• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

סערת העופות

על כן, אעתיק לשונות הבית יוסף בעצמו איך מתייחס למחלוקת רש"י והרמב"י, וכל אחד יבין לבד איך דעתו נוטה, וזה לשונו של מרן הב"י: "והקשו הרשב"א והר"ן על פירוש רש"י קושיות רבות ועצומות והכחישו דבריו בדברים הנראים לעין וכתבו שהרבה פירושים נאמרו בשמועה זו ואין אחד מהם עולה כהוגן אלא עיקרן של דברים כמו שפירש ה"ר משה ברבי יוסף וכו'".
כך עלה תחילה במחשבה לפני מרן הבית יוסף להורות הדין על פי טענות וראיות תלמודיות, כמו שכתב בהקדמתו בזה הלשון:
ועלה בדעתי שאחר כל הדברים אפסוק הלכה ואכריע בין הסברות כי זהו התכלית להיות לנו תורה אחת ומשפט אחד. וראיתי שאם באנו לומר שנכריע דין בין הפוסקים בטענות וראיות תלמודיות הנה התוספות וחידושי הרמב"ן והרשב"א והר"ן ז"ל מלאים טענות וראיות לכל אחת מהדיעות. ומי זה אשר יערב לבו לגשת להוסיף טענות וראיות. ואיזהו אשר ימלאהו לבו להכניס ראשו בין ההרים הררי אל להכריע ביניהם על פי טענות וראיות לסתור מה שביררו הם או להכריע במה שלא הכריעו הם. כי בעונותינו הרבים קצר מצע שכלינו להבין דבריהם כל שכן להתחכם עליהם. ולא עוד אלא שאפילו היה אפשר לנו לדרוך דרך זה לא היה ראוי להחזיק בה לפי שהיא דרך ארוכה ביותר.
ולכן הסכמתי בדעתי כי להיות שלשת עמודי ההוראה אשר הבית בית ישראל נשען עליהם בהוראותיהם הלא המה הרי"ף והרמב"ם והרא"ש ז"ל אמרתי אל לבי שבמקום ששנים מהם מסכימים לדעת אחת נפסוק הלכה כמותם.

נמצא שמסקנתו של מרן הבית יוסף, שלא להכריע הדין על פי טענות וראיות תלמודיות, אלא על פי עמודי ההוראה, וכבר נתבאר שלדעת שני עמודי ההוראה אין היתר בשלשה סימנים, וכך פסק מרן בשלחן ערוך בהדיא "ואף על פי שיש לו שלשה סימנים אלו, אין לאוכלו".

(בנוסף יש להעיר על ההדגשה בלשון עיקרן של דברים וכו', שאינה ענין לדעת הבית יוסף, אלא לדעת הרשב"א והר"ן)
 
ואח"כ כתב הב"י בשם הרב המגיד: "שכן דעת רובי המפרשים, וזה דעת הרמב"ן", וסיים הב"י: "ואעפ"י שרש"י חלוק על זה, דברי האחרים עיקר, ומתבררת סתירת פירוש בראיות ברורות מן המורגש כמו שהאריכו בזה", עכ"ל.
אחר המחילה מכבודו, מה שכתב "וסיים הבית יוסף", אין זו לשון הבית יוסף, אלא לשון הרב המגיד המועתק בבית יוסף, כמבואר למעיין במגיד משנה בפנים (מאכלות אסורות פ"א ה"כ), וגם יוכיח על זה תיבת "עכ"ל", אשר אף כבודו העתיקה, ולא נתן אל ליבו כי הדבר מורה שלשון זה מועתק מדברי הרב המגיד.

והדבר מבואר כי הרב המגיד ומרן הבית יוסף תרי גברי נינהו, ואם הרב המגיד תופס בזה כדעת רמב"י, הבית יוסף הולך כדרכו שתופס כשני עמודי ההוראה.
 
אם נבוא לחפש ולאסוף ולמנות הפוסקים ז"ל דס"ל שיש להתיר מעיקר הדין בג' סימנים בלבד דבכה"ג בידוע שאינו דורס, נמצא שיש לפחות כשלשים ראשונים ז"ל העומדים בשיטה זו [ולא הקפדתי לסדרן לפי סדר הדורות], וכמו שכתב הב"י בשם הרב המגיד שהוא דעת רוב הראשונים ז"ל, הלא המה: (א) רבינו חננאל, (ב) רמב"י, (ג) רבינו תם, (ד) הר"י (מובא במרדכי סוף רמז תרל"ח ד"ה ונראה לר"י), (ה) ספר האשכול (הל' סימני חו"ע דו"ח וביצים), (ו) הרז"ה בבעל המאור, (ז) רבינו נתן אב הישיבה (בפירושו לחולין שם), (ח) הר"י מלוניל (חולין נ"ט ע"א), (ט) ספר העיטור (ש"ב הל' שחיטה), (י) הרמב"ן (חולין ועה"ת), (יא) הרשב"א [מעיקר הדין], (יב) הר"ן, (יג) הרא"ה (חולין שם), (יד) נימוקי יוסף (חולין שם), (טו) המגיד משנה, (טז) ספר התרומה, (יז) הרא"ש (בפסקיו לענין שיטת רבינו חננאל: "ועל זה היה ראוי לסמוך"), (יח) המאירי [מעיקר הדין: "בעל נפש לא יתיר"], (יט) הראב"ן (מסכת חולין, רס"ח, שלא אסר אלא משום שאין קרקבן נקלף), (כ) היראים, (כא) ספר המאורות לרבינו המעילי (חולין שם), (כב) שו"ת מהר"ם מרוטנברג (דפוס פראג, סי' תרי"ד, שלא הזכיר חומרת רש"י כלל אלא תלה הכל בפלוגתת התוס' והריב"א], (כג) הראבי"ה (סוף סי' אלף וצ"ה: "וראוי להחמיר באילו ענינים למי שאינו בקיא בהן, אלא סמכינן אמסורת וקבלה", עכ"ל), (כד) רבינו אהרן ב"ר יוסף הכהן מבעלי התוס' (ספר הג"ן, דברים י"ד), (כה) ספר אהל מועד (שער או"ה ד"א ריש נתיב ג'), (כו) ארחות חיים (הל' איסורי מאכלות, בשם בעל העיטור), (כז) הריב"ש (מעיקר הדין או עכ"פ נטית דעתו: סי' קצ"א בסופו), (כח) הכלבו (הל' טריפות בשם בעל העיטור), (כט) האיסור והיתר לרבינו יעקב מבוניולש (פרק כ"ח), (ל) ספר החינוך (מצוה קס"א), (לא) שלטי הגיבורים (חולין שם): "ולזה הסכימו רוב הפוסקים דכל עוף שיש לו בגופו ג' סימני טהרה אין צריך לבדוק עוד אם הוא דורס אם לאו, דודאי אינו דורס וכו', ובדורות אלו נהגו כרש"י", עכ"ל.

