האמת, שגם אני תמה על עצמי, כמה זמן השקעתי על נושא זה, שבא על חשבון הרבה לימודים אחרים, אע"פ שבאמת הלכה זו צריכה להיות פשוטה וברורה כל כך. והלוואי שכל ההלכות יהיו ברורות כמו הלכה זו, שמכל פינה וזוית שלא תפנה (הן מהמציאות, הן מכל הסוגיות, הן מהגאונים והראשונים והן מהשולחן ערוך בהל' עירובין ובכל ההלכות שהזכיר כזית כפשוטו, עד הלכות פסח ששם הזכיר בשם יש אומרים שיטת חצי ביצה) הדבר זועק לשמים שהזית הוא זית הצומח לפנינו על העץ, ולא חצאי או שלישי ביצה וכדו'.נ.ב. מי היה מאמין פעם שלעתיד לבוא יצטרכו לכתוב 400 עמודים כדי להוכיח שהזית [הנמצא לפנינו] הוא קטן. זה כמו להוכיח שהשמש זורחת בצהריים [הסיבה לכך היא כמובן הגלות הארוכה לצערינו].
שאלה זו נובעת מהנחה שרווחת בציבור תלמידי החכמים שלא יתכן שעם ישראל בכללותו כולל חכמי ישראל הגדולים יטעו בהלכה, ואם יש טעות כנראה שמשמים רוצים שכך יהיה ואין זו טעות וכדומה, ומחשבה זו מביאה פעמים הרבה לידי סטיה מן היושר בהלכה.אלא שאני תמה תמיהה רבתי, ועוד לא מצאתי מנוח לנפשי בדבר זה, מדוע ולמה וכיצד יתכן שהובילו מהשמים שתשתרש טעות כזו בקרב כל חכמי ישראל
דבר חשוב חסר מן הספר, והוא מכתב מאת מרן הראשון לציון שליט"א, שהוא מרא דארעא דישראל, ובפרט מרא דאתרא הדין.
האם צריך מכתב ממרא דארעא דישראל שהשמש זורחת בצהרים?מי היה מאמין פעם שלעתיד לבוא יצטרכו לכתוב 400 עמודים כדי להוכיח שהזית [הנמצא לפנינו] הוא קטן. זה כמו להוכיח שהשמש זורחת בצהריים [הסיבה לכך היא כמובן הגלות הארוכה לצערינו].
תנוח דעתך זו אינה הסוגיא היחידה שמצאנו כיוצ''ב. הלא תראה את כל בית ישראל [כולל הרבנים גדולי הדור] בודקים את החמץ כאשר בידם נר ואור החשמל דולק, הלא זה ממש שרגא בטיהרא ואיך לא הרגישו שהיום בימינו אין צריכים נר כי החשמל עדיף מנר. גם מה שמחמירים להוציא שבת לפי ר''ת איך לא העירו [רבי יעקב פראג'י, מהר''ח אבולעפיא ועוד] ממה שעינינו רואות שיצאו כבר הרבה כוכבים. ויש עוד דוגמאות לזה, אך העיקר כמש''כ לנכון הרב אמת ליעקב להוכיח מפר העלם דבר, ויש להוסיף גם מה שמשה רבינו טעה בכמה דברים כמו שראינו בפרשת השבוע שאחר שקצף על בני אהרן חזר והודה בטעותו, וגם בפרשת זמרי ופנחס נעלמה ממנו ההלכה שקנאים פוגעים בו, וגם נענש על כך שהכה את הסלע. וכל זה התורה כותבת כדי שנדע שהטעות מצויה אצל הכל, והעיקר זה לחפש אחר האמת ולהודות עליה.והיותר תימה איך לא הרגישו כל חכמי לב אבירי התורה בטענות פשוטות וברורות אלו.
