• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עולם הישיבות הספרדי פני לאן

נ ליסואר

Active member
רציתי להעלות נושא שבעיני כאוב והוא שכיום בעולם הישיבות הספרדי לא מספיק מקדמים בתור רמים בוגרי ישיבות ספרדים שלא נדבר על אותן ישיבות עצמן שבדרך כלל מי שמונה להיות רמ בישיבה זה בדרך כלל רב שלמד בישיבה אשכנזית ולא מאיז המקום ספרדי אז עם כל הכבוד ברוך השם יש הרבה ישיבות טובות אבל זה לא מספיק
לפעמים אפילו אם אותו בוגר ישיבה ספרדי מתנה לתפקיד במקרה טוב הוא מתמנה לרב משיב
או רמ במוסד ספרדי בינוני
הלב דואב אבל אין מה לעשות
 
מה לא הבנת תסתכל ותראה כל ישיבה ספרדית הקיימת כיום רוב מוחלט מהרבנים הם בוגרי ישיבות אשכנזיות מפורת יוסף ועד דעת חיים
ועבור ברכסים ועד כמעט בכלל
למעט כמה מישיבים שלפעמים במקרה הטוב בוגרי הישיבה עצמה
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מה לא הבנת תסתכל ותראה כל ישיבה ספרדית הקיימת כיום רוב מוחלת מי הרבנים הם בוגרי ישיבות אשכנזיות מי פורת יוסף ועד דעת חיים
ועבור ברכסים ועד כמעט בכלל
למעט כמה מישיבים שלפעמים במקרה הטוב בוגרי הישיבה עצמה
נכון מאוד מצער
בישיבת רינת התורה ובבאר התלמוד החליטו שלא לקבל צוות אלא רק בוגרים של הישיבה
בישיבת רכסים יש שם מישבים שלמדו בישיבה וכן משגיח קטן שהיה ממקימי הישיבה
אך אני חושב שהמגמה תשתנה כיון שהיום הרמי"ם הם מבוגרים ובזמנם לא היה את כל הישיבות שיש היום
 
נכון מאוד מצער
בישיבת רינת התורה ובבאר התלמוד החליטו שלא לקבל צוות אלא רק בוגרים של הישיבה
בישיבת רכסים יש שם מישבים שלמדו בישיבה וכן משגיח קטן שהיה ממקימי הישיבה
אך אני חושב שהמגמה תשתנה כיון שהיום הרמי"ם הם מבוגרים ובזמנם לא היה את כל הישיבות שיש היום
שמח לשמוע אבל תראה הוכחות לא מספיק לדבר תאורתי
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
רציתי להעלות נושא שבעיני כאוב והוא שכיום בעולם הישיבות הספרדי לא מספיק מקדמים בתור רמים בוגרי ישיבות ספרדים שלא נדבר על אותן ישיבות עצמן שבדרך כלל מי שמונה להיות רמ בישיבה זה בדרך כלל רב שלמד בישיבה אשכנזית ולא מאיז המקום ספרדי אז עם כל הכבוד ברוך השם יש הרבה ישיבות טובות אבל זה לא מספיק
לפעמים אפילו אם אותו בוגר ישיבה ספרדי מתנה לתפקיד במקרה טוב הוא מתמנה לרב משיב
או רמ במוסד ספרדי בינוני
הלב דואב אבל אין מה לעשות
מסכים עם כבודו,
אבל קודם כל צריך לשמוח על מה שיש, שפעם כל הרבנים בישיבות הספרדיות היו אשכנזים, וב"ה היום השתנה המצב (לא לגמרי אבל עדיין...).
אני חושב שזה עניין של כמה שנים והעניין ייסתדר, כיום הישיבות הספרדיות הם במיינסטירים ולכן הדור הבא של הרמי"ם יהיה משם, (אלא"כ לא יחבלו בכרמים...).
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מה לא הבנת תסתכל ותראה כל ישיבה ספרדית הקיימת כיום רוב מוחלט מהרבנים הם בוגרי ישיבות אשכנזיות מפורת יוסף ועד דעת חיים
ועבור ברכסים ועד כמעט בכלל
למעט כמה מישיבים שלפעמים במקרה הטוב בוגרי הישיבה עצמה
לפחות יש התקדמות משמעותית שלוקחים רמי"ם ספרדיים, מה שלא היה לפני 5 ו-10 שנים כמעט.
ואף יש לציין שאם תחפש היום כאלה שלמדו בישיבות ספרדיות, ויכולים להיות רמי"ם, בקושי תמצא. ובמשך השנים המצב הזה משתפר.
 
מדובר בתהליך טבעי שלוקח כמה שנים להשלמתו.

אותו תהליך עבר גם (להבדיל...) על הישיבות התיכוניות,
שבעבר היו עם צוות חרדי, ועם השנים הצוות התחלף,
וכיום אין במקומות אלו ר"מ חובש מגבעת וכיפה שחורה בכלל.

זה נבע משני סיבות,
האחת, הצורך לתת תפקידים למי שהוא חלק מהציבור ולא למי שהוא מציבור אחר.
השניה, הגירת הבחורים החזקים לישיבת החרדיות, שנעשה בהשפעת אותם ר"מים.

חלק מהר"מים החרדים בישיבות הד"ל יצאו בבוא זמנם לצאת לפנסיה,
חלקם פרשו בעקבות מריבות שנוצרו כדי לגרום להם לצאת,
וחלקם פרשו בעקבות דרישות של רה"י שהר"מ החרדי 'יעביר שיעור' ב'אורות' וכיו"ב.

אותו תהליך גם עובר על הישיבות הספרדיות,
שעם השנים יש לישיבה כבר בוגרים בגיל המתאים
(או בנים וחתנים של רה"י שצריך לשבצם במקום הראוי להם).
 
לפחות יש התקדמות משמעותית שלוקחים רמי"ם ספרדיים, מה שלא היה לפני 5 ו-10 שנים כמעט.
ואף יש לציין שאם תחפש היום כאלה שלמדו בישיבות ספרדיות, ויכולים להיות רמי"ם, בקושי תמצא. ובמשך השנים המצב הזה ברמת העיקרון כל עוד
ברמת העיקרון כל עוד מנהיגי הציבור הספרדים החל מהרבנים הגדולים וראשי הישיבות לא ישלחו לכתחילה לישיבות של עצמן לא יחול שום שינוי דבר שני חשוב לומר שהכל תלוי במידות יכול להיות רב ספרדי שהתנהג בצורה מושחתת לתלמיד שלו אז מה עוזר שהוא ספרדי ויכול להיות הפוך מביאים רב אשכנזי רק שיהיה איזה שם אבל בתכלס הוא סתם איזה אחד אז לא מרוויחים כאן כלום
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ישר כח על העלאת הנושא..
כדאי להזכיר משהו נוסף.. ההצלחה הכבירה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשינוי פניה של היהדות הספרדית הייתה משום שהוא הבין את הצורך הבסיסי לא להיות תלותי באחר, וליצור עצמאות, פשוט עצמאות.. גם מרן הרב שך זצ"ל אמר זאת רק בנוגע לציבור היותר תורני.. מה שהתרחש אח"כ זה היפך שניהם, עולם הישיבות הספרדי הלך וגדל כדבר בפנ"ע, אבל ממשיך להרגיש באופן כללי תלותי ב'אחים הגדולים' וזה בעיקר בגלל חוסר המסגרת הפוליטית המתאימה וחוסר החשיבה הרחב שאפיין את הגדולים הנ"ל..
בכל אופן.. לא באתי להזכיר רק היסטוריה באופן הנכון, אלא לומר בעיקר דבר אחד 'ונהי בעינינו כחגבים וכן היינו בעיניהם'.. כל עוד נמשיך אנחנו לתת יד ל'אחר' ולצעוד אחריו בעיינים עצומות, נשאר חגבים, לכשנבין ונפנים סופית שגורלינו בידינו נוכל לשנות כיוון, אני לא בא לתת הדרכה והמלצה לרה"י ולרבנים.. אבל התפיסה של 'ונהי בעינינו' מחלחלת מלמעלה עד ללמטה.. כל אחד מאיתנו אחראי לגורלו וגורל משפחתו, וביכולתו להשפיע על התפיסה הזו..
זה אומנם נשמע פשוט.. אבל זה לא.. כל עוד נמשיך להרגיש טובים, אבל תוך כדי.. לצפות למחמאות ופידבקים מ'הם' שיתנו לנו את התחושה.. לא נגיע לשום דבר.. לולא שזה 'אכתי קיימא בינן' לא הייתי מזכיר את זה..
שאו עיניכם לדרכי הנהגתם של אלו שהוזכרו לעיל.. ובדרכם נצעד..
חיזקו ונתחזקה..
 