א) דעת הרא"ש בהיפך משיטת רמב"י, וכמו שכתב בתשובה (כלל כ סימן לב) שכתב בהדיא "דע כי אין לסמוך על שום חכם שיתיר עוף על ידי סימני טהרה, אלא דוקא על ידי מסורה שמקובלין מאבותיהם שאכלו אותו, ולא יסמוך אדם על בדיקת סימנין".

ב) גם דעת המאירי בהיפך משיטת רמב"י, שהרי מה שהעתיק כבודו מדברי המאירי שכתב בלשון "בעל נפש", אינם דברי המאירי עצמו, אלא הם דברי רוב הגאונים שהביא שם, ואילו דעת המאירי עצמו נתבארה שם (חולין דף ס:) שכתב בזה הלשון 'צריך אתה לידע שמשנה זו ופירושה וענינים היוצאים ממנה מבולבלים הרבה ביד מפרשים ופסקים שבה משתנים לפי שנוי הפירושים והריני מודיעך רוב הענינים האמורים בה דרך פסק ומה שראוי לנהוג בהם בדורות הללו וכו', כל עוף שיש בו שלשה סימני טהרה הנזכרים טהור אפי' לא היה להם מסורת עליו ובלבד בשאינו דורס שנמצאו עכשיו בו כל סימני טהרה'. הרי שבדרך פסק ביאר המאירי דעתו דשבשלה סימנים אין היתר.

ג) גם דעת המהר"ם מרוטנבורג לא שייך למנותה בשיטת רמב"י, כמו שכתב בדרכי משה הארוך (ר"ס פב) שנראה מדברי המהר"ם מרוטנבורג כרש"י.

ד) גם לענין דעת ר"י, כתב המרדכי (חולין תרלח) בשם ר"י דאין אדם יכול לטהר שום עוף ע"י סימנין אלו אם לא יתברר לו שאינו דורס.

ה) גם הנמוקי יוסף אדרבה פסק לדינא (חולין סב:) שאין להתיר אלא במסורת, ומלשונו שם מבואר דאינו מצד חומרא או מנהג, אלא מכח שאין לנו בירור מה היא השיטה הנכונה בסוגיא, והוא ספק דאורייתא.

ו) גם מדברי הראבי"ה אין ראיה לפלוגתא דרמב"י עם הרמב"ם והרא"ש, דהא מתחילה מייתי דעת ר"ח דהסימן החדש היינו קרקבן נקלף, ושוב הביא דעת רשב"ם דפליג על ר"ח, ופלוגתייהו בבקי הוא, ובהאי פלוגתא לא הכריע בהדיא, ואין שום ראיה דנקיט כר"ח, ואחר כך כתב דראוי להחמיר למי שאינו בקי שלא יסמוך על בדיקתו, אלא על מסורת, אבל בבקי לא ראינו שהכריע כר"ח או כרשב"ם.

ז) גם מדברי האהל מועד אין ראיה, כי אף שהביא תחילה דברי רמב"י [וגם הביא בסוף דבריו שהרמב"ן הסכים לרמב"י], הלא כתב אחר כך "הילכך צריכין אנו לידע שלא יהא דורס קודם שנאכל משום עוף", ולשון זה נראה שהוא לשון האהל מועד עצמו, דהא לאו מדברי הגאונים הוא. וגם הביא אחר כך דברי ריצב"א דפליג ארמב"י. אם כן אדרבה דבריו נוטים לדברי הרמב"ם והרא"ש.

ח) גם מדברי האיסור והיתר לרבינו יעקב מבוניולש, אין ראיה, דהא אייתי התם כל מאי דאשכח מרבוואתא קמאי, ומכללם הרמב"ם, וריצב"א, דפליגי ארמב"י, ואפשר דאדרבה נקיט כהרמב"ם וריצב"א דפליגי ארמב"י.

ט) גם מדברי רבינו נתן אב הישיבה אין ראיה, שהרי העתיק לשון המשנה "כל שיש לו אצבע יתירה וזפק וקורקבנו נקלף טהור" עם תוספת מעט ביאור, ולא נחית כלל לפלוגתא דרבוואתא.

