• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

נטילה לטיבולו במשקה אחרי סעודה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי שאכל סעודה ומיד אחרי שסיים ברהמ"ז רוצה לאכול מהירקות שעל השולחן שטיבולן במשקה.
האם צריך ליטול ידיו, או מכיון שזה סמוך לסיום הסעודה הוא סומך על הנטילה לסעודה, וכמו שהיה אם היה באמצע הסעודה.
 
נראה שיש לזה דין סילוק השלחן מכיון שבירך ברכת המזון וכמו שצריך לברך ג"כ צריך ליטול ידיו.
כדיו אדם שעשה מים אחרונים ורוצה להמשיך שצריך ליטול ידיו.
 
מי שאכל סעודה ומיד אחרי שסיים ברהמ"ז רוצה לאכול מהירקות שעל השולחן שטיבולן במשקה.
האם צריך ליטול ידיו, או מכיון שזה סמוך לסיום הסעודה הוא סומך על הנטילה לסעודה, וכמו שהיה אם היה באמצע הסעודה.
רבינו הגה"ק החבי"ף = הרב חיים בן יעקב פאלאג'י בכף החיים שלו (סימן כב אות ו')
דאם זה תיכף אחר ברכת המזון אין צריך נטילה לדבר שטיבולו במשקה
וציין שם לברכי יוסף סימן קנח אות ו' ולספר אגורה באהלך או"ח סימן יח דף ז' ע"ג
וכתב לעי' עוד בספר מטה יהודה סימן קנח סק"ג, וערוך השולחן טייב שם אות ט', כסא אליהו שם אות ב'
ע"כ.
וראיתי בספר נחלת אהרן (= מנהגיו והליכותיו בקודש של הרה"ק ר' אהרל'ה ראטה זיע"א - מח"ס טהרת הקודש ושומר אמונים ח"א עמ' כז אות סא - סב):
דכן היה נוהג שלא היה נוטל ועיי"ש
 
רבינו הגה"ק החבי"ף = הרב חיים בן יעקב פאלאג'י בכף החיים שלו (סימן כב אות ו')
דאם זה תיכף אחר ברכת המזון אין צריך נטילה לדבר שטיבולו במשקה
וציין שם לברכי יוסף סימן קנח אות ו' ולספר אגורה באהלך או"ח סימן יח דף ז' ע"ג
וכתב לעי' עוד בספר מטה יהודה סימן קנח סק"ג, וערוך השולחן טייב שם אות ט', כסא אליהו שם אות ב'
ע"כ.
חזק וברוך!
כך כתב שם:
1697914006176.png
 
שאלה - 234102
לרב שלום פירות רטובים (שטופים)שהוגשו לאחר ברכת המזון בליל שבת, האם צריך ליטול ידיים מחמת פרי שטיבלו במשקה? תודה
תשובה
ליטול ידים, או לנגבם.


שאלה - 153330
לכבוד הרב: אדם שסיים לברך ברכת המזון ומיד בסיום ברכת המזון רוצה לאכול דבר שטיבולו במשקה האם צריך לנטול ידיו?
תשובה
בהחלט כן, כי הסיח דעתו מהנטילה הקודמת.
 
לכאו' שאלה דומה יהיה אם מישהו נטל ידיו לדבר שטיבולו במשקה, ואחר שאכל בירך ברכה אחרונה ואז רוצה לאכול דבר נוסף שטיבולו במשקה, האם יצטרך ליטול ידיו שוב.
 
מי שאכל סעודה ומיד אחרי שסיים ברהמ"ז רוצה לאכול מהירקות שעל השולחן שטיבולן במשקה.
האם צריך ליטול ידיו, או מכיון שזה סמוך לסיום הסעודה הוא סומך על הנטילה לסעודה, וכמו שהיה אם היה באמצע הסעודה.
אם נטל ידיו למים אחרונים, ונמלך לאכול דבר שטיבולו במשקה, [ואחר האכילה חוזר ליטול ידיו למים אחרונים. ראה משנ''ב סי' קעט סק''ב], יש אומרים שא''צ ליטול ידיו שוב, ויסמוך על הנטילה שנטל לסעודה. ויש חולקים ואומרים שצריך ליטול ידיו שוב. וכל שכן אם כבר בירך ברכת המזון והביאו לו תיכף אחר ברכת המזון דבר שטיבולו במשקה, שצריך לחזור וליטול ידיו. והמיקל בזה כדעה הראשונה בעת הצורך, יש לו על מה שיסמוך. [ילקוט יוסף, ח''ג, עמ' מא].
 
שאלה - 234102
לרב שלום פירות רטובים (שטופים)שהוגשו לאחר ברכת המזון בליל שבת, האם צריך ליטול ידיים מחמת פרי שטיבלו במשקה? תודה
תשובה
ליטול ידים, או לנגבם.


שאלה - 153330
לכבוד הרב: אדם שסיים לברך ברכת המזון ומיד בסיום ברכת המזון רוצה לאכול דבר שטיבולו במשקה האם צריך לנטול ידיו?
תשובה
בהחלט כן, כי הסיח דעתו מהנטילה הקודמת.
אם אפשר מקורות לדבריו ??....
הרי לבנתיים יש לנו את דברי מרן החבי"ף
הנ"ל:
רבינו הגה"ק החבי"ף = הרב חיים בן יעקב פאלאג'י בכף החיים שלו (סימן כב אות ו')
דאם זה תיכף אחר ברכת המזון אין צריך נטילה לדבר שטיבולו במשקה
וציין שם לברכי יוסף סימן קנח אות ו' ולספר אגורה באהלך או"ח סימן יח דף ז' ע"ג
וכתב לעי' עוד בספר מטה יהודה סימן קנח סק"ג, וערוך השולחן טייב שם אות ט', כסא אליהו שם אות ב'
ע"כ.
וראיתי בספר נחלת אהרן (= מנהגיו והליכותיו בקודש של הרה"ק ר' אהרל'ה ראטה זיע"א - מח"ס טהרת הקודש ושומר אמונים ח"א עמ' כז אות סא - סב):
דכן היה נוהג שלא היה נוטל ועיי"ש
!
והלא לא מסיח דעתו ואם מסיח כו"ע יודו שצריך שוב נטילה
 
מי שאכל סעודה ומיד אחרי שסיים ברהמ"ז רוצה לאכול מהירקות שעל השולחן שטיבולן במשקה.
האם צריך ליטול ידיו, או מכיון שזה סמוך לסיום הסעודה הוא סומך על הנטילה לסעודה, וכמו שהיה אם היה באמצע הסעודה.
ראה מש"כ בזה גם בילקו"י ברכות הנדפ"מ כרך א' עמ' קפ"ב.
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון