• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

נטילה לטיבולו במשקה אחרי סעודה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי שאכל סעודה ומיד אחרי שסיים ברהמ"ז רוצה לאכול מהירקות שעל השולחן שטיבולן במשקה.
האם צריך ליטול ידיו, או מכיון שזה סמוך לסיום הסעודה הוא סומך על הנטילה לסעודה, וכמו שהיה אם היה באמצע הסעודה.
 
נראה שיש לזה דין סילוק השלחן מכיון שבירך ברכת המזון וכמו שצריך לברך ג"כ צריך ליטול ידיו.
כדיו אדם שעשה מים אחרונים ורוצה להמשיך שצריך ליטול ידיו.
 
מי שאכל סעודה ומיד אחרי שסיים ברהמ"ז רוצה לאכול מהירקות שעל השולחן שטיבולן במשקה.
האם צריך ליטול ידיו, או מכיון שזה סמוך לסיום הסעודה הוא סומך על הנטילה לסעודה, וכמו שהיה אם היה באמצע הסעודה.
רבינו הגה"ק החבי"ף = הרב חיים בן יעקב פאלאג'י בכף החיים שלו (סימן כב אות ו')
דאם זה תיכף אחר ברכת המזון אין צריך נטילה לדבר שטיבולו במשקה
וציין שם לברכי יוסף סימן קנח אות ו' ולספר אגורה באהלך או"ח סימן יח דף ז' ע"ג
וכתב לעי' עוד בספר מטה יהודה סימן קנח סק"ג, וערוך השולחן טייב שם אות ט', כסא אליהו שם אות ב'
ע"כ.
וראיתי בספר נחלת אהרן (= מנהגיו והליכותיו בקודש של הרה"ק ר' אהרל'ה ראטה זיע"א - מח"ס טהרת הקודש ושומר אמונים ח"א עמ' כז אות סא - סב):
דכן היה נוהג שלא היה נוטל ועיי"ש
 
רבינו הגה"ק החבי"ף = הרב חיים בן יעקב פאלאג'י בכף החיים שלו (סימן כב אות ו')
דאם זה תיכף אחר ברכת המזון אין צריך נטילה לדבר שטיבולו במשקה
וציין שם לברכי יוסף סימן קנח אות ו' ולספר אגורה באהלך או"ח סימן יח דף ז' ע"ג
וכתב לעי' עוד בספר מטה יהודה סימן קנח סק"ג, וערוך השולחן טייב שם אות ט', כסא אליהו שם אות ב'
ע"כ.
חזק וברוך!
כך כתב שם:
1697914006176.png
 
שאלה - 234102
לרב שלום פירות רטובים (שטופים)שהוגשו לאחר ברכת המזון בליל שבת, האם צריך ליטול ידיים מחמת פרי שטיבלו במשקה? תודה
תשובה
ליטול ידים, או לנגבם.


שאלה - 153330
לכבוד הרב: אדם שסיים לברך ברכת המזון ומיד בסיום ברכת המזון רוצה לאכול דבר שטיבולו במשקה האם צריך לנטול ידיו?
תשובה
בהחלט כן, כי הסיח דעתו מהנטילה הקודמת.
 
לכאו' שאלה דומה יהיה אם מישהו נטל ידיו לדבר שטיבולו במשקה, ואחר שאכל בירך ברכה אחרונה ואז רוצה לאכול דבר נוסף שטיבולו במשקה, האם יצטרך ליטול ידיו שוב.
 
מי שאכל סעודה ומיד אחרי שסיים ברהמ"ז רוצה לאכול מהירקות שעל השולחן שטיבולן במשקה.
האם צריך ליטול ידיו, או מכיון שזה סמוך לסיום הסעודה הוא סומך על הנטילה לסעודה, וכמו שהיה אם היה באמצע הסעודה.
אם נטל ידיו למים אחרונים, ונמלך לאכול דבר שטיבולו במשקה, [ואחר האכילה חוזר ליטול ידיו למים אחרונים. ראה משנ''ב סי' קעט סק''ב], יש אומרים שא''צ ליטול ידיו שוב, ויסמוך על הנטילה שנטל לסעודה. ויש חולקים ואומרים שצריך ליטול ידיו שוב. וכל שכן אם כבר בירך ברכת המזון והביאו לו תיכף אחר ברכת המזון דבר שטיבולו במשקה, שצריך לחזור וליטול ידיו. והמיקל בזה כדעה הראשונה בעת הצורך, יש לו על מה שיסמוך. [ילקוט יוסף, ח''ג, עמ' מא].
 
שאלה - 234102
לרב שלום פירות רטובים (שטופים)שהוגשו לאחר ברכת המזון בליל שבת, האם צריך ליטול ידיים מחמת פרי שטיבלו במשקה? תודה
תשובה
ליטול ידים, או לנגבם.


שאלה - 153330
לכבוד הרב: אדם שסיים לברך ברכת המזון ומיד בסיום ברכת המזון רוצה לאכול דבר שטיבולו במשקה האם צריך לנטול ידיו?
תשובה
בהחלט כן, כי הסיח דעתו מהנטילה הקודמת.
אם אפשר מקורות לדבריו ??....
הרי לבנתיים יש לנו את דברי מרן החבי"ף
הנ"ל:
רבינו הגה"ק החבי"ף = הרב חיים בן יעקב פאלאג'י בכף החיים שלו (סימן כב אות ו')
דאם זה תיכף אחר ברכת המזון אין צריך נטילה לדבר שטיבולו במשקה
וציין שם לברכי יוסף סימן קנח אות ו' ולספר אגורה באהלך או"ח סימן יח דף ז' ע"ג
וכתב לעי' עוד בספר מטה יהודה סימן קנח סק"ג, וערוך השולחן טייב שם אות ט', כסא אליהו שם אות ב'
ע"כ.
וראיתי בספר נחלת אהרן (= מנהגיו והליכותיו בקודש של הרה"ק ר' אהרל'ה ראטה זיע"א - מח"ס טהרת הקודש ושומר אמונים ח"א עמ' כז אות סא - סב):
דכן היה נוהג שלא היה נוטל ועיי"ש
!
והלא לא מסיח דעתו ואם מסיח כו"ע יודו שצריך שוב נטילה
 
מי שאכל סעודה ומיד אחרי שסיים ברהמ"ז רוצה לאכול מהירקות שעל השולחן שטיבולן במשקה.
האם צריך ליטול ידיו, או מכיון שזה סמוך לסיום הסעודה הוא סומך על הנטילה לסעודה, וכמו שהיה אם היה באמצע הסעודה.
ראה מש"כ בזה גם בילקו"י ברכות הנדפ"מ כרך א' עמ' קפ"ב.
 
חזור
חלק עליון