רציתי להעלות נושא שבעיני כאוב והוא שכיום בעולם הישיבות הספרדי לא מספיק מקדמים בתור רמים בוגרי ישיבות ספרדים שלא נדבר על אותן ישיבות עצמן שבדרך כלל מי שמונה להיות רמ בישיבה זה בדרך כלל רב שלמד בישיבה אשכנזית ולא מאיז המקום ספרדי אז עם כל הכבוד ברוך השם יש הרבה ישיבות טובות אבל זה לא מספיק
לפעמים אפילו אם אותו בוגר ישיבה ספרדי מתנה לתפקיד במקרה טוב הוא מתמנה לרב משיב
או רמ במוסד ספרדי בינוני
הלב דואב אבל אין מה לעשות
אני יגיד לך מה הסיבה לזה, זה בגלל שאלו שהקימו את הישיבות הם המשתכנזים. והכל שמה בנוי בצורה משוכנזת, כי אע"פ שיש הרבה ספרדים חזקים, הם לא עומדים על שלהם כמו אצל האשכנזים. שהרי רוב הבחורים בישיבות הספרדיות הם חסידים של מרן, אבל הראשי ישיבות משוכנזים [ישיבות מאור התורה, ברכת אפרים...], אבל אם הבחורים יעמדו על שלהם, שהכל יהיה כמו ספרדים [קרי, תפילות במנגינה ספרדית, שירים של שבת ספרדיים, הדיבור בלימוד, שיהיה את ספרי מרן בביהמ"ד, סידורים כוונת הלב וכדומה, לאפוקי מבית תפילה, ועוד שלל דברים]. אז יתחילו לאט לאט לזוז לכיון הספרדי.
אבל כרגע כל ראש ישיבה עושה מה שבא לו. צריך להטריד בעינינים האלו את הראשי ישיבות, בלי להרפות.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אני יגיד לך מה הסיבה לזה, זה בגלל שאלו שהקימו את הישיבות הם המשתכנזים. והכל שמה בנוי בצורה משוכנזת, כי אע"פ שיש הרבה ספרדים חזקים, הם לא עומדים על שלהם כמו אצל האשכנזים. שהרי רוב הבחורים בישיבות הספרדיות הם חסידים של מרן, אבל הראשי ישיבות משוכנזים [ישיבות מאור התורה, ברכת אפרים...], אבל אם הבחורים יעמדו על שלהם, שהכל יהיה כמו ספרדים [קרי, תפילות במנגינה ספרדית, שירים של שבת ספרדיים, הדיבור בלימוד, שיהיה את ספרי מרן בביהמ"ד, סידורים כוונת הלב וכדומה, לאפוקי מבית תפילה, ועוד שלל דברים]. אז יתחילו לאט לאט לזוז לכיון הספרדי.
אבל כרגע כל ראש ישיבה עושה מה שבא לו. צריך להטריד בעינינים האלו את הראשי ישיבות, בלי להרפות.
מחילה מכת"ר
לית מאן דפליג שעולם הישיבות כצורתו נבנה אצל בני אשכנז. והסיבה העיקרית לכך היא שבארצות המזרח לא התמודדו עם הבעיות שהיו באירופה ולכן לא הוצרכו להקים שם ישיבות. והדברים עתיקין.
כשבאו לארץ האשכנזים ידעו יותר להלחם בחילוניות ואילו הספרדים נפלו בזה, בדיוק כמו שמאתיים שנה קודם לזה האשכנזים נפלו בהשכלה.
ולכן, אותם ראשי ישיבות שהזכרת שהלכו בארץ לא זרועה והביאו את הקונספט של עולם הישיבות לבני עדות המזרח, ראויים לכל הערצה וכבוד.
הם הם שנתנו לבחורי הישיבות את השייכות למסגרת ישיבתית על כל שלל מעלותיה.
(צא וראה כמה התאונן מרן רבינו הגדול זצוקלל"ה על צורת הלימוד בפורת יוסף, וכמה צריכים ללמוד מהישיבות של האשכנזים, ואכמ"ל.)
