• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סערת העופות

אין מנהג כזה. התרנגולים העתיקים נתערבו עם ה"קוצ'ין" ושאר זני התרנגולים ה"אסייתים" המשונים כבר למעלה ממאה וחמשים שנה, ומאז כבר פשט היתרן בכל הארצות כולן.
איך אפשר לומר שאין מנהג לאכול רק עם מסורת, כאשר כבר בתקופת הראשונים כותב בספר האשכול (הל' סימני חו"ע) 'ונהגו להחמיר שלא לאכול בלא מסורת אף שיש בו שלשה סימני טהרה, שמא לבסוף רואין שדורס, דלחד פירושא עשרים עופות טמאים יש להם שלשה סימני טהרה ודורסין', וכן כתב בשלטי הגבורים (חולין כא. מדפי הרי"ף) 'שבדורות אלו נהגו להחמיר כרש"י', וכן כתב הרמ"א (ס"ג בהגה) 'שנוהגין שלא לאכול אלא במסורת', וכן כתב הבן איש חי (ש"ב אמור טז) 'שהמנהג פשוט שאין לסמוך כי אם רק על המסורת'. וכל ספרי השו"ת מלאים מזה.

והקוצ'ין שנהגו לאוכלו, הרי כל ההיתר של המתירים היה על סמך המסורת שהיתה בארץ ישראל על הקובריצר, כמו שכתבו בשו"ת דבר משה (תאומים, סי' מה), ובשו"ת שואל ומשיב (חמישאה ח"א סי' סט), ובשו"ת דברי חיים (חו"מ ח"ב ס"ס ל), ועוד אחרונים רבים שעסקו בפולמוס זה.
 
א. אכן זנים אלו כשרים לכתחילה. ב. אי אפשר לומר שנהגו בהם איסור לאוכלם בכל הדורות, כי הזנים הנ"ל נתגלו רק במאה השנים האחרונות ובאו ממזרח הרחוק שלא היה בו ישוב יהודי מעולם.

פלא גדול, היאך יתכן להתיר באכילה את המלאי, שמלבד זה שבא מארץ שלא דרו בה יהודים וממילא לא שייך לומר שיש עליו מסורת, והרי הוא אסור על פי דין השלחן ערוך (יו"ד פב ס"ב).

מלבד זה, הרי יש בו שני סימני טומאה:

האחד, כמו שהביא הרב פרידמאן (קובץ גינת ורדים, טבת תשע"ח, עמ' ריח) 'שביצי המלאי הם כד כד משני צידיהם'. כלומר שהביצים רחבים משני צידיהם, ואין צד אחד מחודד יותר מהשני, ובשלחן ערוך סימן פ"ו (ס"א) כתב 'שביצה ששני ראשיה כדין, או חדין, בידוע שהיא ביצת עוף טמא'.

והשני, דהנה בין העופות הטמאים שמנתה התורה נזכר הדוכיפת (דברים יד יח), ופירש רש"י שם 'דוכיפת, הוא תרנגול הבר, וכרבלתו כפולה'. ומה שכתב שכרבלתו כפולה, הוא ממה שאמרו בחולין (סג.) דוכיפת, שהודו כפות. ופירש רש"י שם 'שהודו כפות, כרבלתו עבה ודומה כמי שכפולה לתוך הראש וכפותה שם, והוא עוף גדול כתרנגול'. ואכן אנו רואים במלאי שאין כרבלתו עומדת בהוד כשאר התרנגולים אלא היא כמו שקיפלוה וקשרוה לראש ומחמת כריכת חוטי הקשירה נעשו בה כמין בליטות וסדקים (ראה תמונה), וגם התואר תרנגול הבר שכתב רש"י הולם את המלאי, כי הוא פראי ותוקפני ולמוד מלחמה.

אם כן מי יוכל לומר שהוא מותר באכילה?
 

קבצים מצורפים

  • כרבולת מלאי ותרנגול.jpg
    כרבולת מלאי ותרנגול.jpg
    394.1 KB · צפיות: 6
מידע זה מטעה. הכלאות בין אריות וטיגרסים ידועות ומפורסמות בעולם. כלאיהם נקראים בשם "liger" ["לייגר" כשהאב הוא אריה] ו"tigon" ["טייגון" כשהאב הוא טיגריס], ונודע שלעתים רחוקות הם מזדווגים זה עם זה אף כדרך הטבע, ולאו דוקא באמצעות הזרעה מלאכותית. הוולדות הזכרים הם תמיד עקרים, אך הנקבות הן פוריות [במדה לוקה, מלבד בעיות בריאות רבות], ואפי' נודעו מקרים בודדים ממש של דור שלישי הנקרא liliger. עכ"פ, כמדומה שאין יתרון להזרעה מלאכותית אלא למנוע קשיים בזיווג ובעיבור ולא מצד איכות הוולדות ופוריותם [מלבד מה שדבר פשוט הוא מצד המציאות שאין מקום לחשוש כלל שמא הכליאו מינים אחרים מלבד זני התרנגולים, וכל מומחה יודה בכך].

אף אי יהבינן ליה למר חיליה, שאי אפשר להכליא עופות אחרים עם תרנגול, מכל מקום מצאנו בתלמוד שלשה מיני תרנגולים טמאים, שהרי במסכת חולין (סב:) אמר רב פפא תרנגולא דאגמא אסירא וכו', דרש מרימר תרנגולתא דאגמא אסירא חזיוה דדרסה ואכלה. ולדעת רוב הראשונים תרנגולא דאגמא ותרנגולתא דאגמא הם שני מינים נפרדים. הרי לפנינו שני מיני תרנגולים טמאים. ועוד אמרו בנדה (נ:) שתרנגול ברא הוא עוף טמא. נמצא שאין כל התרנגולים טהורים, אלא יש לנו לברר בכל מין של תרנגול אם יש לו מסורת טהרה. וכן כתבו בשו"ת הרי"ם (יו"ד ס"ס ח) ובשו"ת לבושי מרדכי (קמא, יו"ד מד, ד"ה ימים) ובשו"ת חבצלת השרון (תניינא סי' כו, ד"ה והנה) ובשו"ת אבני חן (ח"ב עמ' רכה).

אם כן ודאי שיש לחוש לתערובת תרנגול טמא.
 
עם ישראל במשך למעלה ממאה וחמשים שנה.
אם אנו אוכלים הקוצ'ין ודומיו, א"כ אין מקום להחמיר יותר בשאר הזנים המשונים, שהרי עכ"פ לכל הדעות המשונים בינם לבין עצמם נחשבים כבני מין אחד בתורת ודאי [שבין הקוצ'ין ושאר מינים אסייתים לכו"ע הם שינויים קלים שאין להשגיח בהם, כפי שמעולם לא השגיחו בשינויים הקלים שבין הזנים ה"ארופאיים"].

כבר הבאתי מדברי האחרונים שכל ההיתר בקוצ'ין וחביריו, היה דוקא על פי העדויות על מסורת בארץ ישראל, ולא חס ושלום להתיר עוף בלי מסורת, נגד הוראת השלחן ערוך והרמ"א (יו"ד פב ס"ב) אשר חברו יחדיו שלא להתיר אלא במסורת.
 
הואיל והם חולקים תכונות רבות ומובהקות של התרנגול שיש עליו מסורת טהרה עד שקרוב לודאי הם בני מין אחד בדיני התורה [וגם קוראים בקריאת הגבר המיוחדת] ואין ביניהם שינויים משמעותיים כדי לחלקם לשני מינים
כבר נתבאר שיש בתלמוד שלשה מיני תרנגולים טמאים, ולא רחוק לומר שיש עוד מינים שלא הוזכרו בתלמוד, ואם כן לא מהני לן מידי זה שהם חולקים תכונות משותפות עם התרנגולים.

ועוד שהשלחן ערוך (פב ס"ב) לא התיר עוף אלא על ידי מסורת, ולא הזכיר להתיר עוף שחולק תכונות עם תרנגול, או קורא קריאת הגבר. וכי התרנגולים הטמאים שהוזכרו בתלמוד לא היו קוראים קריאת הגבר?

וכבר כתב בזה הרב מקמרנא בקונטרס כנפי נשרים (נדפס בחי' רבינו ישעיה שור עמ' עב) בזה הלשון, 'ראיתי באיזה מתיר שכתב בטביעות עינא דקלא מתירין דבר חמור, מכל שכן להתיר לזה שקורא כתרנגול, אחי היש מכאוב כזה להתיר בלתי מסורה מדברי הבל כזה, הרי גם שם בשינוי מועט ישתנה הכרה, מכל שכן זה הדוכיפת הטמא שקולו משונה וכל אבריו, וכי תרנגולתא דאגמא שבימי חז"ל לא קרא כתרנגול, ומאין היה הטעות לומר שהוא מין תרנגול, וכי הדוכיפת הטמא תרנגול ברא אינו קורא'.
 
וגם הם מזדווגים זה עם זה בטבע מרצונם [אפי' שיש להם מבני זניהם] ופרים ורבים בברכה מלאה לדורות עולם בלי שום מומים ופגמים
היכן מצאנו בשלחן ערוך היתר לעוף שפרה ורבה עם תרנגול טהור, הלא השלחן ערוך (יו"ד פב ס"ב) כתב שאין לאכול אלא עוף שיש לו מסורת טהרה.

וכעין זה כתב בשו"ת האלף לך שלמה (חיו"ד קמא) וזה לשונו, 'מה שמביאין המתירין ראיה ממה שמתעברין מעופות שלנו וכו', וגם זולת כל זה אני אומר דלדידן דקיימא לן דאין אוכלין רק במסורת, לא מהני שום סימן אם אין לנו מסורת'.

וכן כתב בשו"ת גורן דוד (ח"ב סי' יא) וזה לשונו, 'המעיין בטור ובבית יוסף וכן בהגהות מיימוני, יראה דכולם העתיקו לשונו של רש"י דאין לסמוך ולאכול כל עוף אלא במסורת שמסרו לנו אבותינו, וכן הוא לשונו של מחבר ורמ"א ודרכי משה, ואין שום אחד מכל מחברים אחרי השלחן ערוך, גם לפניהם, אשר ישערו היתר זה, שאם עוף שאין עליו מסורת מתחבר ומוליד מעוף הנאכל במסורת, שיהיה מותר גם זה שאין עליו מסורה, אלא על כרחך דכל רבני הדורות שלפנינו סבירא להו כהנזכר לעיל דבעוף לא נאמר כללא דרבי יהושע בן לוי'.

וכעין זה כתב בשו"ת מהר"ם שיק (יו"ד צח) על מי שרצה להתיר עוף מטעם דשוכן עם הטהורים ונדמה להם, והמהר"ם שיק השיב על דבריו דאין לסמוך על זה להתיר, ואחר כך כתב 'וכן מוכח מטור ושלחן ערוך שלא הביאו כלל זה, ואם כן גם על זה אין לסמוך, ואין לנו אלא מסורת'. ומדבריו יש ללמוד גם לענין העיבור.

גם בשו"ת דברי חיים (יו"ד ח"ב סי' מה) כתב 'בודאי אין נאכל שום עוף בלא מסורה, וכאשר לדינא פסק כן הרא"ש וכמה ראשונים כמבואר בטור, וכן אנו נוהגים מעולם, והעושה נגד זה אוכל ממש עוף טמא. ומה שרצה לומר דהרמ"א ז"ל (פב ס"ג, שלא התיר אלא במסורת) מודה בשכן ונדמה, תמוה לי היכן מצא חילוק זה בפוסקים לצרף היתר דשכן ונדמה, לא ימצא זה לא בראשונים ולא באחרונים, ולכן יטול מה שחידש, ובלא מסורה לא נאכל שום עוף'. ומדבריו יש ללמוד גם לענין טענת העיבור. וכעין זה כתב הוא עצמו בתשובה אחרת (יו"ד ח"ב סי' מח) וזה לשונו, 'והנה הדר גאונו כתב להתיר מחמת שטמא אינו מתעבר מטהור וכו', סוף דבר אין בידינו לחלוק על הרשב"א והרא"ש והטור ורבינו ירוחם ואיסור והיתר והאגור ורמ"א ז"ל, שאין לאכול בשום טענה רק במסורת'.

ואם כן מי יהין לסמוך על זה להתיר עוף במקום ספק איסור תורה?
 
כש"כ לדידן שכל הנידון אינו אלא חומרא או מנהג ולא איסור מעיקר הדין, ולכל היותר הוי ספק חומרא או ספק מנהג.

המעיין בבית יוסף ובשלחן ערוך, יראה בבירור שמה שפסק השלחן ערוך שאין לאכול אלא במסורת אינו חומרא, או מנהג, אלא דין גמור מספק דאורייתא.