עיין במה שכתב הגאון רבי יעקב חגיז בשו"ת הלק"ט (ח"א ס"ט): "וזה כלל גדול שהיה מוסד בידנו אם הלכה רופפת בידך פוק חזי מאי עמא דבר. כי פשוט הוא אשר באהבת השם את עמו ישראל יסיר מכשול מדרכיהם ולא יטו כל העולם אחר היחיד אילו סברתו דחויה". ומ"מ נראה שכל זה הוא אדרבה כמו שהדגיש הרב הלק"ט שההלכה "רופפת" בידך, אך אם וכאשר המעיין בפוסקים ראה יראה בבירור שאין הלכה זו רופפת, ליכא למימר הכי. בא ואשאלך, וכי חסר מקרים בפוסקים שבאו ושינו מנהגים לא טובים? נלאיתי מלהביא מקורות ששינו מנהגים, ולמה על זה לא נאמר דמאהבת הקב"ה וכו'? אלא על כרחך שיש מקרים כאלו, ורק בסתמא אמרינן שנוהגים בסדר, וכמדוייק בהא דאמרו שאם הלכה "רופפת" וכו'. כך נראה לי לבאר הדברים.שאלה זו נובעת מהנחה שרווחת בציבור תלמידי החכמים שלא יתכן שעם ישראל בכללותו כולל חכמי ישראל הגדולים יטעו בהלכה, ואם יש טעות כנראה שמשמים רוצים שכך יהיה ואין זו טעות וכדומה, ומחשבה זו מביאה פעמים הרבה לידי סטיה מן היושר בהלכה.
פרשת פר העלם דבר של ציבור מוכיחה להדיא שלא כהנחה זו. התורה עצמה אומרת ואם 'כל' עדת ישראל ישגו וכו', וכפי שקיבלו חז"ל במסכת הוריות דהיינו שב"ד הגדול של ע"א סנהדרין יטעו בהלכה בדבר שחייבים על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת ואינו כתוב במפורש בתורה ורוב עם ישראל יעשו על פי הוראתם. למרות שיש נידון אם דבר זה קרה פעם או לא, ועיין בתפארת ישראל בריש הוריות שהעמיד דבר זה בצדוקים. אולם התורה עצמה אומרת שדבר זה יתכן, כלומר אין הבטחה שלא יקרה דבר כזה, אפילו בדברים של כרת וחטאת.
אפשר להוסיף לזה את ספרי התורה שלנו [אפשר לומר כבר מאות מאות של שנים] שכמעט בודאות אין אף ספר תורה כשר. וזה יודע למי שבקי בעניני המסורה וספרי תימן וספרי ספרד והכתר ופרשיות הרמב"ם וכו' שהתברר שאין אף אחד שוה לשני, וגם ספרי תימן המוחזקים ושוים ברוב לכתר יש בהם שינוי בפרשת כל חלב בפרשת צו, ויתכן בעוד אי אלו דברים, כך שאפשר לומר בפשיטות שאין לעם ישראל ספר תורה כשר בודאי אלא לכל היותר ספק של ספק של ספק. ואיך קרה הדבר הזה? ע"כ שאין הבטחה שלא יהיו דברים כאלו בעם ישראל.
יש גם עוד הרבה סוגיות הלכתיות שמתבררים בשנים האחרונות שהתברר שהפסיקה במשך מאות שנים היתה מוטעית מחמת טעויות סופר או מיעוט הראשונים שהיה בדורות הקודמים וכדומה, כך שאין לתמוה על ענין זה, שכנראה זהו חלק מהגלות שנגזרה עלינו, וכבר אמרו חז"ל עתידה תורה שתשתכח מישראל וכו'.
הנפ"מ מהנ"ל, שהעיקר הוא לברר את הדברים לאשורם וכפי שעשה @ינון, הן בסוגיא זו והן בסוגיות הלכתיות אחרים, ולא לטעון טענות מסוג איך יתכן שרב פלוני הכשיל את עם ישראל וכדומה, דלא עדיף שום רב מסנהדין של ע"א זקנים סמוכים וכנ"ל.
דוקא דוגמא זו מוכיחה להיפך ממה שכתב מהר"י חגיז הנ"ל, שהרי הנידון שם הוא על ברכת בנ"ר בשתיה כששוהה יותר מכדי שתית פרס, וז"לעיין במה שכתב הגאון רבי יעקב חגיז בשו"ת הלק"ט (ח"א ס"ט): "וזה כלל גדול שהיה מוסד בידנו אם הלכה רופפת בידך פוק חזי מאי עמא דבר. כי פשוט הוא אשר באהבת השם את עמו ישראל יסיר מכשול מדרכיהם ולא יטו כל העולם אחר היחיד אילו סברתו דחויה"
לא. אבל לעשות הפך נגד כל רבותינו מדורי דורות ולעשותם כטועים צריך הסכמה ומתינות, וביחוד ענווה, וד"ל.האם צריך מכתב ממרא דארעא דישראל שהשמש זורחת בצהרים?
אם המסורת היתה שהשמש אינה זורחת בצהריים, בודאי!האם צריך מכתב ממרא דארעא דישראל שהשמש זורחת בצהרים?
לכבוד ידידי ורב חביבי אלופי ומיודעי רבי ינון נר"ו אהובנו, כבודו יודע כמה הערכה יש לי לתורתו של כת"ר, עד שלפני כחודשיים ביקשתי מכל האברכים אצלנו בכולל לרכוש את ספרו היקר "שבילי הספיקות", (אחר שלמדו הדק היטב את סימן קי משורשי הסוגיות וכן את כללי הס"ס שבש"ך סי' קי), וסימנתי להם יותר מחצי מספרו שילמדוהו ממש על הסדר, לרוב הנחיצות ביסודות שבירר שם בטוטו"ד, אב"א קרא ואב"א סברא, דבר הנחוץ לכל פוסק ומורה, ובלשון צח וקצר, אשריו ואשרי חלקו. (ואח"כ למדו את כל כללי הס"ס שבספר הבהיר עין יצחק, תהילות להי"ת), ואח"כ נעשה מבחן על כל היסודות שנתבארו בזה.לכל הת"ח היקרים ידידי וחביבי.
אע"פ שבזמנינו אין המנהג כן, מ"מ בזמנם היה המנהג כן, ומכיון שכן, לאותו חכם שדעתו היתה רק "נוטה" שלא לברך, אך לא בהחלטיות, שפיר היה יכול לומר שמסתבר שלא יטעו, אך לדידן דחזינן לעוד פוסקים דסבירא להו לא לברך, וכן נראה להלכה, א"כ כבר שוב אין לסמוך על המנהג שהיה אז, ואדרבה שב ואל תעשה עדיף. אבל בעלמא יתכן ויש לומר הכי כמ"ש מהר"י חגיז הנ"ל, אא"כ נראה להלכה אחרת. וצ"ע.דוקא דוגמא זו מוכיחה להיפך ממה שכתב מהר"י חגיז הנ"ל, שהרי הנידון שם הוא על ברכת בנ"ר בשתיה כששוהה יותר מכדי שתית פרס, וז"ל
שו"ת הלכות קטנות חלק א סימן ט
אמר המני"ח מרי הרב מ"ז ז"ל היה מברך ברכה אחרונה אף שדעתו היה נוטה שלא לברך מכח ההיא דפסק הרמב"ם פ"ח מהל' אבות הטומאה דין י"ב דמוכח מינה דגמיעו' לא מצטרפי. ומה שפסק הב"י בי"ד סי' פ"א סעיף ז' עי"ש הלא נודע הוא דמכין מכת מרדות אף על חצי שיעור זה היה דעתו ז"ל להלכה אבל לא למעשה משום דאי אפשר שישהה בו האדם מגמיעה לגמיעה שיעור אכילת ד' בצים. והוא ז"ל היה מברך מכח מה שפסק הרב בעל שיירי כנסת גדולה דהסכים לברך והן מכח דעמא דבר נהגו כן ולרבים טועים ל"ח וראוי לשבוק דעתין ונעבד כוותייהו ובפרט דיש להם על מה שיסמוכו והוא דעת הי"א דשיעור שתיה כשיעור אכילה ולתלמידי הר"י מברכין לבסוף אף שאין שם שיעור. וזה כלל גדול שהיה מוסד בידינו אם הלכה רופפת בידך פוק חזי מה עמא דבר כי פשוט הוא אשר באהבת ה' את עמו ישראל יסיר מכשול מדרכיהם ולא יטו כל העולם אחר היחיד אילו סברתו דחויה.
והרי אנן קי"ל שאין לעשות כן, וכך מנהגנו שלא מברכים ברכה אחרונה בשיעור אכילת פרס, אלא בשיעור שתיית רביעית, ואע"פ שבדורו נהגו כן - מ"מ אין מנהג זה נכון להלכה, וא"כ ממקום שבאים להביא את דבריו להראות שלא יתכן שיטו אחרי היחיד וכו' - הוי תיובתייהו.
