• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סדר וניקיון - בני תורה

יעקב. ח. מ.

Active member
רציתי להעלות נושא ולראות מה חו"ד של חברי הפורום הע"י.
לצערנו מצוי מאד שבני תורה בחורי ישיבות ואברכים, לא תמיד חושבים שצריך ללכת מסודר ונקי, לדוגמא, יש כאלו שלא מצחצחים נעלים כלל או שלא מברישים את הכובע רק לעיתים רחוקות, הגמ' במס' שבת אומרת כל ת"ח שיש לו רבב על בגדו חייב מיתה כיון שהוא משניא את התורה על הכלל. וכמה חשוב להראות טוב ולא מוזנח, בפרט בני תורה שמוסרים שיעורים לציבור הרחב, הנכבדות חשוב מאוד.
כמה מרן זיע"א היה מקפיד על לבוש הולם ונקי, פעם אחת מרן ירד מביתו והשרוול של הפראק התלכלך מהמעקה של המדרגות מאיזה קרם של קרמבו, ומרן חזר לבית והחליף את המעיל, זה היה בשבת.
אני לא יודע למה הכובע צריך להיות מלוכלך אם אפשר פעם השבוע להברישו ברגע אחד, וכן צחצוח הנעלים, זה חשוב מאוד, בפרט בעיקבתא דמשיחא דקטגוריא בת"ח וצריך להאהיב את התורה והילכותיה על הכלל.
חזקו ואימצו
 
פעם אחת מרן ירד מביתו והשרוול של הפראק התלכלך מהמעקה של המדרגות מאיזה קרם של קרמבו, ומרן חזר לבית והחליף את המעיל, זה היה בשבת.
לפני שממציאים סיפורים, יש לך מקור?...
לגבי נקיותו מעדויות נאמנות תוכל לראות בספר אביר הרועים בית מידות. אבל סיפור על קרמבו שנמרח? מעולם לא שמענו... מהיכן המעשה?
 
רציתי להעלות נושא ולראות מה חו"ד של חברי הפורום הע"י.
לצערנו מצוי מאד שבני תורה בחורי ישיבות ואברכים, לא תמיד חושבים שצריך ללכת מסודר ונקי, לדוגמא, יש כאלו שלא מצחצחים נעלים כלל או שלא מברישים את הכובע רק לעיתים רחוקות, הגמ' במס' שבת אומרת כל ת"ח שיש לו רבב על בגדו חייב מיתה כיון שהוא משניא את התורה על הכלל. וכמה חשוב להראות טוב ולא מוזנח, בפרט בני תורה שמוסרים שיעורים לציבור הרחב, הנכבדות חשוב מאוד.
כמה מרן זיע"א היה מקפיד על לבוש הולם ונקי, פעם אחת מרן ירד מביתו והשרוול של הפראק התלכלך מהמעקה של המדרגות מאיזה קרם של קרמבו, ומרן חזר לבית והחליף את המעיל, זה היה בשבת.
אני לא יודע למה הכובע צריך להיות מלוכלך אם אפשר פעם השבוע להברישו ברגע אחד, וכן צחצוח הנעלים, זה חשוב מאוד, בפרט בעיקבתא דמשיחא דקטגוריא בת"ח וצריך להאהיב את התורה והילכותיה על הכלל.
חזקו ואימצו
יפה מאד ישר כח

מצורף מה שכתבתי בס' זיכרון על מו''ז זצ'ל
ובהערת שולים יש הרחבה לאות וראיה לדבריך או חלקם עכ''פ

1686176027701.png


1686176065363.png
 
לדעתי אתם מגזימים.
לא כל בן תורה הוא ת"ח, ובמיוחד לא בחורי ישיבה.
ה' ירחם חזרה בתשובה עכשיו.
זה לא בחלק ההלכתי אלא הנהגה של בן תורה וכל שכן בחור ישיבה צריך להיות מכובד.
וכי תאמר לבן שלך אתה לא חייב להתלבש מכובד ומסודר, בפרט שאתה רק לומד בישיבה.
זו לא הנהגה נכונה.
 
לפני שממציאים סיפורים, יש לך מקור?...
לגבי נקיותו מעדויות נאמנות תוכל לראות בספר אביר הרועים בית מידות. אבל סיפור על קרמבו שנמרח? מעולם לא שמענו... מהיכן המעשה?
לא שמענו אינה ראיה, מקור למעשה זה מכלי ראשון, מת"ח גדול המכהן כרב קהילה במרכז הארץ שמקורו גידולו בשכונת הר נוף שראה מעשה זה בעיניו.
(נ.ב תרתי דסתרי, אם זה המצאה אז אין לזה מקור, ואם יש מקור אז זה לא המצאה. חכמים היזהרו בלשונכם)
בברכה.
 
תרשו לי להעיר שבעיקרון ודאי שצריך להקפיד על סדר ונקיון, אבל לנו אישית יש עם זה בעיה איך לדקדק על זה עם הבחורים
יש בחורים שלוקחים את זה יותר מדאי קיצוני וחושבים שצריכים להיראות כמו דוגמנים [ויש כמה ישיבות שהראשי ישיבה מעודדים את זה לצערי] וכשמעירים להם שלא זו הדרך הם שואלים אז מה אתה רוצה שנהיה 'צולים'... ומצד שני כשיש בחור מוזנח "צול" ומעירים לו שיטפל בעצמו הוא חושב שרוצים לקלקל אותו
וצריך הרבה יישוב הדעת איך להסביר דבר זה, והעיקר זה הדוגמא האישית שלנו
 
לפני שממציאים סיפורים, יש לך מקור?...
לגבי נקיותו מעדויות נאמנות תוכל לראות בספר אביר הרועים בית מידות. אבל סיפור על קרמבו שנמרח? מעולם לא שמענו... מהיכן המעשה?
ואם אין מקור?
הרי הסיפור נכון, ברור שאין ללכת בשבת עם בגד מלוכלך בשבת.
ספר חסידים סימן רסז:
בשבת אל יקח אדם ילד בחיקו עד שישים תחילה כר בחיקו פן יטנף את בגדיו ואיך יעשה בשבת שמא אין לו בגדים אחרים מוטב היה למי שבגדיו מטונפים שלא ילך לבית הכנסת ולא יתפלל כל עיקר, אלא בשביל הבושת לא יניח אדם לכך יקח כר תחילה ואח"כ הקטן עליו.
 
צריך לבדוק כל דבר לגופו.
כשהייתי בחור ישיבה שקל לא קיבלתי מהוריי בשביל ללמוד שם או להתלבש כאחד. ואע״פ שמעולם לא הלכתי עם חורים במכנסיים או משהו, מחמת ה״פרנסה״ לא היה מצוי אצלי חליפות לרוב או יותר מדי חולצות. הייתי צריך לזרוק מכנסיים כל חצי שנה כי הם נראו כמו זוועה (רק לפני שהתחתנתי נודעתי על הדבר שיש בחורים שיש להם 2 חליפות לחול . . .). וכן נאלצתי ללכת עם מגבעת מעוקמת ומלוכלכת מחמת שלא היה לי כסף לתקן ולצבוע אותה. (כמובן שמדובר על המגבעות הזולות)
אבל תורה היא וללמוד אני צריך. וכי אם הייתי הולך לעבוד ח״ו הייתי מתלבש יותר טןב?

(היום הקב״ה נותן שפע ברוך ה׳)
 
נערך לאחרונה:
לא שמענו אינה ראיה, מקור למעשה זה מכלי ראשון, מת"ח גדול המכהן כרב קהילה במרכז הארץ שמקורו גידולו בשכונת הר נוף שראה מעשה זה בעיניו.
(נ.ב תרתי דסתרי, אם זה המצאה אז אין לזה מקור, ואם יש מקור אז זה לא המצאה. חכמים היזהרו בלשונכם)
בברכה.
לא זכיתי להבין אותך...
לפני שאתה "ממציא" סיפור בלי מקור, שאלתי אם יש לך מקור לזה, לפני שתהיה המצאה בלי מקור...
 
