• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מעתיקי ספרים ללא ציון שם המחבר

בהזדמנות הזאת הייתי רוצה לעלות כאן מהרהורי ליבי:
אני שמתי לב כמה פעמים שמרן הראשון לציון שליט"א מזכיר בשיעוריו תירוצים ממרן רבינו זצ"ל ולא אומר דבר בשם אומרו
ותמהתי איך יתכן ?
ואף שאין להרהר אחריו, אך תורה היא וללמוד אני צריך !
לדוגמא בשיעור בלוויין האחרון שאל מה הבדל בין ספירת העומר שאם הפסיד יום אחד כל ברכותיו לבטלה למפרע כמו שכתב החיד"א לדברי הריטב"א בחולין הידוע שאם נטל ידיו לאכול פת ונמלך שאין ברכתו לבטלה, ותירץ שכאן נסתיימה לה המצוה (בנטילת ידים) וכאן (בספירת העומר) לא נסיימה המצוה.
והוסיף "זה תירוץ דק ויפה, מי שהבין צריך לשמוח, זו המתיקות של התורה לנו"...
ואני תמה הרי זה תירוץ של מרן ע"ה בשו"ת חזון עובדיה (סי' כח) ולמה לא הזכירו, בפרט ששיבח מאד תירוץ זה !!!
ויש לי עוד דוגמאות בזה.
וכיון שהוא שהראשון לציון שליט"א הוא פוסק הדור ות"ח מובהק ומופלג אסור להרהר אחריו
ובטוחני שיש לכך טעם וסיבה.

וחשבתי על כמה דברים:
א'. אולי גם חשב על תירוץ זה.
ב'. אולי אמר באופן קצת שונה והוא בגדר פנים חדשות.
ג'. אולי הוא כ"כ בקי בתורת אביו שפעמים לא שם לב וזכרונו גורם לו לחשוב שהוא תירוץ שלו [וכבר אמר מרן ע"ה (כמו שהובא בספר רבינו של הרב שטרית) "הזיכרון חצי גנב" שפעמים אדם זוכר כ"כ הרבה, ולא תמיד שם לב שאומר דברים ומייחס אותם לעצמו בגלל שחושב לתומו שהוא אמרם, ולא זוכר שראה אותם בספר...
ועוד תירוצים אפשר.
ובטוחני שרבים עוד חשבו ע"ז ואשמח מאד לקבל תשובות
דרך אגב זכורני שבשיעור המצולם אכן הזכיר זאת מרן (דמניין אני יודע שזה בשו"ת?) אלא כנראה מחסור מקום (עקב זה שעבר הגהת מרן (...) לא הבאו הדברים. אך בשיעור השבועיאמר.
 
בהזדמנות הזאת הייתי רוצה לעלות כאן מהרהורי ליבי:
אני שמתי לב כמה פעמים שמרן הראשון לציון שליט"א מזכיר בשיעוריו תירוצים ממרן רבינו זצ"ל ולא אומר דבר בשם אומרו
ותמהתי איך יתכן ?
ואף שאין להרהר אחריו, אך תורה היא וללמוד אני צריך !
לדוגמא בשיעור בלוויין האחרון שאל מה הבדל בין ספירת העומר שאם הפסיד יום אחד כל ברכותיו לבטלה למפרע כמו שכתב החיד"א לדברי הריטב"א בחולין הידוע שאם נטל ידיו לאכול פת ונמלך שאין ברכתו לבטלה, ותירץ שכאן נסתיימה לה המצוה (בנטילת ידים) וכאן (בספירת העומר) לא נסיימה המצוה.
והוסיף "זה תירוץ דק ויפה, מי שהבין צריך לשמוח, זו המתיקות של התורה לנו"...
ואני תמה הרי זה תירוץ של מרן ע"ה בשו"ת חזון עובדיה (סי' כח) ולמה לא הזכירו, בפרט ששיבח מאד תירוץ זה !!!
ויש לי עוד דוגמאות בזה.
וכיון שהוא שהראשון לציון שליט"א הוא פוסק הדור ות"ח מובהק ומופלג אסור להרהר אחריו
ובטוחני שיש לכך טעם וסיבה.

