• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א | כשמרן זצ"ל נתן שיעור בישיבה של הרב משה פיינשטיין זצ"ל

מה היה הנושא שעליו דיבר מרן זצ"ל בשיעור ?
העיקר חסר מן הספר..
השיעור המלא עולה כאן:
ניתן להרשם לקבלת תזכורת בפורום כשעולה שיעור חדש
 
השיעור המלא עולה כאן:
ניתן להרשם לקבלת תזכורת בפורום כשעולה שיעור חדש
הוא דיבר על מרן זצ"ל. מה דיבר בשיעור בישיבה של הרב פיינשטיין...
 
אכן...
זה מעניין מאד לדעת על איזה נושא בחר מרן זצ"ל לדבר בישיבתו של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל
ומה היו תגובות השומעים...
זה שיעור נדיר מסוגו...
צריך להוסיף, שלפי התיאור זה היה 'שיעור ספונטני', כי הרי רק כשבאו לצאת מהחדר אמר הגרמ''פ שיבוא לביהמ''ד למסור שיעור. ועל כן מסתבר שזה היה על מה שעסק מרן באותה העת. ומענין איך זה נראה שמרן מוסר שיעור הלכתי ולא בפלפול בפני מי שהוא ג''כ גדול בפלפול והיו ברי פלוגתא לא פעם ולא פעמים אלא לעשרות בפסיקות הלכה.
 
צריך להוסיף, שלפי התיאור זה היה 'שיעור ספונטני', כי הרי רק כשבאו לצאת מהחדר אמר הגרמ''פ שיבוא לביהמ''ד למסור שיעור. ועל כן מסתבר שזה היה על מה שעסק מרן באותה העת. ומענין איך זה נראה שמרן מוסר שיעור הלכתי ולא בפלפול בפני מי שהוא ג''כ גדול בפלפול והיו ברי פלוגתא לא פעם ולא פעמים אלא לעשרות בפסיקות הלכה.
נלענ"ד שלמרן אין כזה דבר שיעור ספונטני, במוחו הטהור הרבה סוגיות משוטטות גם בלי הכנה מוקדמת, וזה ברור.
 
סביר להניח שבישיבה למדו משהו עיוני כדרכם של ישבות ואילו מרן דיבר על משהו הלכתי (בעיון כמובן) שלא בהכרח קשור למה שלמדו בישיבה באותו הזמן, כך שלא בטוח שמישהו רשם את השיעור אז, אבל אפשר לתלות שהדברים נכנסו באחת התשובות ממרן זצל
 
יכול להיות אגב, שהשיעור שמסר נכתב על ידי מרן אח"כ וייכנס במאור ישראל על הש"ס בכרכים הבאים, או שכתב על כך הביקור ביומנו האישי (מסע יוסף).
בכל מקרה, שמעתי ממורי ורבי הגאון ר' רפאל זר שליט"א, שמרן זיע"א אמר בשיעור לפני שנים רבות, שכל המלכים והרוזנים שפגש בחייו לא התרגש מהם, אבל כשהלך לפגוש את הגאון ר' משה פיינשטיין ע"ה, התרגש בדרך מכך.
אגב, לא זוכר היכן קראתי וראיתי, אבל ידוע לי בבירור שמרן זיע"א לא בירך שחלק מחכמתו, כי אם על הגאון ר' משה פינשטיין כשפגש אותו. והוא היחידי (!).
 
כדאי לשאול את מרן הראשון לציון שליט"א מה היה המשך המעשה...

אגב, שמעתי ממרן שליט"א בעצמו שכאשר מרן זצ"ל ביקר את מרן הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל מרן זצ"ל רעד בכל גופו !! הוא ידע היטב מגדלותו העצומה בתורה ! [פעם העז חצוף אחד לשאול את הגר"מ פיינשטיין איך פוסק על כל שאלה בהרף עין בלי עיון וכו' (כידוע היה משיב לעשרות רבות של אנשים ביציאה מבית מדרשו עד לביתו) אמר לו הרב: כשתלמד 400 פעם את כל ארבעה חלקי שו"ע בעיון, תוכל גם אתה לפסוק כך...!!!]
 
פעם העז חצוף אחד לשאול את הגר"מ פיינשטיין איך פוסק על כל שאלה בהרף עין בלי עיון וכו' (כידוע היה משיב לעשרות רבות של אנשים ביציאה מבית מדרשו עד לביתו) אמר לו הרב: כשתלמד 400 פעם את כל ארבעה חלקי שו"ע בעיון, תוכל גם אתה לפסוק כך...!!!
מנין שהיה חצוף?! אולי היה תלמיד "מבקש" שרצה ללמוד דרכי הפסק?
 
