכו' וכו' כפי שהזכרתי לעיל...
ע"ז אני שואל שאם כ"כ שיבח את התירוץ שבעצם מי שאמר אותו זה לא אחר מאשר מרן זצ"ל ! אז היה כל כך נצרך לומר דבר בשם אומרו !!! כדי שידעו כולם מי עומד מאחורי התירוץ הנפלא הזה !!!
אני יכול לומר שמסרתי שיעור לפני שבועיים, והבאתי את התירוץ של מרן שהסביר את החילוק בין הריטב"א לחיד"א, ואחרי השיעור הגיע אלי ת"ח גדול למדן ועמקן ושאל אותי: זה תירוץ של מרן זצ"ל או שמביא זאת בשם משהו. אמרתי לו: זה חילוק שמרן בעצמו כתב אותו, אז הוא אמר: איזה יופי של תירוץ !!!!
ודי זה
לפני שאתה מחליט שזו סברת הכרס, כדאי לך להתבונן הרבה בדברים
בהצלחה
מה ענין שמיטה אצל הר סיני ?מחילה מכבודו אבל יש פה סברא מיוחדת, מכיון שכל תורתו והלך מחשבתו של הרב יצחק זה ממרן זצ''ל, גם אם יחדש תירוץ בעצמו זה על פי מרן זצ''ל ועל פי דרכו, וא''כ פשוט שכל מה שאומר ומחדש זה ממרן ואין צריך לומר כן.
סברת הכרס אמרתי עליהם שאמרו דבר נכון מסברא, ובאמת היה להם להסתפק בדברי הגמ' המפורשים.לפני שאתה מחליט שזו סברת הכרס, כדאי לך להתבונן הרבה בדברים
גוזמא נקט.וא''כ פשוט שכל מה שאומר ומחדש זה ממרן.
לא הבנתובשיעור שלך עצמו לא אמרת בשם מרן. וצע"ע.
כל הכבוד לך!כמובן בשיעור אמרתי שבשו"ת חזון עובדיה מרן תירץ כך
רק שלאחר השיעור הוא שאל אותי אם מרן זצ"ל אמר זאת בשם עצמו או שהביא תירוץ זה בשם משהו...
לאו דוקא. בערך כך אמר הרש''ל בעצמו.גוזמא נקט.
(ראה עוד כאן)[מתוך ספרו שו"ת בנין אריאל כת"י].
כמדומני ששמעתי שמעסיק צוות ת"ח שעוסקים בספרים הנ"ל, וא"כ לא עליו התלונה....אז זה מתיר לגנוב ? בגלל שעושים חסד ?
מהיכן המקור לחידוש זה ?
זכיתי להכירו מעט, והוא חכם ספרדי, ובקי נפלא במנהגי ישראל וכו'דבריך במחילה אינם נכונים. יש לחכם לפעמים שיקולים שהוא מעדיף לא להזכיר ספר מסוים ומצד שני הוא לא רוצה להתעלם ממנו כמנהג הגנבים, ולכן כותב בסתמא.
אני לא יודע מה השיקולים של חכם יצחק, אבל דוקא השבוע הוא רמז שלפעמים הוא מעדיף לא להזכיר שמות של חכמים שנפגעים מכך.
מה גם שניכר להדיא שחכם יצחק העדיף להזכיר את מנהגו של הגרש"ז אוירבך שהיה מגדולי הדור ויש למנהגו משקל כבד, ומה לו להזכיר את המנהג של הרב מזוז שכנראה אינו מכירו ומה לו ולמנהגיו ודבריו
כמה פעמים נזדמן לידי הגליון פנינים של החכם מרדכי חיים שהביאו אנשים למגדל העמק וכיו"ב והשתוממתי מהבקיאות שיש לו בספרים שמעולם לא שמענו שהם קיימים, ומהיכי תיתי שהוא תלמיד מרן , אולי הוא בכלל אשכנזי
אמת, ולצערי המון שומרי תורה ומצוות לא יודעיםההיתר של אפי תלתא זה רק בכמה תנאים כמבואר בשמירת הלשון,