י) גם מתשובת הריב"ש אין ראיה, שהרי תשובה זו אינה עוסקת כלל בנדון למעשה, אלא בדרך הלימוד בסוגיא, וכיון דאפילו בשאר חכמי ישראל, אמרו בבבא בתרא (קל:) כי אמר לן מר הלכה הכי נעביד מעשה אמר לא תעבידו עד דאמינא הלכה למעשה, כל שכן לענין הריב"ש שבמקומו היו נוהגים בכל על פי פסקי הרמב"ם כמו שכתב בתשובה (סי' רסג) 'ולפי דרכו של הרמב"ם ז"ל, אשר כל זה הגליל נוהגין על פי דעותיו', ודאי שאין ראיה ממה שכתב שפירושו של רמב"י מרווח בסוגיא, לומר שיחלוק הריב"ש לדינא על הוראת הרמב"ם.

יא) שלטי הגיבורים אינו ראשון, עיין שם הגדולים (ספרים, שלטי הגבורים).

נמצא אכן שמצד מנין הפוסקים המחלוקת קרובה להיות שקולה, עם נטיה מעט לסברת רמב"י.

אמנם כיון ששני עמודי ההוראה הרמב"ם והרא"ש חלוקים על רמב"י, הם מכריעים להורות מעיקר הדין דלא כרמב"י, וכפי אשר פסק השלחן ערוך דאפילו יש לו שלשה סימנים בגופו אין לאוכלו.
 
איך שיהיה, דבר ברור הוא שאין התרנגולים הנ"ל שייכים באמת למין התרנגול, שהרי לא יתכן שבתוך מין אחד יהא פרט אחד טמא ופרט אחר טהור, אלא שנקראו על שם "תרנגול" בתוספת שם לוואי מחמת איזה דמיון ביניהם, וכמנהג בימי קדם בקריאות השמות, וכן מבואר בכל הראשונים ז"ל שהיה דבר פשוט בעיניהם שג' התרנגולים הנ"ל אינם צריכים להיות דומים כלל לתרנגולים.
היאך יוכל כבודו לומר שהוא דבר ברור שלא יתכן שבתוך מין אחד יהא פרט טמא, כאשר רבן של ישראל רש"י ז"ל, מפרש (נדה נ: ד"ה תרנגולתא) דתרנגולא דאגמא ותרנגולתא דאגמא שניהם מין אחד, והזכר טמא והנקבה טהורה (להו"א דר"פ).

ומכל מקום לגופו של ענין, גם אם נתפוס שאינם מין אחד מדין תורה ממש, אלא שהתרנגולים הטמאים שנזכרו בתלמוד, הם דומים במראיהם החיצוני לתרנגול, ולכך קראום בשם תרנגול, אף שמהתורה אינם ממש ממין התרנגול, כמו כן הוא הדבר בתרנגולי דידן, שכל מין חדש שמראהו דומה לתרנגול, קרו ליה בני נשא תרנגול, ואפשר שלפי דין התורה אינו ממין התרנגול אלא מין טמא, ולכך גם על כל תרנגול חדש צריך מסורת טהרה שאם לא כן הוא בספק עוף טמא שאסור מדאורייתא.

וכן אנו רואים בעופות שנקראים כיום בפי בני אדם תרנגול, כתרנגול המלאי, ותרנגול אסיל, ותרנגול קורניש, שיש בהם סימן טומאה שכל ביציהם כד וכד, וכן הודם כפות.

ולא מצאנו בדברי הראשונים שהתרנגולים הטמאים שהוזכרו בתלמוד אינם דומים לתרנגולים, אלא אדרבה ממה שקראום חכמי התלמוד בשם תרנגול, ולא קראום בשם פרס או תנשמת, מבואר ברור שהיו דומים לתרנגול.

וכן כתב המהר"ם שיק )יו"ד ס"ס צח( דתרנגולתא דאגמא לפי הנראה מהשם שלה דמיא לתרנגולתא.

וכן מבואר בבירור מדברי הלבושי מרדכי וחבצלת השרון ושו"ת הרי"מ ואבני חן, שהבאתי דבריהם לעיל.
 
למעשה במשך הזמן נודע ונתברר שמסורת בטעות היתה [כמו בתרנגול הודו שהיו שחשבו שיש עליו מסורת, שהרי בשעתו לא נתעורר שום חכם לברר מסורתו], ואפ"ה המשיכו בני ישראל וחכמיהם לאכול ממנו בכל הארצות כולן , ומעטים היו הפורשים מהם.
אולי כבודו יבאר למי נודע ונתברר דבר זה, כי הלא נחלקו בזה האחרונים, אם עופות הללו דומים לקובריצר, אם לאו, ועדיין תשובותיהם נדפסות בספריהם, ומי הוא זה אשר הכריע בדבר ונתברר לו האמת בסלע מחלוקת זו.

ולענין ההודו, הלא היו אף עדויות של מסורת עליו, כמו שכתב הרב מקמרנא (נדפס בחידושי רבינו ישעיה שור עמ' עג) בזה הלשון 'מענין עוף אינדיק, היה מסורה ברורה מאנשי אינדיע, בקבלה עד משה רבינו, שהוא עוף טהור, אלא שהיה מחלוקת אם לסמוך על אנשי אינדיע מאיזה טעם הידוע, ובזה נחלקו חכמי הדור והיה ההלכה רפויה, עד שעמד מרן הקדוש אור צח הריב"ש (פירוש, רבי ישראל בעל שם) טוב והכריע הלכה כחכמי המתיר, ואמר שיש לסמוך על אנשי אינדיע כי יש שם יראים ושלמים שאינם נכשלים וכו' וגם כל אנשי אינדיע בפרט נזהרין הרבה ממאכלות אסורות, על כן יש לסמוך עליהם. ועל פי הוראתו נתחזק הלכה להתיר'. והעתיק דבריו בשו"ת מי באר (שור, סי' יט).

