• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

עוגיות גטניו ופפושדו בפסח

אושרי רביב

Well-known member
לכבוד
הרבנים היקרים והחשובים שליט"א
מחילה על העלאת הנושא הרגיש, אבל אני שולח זאת במדור שאל את הרב, שלא כל הרוצה ליטול יבוא ויטול, ותהא דעה ברורה ונהירה בדבר.
מה דעת מרן רבנו יצחק יוסף שליט"א על אודות אכילת עוגיות מצה עשירה של פפושדו?
משיעור שעכשיו אני רואה של מרן זיע"א (פרשת צו תשס"ד) מרן אמר חלילה וחס לדבר על זה, ושזה מותר לכתחילה עוד מהיותו בתל אביב, ושיש על זה השגחה מהודרת. ומי שמדבר על זה, אוי לנפשו מיום הדין, שמהרהר על מרן הקדוש. עכ"ל קדשו. ועוד האריך למסור על זה שיעור (אני בדיוק עכשיו צופה).
רציתי לשאול מה הדין בימים אלו? כי שמעתי עוררין על זה.
תודה רבה!
 
שלום וברכה

מרן הראש"ל שליט"א בילקוט יוסף (פסח ח"א עמוד תרפא - תרפב) כתב להשיב על הטענות שהועלו כלפי המצה עשירה שדעת מרן השו"ע להתיר עי"ש ותרוה צמאונך.

בברכה רבה
 
שלום וברכה

תיקון ציון לעיל מובא בילקוט יוסף (פסח ח"ב עמודים תרפא - תרפב)

מחילה בברכה רבה
 
בהיות שקטונתי מכל החסדים ומכל האמת, ואין אני רשאי להשיב כי בער אנכי ולא אדע, אציין להסרטה משיעורו של הג"ר יצחק לוי משנה שעברה שמבאר באר היטב כשרות עוגיות אלה, ועוד אציין לדבריו של הרה"ג דוד נקי שליט"א בספרו פסח בהלכה ובאגדה שפירש נושא זה כשמלה ודחה בטוב טעם ודעת את כל דברי המערערים, כולל אלה הקמים חדשים לבקרים בטענות חדשות ומחודשות בלות ומטולאות. ושמא יהיה כדאי להביא דבריהם להכא למען תרבה הדעת וישוטטו בהם רבים. ושוב פעם מחילה שעשיתי מעשה הדיוט קופץ בראש.
 
מחילה מהרב. אבל כל מצה שמורה זה רק משום חיבוב מצוה?
וכי שום חומרא של חמץ אין בזה?
 
כל מה שהבני תורה נוהגים לאכול מצה שמורה זה רק בכדי לקיים מצוה? או שיש הידור בעניין שמירה מהקצירה לא יגיע מים?
 
אכן כן, כבר כמה שנים לא מצאתי שום טעם הלכתי להקפיד לאכול שמורה במשך ימי החג, זולת חיבוב מצוה כאמור, שטעם זה מבואר יפה בכמה וכמה מקורות.
והנמנע מאינה שמורה במחשבה שיש חשש כל שהוא באינה שמורה, או במחשבה שזו "קולא" לאכול שאינה שמורה, נחשב לו מנהג בטעות וא"צ התרה.
וממוצא דבר אתה למד על מי שנהג להימנע לחינם מאינה שמורה, אף כאשר לא אוכל במקום זה שמורה באותה שעה, ונמצא שלחינם איבד המצוה לפחות באינה שמורה,
וכגון שלאחר שכבר סיים הארוחה הביאו לביתו מצה שאינה שמורה מטוגנת בגבינה צהובה ורסק וכדומה, וחפץ לאכול חתיכה, אלא שנמנע מחמת שאינה שמורה, וכן מי שמתארח אצל חברו או יושב בביתו ואינו בשעת סעודה כלל, ומביאים לפניו מיני מגדים לברך עליהם, וביניהם יש פפושדו, שכידוע עשוי מאינה שמורה, ומחמת כן נמנע מאכילת הפפושדו ואוכל רק משאר דברים, שזו טעות.
ודומה הדבר למי שמקפיד על תפלין מהודרות בכל בוקר, וכן בצהרים מניח אותם שוב בשביל לקרא חוק לישראל, וצהרים אחד אין לו את המהודרות בשביל החוק לישראל, אלא רק את תפלין אחרות כשרות, וכי יעלה על הדעת שלא יניח את הכשרות מחמת שאינם מהודרות?!

בברכה רבה

אצרף כאן מן הענין מקבץ חומר בנושא הפפושדו לזיכוי הרבים:
מרן זצוקל - אין לשמוע למפקפקים על פפושדו.mp4
פפושדו - הרב דוד נקי מפי קדשו של מרן.mp4
עוגיות פפושדו גם לבני תורה! וגם לאוכלים מצה שמורה
 

קבצים מצורפים

  • עלון צו-פסח תשפא.pdf
    910.3 KB · צפיות: 25
ומה עם כל הנכתב כאן ? מרוב האריכות הרבה קשה לעמוד על הדברים
אפשר בבקשה לסכם את טענות ההיתר?
 
יישר כח גדול לגאון הרב ללוש שליט"א. ב"ה זכינו גם לראות את הרב, (וגם להכיר פן אחר שלא הכרנו). אולי כדאי שיעלו כאלו הסרטות של הרב באופן קבוע
מה כוונת הרב שעל עוגיית בוטנים אם לא ניכר הבוטנים ויש עוד תערובת, 'המנהג' נגד מרן ומברכים שהכל?
חזקו ואמצו
 
יישר כח גדול לגאון הרב ללוש שליט"א. ב"ה זכינו גם לראות את הרב, (וגם להכיר פן אחר שלא הכרנו). אולי כדאי שיעלו כאלו הסרטות של הרב באופן קבוע
יש לרב תכנית קבועה ברדיו קול תבונה, מידי חמישי ב9 בערב...
שידור חוזר בערוץ היוטיוב (פתוח בנטפרי): https://www.youtube.com/channel/UC0bnBbHspPS9KR7HYZ31bKw
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון