אני יגיד לך מה הסיבה לזה, זה בגלל שאלו שהקימו את הישיבות הם המשתכנזים. והכל שמה בנוי בצורה משוכנזת, כי אע"פ שיש הרבה ספרדים חזקים, הם לא עומדים על שלהם כמו אצל האשכנזים. שהרי רוב הבחורים בישיבות הספרדיות הם חסידים של מרן, אבל הראשי ישיבות משוכנזים [ישיבות מאור התורה, ברכת אפרים...], אבל אם הבחורים יעמדו על שלהם, שהכל יהיה כמו ספרדים [קרי, תפילות במנגינה ספרדית, שירים של שבת ספרדיים, הדיבור בלימוד, שיהיה את ספרי מרן בביהמ"ד, סידורים כוונת הלב וכדומה, לאפוקי מבית תפילה, ועוד שלל דברים]. אז יתחילו לאט לאט לזוז לכיון הספרדי.
אבל כרגע כל ראש ישיבה עושה מה שבא לו. צריך להטריד בעינינים האלו את הראשי ישיבות, בלי להרפות.
מחילה מכת"ר
לית מאן דפליג שעולם הישיבות כצורתו נבנה אצל בני אשכנז. והסיבה העיקרית לכך היא שבארצות המזרח לא התמודדו עם הבעיות שהיו באירופה ולכן לא הוצרכו להקים שם ישיבות. והדברים עתיקין.
כשבאו לארץ האשכנזים ידעו יותר להלחם בחילוניות ואילו הספרדים נפלו בזה, בדיוק כמו שמאתיים שנה קודם לזה האשכנזים נפלו בהשכלה.
ולכן, אותם ראשי ישיבות שהזכרת שהלכו בארץ לא זרועה והביאו את הקונספט של עולם הישיבות לבני עדות המזרח, ראויים לכל הערצה וכבוד.
הם הם שנתנו לבחורי הישיבות את השייכות למסגרת ישיבתית על כל שלל מעלותיה.
(צא וראה כמה התאונן מרן רבינו הגדול זצוקלל"ה על צורת הלימוד בפורת יוסף, וכמה צריכים ללמוד מהישיבות של האשכנזים, ואכמ"ל.)
אמנם זה נכון שבמשך השנים היו מחלוקות גדולות בין מרן רבינו הגדול לבין אותם ראשי ישיבות, (שמהיכרות אישית רובם עשו מה שעשו לשם שמים אלא שהטעו אותם) אבל היום כולם רואים שדרכו של מרן צלחה והציבור הספרדי הולך לאורו, אמנם גם דרך ראשי הישיבות צלחה והם מצליחים לגדל עדרים עדרים לתורה כידוע ומפורסם. ומה הענין לעורר שוב מח' שאין לה נפק"מ להיום כלל.
וממילא, ההערות שכתבת הם לא במקומם, כי הדרך הנכונה היא להנהיג את הישיבות כשיטת הישיבות האשכנזים, בכל דבר. אלא שלגבי הנוסח צריך לשמר את המסורת הספרדית, ובישיבות הנ"ל דווקא כן מתפללים בנוסח ספרדי עם הגייה ספרדית. (הרב סאלים שליט"א הוא מגדולי החזנים כידוע).
ומה שכתבת לגבי ספרי מרן, והסידורים, במחילה, כוונתך לעורר מדנים ולקנטר. וכי זה כל הנושא בישיבה אם בחור יתפלל בכוונת הלב או בבית תפילה? וכי ישיבה נמדדת אם היא מכניסה את הספרים של מרן או לא? זה כל מה שמעניין בחור וחשוב לגדילה שלו אם יהיה ילקוט יוסף בביהמ"ד או לא? ברור לכל בר דעת כי גם אם יש בנושא הזה חשיבות ודאי שאלו נושאים שוליים ולא עליהם נבנית ישיבה!!!
הבעיה היא במקום להתעסק בבעיות מהותיות שיש היום בישיבות, (רדידות, שטחיות, שגורמת לבחור לפזול החוצה וד"ל) מתעסקים רק בפוליטיקה של לפני 30 שנה, שגורמת לבחורים שלנו להרגיש כל הזמן רדופים ומסכנים. בעיני ראיתי בחור באחת הישיבות הקטנות הספרדיות, שלא קרא ולא שנה ובקושי ק"ש קורא בזמנה לעיתים רחוקות, מתחצף לר"מ ליטאי צדיק אמיתי ומבוגר על אחד הנושאים הנ"ל, וכי מישהו חושב שזה דבר שמועיל לגדילה של הילד, לאיפה הגענו? מה ילמדו הילדים שלנו? שזה כל התורה???