אמנם זה נכון שבמשך השנים היו מחלוקות גדולות בין מרן רבינו הגדול לבין אותם ראשי ישיבות, (שמהיכרות אישית רובם עשו מה שעשו לשם שמים אלא שהטעו אותם) אבל היום כולם רואים שדרכו של מרן צלחה והציבור הספרדי הולך לאורו, אמנם גם דרך ראשי הישיבות צלחה והם מצליחים לגדל עדרים עדרים לתורה כידוע ומפורסם. ומה הענין לעורר שוב מח' שאין לה נפק"מ להיום כלל.
וממילא, ההערות שכתבת הם לא במקומם, כי הדרך הנכונה היא להנהיג את הישיבות כשיטת הישיבות האשכנזים, בכל דבר. אלא שלגבי הנוסח צריך לשמר את המסורת הספרדית, ובישיבות הנ"ל דווקא כן מתפללים בנוסח ספרדי עם הגייה ספרדית. (הרב סאלים שליט"א הוא מגדולי החזנים כידוע).
ומה שכתבת לגבי ספרי מרן, והסידורים, במחילה, כוונתך לעורר מדנים ולקנטר. וכי זה כל הנושא בישיבה אם בחור יתפלל בכוונת הלב או בבית תפילה? וכי ישיבה נמדדת אם היא מכניסה את הספרים של מרן או לא? זה כל מה שמעניין בחור וחשוב לגדילה שלו אם יהיה ילקוט יוסף בביהמ"ד או לא? ברור לכל בר דעת כי גם אם יש בנושא הזה חשיבות ודאי שאלו נושאים שוליים ולא עליהם נבנית ישיבה!!!
הבעיה היא במקום להתעסק בבעיות מהותיות שיש היום בישיבות, (רדידות, שטחיות, שגורמת לבחור לפזול החוצה וד"ל) מתעסקים רק בפוליטיקה של לפני 30 שנה, שגורמת לבחורים שלנו להרגיש כל הזמן רדופים ומסכנים. בעיני ראיתי בחור באחת הישיבות הקטנות הספרדיות, שלא קרא ולא שנה ובקושי ק"ש קורא בזמנה לעיתים רחוקות, מתחצף לר"מ ליטאי צדיק אמיתי ומבוגר על אחד הנושאים הנ"ל, וכי מישהו חושב שזה דבר שמועיל לגדילה של הילד, לאיפה הגענו? מה ילמדו הילדים שלנו? שזה כל התורה???
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אהבתי את ה'ספרדי הגאה' וזה בגדול נכון, אבל תראה.. בסוף אין מהפכה שלא נוצרה ממצוקה שהייתה, שכשהכירו בה.. רק כשהכירו בה.. הצליחו לשנות את פני הדברים, דוג': הרב שך והליטאים.. הרב עובדיה וש"ס.. ולהבדיל פה בארץ, בגין והמזרחיים.. בסוף צריך לדעת אחרי העבודה הקשה לזקוף את הגב.. אבל לא להכיר בבעיה קיימת, לא תורם אף פעם..
אגב, לגבי ההטרדה בנוגע לכל העניינים הספרדים שיהיה בישיבות, רבותיי.. אין מה לעשות, ראשי הישיבות גדלו אצלם כי הם היו האלטרנטיבה היחידה, א"א לעקור מאדם את בית הגידול שלו.. ואני לא חושב שישיבות ספרדיות יהפכו למוצלחות בזה שהם יהפכו למקום נאמן למקאמים וכדו', הבושה מהסממנים הספרדים היא רק סימפטום.. הבעיה העיקרית היא שבלימוד עצמו.. גם בלמדנות.. גם בשאר התחומים.. אנחנו ממשיכים להרגיש כאילו מישהו אחר קיבל את התורה מסיני ו'הוא' מסרה לנו, וממילא אנחנו צריכים את האישור שלו על כל דבר.. והשם 'שלו' צריך להתנוסס על כל דבר שלנו.. וד"ל.. הציבור הספרדי התברך במספיק למדנים ומספיק גאונים.. שיכולים להמשיך מכאן ואילך לבד.. ואגב, זאת הייתה הטענה של הרב שך.. שה'גזענות' (מה לעשות..) מפריעה לספרדים לצמוח.. הוא לא התעניין במקאמים.. אלא בעצם הצמיחה.. היא מופרעת כשאתה מרגיש פחות מ..
 