שלום רב לאוהבי תורתך בתפילה שאין למו מכשולב"ה
לכבוד ידידי ורב חביבי אלופי ומיודעי רבי ינון נר"ו אהובנו, כבודו יודע כמה הערכה יש לי לתורתו של כת"ר, עד שלפני כחודשיים ביקשתי מכל האברכים אצלנו בכולל לרכוש את ספרו היקר "שבילי הספיקות", (אחר שלמדו הדק היטב את סימן קי משורשי הסוגיות וכן את כללי הס"ס שבש"ך סי' קי), וסימנתי להם יותר מחצי מספרו שילמדוהו ממש על הסדר, לרוב הנחיצות ביסודות שבירר שם בטוטו"ד, אב"א קרא ואב"א סברא, דבר הנחוץ לכל פוסק ומורה, ובלשון צח וקצר, אשריו ואשרי חלקו. (ואח"כ למדו את כל כללי הס"ס שבספר הבהיר עין יצחק, תהילות להי"ת), ואח"כ נעשה מבחן על כל היסודות שנתבארו בזה.
וגם בנושא זה של שיעור הזית לפי הזית הנראה בעיננו ניכרת דרכו הכנה וחתירתו אחר האמת, ולאו ברמות רוחא הולך בזה, כי אם בתום לבבו ובנקיון כפיו,
אולם יורשה לי להעיר למוסר אזנו בתוכחת מגולה מאהבה מגולה, ולשיח את אשר עם לבבי למען טובתו האמיתית בזה ובבא, ב-2 נקודות עיקריות:
א. מכבר נתכתבנו בנידון זה מקופיא, והשיבותי אליו בדברים קצרים ומהותיים, וכמו"כ ידידי האברך החשוב רבי ראובן מיארה עיין בדברי כבודו בפרט (וכן בדברי זולתו כמו הרב ינון מלאכי ועוד אחרים) הדק היטב, והשיב על יסודות אמריו בטוטו"ד, אב"א קרא ואב"א סברא, וכבודו שהיה להוט אחר דברי עצמו הברורים בעיניו כשמש הזורחת בצהריים, החליט דברי המשיב לשיטחיים וכו' וכו' כפי שכתב אלי, ואף שהשבתי לכבודו שדווקא כל דבריו היו בהתייעצות עקבית עימי ואני אכן רואה בהם תשובות ברורות, כבודו לא ראה לנכון להתיישב בהם במיתון ולהשיב עליהם, וכן לא יעשה בנושא שהוא כלל גדול בכל התורה ובא לעקור מנהגם של כל ישראל במשך מאות שנים ולגדוע מסורת רצופה ע"י כל חכמי הדורות מעתיקי השמועה ולהשוותם טועים בדבר משנה ושוגים ברואה, ואף כי לפי הבנתו אם ההכרח לומר כן יש לילך לפי ההכרח, אבל כשבא מאן דהו לקעקע הכרחיות הטענות וממילא להעמיד המסורת ונצח ישראל, ההכרח לכבודו להתכופף ולחתור יותר ויותר אחר דבריו שמא ימצא בהם ולו שמץ מן האפשרות לקיים מסורת ישראל ולבאר דברי חכמים שבכל הדורות, עם כל הקושי העצום מחמת שהוא מנגד לכל מה שכבודו טרח רבות בשנים לבאר לאנשי סביבתו היאך הדברים ברורים ומוכרחים. וכפי שהזכרתי בדברי, לאור מה שנו"נ בזה עם ידידינו, ומעט כתבתי בזה איזה גרגרים בשולי הגליונות של הספרים, ומה שראיתי שכבודו השיב לפום ריהטא בשטחיות חמורה על דברי ידידי הנזכר, לאור כל זאת אני משוכנע שהמסורת הבהירה איתנה ומבוארת ביד רמה, ודברי כבודו אחר המחילה נדחים בכמה שורות של הגר"ח נאה ועוד כמה שורות של קדמונים אחרים שהביא ידידינו הרב מיארה.