גם בשו"ת ישכיל עבדי (ח"ג יו"ד ה) כתב, ממה שנקרא בפי כל תרנגול [הודו] ודאי דהוא על שם מקומו דעיקרו מארץ הודו, והנה הודו לא ארץ חדשה כאמאריקא ונמצאים בה יהודים מכמה מאות שנים, ומקרא מלא דבר הכתוב מהודו ועד כוש, ואפשר כשהלכו האנגלים לאמאריקא הוליכוהו עמהם ומשם בא לארץ אשכנז, ולפי זה הן נסתר הטעם שכתב הרב ערוגת הבושם דלא שייך לומר דהיה להם מסורת כיון שלא נמצא בה יהודים, דהרי בארץ הודו גם מקדם קדמתה נמצא בה יהודים לרוב, גם ממה שקורים אותו גם כן ענגליש הינד מבואר דעיקרו גם מאנגליא, דבשתי המקומות הודו ואנגליא נמצא, ולכך קורים אותו אנגליש הינד, רוצה לומר עוף הבא מאנגליש והודו, וכבר ידוע לכל דבשתי המקומות הללו נמצאים בה יהודים גם מכמה מאות שנים, ובודאי דכשכבש האנגלי ארץ אמאריקא הוליך עמו גם מהעוף הזה שם ופרו ורבו לרוב עד שהיו מוליכים ממנו לארצות אחרות, הקרובות למחוז אמאריקא, ואם היה חוקר הרב ז"ל מערי אנגלייא והנדייא ודאי שהיה מתחקה על הדבר והיה מתברר לו שעיקרם מהודו ואנגליש, דודאי דלא על חנם הוקבע להם השם הזה ענגליש הודו אם לא שמשום דעיקרם משם, ומאחר דשם אוכלים אותם היהודים בודאי שיש להם מסורת מאבותיהם, וכיון שכן שפיר יכולים לסמוך עליהם בעיר אחרת שאין להם מסורת, ומכל שכן דכמעט בכל העולם פשט היתירו, ודאי דלא יבצר דבאיזה מקום יש להם מסורת.

ואף כי נראה שלפי האמת אין לתרנגול הודו מסורת, מכל מקום לא שייך לומר שנהגו לאכול עוף בלא מסורת, אלא שפיר דמי למימר שסמכו על דברי האומרים שיש עליו מסורת.
 
כי באמת לכו"ע הם אינם תרנגולים, שהרי טמאים הם ואינם נכללים במין התרנגול הטהור, וא"כ למה לחשוב שהם חולקים התכונות המובהקות של התרנגול? והלא דבר הוא שכל הזנים הפרים והרבים זה עם זה כולם חולקים תכונת קריאת הגבר, ולא מצינו בשום בעל חי אחר בעולם שאינו מזדווג עמו שיש לו תכונה זו, וזה מוכיח שאין להתפעל מהשינויים הקלים שבין הזנים הישנים לחדשים.
כבר נתבאר שהרב מקמרנא (בקונטרס כנפי נשרים, נדפס בחי' רבינו ישעיה שור עמ' עב) קרא לסברא זו דברי הבל, ויקום וישפוט כל אדם אם במקום ספק אכילת עוף טמא, רוצה הוא לסמוך על סברא שקראה הרב מקמרנא דברי הבל.

וגם כל האחרונים שדנו בענין הקוצ'ין והבראמא ושאר התרנגולים המשונים, לא עלתה על דעת אחד מהם להתיר על ידי קריאת הגבר.

וגם מדברי הלבושי מרדכי וחבצלת השרון ושו"ת הרי"מ ואבני חן, שהבאתי לעיל, מבואר בבירור שאינו מועיל מה שקורא כתרנגול.

וישקול כל אדם בשקל הקודש, אם טוב בעיניו לסמוך על סברא מחודשת בלא ראיה נגד כל חכמי ישראל.
 
לא באנו להתיר עוף חדש עפ"י ראיה זו שהוא פרה ורבה עם מין טהור, אלא שמכח מה שאנו מוצאים ביניהם השתוות גמורה במבנה איברי הרבייה והפריה וההולדה – שהם ענין יסודי בכל בעל חי – הרי"ז ראיה שהשינויים שביניהם הם קלים, שאין מצוי כדבר הזה בעולם ברבבות המינים השונים שבעולם, ויש לטענה הנ"ל מקורות רבים בחז"ל ובראשונים ז"ל, וכמו שהארכתי בקונטרס סי' ב' אות ז'.
אף דברי האלף לך שלמה (חיו"ד קמא) והגורן דוד (ח"ב סי' יא) והמהר"ם שיק (יו"ד צח) והדברי חיים (יו"ד ח"ב סי' מה, ומח) שהבאתי שם, עוסקים בענין התרנגולים החדשים שהיו פרים ורבים עם התרנגולים הישנים, ונשתוו להם במבנה איברי הרבייה, ועם זאת לא התירום.
 