שהרי לדעת רש"י (הובא בב"י) עשרים עופות טמאים יש בהם שלשה סימני טהרה והם אסורים מן התורה, ומפני זה לא סמך רש"י להתיר עוף על ידי שלשה סימני טהרה, אלא רק על ידי מסורת. והבית יוסף הביא שגם דעת הרא"ש כרש"י, וכך הוא לשון הרא"ש בתשובה (כלל כ סי' לב) 'דע כי אין לסמוך על שום חכם שיתיר עוף על ידי סימני טהרה, אלא דוקא על ידי מסורה שמקובלין מאבותיהם שאכלו אותו, ולא יסמוך אדם על בדיקת סימנין'. וגם הרמב"ם חלוק על רבי משה ברבי יוסף ואינו מתיר בשלשה סימנים כשאין ידוע אם הוא דורס, שהרי הבית יוסף כשביאר דעת הרמב"ם, כתב לענין עוף שיש לו שלשה סימני טהרה בזה הלשון, 'דהא כיון דלא מכשרינן שום עוף אלא בידוע שאינו דורס, וכמו שכתב הרב המגיד, כשיש בו שלשה סימנים אחרים נמצא שיש בו כל ארבעה סימני טהרה', עיין שם הענין, הרי מבואר בדבריו דהרמב"ם אינו מכשיר שום עוף, אפילו יש לו שלשה סימנים, אלא בידוע שאינו דורס. נמצא שדעת שני עמודי ההוראה הרמב"ם והרא"ש דלא כרבי משה ברבי יוסף, וכן דעת רש"י. וכבר כתב הבית יוסף בהקדמתו 'שבמקום ששני עמודי ההוראה מסכימים לדעת אחת, נפסוק הלכה כמותם', ואם כן כאן מעיקר הדין יש לנו לתפוס כדעת שני עמודי ההוראה, ודלא כרבי משה ברבי יוסף. וממילא מה שכתב השלחן ערוך (פב ס"ב) 'ואף על פי שיש לו שלשה סימנים אלו, אין לאכלו, לפי שאנו חוששים שמא הוא דורס', זה הוא מעיקר הדין.

וכן כתב בשם משמואל (סי' יא, ד"ה אמנם בעיקר) 'דהבית יוסף תפס לאיסור לא משום חומרא, אלא תופס עיקר דעת רש"י' [והביא שם שדעת רוב הפוסקים כרש"י]. גם בשו"ת דברי חיים (יו"ד ח"ב סי' מח) כתב 'שנראה מהמחבר דהא דאין לאכול שום עוף אלא אם כן יש לו מסורת, לא משום חומרא מחמירין, אלא הוא ממש ספק'. וכן כתב בחכמת אדם (כלל לו דין ד) דבלא מסורת "אסור" לאכול.

ועוד שדעת רוב הראשונים, דלא כרבי משה ברבי יוסף, שהרי כבר נתבאר שכך דעת רש"י והרמב"ם והרא"ש, וכן היא דעת הראב"ד (תשובות ופסקים יד) וריב"ם (הובא בסמ"ק רז) והסמ"ק (שם, ודוק בלשון 'אבל') והאגודה (חולין נט.) והמרדכי (חולין תרלח) בשם ר"י, והאגור (סי' אלף רכא, ורכב) וריא"ז (בפסקיו לחולין סא.) והרי"ד (בפסקיו לחולין ס.) והמאירי (חולין ס:) והפרנס (סי' א) וריצב"א (הובא באהל מועד שער או"ה ד"א נ"ג) וריבב"ן (חולין סב.) ורבי מנדל קלויזנר (חולין נו:) ואיסור והיתר הארוך (שער נו, יח), וכתב בדרכי משה (הארוך אות ג) שכן משמע בתשובת מהר"ם מרוטנבורג (שהביא המרדכי חולין תרמו). וכיון שדעת רוב הראשונים דלא כרבי משה ברבי יוסף, וכל שכן אחר ששני עמודי ההוראה מכללם, ודאי שעיקר הדין כדבריהם.