ב. והוא בעיני חמור יותר, שלפרסם כזה חיבור בכזה פורום, שכל אחד כותב הגיגיו ורעיוניו מבלי ליתן מחסום לפיו נגד מאורי דורנו ומאורי הדורות, כאילו הותרה הרצועה, זוהי נתינת מכשול חמורה ביותר, שעל אף ש"אולי" כבודו נזהר ביסודות מהותיים אלו יותר מהמגיבים ה"עצמאיים" המסתובבים כאן, (שכבר אין את הזמן והיכולת לעורר אותם בכל פעם מחדש על סגנון דבריהם), אבל המגיבים כאן הוחזקו לבני דעה עצמאית, ולקיחת הדין לידיים, להשתכנע מקופיא ולהחליט נגד רבותינו ומאורי הדורות, עד שתראה מה נעשה כאן ה' ירחם, שאיפשרו ההוראה כשכלם וחקירתם אף נגד כל רבותינו, ואף משה רבנו אם נצטרך לומר שטעה כך נעשה וע"פ ננהג וכו' וכו', רחמנא לצלן מהאי דעתא שבשתא. ואף שיתנצלו דבריהם ויאמרו חלילה לנו מחשוב כן רק למדנו העיקרון שהשגיאה מצודה פרוסה וכו', אבל אין בזה סיפק לנזקים העצומים וההוראות העצמאיות והחמורות שכבר החליטו כאן כמדומני "כל" המגיבים, שכך יש לנהוג "נגד המסורת" ולפרסם הדברים וכו' וכו'. אף שאולי כוונת כבודו הייתה רק לעורר לב המעיינים ע"מ שיתלבנו הדברים כפי שכתב בהקדמתו.
בכל אופן לכל החוששים אצרף כאן טיוטא ישנה של ידידינו הנזכר, רבי ראובן מיארה נר"ו, שלא נגמרה עדין, כ"ש שלא עברה ביקורת ולא עריכה, אבל לאור הנחיצות עבור אותם הנסחפים בפורום, יש כאן פיקוח נפשות להראות שאין הדברים של המחדשים מחוורים כלל, אדרבא נכתבו עליהם טענות ברורות שלא קבלו מענה בשעתו,
ועל מנת למקד את הלומדים נציין, שבתוך הקובץ יש בעיקר 2 נקודות שמקיימים את המסורת כנגד כל טענות המחדשים, ופורכים כל הכרח המחדשים נגד המסורת, ולא נמצא להם פרכה "הכרחית" המצדיקה עקירת מסורת כרם ישראל מאות שנים כצאן אשר אין להם רועה חלילה. וזה אף לשיטת המחדשים הסוברים שאילו נמצאו פרכות מוחלטות יש להשוות כל הדורות לטועים.
ואלו הם ב' הנקודות העיקריות שבקובץ:
א. שיש טענה מרכזית אחת שסותרת כל דבריהם ועליה לא מצאו מענה הולם, והיינו שכל חכמי ישראל במשך הדורות שהיו בבבל במצרים באר"י ובכל מקום אחר ששם כן היו זיתים, כששקלו וטרו האם כהרמב"ם או התוס', חצי או שליש ביצה, לא דנו אלא במו"מ מן הסוגיות, ואף אחד לא פנה אל רהבים ופרדסים להביא מהם ראיה או דחיה?! ואף אם יש "אפשרות" להסביר את הדברים, אבל די בפשטות הדברים לקיים את מסורת ישראל שהבינו אחרת מהמחדשים כאילו צריך לבדוק לפי הזיתים שלפניהם!
ב. וכן יש תשובה עיקרית אחת לכל טענותיהם שאותה לא דחו, שמהמסורת הרציפה שבידינו על כרחנו שדעת תורה צרופה של רבותינו היא שהזן של הזית האגורי שעליו הצביעו חז"ל, שעליו אמרו לילך לפי דעתו של רואה, בהכרח זן זה נכחד מאיתנו, ואיננו, ואם היה לנו "ודאות" שהוא קיים בזמנינו, כגון שהוא "יתגלה" לפנינו, היינו באים לדיון האם לסמוך על שיעורו שלפנינו או לחוש שהשתנה, ואם אכן השתנה האם לילך לפי מה שהוא עכשיו או לפי מה שהיה. אבל כיון שנכחד מאיתנו ואיננו, מה שייך עוד לומר שיש לשער בזמננו את הזית האגורי לפי דעתו של רואה, והרי אינו עוד עימנו?!?!
