• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נרות על עוגת יום הולדת / נרות "אוירה" ביום טוב...

יצחק א.

Active member
האם יהיה מותר להדליק ביו"ט שאולי זה נקרא צורך ? או שאין זה נקרא צורך וזה בגדר נר של בטלה שאסור להדליק ביום טוב ?
אשמח למקורות.
יישר כחכם!
 
בב"י סי' תקי"ד הביא משם רבינו ירוחם שנר של בטלה היינו אפי' שעושהו "לכבוד", הוא נקרא של בטלה.
וא"כ- נרות של עוגה וכד' הוא בכלל זה לכאורה.
דכל מה שנקרא הבערה לצורך, הוא לצורך תשמיש גוף האור, להאיר או לבשל בו [והיינו שמשתמש גופא באור]
אך שאר דברים מעין אלו בפשטות הוו כ- "לכבוד" דגם הוא בכלל "לבטלה" [לפי הב"י משם ר' ירוחם]
 
בב"י סי' תקי"ד הביא משם רבינו ירוחם שנר של בטלה היינו אפי' שעושהו "לכבוד", הוא נקרא של בטלה.
וא"כ- נרות של עוגה וכד' הוא בכלל זה לכאורה.
דכל מה שנקרא הבערה לצורך, הוא לצורך תשמיש גוף האור, להאיר או לבשל בו [והיינו שמשתמש גופא באור]
אך שאר דברים מעין אלו בפשטות הוו כ- "לכבוד" דגם הוא בכלל "לבטלה" [לפי הב"י משם ר' ירוחם]
א"כ איך נר נשמה ליארציט מותר ? הרי אין בו לא להאיר ולא לבשל
 
א"כ איך נר נשמה ליארציט מותר ? הרי אין בו לא להאיר ולא לבשל
עיין בבה"ל סי' תקי"ד ס"ה דמה שמותר ליארצייט הוא בבית הכנסת דהוי לכבוד בית הכנסת, או דיעשה כן בחדרו שיוסיף לו אור.
ובשעת הדחק שרי, מכיון דהוי כדבר מצווה, ועיין עוד בכתב סופר שהביא עוד צד של קולא, דכיון שאדם מצטער בזה ששכח להדליק לכבוד המת אז ההדלקה היא לצורך מצוות יו"ט.
כמובן- שכל זה צידודים לשעת הדחק ולא לכתחילה, ומה שהתירו יותר לכתחילה הוא שעושה כן לכבוד בית הכנסת להאיר וכד'
 
 
שימת לב- דהנושא כאן הוא גבי יו"ט, דהגם שאין בזה איסור חוקות הגויים, מ"מ הוי נר של בטלה דאסור ביו"ט
 
שימת לב- דהנושא כאן הוא גבי יו"ט, דהגם שאין בזה איסור חוקות הגויים, מ"מ הוי נר של בטלה דאסור ביו"ט
לכן כתבתי את זה בספוילר, כדי לא לסטות מהנושא.
אגב, יתכן שמאחר שלכתחילה אין לעשות כן, אולי יותר אין להקל ביו"ט.
 
חזור
חלק עליון