• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עוגיות פפושדו בפסח

שלום רב,
ברצוני לדעת מה דעתו של מרן הרשל"צ רבינו יצחק יוסף שליט"א, בעניין עוגיות "פפושדו" ו"גטניו" בפסח? האם הרב אוכל את העוגיות האלו בפסח? האם יש עניין לבני התורה להחמיר בדבר? מדוע יש רק כשרות של רבנות על העגיות האלו ולא כשרות של בד"ץ?
 
יש את דבריו הברורים של הרב נקי בחוברת פסח בהלכה ובאגדה וכדאי להביאם כאן בשלימותם, וכל מי שמודה על האמת רואה את צדקת דבריו ונכונותם
 
 
בשנה שעברה הגר"א בוטבול טען בעיתון משפחה שהשנה יהיה פפשודו מהדרין בכשרות בית יוסף, לטענתו כל הסיבה שלא נתנו בית יוסף זה בגלל התנור שמרן התיר להם להכשיר את הליין בפגם וזהו, ודרישת הבדצ היתה שלמהדרין צריך תנור חדש שיהיה רק לעוגיות פסח, והשנה קנו. עדיין לא הייתי בסופר בשביל לראות את קרה
 
בשנה שעברה הגר"א בוטבול טען בעיתון משפחה שהשנה יהיה פפשודו מהדרין בכשרות בית יוסף, לטענתו כל הסיבה שלא נתנו בית יוסף זה בגלל התנור שמרן התיר להם להכשיר את הליין בפגם וזהו, ודרישת הבדצ היתה שלמהדרין צריך תנור חדש שיהיה רק לעוגיות פסח, והשנה קנו. עדיין לא הייתי בסופר בשביל לראות את קרה
כך נכתב גם כאן
וחבריי בכולל סיפרו לי שחיפשו השנה ולא ראו שהדבר נעשה...
 
אגב בדעת מרן זיע''א בענין זה
אתא לידי שו''ת מלאכת שמעון לרבה של בית שמש ושם [סי' ז] הביא תשובה ממרן לגבי מפעל לעוגיות אלו [עוגיות מצה עשירה] שנתנו מלח בעיסה אם בדיעבד יש לחוש לחימוץ והשיב להתיר וש''מ דס''ל דבעלמא שרי לכתחילה
 
אגב בדעת מרן זיע''א בענין זה
אתא לידי שו''ת מלאכת שמעון לרבה של בית שמש ושם [סי' ז] הביא תשובה ממרן לגבי מפעל לעוגיות אלו [עוגיות מצה עשירה] שנתנו מלח בעיסה אם בדיעבד יש לחוש לחימוץ והשיב להתיר וש''מ דס''ל דבעלמא שרי לכתחילה
הלכת רחוק, ממרחק יביא לחמו...
יש על זה תשובה ביביע אומר, אין לי את האפשרות עכשיו לציין איפה כי אני לא ליד הספרים, אבל הרב מוצפי סיפר בזמנו, שכאשר קרה המעשה, מרן היה אחרי תענית, וישב וכתב ואמר שגם אם יבוא ג'ונסון (נשיא ארה"ב באותה העת) לא יכניסו אותו, כי הוא עסוק, וכתב תשובה זו... כך הובא בספר המנהיג על מרן זיע"א.
 
גם הרב ללוש בעלון האחרון דיבר בזה

אם צריך אני יכול להעלות מהרב נקי את דבריו
במהדורא החדשה של פסח בהלכה ובאגדה
ושם דוחה אחת לאחת את טענות הליכות מועד
 
מדוע יש רק כשרות של רבנות על העגיות האלו ולא כשרות של בד"ץ?
כי אף מרן זצ"ל הורה לבד"ץ בית יוסף לא לתת כשרות למצה עשירה, בשביל שכולם יוכלו לאכול מההשגחה שלהם.
מה שיש מחלוקת בדין בין הרמ"א למרן, הם הולכים אחר המחמיר אבל במנהג הם הולכים אחרי המנהג שלנו, וזה למה הם לא נותנים כשרות למצה עשירה שהיא מחלוקת בדין אבל כן נותנים למוצרים המכילים קטניות שהמחמירים עושים כן מחמת מנהגם
 
רק צריך לזכור שזה לא מקמח שמורה
ומי שמחמיר לאכול רק מצה שמורה, צריך לאכול גם מצה עשירה שמורה.
כך שמעתי שאמר ג"כ הר יצחק לוי שליט"א, והוסיף שאף מי שיודע שיש אחד שמחמיר במצה שמורה דייקא עבודת יד, או אפילו מכונה, יודיע לאורח שזה לא מתאים לו, ואם אינו עושה נוהג שלא כשורה
 
חזור
חלק עליון