ידי כהן אוצר השבת
קדירות סירים, וכיסוים
פסק המשנ"ב (ס"ק כ) "קדירה שמלאכתה לבישול, ורק לפעמים משתמשים [מאכסנים] בה למים ולפירות, דינה ככלי שמלאכתו לאיסור"
[1]. ואף בימינו שרוב הזמן משמשות הקדירות לאיחסון המאכלים לאחר הבישול, ותשמיש זה היתר הוא, מכל מקום עיקר יעוד הקדירה הוא לבישול, ומה שמשאירים בה את התבשיל אין זה אלא שימוש טפל הנמשך מהשימוש העיקרי של הבישול
[2].
ולדעה זו כן הדין בזמנינו בכל סוגי הסירים ומחבתות ותבניות אפיה. וכן הכיסוי של כלים אלו דינם כהכלי עצמו
[3].
ויש חולקים בכל זה ולדעתם קדירה שעל פי רוב מבשלים בתוכה, אך רגילים להשתמש בה גם לשמירת מאכלים מבושלים ופירות, דינה ככלי שמלאכתו להיתר, אבל כלי שהוא מיועד למלאכת איסור בלבד, כגון מחבת, אפילו אם באקראי מניחים בו דברי מאכל, נחשב כלי שמלאכתו לאיסור, ואין לטלטלו כי אם לצורך גופו ומקומו
[4].
הנ"ל כשנשאר תבשיל בתוכה
בכל אופן שהקדירה או הסיר או המחבת [כל אחד לשיטתו] אם נשאר מהתבשיל בתוכם מותר לטלטלם אגב התבשיל, כי הקדירה טפילה לתבשיל שבתוכה, ודינה כדין אוכלים שמותר לטלטלם אפילו שלא לצורך כלל כדלקמיה בסעיף ג
[5]. אבל אם נתרוקנה מהתבשיל בשבת אפילו היה בה תבשיל בבין השמשות, שוב אסורה בטלטול ככלי שמלאכתו לאיסור, ואין אומרים אין מוקצה לחצי שבת
[6].
ואם לא התבשל התבשיל בקדירה זו, אלא שהניחוהו בה לאחר מכן כדי להתיר לטלטלה בשבת, גם כן נחשבת הקדירה שיש בתוכה תבשיל כדין התבשיל
[7]. ויש אומרים שאם הניח את התבשיל בשבת אינו גורם לקדירה להיחשב כדין התבשיל
[8].
ודע, שצריך שיהיו שייריה ניכרים, דהיינו שהרגילות לקחת ממנה לאכילה ולא די במעט תבשיל הדבוק על דפנות הקדירה
[9].
הנ"ל לצורך סידור הבית
בכל אופן שהקדירה או הסיר או המחבת [כל אחד לשיטתו] הם מוקצה, אסור לטלטלם כדי להצילם מהפסד או גניבה ואבדה, אלא אם כן נשאר בהם מהתבשיל כמבואר לעיל, אבל מותר לטלטלם לצורך סידור הבית והמטבח כשיש אי נעימות מהימצאות הקדירה הריקנית במקום שנמצאים
[10].
ולכן המביא קדירת תבשיל או קוגל וכדו' בשבת קודש לקידושא רבה וכדומה, וחושש מגניבה ואבדה אסור להחזירה לביתו או לטלטלה למקום המשתמר כשהיא ריקנית מהתבשיל שבה, אלא אם כן השאיר בה קצת מהתבשיל הראוי למאכל, ואם נמצאת במקום שאינו כבוד הבריות, מותר לסלקה מדין גרף של רעי
[11].
[1] ומקורו מדברי
הפמ"ג (א"א ס"ק ט) בשם
הרשב"א (קכג. ד"ה הא דתנן). וכ"פ
הבא"ח (פר' מקץ אות ד).
ובשו"ת אול"צ (ח"ב עמ' ריג).
[2] הגרי"ש אלישיב הו"ד
בשלמי יהודה (פ"ו ס"ק יב).
חוט שני (ח"ג פמ"ו ס"ק א).