יש חילוק גדול בין הנהגות טובות בדברים המותרים לבין חומרות שנהגו בהם מחמת חשש לדעה אחת מן הפוסקים, שהרי בהנהגות הטובות הם יודעים שהם דברים המותרים ואפ"ה נוהגים בהם איסור וא"כ נחשב כאילו קיבלו עליהם בנדר, ואילו בחומרות שנתפשטו מתוך חשש לדעה אחת מן הפוסקים [וכש"כ מכח הוראת השו"ע או שאר חכמי הדור לחוש לאותה דעה], הרי דבר ברור הוא שאינם מקבלים על עצמם אלא מתוך חשש לאותה דעה שמא הדבר אסור, ואדעתא דהכי נוהגים להחמיר שיהא בגדר חומרא ותו לא, ולא כל חומרא נהפכת לנדר, וכהנה רבות בדברי הפוסקים ז"ל.
יעיין כת"ר בהקדמת הבית יוסף לספרו, שכתב שם "ואם בקצת ארצות נהגו איסור בקצת דברים אף על פי שאנו נכריע בהפך יחזיקו במנהגם כי כבר קבלו עליהם דברי החכם האוסר ואסור להם לנהוג היתר כדאיתא בפרק מקום שנהגו (פסחים נא א)", וההיא דפרק מקום שנהגו היינו האי מימרא דדברים המותרים וכו', אלמא קא מדמי דברים המותרים לדברים שנהגו כפוסק אחד שאוסר.

וכשיתבונן כבודו בדבר בעומק עיונו, ימצא בנקל דאתי בקל וחומר.

ועוד שהרי הגאון חתם סופר כתב בתשובה (ח"ב יו"ד קז) בזה הלשון, 'אפילו הלכה כאינך פוסקים, מכל מקום כיון דיש דעה להחמיר, כבר קבלנו אבותינו עליהם כאותה דיעה, ואסור עלינו מדינא, ואין לו התרה, וקרוב בעיני נדר דאורייתא, אף על פי שמכל מקום קיל ככל איסורי דרבנן, היינו כך קבלו הנדר שיהיה אסור עלינו כקולא איסור דרבנן, אבל לעבור על זה עובר על נדר דאורייתא'.

הרי מפורש בדבריו דמיירי בדין שיש בו דיעה להחמיר, והלכה כאינך פוסקים המתירים, ונהגו כדברי אותו פוסק שמחמיר, וכתב בסו"ד שהעובר על זה הרי הוא עובר על נדר דאורייתא.
 
אם כן איך התירו את ההודו?
את ההודו לא התירו מחמת כך שסברו שהוא נחשב לתרנגול הישן בעל המסורת.
אע"פ שזה דבר פשוט, יש לכך גם ראיה, שכן כשהפוסקים מסבירים מדוע מותר לאכול הודו, הם לא אומרים שההודו מותר משום שהוא נחשב לזן תרנגול בעל מסורת.
מדוע א"כ מותר לאכול הודו?
הערוגות הבושם כותב בקונטרס התשובות שבסוף ספרו (סי' ט"ז): "בעוף שמתגדל בבתינו לאלפים ולרבבות, ואנו רואים בהם בכמה שנים שאינם דורסים, א"כ מהיכי תיתי נחיש לשמא ידרוס, כיון דאנו רואים בהם מכמה זמנים ובריבויים ומספרם הגדול שאינם דורסים".
והנצי"ב ב"משיב דבר" (ח"ב, ס'י כ"ב) כותב: "כבר נהגו להיתר ואין פוצה פה, והוא משום שכבר הוחזקו להיתרא ואין ראיה לאסרם".
וי"א שהיו מקומות שהיה להם מסורת עתיקה על ההודו שהוא עוף טהור, אך לא משום שדימו אותו לזן של התרנגול הישן בעל המסורת.
הפטם הוא עוף ללא מסורת, שכן ייצרו אותו מכל מיני עופות שאין עליהם מסורת (וכן מעופות בלתי ידועים). הוא גם עוף שמשתנה מידי פעם, זו גם סיבה נוספת לומר שאין עליו מסורת וגם זה אומר שלא שייך לומר בו חזקה להיתר. בנוסף, יש בעופות פטם ראיה לאסרם ויש בהם עוד ריעותות, וכן הם לא גדלים בינינו לאלפים ולרבבות.
 
נערך לאחרונה:
אחזור בקצרה על הדברים שכתבתי בקונטרס. הכלל של "שכן ונדמה" מובא בגמ' ללא שום חולק, והעתיקוהו הרי"ף והרמב"ם והרא"ש והמהרש"ל והפרי חדש. אין לדייק מהשטמת השו"ע מב' טעמים: (א) בכלל אין הכרח לדייק מהשמטתו, שדרכו לקצר לפעמים ואינו מביא כל הדינים. (ב) דרך זו היא מילתא דלא שכיחא כלל. נא להצביע על איזה מין אחד במשך הדורות שיש לנו ספק בטהרתו שהיינו יכולים להתיר עפ"י שכינות ודמיון גדול לאיזה מין טהור.

שוב, חשוב להדגיש שגם בזה אין הכוונה שבאים להתיר עוף חודש עפ"י הכלל הנ"ל, אלא שמכח הכלל הנ"ל יוכח שאין להשגיח בשינויים הקלים שביניהם להחשיבם כשני מינים נפרדים.
ראשית הלא דין מפורש בשלחן ערוך "אין לאוכלו, לפי שאנו חוששין שמא הוא דורס, אלא אם כן יש להם מסורת שמסרו להם אבותיהם שהוא טהור". וממילא כל עוף שאין לו מסורת אין לו היתר.

ומה שכתב כבודו שאין ללמוד מהשמטת השלחן ערוך, אין זו השמטה, אלא הוראה מבוררת שאין לאכול עוף אלא אך ורק במסורת.