וחשבתי על כמה דברים:
א'. אולי גם חשב על תירוץ זה.
ב'. אולי אמר באופן קצת שונה והוא בגדר פנים חדשות.
ג'. אולי הוא כ"כ בקי בתורת אביו שפעמים לא שם לב וזכרונו גורם לו לחשוב שהוא תירוץ שלו [וכבר אמר מרן ע"ה (כמו שהובא בספר רבינו של הרב שטרית) "הזיכרון חצי גנב" שפעמים אדם זוכר כ"כ הרבה, ולא תמיד שם לב שאומר דברים ומייחס אותם לעצמו בגלל שחושב לתומו שהוא אמרם, ולא זוכר שראה אותם בספר...
ועוד תירוצים אפשר.
ובטוחני שרבים עוד חשבו ע"ז ואשמח מאד לקבל תשובות
כיון שכל תורתו ממנו, ומפורסם לכל לא קפיד.
 
כיון שכל תורתו ממנו, ומפורסם לכל לא קפיד.
אבל להזכיר תירוץ ולהגיד עליו הוא יפה מאד, חילוק דק, זה המתיקות של התורה שלנו וכו'
כל כך לשבח תירוץ ובעצם זה תירוץ של מרן זצ"ל
ע"ז אני מתפלא שלא הזכיר את מרן זצ"ל !
ובמיוחד שבאותו שיעור הזכיר את שו"ת חזו"ע ???
 
אם רבי לא שנאה רבי חייא מנין לו?!
ועיין יבמות צו ע"ב למטה. ופשוט.
@הרב יוסף חיים אוהב ציון ["האריך מרן הגריח"ס בהרבה מקומות שתמיד עפ"י רוב דברי התלמיד הם דברי רבו ומי לנו אוחז את מרן רבינו כרבו יותר מחכם יצחק שיחיה ואין כאן תימה"]
@ציון ש ["תלמיד אינו צריך לומר בשם רבו כי יודעים שבין כה הכל ממנו"]
@יי"ש ["כיון שכל תורתו ממנו, ומפורסם לכל לא קפיד"]
למה לא עיינתם בגמ' שם והעדפתם להשתמש בסברת הכרס?
אחר כך @רבינו ממשיך עם קושיות...
 
למה לא עיינתם בגמ' שם והעדפתם להשתמש בסברת הכרס?
ידעתי גם ידעתי כל זאת
וראיתי גם ראיתי כל הנ"ל
וכ"ז אינו רלוונטי ולא עונה על השאלה
אתה פשוט לא הבנת עדיין מה שאלתי
אני אסביר פעם אחרונה בשבילך !
עצם העובדה שמביא תירוץ של מרן בשיעור ולא אומר זאת בשמו, זה מובן בגלל כל הנ"ל...
אבל להביא תירוץ ולשבח אותו מאד, ולהגיד תראו איזה תירוץ יפה מאד זה ?! וכו' וכו' כפי שהזכרתי לעיל...
ע"ז אני שואל שאם כ"כ שיבח את התירוץ שבעצם מי שאמר אותו זה לא אחר מאשר מרן זצ"ל ! אז היה כל כך נצרך לומר דבר בשם אומרו !!! כדי שידעו כולם מי עומד מאחורי התירוץ הנפלא הזה !!!
אני יכול לומר שמסרתי שיעור לפני שבועיים, והבאתי את התירוץ של מרן שהסביר את החילוק בין הריטב"א לחיד"א, ואחרי השיעור הגיע אלי ת"ח גדול למדן ועמקן ושאל אותי: זה תירוץ של מרן זצ"ל או שמביא זאת בשם משהו. אמרתי לו: זה חילוק שמרן בעצמו כתב אותו, אז הוא אמר: איזה יופי של תירוץ !!!!
ודי זה
לפני שאתה מחליט שזו סברת הכרס, כדאי לך להתבונן הרבה בדברים
בהצלחה
 
ידעתי גם ידעתי כל זאת
וראיתי גם ראיתי כל הנ"ל
וכ"ז אינו רלוונטי ולא עונה על השאלה
אתה פשוט לא הבנת עדיין מה שאלתי
אני אסביר פעם אחרונה בשבילך !
עצם העובדה שמביא תירוץ של מרן בשיעור ולא אומר זאת בשמו, זה מובן בגלל כל הנ"ל...
אבל להביא תירוץ ולשבח אותו מאד, ולהגיד תראו איזה תירוץ יפה מאד זה ?! וכו' וכו' כפי שהזכרתי לעיל...
ע"ז אני שואל שאם כ"כ שיבח את התירוץ שבעצם מי שאמר אותו זה לא אחר מאשר מרן זצ"ל ! אז היה כל כך נצרך לומר דבר בשם אומרו !!! כדי שידעו כולם מי עומד מאחורי התירוץ הנפלא הזה !!!
אני יכול לומר שמסרתי שיעור לפני שבועיים, והבאתי את התירוץ של מרן שהסביר את החילוק בין הריטב"א לחיד"א, ואחרי השיעור הגיע אלי ת"ח גדול למדן ועמקן ושאל אותי: זה תירוץ של מרן זצ"ל או שמביא זאת בשם משהו. אמרתי לו: זה חילוק שמרן בעצמו כתב אותו, אז הוא אמר: איזה יופי של תירוץ !!!!
ודי זה
לפני שאתה מחליט שזו סברת הכרס, כדאי לך להתבונן הרבה בדברים
בהצלחה
מחילה מכבודו אבל יש פה סברא מיוחדת, מכיון שכל תורתו והלך מחשבתו של הרב יצחק זה ממרן זצ''ל, גם אם יחדש תירוץ בעצמו זה על פי מרן זצ''ל ועל פי דרכו, וא''כ פשוט שכל מה שאומר ומחדש זה ממרן ואין צריך לומר כן.
 