ועוד דאף אילו היה הדבר חומרא בעלמא לחוש שמא הוא דורס, כיון שכבר נהגו בכל תפוצות ישראל מזה מאות שנים, שלא לאכול עוף אלא במסורת, כאשר אנו רואים בכל ספרי הפוסקים האחרונים שהתירו רק על ידי מסורת, וכבר מתקופת הראשונים כתב בספר האשכול (הל' סימני חו"ע) 'ונהגו להחמיר שלא לאכול בלא מסורת אף שיש בו שלשה סימני טהרה, שמא לבסוף רואין שדורס, דלחד פירושא עשרים עופות טמאים יש להם שלשה סימני טהרה ודורסין', וכן כתב בשלטי הגבורים (חולין כא. מדפי הרי"ף) 'שבדורות אלו נהגו להחמיר כרש"י', וכן כתב הרמ"א (ס"ג בהגה) 'שנוהגין שלא לאכול אלא במסורת', וכן כתב הבן איש חי (ש"ב אמור טז) 'שהמנהג פשוט שאין לסמוך כי אם רק על המסורת'. ומאחר שנהגו להחמיר בזה, אפילו אם לא היה בדבר אלא חומרא בעלמא, כבר נתפס עליהם הדבר כנדר, ואסורים מדינא להקל בזה, וכמו שכתב השלחן ערוך בהלכות נדרים (ריד ס"א) 'דברים המותרים, והיודעים בהם שהם מותרים נהגו בהם איסור, הוי כאילו קיבלו עליהם בנדר ואסור להתירם להם'. וכתב עוד שם (ס"ב) 'קבלת הרבים חלה עליהם ועל זרעם, ואפילו בדברים שלא קבלו עליהם בני העיר בהסכמה, אלא שנוהגין כן מעצמם לעשות גדר וסייג לתורה', וממילא אפילו אם לא היה הדבר אלא חומרא, מכל מקום כל קהילות ישראל אסורים לאכול עוף שאין עליו מסורת כאילו קיבלו עליהם הדבר בנדר.
 
כל הזנים השונים והמקוריים של התרנגול הם בעלי ג' סימני טהרה באופן מובהק, ותרנגול הפרט הוכלא מהם ולא זולתם.

בכל מקרה, לשיטת רמב"י, ג' סימני הטהרה שנמסרו לנו ע"י חז"ל הם סימנים גמורים ומוחלטים המועילים מדאורייתא לדורות עולם בכל רחבי תבל, וא"כ אין להעלות על דעת לומר שיש זנים טמאים המזדווגים מרצונם בטבע עם התרנגול הטהור בברכה מלאה ומולידים וולדות פוריים לדורות עולם [וכש"כ שאין לומר שיש עשרות כאלה], דא"כ נתבטלו סימנים אלו ח"ו, שהרי לעולם היה אפשר במשך הדורות שאחד מן הזנים המשונים הנ"ל היה מזדמן ליורדי הים וכיוצ"ב והיה מזדווג עם התרנגול הטהור ומוליד ומתרבה ובא אליו בדמות טהורים, ונמצא שלעולם אי אפשר לסמוך על ג' הסימנים [אלא ע"כ יוולד בלי אחד מסימני הטהרה או שעכ"פ לא יהא בר קיימא - אף לסוברים שטמאה יכולה להתעבר מן הטהור].
כבר הבאתי שדעת רבי משה ברבי יוסף, היא דעת מיעוט הפוסקים, אבל דעת רוב הראשונים שלא כדבריו, ומכללם גם שני עמודי ההוראה הרמב"ם והרא"ש, וכן פסק השלחן ערוך, ומי יהין לעבור על דבריהם, ובפרט במקום איסור דאורייתא, וכל שכן באיסור חמור כל כך של מאכלות טמאים, אשר כתב הזוהר (פרשת שמיני דף מא:) שמי שנכשל באכילת עופות טמאים נדבק בסטרא אחרא, ורוח טומאה שורה עליו, והוא תועבה בעולם הזה ותועבה בעולם הבא, ואינו יוצא מטומאתו לעולמים, ולא ידבק בצרור החיים לעולמים, ועליו כתוב כי תולעתם לא תמות ואישם לא תכבה והיו דראון לכל בשר.
 
חשוב להעמיד את הדברים על דיוקם. כידוע בתחום של הכלאות, אין כל חשש מהכלאות עם עופות שהם נחשבים כ"מינים" נפרדים בהגדרת דברי חכמי הטבע [וכמו שהארכתי בקונטרס בנספח].
כל הספק הוא רק ביחס ל"זנים" השונים הנחשבים בעיני חכמי הטבע כבני "מינו" של התרנגול [שאולי עפ"י הלכה הם נחשבים כעופות טמאים מספק], וכמובן אין דרך לברר אילו זנים הוכלאו במהלך מאה השנים האחרונות [כדבריו הפשוטים של הד"ר הנ"ל].
לכן, כל השאלה היא - האם יש זנים טמאים או כולם טהורים המה ונחשבים אף בדיני התורה כ"תרנגול", וע' בקונטרס שהארכתי לומר שכל הזנים שהם פרים ורבים בברכה מלאה לדורות עולם עם התרנגול ומזדווגים זה עם זה מרצונם בטבע [אפי' כשיש להם מבני זניהם], ודומים זה לזה מאד וחולקים התכונות המובהקות של התרנגול, והם בגדר "שכן ונדמה" עמו ממש, והם בעלי ג' סימני טהרה, וכו' אין להחמיר, ובפרט שכל הנידון אינו אלא ספק חומרא ולא איסור מעיקר הדין, ובפרט שכבר נתפשט המנהג למעלה ממאה וחמשים שנה לאכול כמה זנים "אסיתיים" משונים.