וזה הוא בדיוק מה שכתב הגאון רבי שלמה קלוגר בשו"ת טוב טעם ודעת (תליתאה, סי' קנא) 'בלאו הכי אין זה סימן לדידן, כי זה מהני לדינא דש"ס דמהני סימנין, גם זה הוי סימן, אבל לדידן דלא מהני שום סימן, רק שנאכל במסורת, ודאי גם זה לא מהני'.

וכך הם גם דברי המהר"ם שיק (יו"ד צח) והדברי חיים (יו"ד ח"ב סי' מה) וספר כמו השחר (אות ע', ס"ק כ), שאין לנו היתר אלא אך ורק על ידי מסורת, וכל דבר אחר אינו מועיל להתיר העוף.

ויותר מכך צריך עיון גדול בדברי כת"ר היאך יוכל להגדיר את הקורניש, כ"נדמה" לתרנגולים (ראה תמונה), וכן המלאי היאך שייך לומר שהוא נדמה לתרנגולים (ראה תמונה). והלא הקורניש מעורב בפטם, עד אשר נקרא על שמו "קורניש רוק", וגם מצד הנקבה הוא מעורב בו.

ועוד שעיקר ההעמדה של כת"ר שכל מיני התרנגולים שוכנים זה עם זה, והגדיל לעשות שאומר כן על כלל התרנגולים, ללא יוצא מן הכלל, אינה נכונה בפועל, כמו שהעיד בשו"ת לבושי מרדכי (קמא, יו"ד מד) בענין תרנגולי הקאכין הינר (נראה דקאכין היינו קוצ'ין), וזה לשונו, 'חקרתי ודרשתי היטב, ומצאתי שאף אם ישכנו שנה אחר שנה בחצר אחת עם התרנגולים שלנו, המה מרוחקים זה מזה יתפרדו ולא יתלכדו'.
 

קבצים מצורפים

  • תרנגול מלאי וקורניש.jpg
    תרנגול מלאי וקורניש.jpg
    2.1 MB · צפיות: 4
וע"ע בהוראה ברורה על סי' פב בביאור הלכה הארוך שבסוף הספר, שהאריכו בזה מאד כיד ה' הטובה עליהם, והעלו להתיר. ע"ש ותרו"ץ.
מה שהסתמך בהוראה ברורה, על ספק ספיקא מצד העיבור ומצד סברת רמב"י, יש להעיר על דבריו כמה הערות.

בראשונה יש להעיר דעיקר ההיתר שכתב הוא נגד הוראת מרן בשלחן ערוך, ואבאר הדבר מכמה צדדים. האחד, שהרי על ידי ספק ספיקא זה אנו באים להקל בלא מסורת, שאנו באים להוכיח שהוא טהור מצד שלשה סימנים שבגופו, או מצד שמתעבר מטהור, אבל עדיין מסורת טהרה מאבותינו משנים קדמוניות אין בו, ומרן הורה בפירוש שאין עוף נאכל אלא במסורת. והצד השני, שיש להתבונן מפני מה הורה מרן שלא להקל אלא במסורת, היה לו לפתוח לנו פתח להתיר עוף בלי מסורת אם מצאנו שמתעבר מטהור, שזו ראיה על טהרתו, או שנצרף דבר זה לסברת רבי משה ברבי יוסף שמתיר בשלשה סימנים, ובצירוף שני טעמים אלו נוכל להתירו בלא מסורת, אלא משמע שלא סמך מרן על דבר זה להקל. והצד השלישי, שהרי בלא ספק ספיקא זה שנשען על ענין העיבור שלא נזכר בבית יוסף [ולא בדברי שום אחד מהראשונים], הלא מתוך דברי הפוסקים המובאים בבית יוסף נוכל להעמיד ספק ספיקא להתיר עוף שיש לו שלשה סימנים בגופו אף בלא מסורת, שמא האמת כסברת ר"ח והגאונים וסייעתם דמתוך עשרים וארבעה עופות הטמאים אין לך מי שקורקבנו נקלף אלא פרס ועזניה, וממילא עוף זה שקורקבנו נקלף ליכא לספוקיה בשום עוף טמא מלבד פרס ועזניה, וכבר נתבאר בתלמוד (חולין סב.) דכיון דפרס ועזניה לא שכיחי ביישוב לא חיישינן להו, ועוד דפרס ועזניה אין להם אלא סימן טהרה אחד, ועוף זה שיש בו עוד סימני טהרה ודאי אינו פרס ועזניה, וממילא נישרי ליה. ואף אם לא נתפוס כר"ח וסייעתו, שמא האמת כסברת רבי משה ברבי יוסף וסייעתו דעוף שיש לו שלשה סימנים ודאי אינו דורס, ולא בעינן מסורת. נמצא שלא סמך מרן השלחן ערוך להקל בדבר זה על ידי ספק ספיקא, אלא דוקא על ידי מסורת וידיעה מאבותינו שעוף זה טהור.

ועתה נבוא להתבונן בספק ספיקא עצמו, והנה הספק הראשון שהזכיר שמא עוף טמא וטהור אינם מתעברים זה מזה, וכוונת דבריו דכיון דהתרנגולים האחרים כגון הפלימות רוק, מתעברים מהמלאי והאסיל, על כרחך דהמלאי והאסיל גופייהו טהורים נינהו. אמנם החכם כתב כן לפום מאי דסבירא ליה דהמלאי והאסיל לאו מינים טמאים ודאי נינהו אלא מחוסרי מסורת, אך אין הדבר כן שהרי המלאי והאסיל וכן הקורניש כל ביציהם כד וכד [כמו שהביא הרב פרידמאן בגינת ורדים טבת תשע"ח, עמ' ריז], ועל פי דין השלחן ערוך (פו ס"ב) הם עופות טמאים, וכל שכן אחר שהודם כפות. ומאחר שהמלאי והקורניש הם עופות טמאים, אם יעמוד החכם בשיטתו דהרוק ושאר התרנגולים עופות טהורים הם, הרי לפנינו שהרוק ושאר התרנגולים שהם טהורים מתעברים מהמלאי והקורניש שהם טמאים, ומזה נפשט הספק ונתברר לנו שעוף טהור וטמא מתעברים זה מזה, ונפיל האי ספיקא בבירא. [או נוכל לומר דטהור וטמא אינם מתעברים זה מזה, ומה שהרוק והקורניש מתעברים זה מזה, הוא לפי שהרוק גם הוא עוף טמא, וממילא הפטם אשר נולד משני עופות טמאים הוא טמא גמור].