ובכך נתקיימו דברי חכמים המצודקים מעיקרא, כל חכמי הדורות מעתיקי השמועה מאות שנים ללא חולק, דור אחר דור, שהיו דנים אך ורק לפי המסור בידינו חצי או שליש וכדומה, מתוך מו"מ וראיות מסוגיות הש"ס בלבד!!!
ואבקש, שע"מ שלא להלאות את הקוראים, וכן שלא להכשיל את הציבור ולא להחטיא את הרבים, נא ונא לא להשיב מקופיא, אלא להתיישב מתון מתון ולבחון האם אכן קיים "הכרח אמיתי שאין לו פרכא" לעקור ולגדוע את המסורת הרצופה של נצח ישראל, ורק אז אם עדין יש טענה כזו, יש מקום לכותבה ע"מ להמשיך את הדיון שעשה ידידינו הרב ינון נר"ו, ע"מ שיתלבנו הדברים יותר ויותר לעמוד על ביאור דברי חכמים וחידותם. אבל כל שיש אפילו צד זיז כל שהוא לקיום המסורת, בודאי שאין הו"א אפילו לפי המחדשים לגדוע בשביל זה מסורת ישראל. כ"ש לפי דרך ההוראה של רבותינו, ואכמ"ל.
הכותב לכבודה של תורה, ומוחה בגישה החמורה שנכתבה כאן כנראה מבלי משים ע"י כמה מגיבים לצערנו, שכמה מהם בודאי אם היו מתבוננים יפה מה אומרים המילים שהם כתבו בשאט נפש, היו מזדעזעים לכתוב כך בפורום ציבורי כהוראה לציבור.
בברכת התורה ולומדיה
אלו דבריו המובאים בקונטרסודברי כבודו אחר המחילה נדחים בכמה שורות של הגר"ח נאה
טענה זו נטענת בעוד כמה סוגיות שיש מציאות ברורה, וטוענים איך כת הקודמין לא הביאה ראיה מהמציאות, ולפ"ז דוחים את המציאות. אולם לא זו הדרך.א. שיש טענה מרכזית אחת שסותרת כל דבריהם ועליה לא מצאו מענה הולם, והיינו שכל חכמי ישראל במשך הדורות שהיו בבבל במצרים באר"י ובכל מקום אחר ששם כן היו זיתים, כששקלו וטרו האם כהרמב"ם או התוס', חצי או שליש ביצה, לא דנו אלא במו"מ מן הסוגיות, ואף אחד לא פנה אל רהבים ופרדסים להביא מהם ראיה או דחיה?
לא הבנתי על איזה מסורת מדובר. המסורת היחידה שיש היא שהשו"ע חשש במקום אחד לדעת התוס' [והביאם בשם י"א], והאחרונים פסקו כדעת השו"ע. אף אחד לא ניסה להתחקות אחר הזית האגורי ולברר מהו, כך שדין זה לא בשם 'מסורת' יקרא. אפשר לומר שהמסורת היא לחוש לדעת מרן שחשש לדעת התוס', אבל אין מסורת שזהו הזית האגורי, ופשוט.ב. וכן יש תשובה עיקרית אחת לכל טענותיהם שאותה לא דחו, שמהמסורת הרציפה שבידינו על כרחנו שדעת תורה צרופה של רבותינו היא שהזן של הזית האגורי שעליו הצביעו חז"ל, שעליו אמרו לילך לפי דעתו של רואה, בהכרח זן זה נכחד מאיתנו, ואיננו, ואם היה לנו "ודאות" שהוא קיים בזמנינו, כגון שהוא "יתגלה" לפנינו, היינו באים לדיון האם לסמוך על שיעורו שלפנינו או לחוש שהשתנה, ואם אכן השתנה
מתי הזית נכחד לפי דעת כבודו?אבל כיון שנכחד מאיתנו ואיננו, מה שייך עוד לומר שיש לשער בזמננו את הזית האגורי לפי דעתו של רואה, והרי אינו עוד עימנו?!?!