מחילה מכבודו אבל יש פה סברא מיוחדת, מכיון שכל תורתו והלך מחשבתו של הרב יצחק זה ממרן זצ''ל, גם אם יחדש תירוץ בעצמו זה על פי מרן זצ''ל ועל פי דרכו, וא''כ פשוט שכל מה שאומר ומחדש זה ממרן ואין צריך לומר כן.
מה ענין שמיטה אצל הר סיני ?
תלי תניא בדלא תניא !!!
ואינו צריך לפנים...
כדאי גם לך להתבונן היטב בדברים !!!
חבל סתם להגיב בלי טעם
 
לפני שאתה מחליט שזו סברת הכרס, כדאי לך להתבונן הרבה בדברים
סברת הכרס אמרתי עליהם שאמרו דבר נכון מסברא, ובאמת היה להם להסתפק בדברי הגמ' המפורשים.
ודבריך הם אפילו לא סברת הכרס, אין בהם סברא בכלל... וגם אם תגיד אלף פעם שיש לחלק בין אם אומר תירוץ בסתם לבין אם משבח את התירוץ... אנא לא חלק ידענא, וכשהראש"ל אומר מהלך בידוע שהרבה ממנו ממרן זיע"א, כי הוא ממשיך דרכו וכל חייו עמל לפרסם את תורת ופסקי אביו מרן זצ"ל, ויכול להנות מהתורה ולומר שזה מתוק מדבש גם אם לא אמר בשם מרן [ופשוט שאין לו ענין להעלים שזה ממרן, והרבה פעמים מזכיר בשם, אבל לא קרה כלום אם אמר איזה דבר ולא הזכיר וכנ"ל].
 
נערך לאחרונה:
ובשיעור שלך עצמו לא אמרת בשם מרן. וצע"ע.
לא הבנת
כמובן בשיעור אמרתי שבשו"ת חזון עובדיה מרן תירץ כך
רק שלאחר השיעור הוא שאל אותי אם מרן זצ"ל אמר זאת בשם עצמו או שהביא תירוץ זה בשם משהו...
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
דבריך במחילה אינם נכונים. יש לחכם לפעמים שיקולים שהוא מעדיף לא להזכיר ספר מסוים ומצד שני הוא לא רוצה להתעלם ממנו כמנהג הגנבים, ולכן כותב בסתמא.
אני לא יודע מה השיקולים של חכם יצחק, אבל דוקא השבוע הוא רמז שלפעמים הוא מעדיף לא להזכיר שמות של חכמים שנפגעים מכך.
מה גם שניכר להדיא שחכם יצחק העדיף להזכיר את מנהגו של הגרש"ז אוירבך שהיה מגדולי הדור ויש למנהגו משקל כבד, ומה לו להזכיר את המנהג של הרב מזוז שכנראה אינו מכירו ומה לו ולמנהגיו ודבריו

כמה פעמים נזדמן לידי הגליון פנינים של החכם מרדכי חיים שהביאו אנשים למגדל העמק וכיו"ב והשתוממתי מהבקיאות שיש לו בספרים שמעולם לא שמענו שהם קיימים, ומהיכי תיתי שהוא תלמיד מרן , אולי הוא בכלל אשכנזי
זכיתי להכירו מעט, והוא חכם ספרדי, ובקי נפלא במנהגי ישראל וכו'
 
ההיתר של אפי תלתא זה רק בכמה תנאים כמבואר בשמירת הלשון,
אמת, ולצערי המון שומרי תורה ומצוות לא יודעים
שהחפץ חיים בעצמו(!) כתב שכמעט לא מצוי שיצטרפו כל התנאים הנצרכים להיתר זה.
מחזק את דבריך.
 
חזור
חלק עליון