ומעתה נבוא להתבונן בספק השני שהזכיר, שמא האמת כדעת הסוברים שעוף שיש לו שלשה סימנים ודאי אינו דורס והוא טהור, ותרנגולים הללו אף שאין להם מסורת, מכל מקום יש להם שלשה סימנים. אך גם זה לא יועיל לנו, שהרי לא ידוע לנו מי הם כל התרנגולים המוכלאים בעוף הפטם, ולא נתברר לנו מי היא האמא של הנקבה, ומי אם אמה עד ההכלאה הראשונה, כמבואר בדברי ד"ר קולין בקסטר ג'ונס, אשר שימש כנשיא חברת רוס [הובא בקונטרס פולמוס עופות הפטם, אשר מופיע גם באוצר החכמה], ואם כן מה יועיל לנו זה שיש למלאי והאסיל שלשה סימני טהרה, אחר שלא ידוע לנו מי היא האמא של האמא, ואפשר שהיא תרנגולת הבר או תרנגולתא דאגמא, שהם עופות טמאים לכולי עלמא.

נמצא דמלבד זה שהספק ספיקא הוא נגד הוראת השלחן ערוך, אם גם זאת, שאף אחד משני צדדי הספק אינו עומד בעוף הפטם.
 
אם נאמר שיש מיני תרנגולים טמאים שבטבעם מזדווגים עם טהורים, א"כ איך אפשר לאכול תרנגולים בכלל ולא חוששים שמא נתערבו עם טמאים,
בטבע אין לחוש לתערובת, שעל דרך הכלל מצא מין את מינו, וכמאמרם לא לחנם הלך הזרזיר אצל העורב וכו', ובנלקח מהכלל אמרינן כל דפריש מרובא פריש, ורובא לאו בני תערובת נינהו.
מה שאין כן כאן, שעיקר ייצור הפטם בא מהכלאה, ולא ידוע לנו כל המינים שהוכלאו, ממילא לא שייך לומר שיש לנו עליו מסורת טהרה אחר שאין ידוע לנו כלל איזה מין תרנגול הוא האמא של האמא.
 
אם ננקוט כרמב"י שסומכים על סימנים,
כבר נתבאר שהשלחן ערוך פסק כשני עמודי ההוראה, וכעשרים ראשונים, החולקים על רמב"י.
ועוד שדברי רמב"י אינם נוגעים כלל לעוף הפטם שבא מהכלאה, ואפשר שירש את השלשה סימנים מאביו, ויצא מאמא טמאה, והיוצא מן הטמא טמא. ומפני זה כתב הרב בוקוולד (מן השרש, תשס"ו) בשם הרב אלישיב שצריך לבדוק אם יש שלשה סימני טהרה בכל העופות שמהם הורכב הפטם, וזה דבר שאיננו יכולים לעשות שהרי לא ידוע לנו מי הם כל העופות שהוכלאו בו, ואפשר שהם תרנגולא דאגמא, או תרנגולתא דאגמא, או תרנגול הבר, שהם עופות טמאים אף לרמב"י.
 
ואי משום הביצים אולי יש לסמוך על השיטה שמתירה בהבדל כחוט השערה, כיון שנקטינן עיקר כרמב"י.
יראה כבודו בקונטרס עוף פטם (מצורף), שהגר"ש קלוגר ועוד פוסקים חלוקים על הלק"ט שהתיר בהפרש כחוט השערה, ויש ראיות מדברי השלחן ערוך דסבירא ליה כהגר"ש קלוגר. ועוד נתבאר שם שדעת רוב גדול של האחרונים שהלק"ט עצמו לא היקל אלא בביצה שבאה מישראל, וכאן הביצים באים מגוי שלא ידוע איזה עופות עירב בהם.
 

קבצים מצורפים

  • קונטרס עוף פטם.pdf
    10.9 MB · צפיות: 8
אם כן איך התירו את ההודו?
בדורות שלפנינו לא היה ידוע שההודו מקורו מאמריקא, והיו סבורים שהיתה עליו מסורת, כמו שכתב הרב מקמרנא, והרב ישכיל עבדי, תוכל לראות דבריהם בהרחבה במאמר המצורף.
 