כבר נתבאר שאין מהעיבור ראיה לטהר העוף, ושכן כתבו גדולי האחרונים.

וגם לענין שכן ונדמה:

כבר נתבאר דהשלחן ערוך (יו"ד פב ס"ב) הורה שאין לאכול אלא על ידי מסורת טהרה מאבותינו, אלמא שכן או נדמה לא מהני, וממילא לא נוכל להקל נגד דין השלחן ערוך.

גם בשו"ת מהר"ם שיק (יו"ד צח) הביא מי שרצה להתיר העופות מטעם דשוכן עם הטהורים ונדמה להם, והשיב על דבריו דאין לסמוך על זה להתיר, ואחר כך כתב 'וכן מוכח מטור ושלחן ערוך שלא הביאו כלל זה, ואם כן גם על זה אין לסמוך, ואין לנו אלא מסורת'.

וכן כתב בשו"ת דברי חיים (יו"ד ח"ב סי' מה) 'בודאי אין נאכל שום עוף בלא מסורה, וכאשר לדינא פסק כן הרא"ש וכמה ראשונים כמבואר בטור, וכן אנו נוהגים מעולם והעושה נגד זה אוכל ממש עוף טמא. ומה שרצה לומר דהרמ"א ז"ל מודה בשכן ונדמה, תמוה לי היכן מצא חילוק זה בפוסקים לצרף היתר דשכן ונדמה, לא ימצא זה לא בראשונים ולא באחרונים, ולכן יטול מה שחידש, ובלא מסורה לא נאכל שום עוף'.

גם הגר"ש קלוגר בשו"ת טוב טעם ודעת (תליתאה, סי' קנא) כתב 'ומה שכתב החריף הרב אברהם שלמה סג"ל לסימן כי הולכים אצל עופות שלנו, אין זו ראיה דכוונת הש"ס וכו'. ועוד בלאו הכי אין זה סימן לדידן, כי זה מהני לדינא דש"ס דמהני סימנין, גם זה הוי סימן, אבל לדידן דלא מהני שום סימן, רק שנאכל במסורת, ודאי גם זה לא מהני'.

גם בספר כמו השחר (אות ע', ס"ק כ) כתב 'דאפילו שכן ונדמה לא מהני, אלא מסורת'.
 
הלא הוא בעל הקונטרס הנפלא "כל עוף למינהו" שהועלה לעיל באשכול זה. [וכנראה בשם משתמש נשתרבב טעות ונלחץ בטעות על האות ך שהיא ליד ל' ויצא: "כך" עוף למינהו].
אז אפשר לשנות את שם המשתמש... (עזרת @בנימין לוריא )...
 
קי"ל אין הקב"ה מביא תקלה ע"י צדיקים, גיטין ז ע"א ועוד, ועיין בתוס' שם שכתבו דהיינו במילי דאכילה וגנאי הוא לצדיק לאכול דבר טמא. וכאשר ראינו שכל גדולי ישראל אכלו מהעופות הנ"ל, הייתכן שכולם נתקלו, כולם נכשלו, אם היה מדובר באיזה עוף אחד או שנים שלא נשחט כהוגן, או באיזה שוחט שאינו ראוי, אבל לומר שכל ישראל נכשלים, זה לא נכון ולא ראוי לומר כן ולהוציא לעז על עם ישראל קדושים.
לכך אין לראות ולהסתכל בעלונים שלהם, ולא להכנס לתיסבוכים נפשיים. יאכלו ענוים וישבעו.
 
קי"ל אין הקב"ה מביא תקלה ע"י צדיקים, גיטין ז ע"א ועוד,
איזה חידוש....
כבר דובר על זה לעיל באשכול. וראה גם בקונטרס עוף הפטם עמ' לט-מ שהשיב על טענות אלו. וצ"ע.
 
קי"ל אין הקב"ה מביא תקלה ע"י צדיקים, גיטין ז ע"א ועוד, ועיין בתוס' שם שכתבו דהיינו במילי דאכילה וגנאי הוא לצדיק לאכול דבר טמא. וכאשר ראינו שכל גדולי ישראל אכלו מהעופות הנ"ל, הייתכן שכולם נתקלו, כולם נכשלו, אם היה מדובר באיזה עוף אחד או שנים שלא נשחט כהוגן, או באיזה שוחט שאינו ראוי, אבל לומר שכל ישראל נכשלים, זה לא נכון ולא ראוי לומר כן ולהוציא לעז על עם ישראל קדושים.
לכך אין לראות ולהסתכל בעלונים שלהם, ולא להכנס לתיסבוכים נפשיים. יאכלו ענוים וישבעו.
כבודו מזכיר בדבריו שני עניינים:

הענין הראשון:

לפי תפיסת כבודו לא יתכן שכלל ישראל יכשלו באיסור, על כן יבאר כבודו על מה הוא מסתמך בקביעה זו, כי הלא מקרא מלא כתוב (ויקרא ד יא) ואם כל עדת ישראל ישגו, ונעלם דבר מעיני הקהל, ועשו אחת מכל מצות השם אשר לא תעשינה ואשמו, ונודעה החטאת אשר חטאו עליה, והקריבו הקהל פר בן בקר לחטאת.

וכן כתב הרמב"ם בהלכות שגגות (פי"ב ה"א) וזה לשונו כל דבר שחייבין על שגגתו חטאת קבועה אם שגגו בית דין הגדול בהוראה והורו להתירו ושגגו העם בהוראתן ועשו העם והם סומכין על הוראתן ואחר כך נודע לבית דין שטעו, הרי בית דין חייבין להביא קרבן חטאת על שגגתן בהוראה ואף על פי שלא עשו הן בעצמן מעשה שאין משגיחין על עשיית בית דין כלל בין עשו בין לא עשו אלא על הוראתן בלבד, ושאר העם פטורין מן הקרבן ואף על פי שהם העושין מפני שתלו בבית דין, ומה הוא הקרבן שמביאין על שגגה זו, אם בעבודה זרה שגגו והורו מביאין פר לעולה ושעיר לחטאת מכל שבט ושבט וקרבן זה הוא האמור בפרשת שלח לך שנאמר והיה אם מעיני העדה נעשתה לשגגה מפי השמועה למדו שבשגגת עבודה זרה הוא מדבר, ואם בשאר כריתות שחייבין על שגגתן חטאת קבועה שגגו והורו, מביא כל שבט ושבט פר חטאת וזהו האמור בפרשת ויקרא שנאמר ואם כל עדת ישראל ישגו. נמצאת למד שאם שגגו בית דין הגדול בהוראה בעבודה זרה מביאין כל הקהל שנים עשר פרים עולות ושנים עשר שעירים חטאות והם נשרפות שהרי דמן נכנס לפנים והם הנקראין שעירי עבודה זרה, ואם בשאר המצות שגגו מביאין שנים עשר פרים חטאות והן נשרפות מפני שדמם נכנס לפנים, וכל פר מהן נקרא פר העלם דבר של צבור שנאמר והקריב הקהל כל קהל וקהל וכל שבט ושבט קרוי קהל שנאמר ויעמד יהושפט בקהל יהודה, בין שעשו כל ישראל שבארץ ישראל על פי בית דין שהורו בין שעשו רוב ישראל אף על פי שהן מיעוט מנין השבטים, בין שעשו רוב השבטים אף על פי שהן מיעוט כל ישראל, מביאין כמנין כל השבטים פר לכל שבט ושבט ובע"ז פר ושעיר לכל שבט ושבט.

הרי שאפילו באיסור עבודה זרה החמור מכל העבירות, יתכן שיורו בית דין בשגגה לעבוד עבודה זרה, ויעשו כל ישראל עוון זה בשגגה, אם כן מאין לכבודו הבטחון לקבוע שלא יתכן שכלל ישראל יחטאו.

הענין השני:

הוא בענין הצדיקים, שכבודו הביא דברי התוספות בגיטין שבעניני אכילה אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה על ידי צדיקים, אך יעיין כבודו בתוספות במסכת חולין (ה: ד"ה צדיקים) שהקשו על זה ממה שאמרו בבראשית רבה שרבי זירא אכל טבל בשגגה, והביאו התוספות שם שיש בדבר זה חילוק בין דורות הראשונים לדורות אחרונים, וכן מפורש בירושלמי (דמאי פ"א ה"ג) על מעשה זה של רבי זירא שאכל בשגגה טבל, שיש בדבר חילוק בין דורות הראשונים לדורות האחרונים.
וכן כתב בתרומת הדשן (סי' מג) וזה לשונו, 'אפילו על דורות חכמי התלמוד איתא בתוספות התם (חולין ה:) ומייתי מבראשית רבה דרבי ירמיה שדר לרבי זירא כלכלה דפרי, וקאמר התם דבין דין ובין דין איתאכל פרי בטבלייהו, ומהך עובדא קאמר במסכת שקלים (ירושלמי יג:) דאמר רבי זירא אם הראשונים כבני אנשים, אנו כבני חמורים, ולא כחמורו דרבי פנחס בן יאיר. עד כאן. אלמא דאפילו בימי רבי זירא אירע תקלה לצדיקים, כל שכן אנו בדורותינו יתמי דיתמי'.