לא זכיתי להבין אותך...
לפני שאתה "ממציא" סיפור בלי מקור, שאלתי אם יש לך מקור לזה, לפני שתהיה המצאה בלי מקור...
חכם אושרי היקר איני מבין איך החלטת שהסיפור לא אמת?
אפילו אני הקטן שזכיתי מה שזכיתי כל הזמן שומע סיפורים חדשים על רבינו מכלי ראשון שמעולם לא חלמתי [נראה אותך יודע את מי שידך מרן חברותא להרב מנדלסון מקוממיות... ואיזה עוגיות של סבתא מרוקאית הוא אכל... והאם הוא הסכים שיכנס אליו גלח נוצרי עם צלב... ועוד ועוד]
ושבוע שעבר סיפר לי עד ראיה שהיה לאחד מגדולי מזכי הרבים בזמנינו פרפורים בלב זמן רב והרופאים לא יכלו להושיעו, הלך והשכיב את כל גופו על קבר מרן והתחנן שירפא את לבו, ולא זז משם עד שלבו חזר לפעום כרגיל!
זה סיפר לי עד ראיה שהיה שם בקבר באישון לילה
 
נראה אותך יודע את מי שידך מרן חברותא להרב מנדלסון מקוממיות... ואיזה עוגיות של סבתא מרוקאית הוא אכל... והאם הוא הסכים שיכנס אליו גלח נוצרי עם צלב... ועוד ועוד
בכבוד...
 
יש לציין כי רבים מהגורמים בעירייה (עיריית בני ברק) טוענים שהמצב של העכברים הם מחמת מצב הניקיון בבניינים ומאחורי הבתים, שיש הזנחה גדולה בדבר, למה שחצירות הבתים לא יהיו מטופחים, וכי יש איסור בדבר. אני לא אומר שהעכברים באו מחמת כן, אבל אכן קשה למגרם מחמת כן.
 
נזדמן לי להיות בסליחות בישיבת אור החיים בירושלים עם האלפים רבים שבאים שם לסליחות מכל הזרמים והחוגים, וכאשר רואים את הציבור הרחב מגיע נקי ומסודר, ופתאום צץ לו איזה בחור או אברך עם כובע מרופט שאני לא יודע מתי העבירו עליו מברשת, אני חוכך בדעתי האם זה לא חילול ה', (ת"ח שיש לו רבב על בגדו חייב וכו' שבת קיד ע"א) איך הם ירצו לחזור בתשובה ולהתקרב לה' כאשר רואים את ההזנחה והניראות הנזכרת אצל אלו מהציבור החרדי.
רבותי, ברגע אחד אפשר להראות טוב ונקי ולקדש שמו ברבים. זה לא מודה וכדו' זו הלכה.
יה"ר שיהיה לתועלת.
 
נזדמן לי להיות בסליחות בישיבת אור החיים בירושלים עם האלפים רבים שבאים שם לסליחות מכל הזרמים והחוגים, וכאשר רואים את הציבור הרחב מגיע נקי ומסודר, ופתאום צץ לו איזה בחור או אברך עם כובע מרופט שאני לא יודע מתי העבירו עליו מברשת, אני חוכך בדעתי האם זה לא חילול ה', (ת"ח שיש לו רבב על בגדו חייב וכו' שבת קיד ע"א) איך הם ירצו לחזור בתשובה ולהתקרב לה' כאשר רואים את ההזנחה והניראות הנזכרת אצל אלו מהציבור החרדי.
רבותי, ברגע אחד אפשר להראות טוב ונקי ולקדש שמו ברבים. זה לא מודה וכדו' זו הלכה.
יה"ר שיהיה לתועלת.
המציאות היא שלמרות כל זאת הרבה חוזרים בתשובה ב"ה...
לא שאני מצדיק את ההזנחה אבל זה לא מה שגורם לאנשים לא לחזור בתשובה
 
חזור
חלק עליון