מנין שהיה חצוף?! אולי היה תלמיד "מבקש" שרצה ללמוד דרכי הפסק?
אמו''ר שליט''א סיפר כי פעם היה עם אחד מגדולי ראשי הישיבות אצל מרן הרב שך זיע''א, והוא 'הטריד' את הרב שך במטר של שאלות, והרב שך כבר באיזה שלב כעס עליו מאד, אך אותו רה''י לא נרתע לאחוריו, והשיב לו 'רבי, תלמידים יש לי, וגם הנני תלמיד בעצמי של הרב, ואיך אדע להעביר את המסורות נכונה בלא שגיאה חלילה', הרב שך התרגש מדבריו ובאופן חריג ולא אופייני בעליל קם ונשקו על ראשו. מעשה שהיה, עד מפי עד.
ועל כן צדקו דברי הרב ע"ה ס"ט שאם עושים את זה בצורה של 'ביקוש' בצורה ש'רוצים להבין את דעת הרב' בודאי שאי''ז חוצפה כלל וכלל.
 
מהו השם "מסע יוסף"? מי נתנו והאם מעותד לצאת לאור. וא"כ מתי.
יומניו האישיים של מרן, בתוכם יש הרבה מסעות. לראשונה התפרסם קטעים ממנו בחוברת "נשיא ישראל", שיצא על ידי יום ליום שעל ידי תנועת ש"ס, בחול המועד סוכות תשע"ה. ולאחר מכן גם כן קטעים ממנו בספר ממרן על מרן, ובספר המנהיג.
יצא לאור בעזרת ה' בעתו ובזמנו. כעת לא על הפרק...
 
יומניו האישיים של מרן, בתוכם יש הרבה מסעות. לראשונה התפרסם קטעים ממנו בחוברת "נשיא ישראל", שיצא על ידי יום ליום שעל ידי תנועת ש"ס, בחול המועד סוכות תשע"ה. ולאחר מכן גם כן קטעים ממנו בספר ממרן על מרן, ובספר המנהיג.
יצא לאור בעזרת ה' בעתו ובזמנו. כעת לא על הפרק...
על ידי מי עתיד לצאת?
 
חבל לקשקש סתם...
הסיפור אמיתי לחלוטין ! סיפור זה מובא בכמה וכמה ספרים
ואה"נ דור דור ודורשיו, ובכל דור העיון איננו משתווה לעיון לדור שלפניו.
וכמו שהריב"ש (סי' שעד) מעיד על רבו הר"ן שהיה בקי בשלושה סדרים ודמיא כמנחא בכיסא. ולכאו' היפלא, הרי בדורינו ידוע על ת"ח (אמנם מועטים) שיודעים ש"ס בעיון ! אלא שכמובן התירוץ פשוט, הכל לפי רמת והבנת הדור. ואין ספק שהמנחא בכיסא של הר"ן הוא אלף אלפי פעמים מעיון של גדול בדורינו...
והגאון האדיר הרב פיינשטיין זצ"ל באמת למד את הש"ס בעיון כמה מאות פעמים, וזה בא לידי ביטוי במערכות הנוראיות שכתב על כל הש"ס כולו בסדרת ספריו דברות משה, ואגרות משה, וא"א לזה בלא לימוד של כל הש"ס בעיון וכמה וכמה פעמים, ולזה בהחלט סיים כמה מאות פעמים.
ולכן אי"ז סתירה כלל ועיקר למה שהב"י למד ג' פעמים ת הש"ס... כי הכל תלוי באיכות הלימוד, וזה רק מלמדנו ירידת הדורות מהי...!!!

לגבי זה שכתבתי שהיה "חצוף", כי הוא לא בא בשאלה כדי "להבין", אלא בא כדי "להתריס" (שאמר לו הרי הברכת שמואל מוחו עצום והוא לא עונה כמוך...) הסיפור מובא בארוכה בספר כאיל תערוג של הגר"ח מישקובסקי שליט"א משגיח דישיבת אורחות תורה, ע"ש.

ולגבי עצם טענת החצוף, זה בכלל לא טענה כמובן, כי לכל אחד הקב"ה נתן תפקיד בעולם, ולברכת שמואל היה תפקיד להיות ראש ישיבה להעמיד תלמידים הרבה בהבנת התורה וכו', ולרבי משה היה תקפיד להורות הלכה לעם ישראל בכל אמריקה, ולכן קיבל כוחות מיוחדים משמיא לזה.
שבת שלום לכולם.
 
לגבי זה שכתבתי שהיה "חצוף", כי הוא לא בא בשאלה כדי "להבין", אלא בא כדי "להתריס" (שאמר לו הרי הברכת שמואל מוחו עצום והוא לא עונה כמוך...) הסיפור מובא בארוכה בספר כאיל תערוג של הגר"ח מישקובסקי שליט"א משגיח דישיבת אורחות תורה, ע"ש.
מן הסתם הסיפור שם הובא מכלי רביעי או עשירי כך שאין הכרח כלל (או להיפך שיש הכרח גמור) שאין הפרטים מדוייקים.
 
חזור
חלק עליון