וכן כתב בשו"ת מנחת יצחק (ח"ב סי' פה, אות א).

ועתה יתבונן נא כבודו אם הוא סבור שצדיקי דורינו גדולים במעלתן יותר מדור האמוראים שכבר לא היתה להם שמירה משמים שלא תצא תקלה מתחת ידם, או יותר מדורו של התרומת הדשן שכבר למד בכל שכן שבדורו אין שמירה על הצדיקים.

ועוד יתבונן כבודו במה שכתב עמוד ההוראה הרא"ש בתשובה (כלל כ סי' כ) 'מצינו בחכמי התלמוד שהיו אוכלין עוף והיו סבורין שהוא טהור, כי מצאו לו סימני טהרה, ואחר כך אסרוהו', והיינו עובדא דתרנגולתא דאגמא (חולין סב:) דלבסוף חזיוה דדרסה ואכלה, הרי שהיה העוף טמא ואכלו ממנו חכמי התלמוד.

ואם כן מפני מה כבודו סבור שגדלה מעלת חכמי דורינו ממעלת חכמי התלמוד אשר היו בדרגה של מחיי מתים.

ואם חפץ כבודו יעיין במה שכתבתי בענין זה בקונטרס באות כ', ובהערות שם, ויראה שאין לנו לסמוך על זה להתיר העופות, אלא יש לנו להורות על פי דין השלחן ערוך דוקא, אשר קולו קורא בחיל (יו"ד פב ס"ב) שאין לאכול אלא עוף שיש לו מסורת טהרה, וכן העלה על שלחנו (יו"ד פו ס"א) שביצה ששני ראשיה כדין בידוע שהיא ביצת עוף טמא.
 
הענין השני:

הוא בענין הצדיקים, שכבודו הביא דברי התוספות בגיטין שבעניני אכילה אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה על ידי צדיקים, אך יעיין כבודו בתוספות במסכת חולין (ה: ד"ה צדיקים) שהקשו על זה ממה שאמרו בבראשית רבה שרבי זירא אכל טבל בשגגה, והביאו התוספות שם שיש בדבר זה חילוק בין דורות הראשונים לדורות אחרונים, וכן מפורש בירושלמי (דמאי פ"א ה"ג) על מעשה זה של רבי זירא שאכל בשגגה טבל, שיש בדבר חילוק בין דורות הראשונים לדורות האחרונים.
ה"זרע קודש" מסביר שהסיבה שצדיקים יכולים להיכשל באיסורים ואף באיסורי מאכלות אסורות היא מחמת שפלות הדור. הוא כותב את דבריו בפירושו על המדרש רבה בראשית ס', י"א, שם מסופר על רבי זעירא שאכל בטעות טבל, וז"ל:
"מה שאין ה' מזמין תקלה אפילו לבהמתן של צדיקים, זה לא היה אלא בדורות הראשונים, אבל עכשיו כבר נתמעטו הדורות, ולית אנן כחמריה דרבי פנחס בן יאיר. ואע"פ שבודאי נמצא גם בדורות אחרונים בני אדם גדולים מאד במעלה, מכל מקום באשר אין דורם זכאי, גם הם יורדין ממדרגתן".
 
קודם כל, תודה למי שטיפל בתיקון שמי.
אני שמח לדון ולשאת ולתת בסוגיא זו כדרכה של תורה לגופם של דברים.
בלי נדר, אשתדל להשיב על עיקרי הטענות שהעלה הרב יוסף חיים כהן שליט"א ושיועלו כאן [כשיש תועלת בדבר].
אף שקצת קשה להיכנס לפרטים ופרטים פרטים במסגרת זו, אשתדל לקצר ככל האפשר ולהציג את הדברים באופן השוה לכל נפש, כדי שהקוראים מן הצד יוכלו לשפוט בעצמם מה לקרב ומה לרחק.
 
חזור
חלק עליון