שו"ת שבט הלוי (חי"א סי' פז). והוסיף
בפסקי תשובות (הערה 204) שאף לדעת החיי אדם והקיצור שו"ע [לקמיה] שמקילים זהו דוקא בזמנם שהיו הקדירות משמשות גם לכלי אחסון, והו"ל בגדר כלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר, אבל בזמנינו שישנם כלי אחסון מפלסטיק, שוב אין הקדירות עומדות לאיחסון אלא דרך עראי.
[3] הפוסקים הנ"ל.
מנחת שבת (סי' פח ס"ק כב אות ד).
בדי השולחן (סי' קח ס"ק טו).
ובחוט שני (ח"ג פמ"ו ס"ק ב) הוסיף שאפילו כשאינו מונח על הקדירה באותה שעה, כיון שעומד לכיסוי הקדירה ומשמש לו, וגם יכול בכל עת לכסות בו את הקדירה, לכן דינו כדין הקדירה.
[4] חיי אדם (כלל סו סי' ג).
קיצור שו"ע (סי' פח סעי' ח). וכ"פ
בשש"כ (פ"כ סעי' טו הערה לז).
ובחזו"ע שבת ג (עמ' נא) והוסיף ולא יהא אלא ספק, ספקא דרבנן לקולא, וכמ"ש
בתשובה מאהבה (ח"ב דף כ ע"ג) בשם הגאון ר' יהונתן אייבשיץ דלדידן דקי"ל כרבי שמעון, אין איסור מוקצה אלא חומרא בעלמא מדרבנן.
אך
בהליכות עולם (ח"ג עמ' קצט) מבואר שדעתו עיקר לפי מ"ש
בגדולות אלישע (ס"ק יט) שכתב שיש לדחוק בכוונת הרשב"א [הנ"ל], וסיים, ובעירנו בגדאד נוהגים היתר לטלטל הקדירות אפילו מחמה לצל, ויש להם על מה שיסמוכו. ע"כ. הרי שלא התירו בשופי, אך נראה עיקר כמ"ש בחזו"ע שהיא משנה אחרונה. וע"ע
בהלכה ברורה (סעי' סד).
[5] פמ"ג (א"א ס"ק ט) בשם
הרשב"א (קכג. ד"ה הא דתנן).
משנ"ב (ס"ק כ). ומ"ש שדינה כדין האוכל, כ"כ
בשו"ע הרב (סעי' כב). וכ"פ
בשו"ת שרגא המאיר (ח"ח סי' ז אות ד). אמנם מלשון
החזו"א (סי' מז ס"ק יא) משמע שדינה ככלי שמלאכתו להיתר, ולפ"ז אסור לטלטלה שלא לצורך כלל. וכ"כ
בחוט שני (ח"ג פמ"ו ס"ק ב). וכן צידד
הגרש"ז אויערבאך הו"ד
בשש"כ (פ"כ הערה קפא). וראה
בהלכה ברורה (סעי' סד) שתלה נידון זה במחלוקת ראשונים.
[6] מנחת שבת (סי' פח ס"ק טז) ע"ש ראייתו.
[7] שו"ת אז נדברו (חי"א סי' כא סוף עמ' מד).
שש"כ (פ"כ סעי' טו).
הגרי"ש אלישיב הו"ד
בשלמי יהודה (פ"ו הערה י).
הלכה ברורה (סעי' פז).
[8] חוט שני (ח"ג פמ"ו ס"ק ב) ע"ש בהרחבה ע"פ דיוקים מראשונים בגמ' שבת (קכג.). וראה
בהלכה ברורה (בירור הלכה ס"ק פד) מה שהעיר על דבריו.
[9] פסקי תשובות (הערה 208).
[10] ביאור הלכה (סעי' ד ד"ה כלי) משום דהוי כגרף של רעי.
ובשו"ת שבט הלוי (ח"א סי' קכז אות ד) כתב שאין לסמוך על זה אלא בקדירה של חרס כסתם קדירות שבש"ס, אבל בקדירה של מתכת אין להקל. אך
בשו"ת אז נדברו (ח"ח סוף סי' ל) הקשה עליו שגם לגבי קערות מבואר בגמרא שמותר לפנותם, ולא מצינו שסתם קערות הם של חרס. וכ"כ
בשו"ת אול"צ (ח"ב פכ"ו תשובה ג) שאף בקדירות של מתכת נוהג דין גרף של רעי.
[11] פסקי תשובות (הערה 207).