• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עוגיות פפושדו בפסח

עזרני השי"ת ומצאתי את תשובתו של הרב הגדול מעוז ומגדול שמעון ללוש שהשיב על טענות החכם המופלג אהרון בוראון שליט"א, שעיקרי טענותיו שוים כמעט ממש לטענות הדרדר"ים למיניהם. ומאמין אני שיש להרב ללוש את הדברים יותר באריכות, ושמא הרב @נתנאל קנתן יוכל לעדכננו בזה [כמו כן ראיתי אריכות דברים בזה מאת ר' עידוא אלבא הי"ו שטוען דברים שקשה לשומעם נגד היתר המצה עשירה, ומסתמא גם לזה יש תשובה ערוכה בכל ושמורה]
 

קבצים מצורפים

  • עוגיות מצה עשירה מעודכן- משולב (1).pdf
    290.3 KB · צפיות: 20
מצאתי שבעבר כתבו כך: (כמובן שכיום אין הדבר כן).

%25D7%25A4%25D7%25A4%25D7%2595%25D7%25A9%25D7%2593%25D7%2595%2B%25D7%2591%25D7%2593%25D7%25A5.png
הכיתוב מתחת המסגרת הוא גם מהבד"ץ?!

מרן זיע"א אכל. זה יותר מבד"צ.
השאלה האם הכל שם נשאר אותו דבר מאז שהוא נתן את הכשרו עד עכשיו
(וגם יש שהעידו שבסוף ימיו לא אכל, אבל לכאורה הוא מחמת 'שמורה')
 
הכיתוב מתחת המסגרת הוא גם מהבד"ץ?!


השאלה האם הכל שם נשאר אותו דבר מאז שהוא נתן את הכשרו עד עכשיו
(וגם יש שהעידו שבסוף ימיו לא אכל, אבל לכאורה הוא מחמת 'שמורה')
העניין שבימיו של מרן זיע"א יצאו נגד העוגיות הללו. וזו המעלה! כי זה מראה לך שמי שימר נגדם לא יצא בדוקא אחרי פטירתו.
 
אני לא מבין, במכתב כתוב שהבד"ץ נותן הכשר רק למאפיות מיוחדות לפסח ולא מאפיות חמץ שמכשירים לפסח
רואים בחנויות שיש אין סוף מוצרים בית יוסף לפסח גם ממקומות חמץ כמו עלית, אסם, פריכיות (שעושים גם מחמשת מיני דגן) וכו'
וכי כל אלו המפעלים מחזיקים מפעל מיוחד לפסח? אתמהה
 
אני לא מבין, במכתב כתוב שהבד"ץ נותן הכשר רק למאפיות מיוחדות לפסח ולא מאפיות חמץ שמכשירים לפסח
רואים בחנויות שיש אין סוף מוצרים בית יוסף לפסח גם ממקומות חמץ כמו עלית, אסם, פריכיות (שעושים גם מחמשת מיני דגן) וכו'
וכי כל אלו המפעלים מחזיקים מפעל מיוחד לפסח? אתמהה
אה"נ, אולי באמת המפעלים בהם מייצרים איטריות וכד' שהם חמץ, באמת סגורים בפסח ואין להם פס ייצור כשל"פ, ורק מוצרים אחרים שאינם חמץ (כגון דוריטוס) אע"פ שאינם כשרים לפסח, מ"מ אפשר להשתמש באותו מפעל. ולכן נקט לשון "מאפיה" והיינו דווקא מאפייה שבד"כ נעשה בה חמץ ולא שאר דברים.
 

קבצים מצורפים

  • עלון 114 - עוגות מצה עשירה בפסח - א.pdf
    848.5 KB · צפיות: 17
  • עלון 115 - המשך עוגות מצה עשירה בפסח - ב.pdf
    839.3 KB · צפיות: 2
לפי שיטת הרב עובדיה עוגיות אלו כשרות לפסח כיוון שלא מוסיפים באפייה מים כלל והיין הוא ללא תוספת מים ואת הצינורות לא שוטפים עם מים אלא עם משקה ללא תוספת מים ואאל"ט שוטפים עם יין כנ"ל.
אך לשיטת הרב מרדכי אליהו וכן הרב יעקב יוסף, מבניו של הרב עובדיה, הן חמץ גמור כיוון שבחומרים שמוסיפים באפייה יש מים ולשיטת הרב עובדיה חומרים אלו לא גורמים לבצק להחמיץ למרות המים שבהם.
לשיטת האשכנזים חוששים בכל מקרה שגם מצה עשירה מחמיצה.
 
האמת שהנידון הזה כבר נטחן יותר מדאי , וכבר חורג מגבול הטעם הטוב לדוש בו, אבל מכיון שבמוצ"ש נהניתי ביותר מדבריו הברורים של הרב יצחק לוי, אני מצרף אותם כאן, ומציע לכל אחד שישמע את כל דבריו לפני שהוא מנפנף את אצבעותיו לכתוב את המחשבות הקדומות שיש לו בראש
 
אך לשיטת הרב מרדכי אליהו וכן הרב יעקב יוסף, מבניו של הרב עובדיה, הן חמץ גמור כיוון שבחומרים שמוסיפים באפייה יש מים ולשיטת הרב עובדיה חומרים אלו לא גורמים לבצק להחמיץ למרות המים שבהם.
לשיטת האשכנזים חוששים בכל מקרה שגם מצה עשירה מחמיצה.
ולכן אני לא מבין למה לאכול עוגיות אלו, כיום שיש עוגיות שמותרות לכולי עלמא, למה להכנס למחלוקת ?
(גם מחלוקת ראשונים וגם בדורנו)
ובפרט ש:
מבלי להיכנס לעצם הדיון אומר שגם אדם שכחו במותניו מתקשה ללעוס את העוגיות הללו עאכ''ו מרן בגילו המופלג
עוגיות אלו קשות והמהודרות לכו"ע טעימות ופריכות יותר.......
 
חזור
חלק עליון