קבצים מצורפים

  • בדין תרנגול הודו.pdf
    128.2 KB · צפיות: 11
בדורות שלפנינו לא היה ידוע שההודו מקורו מאמריקא, והיו סבורים שהיתה עליו מסורת, כמו שכתב הרב מקמרנא, והרב ישכיל עבדי, תוכל לראות דבריהם בהרחבה במאמר המצורף.
מחבר המאמר כותב למסקנא שההודו אסור מדינא ו"כמו שהעלתי לעניין הפטם"
ממילא כל ישראל שאוכלים הודו בארבע מאות שנה האחרונות ע"פ גדולי ישראל שבכל דור סוברים להיפך וכן יהיה הדין בפטם
והוא אשר אמרתי בתחילת האשכול שסברת המתירים את ההודו היא שמסורת היא חומרא והיכא שחזינן שלא דורס וכבר נהגו לאוכלו שפיר להמשיך לאוכלו
 
את ההודו לא התירו מחמת כך שסברו שהוא נחשב לתרנגול הישן בעל המסורת.
אע"פ שזה דבר פשוט, יש לכך גם ראיה, שכן כשהפוסקים מסבירים מדוע מותר לאכול הודו, הם לא אומרים שההודו מותר משום שהוא נחשב לזן תרנגול בעל מסורת.
מדוע א"כ מותר לאכול הודו?
הערוגות הבושם כותב בקונטרס התשובות שבסוף ספרו (סי' ט"ז): "בעוף שמתגדל בבתינו לאלפים ולרבבות, ואנו רואים בהם בכמה שנים שאינם דורסים, א"כ מהיכי תיתי נחיש לשמא ידרוס, כיון דאנו רואים בהם מכמה זמנים ובריבויים ומספרם הגדול שאינם דורסים".
והנצי"ב ב"משיב דבר" (ח"ב, ס'י כ"ב) כותב: "כבר נהגו להיתר ואין פוצה פה, והוא משום שכבר הוחזקו להיתרא ואין ראיה לאסרם".
וי"א שהיו מקומות שהיה להם מסורת עתיקה על ההודו שהוא עוף טהור, אך לא משום שדימו אותו לזן של התרנגול הישן בעל המסורת.
הפטם הוא עוף ללא מסורת, שכן ייצרו אותו מכל מיני עופות שאין עליהם מסורת (וכן מעופות בלתי ידועים). הוא גם עוף שמשתנה מידי פעם, זו גם סיבה נוספת לומר שאין עליו מסורת וגם זה אומר שלא שייך לומר בו חזקה להיתר. בנוסף, יש בעופות פטם ראיה לאסרם ויש בהם עוד ריעותות, וכן הם לא גדלים בינינו לאלפים ולרבבות.
טעם הערוגות הבושם שייך גם בפטם (שגם גודל בינינו לאלפים ורבבות)
וטעם הנציב שייך ג"כ שכמעט כל גדו"י לא מפקפקים בפטם
ומה שכותב כת"ר שהעוף משתנה מידי פעם לכאו' המגדלים ממשיכים לגדל עוד ועוד דורות (מאותם הפטמים) ואיך ישתנו
 
טעם הערוגות הבושם שייך גם בפטם (שגם גודל בינינו לאלפים ורבבות)
וטעם הנציב שייך ג"כ שכמעט כל גדו"י לא מפקפקים בפטם
ומה שכותב כת"ר שהעוף משתנה מידי פעם לכאו' המגדלים ממשיכים לגדל עוד ועוד דורות (מאותם הפטמים) ואיך ישתנו
א. הפטם גדל בלולים מיוחדים שאנשים זרים לא נכנסים כמעט לשם, ובאופן שרק מעט מאד אנשים רואים ומכירים מקרוב את העוף הזה, אלו שעובדים בלולים, אין זה נקרא שגדל בינינו ואנו מכירים אותו. בנוסף הוא גדל בתנאים מאד לא טבעיים וגם אם הוא לא דורס בתנאים אלו, אין מכך הוכחה כלל שהוא לא ידרוס בגידול טבעי. ועוד, שטעם הערוגות הבושם שצריך שיגדל בינינו לאלפים ורבבות הוא שנכיר בו שאינו דורס, ובפטם כן מצאנו שהוא דורס לפי ר"ת ע"פ הרבה שיטות שסוברים שלר"ת אכילה מחיים גרידא חשיב דריסה.
ב. רוב גדו"י והפוסקים לא חקרו את מציאות הפטם כפי שהיא ידועה היום וגם לא נכנסו לעומק הסוגיות ודעת הפוסקים ע"פ המציאות הידועה היום. היום יודעים הרבה פרטים משמעותיים שלא ידעו בעבר. בכל מקרה זה לא שייך למה שכתבתי, כי כתבתי שלא שייכת חזקה להיתר על עוף שמשתנה. הפטם זהו עוף שמייצרים אותו מהורים בני מין אחר, וההורים שלו זה לא עוף קבוע. מידי פעם הם משתנים ונעשים בהם הכלאות חדשות. אפשר גם לראות זאת על הצורה של האמא של הפטם שבמהלך השנים היא הלכה והשתנתה. חזקה להיתר היה שייך אולי לומר אם היינו אוכלים את אותו עוף במשך עשרות שנים (וגם זה לא ברור לחלוטין אם זה כך באופן שידוע בוודאות שייצרו אותו מעופות שחלקם לא ידועים ויש מקום לחשש שיש ביניהם עופות טמאים).
ג. עוף פטם זה לא עוף שגדל דור אחר דור. תרנגולות פטם לא מטילות ביצים. שוחטים את כולן לפני שהן מגיעות לכלל הטלה. האמא של הפטם היא עוף תעשייתי מסוג אחר שפיתחו וייצרו במפעלים בחו"ל, וכך גם לגבי האבא של הפטם. מכיוון שיש מידע מוסמך שבמהלך עשרות השנים שעברו, כולל בשנים האחרונות, המפעלים ממשיכים לפתח ולשפר את הורי הפטם, וידוע שנעשו אף בשנים האחרונות הכלאות חדשות, על כן כתבתי שעוף הפטם זהו עוף שמשתנה מידי פעם.
 
חזור
חלק עליון