מחילה מכת"ר אלו פשוט דברי הבל.
לית מאן דפליג שעולם הישיבות כצורתו נבנה אצל בני אשכנז. והסיבה העיקרית לכך היא שבארצות המזרח לא התמודדו עם הבעיות שהיו באירופה ולכן לא הוצרכו להקים שם ישיבות. והדברים עתיקין.
כשבאו לארץ האשכנזים ידעו יותר להלחם בחילוניות ואילו הספרדים נפלו בזה, בדיוק כמו שמאתיים שנה קודם לזה האשכנזים נפלו בהשכלה.
ולכן, אותם ראשי ישיבות שהזכרת שהלכו בארץ לא זרועה והביאו את הקונספט של עולם הישיבות לבני עדות המזרח, ראויים לכל הערצה וכבוד.
הם הם שנתנו לבחורי הישיבות את השייכות למסגרת ישיבתית על כל שלל מעלותיה.
(צא וראה כמה התאונן מרן רבינו הגדול זצוקלל"ה על צורת הלימוד בפורת יוסף, וכמה צריכים ללמוד מהישיבות של האשכנזים, ואכמ"ל.)
אמנם זה נכון שבמשך השנים היו מחלוקות גדולות בין מרן רבינו הגדול לבין אותם ראשי ישיבות, (שמהיכרות אישית רובם עשו מה שעשו לשם שמים אלא שהטעו אותם) אבל היום כולם רואים שדרכו של מרן צלחה והציבור הספרדי הולך לאורו, אמנם גם דרך ראשי הישיבות צלחה והם מצליחים לגדל עדרים עדרים לתורה כידוע ומפורסם. ומה הענין לעורר שוב מח' שאין לה נפק"מ להיום כלל.
וממילא, ההערות שכתבת הם לא במקומם, כי הדרך הנכונה היא להנהיג את הישיבות כשיטת הישיבות האשכנזים, בכל דבר. אלא שלגבי הנוסח צריך לשמר את המסורת הספרדית, ובישיבות הנ"ל דווקא כן מתפללים בנוסח ספרדי עם הגייה ספרדית. (הרב סאלים שליט"א הוא מגדולי החזנים כידוע).
ומה שכתבת לגבי ספרי מרן, והסידורים, במחילה, כוונתך לעורר מדנים ולקנטר. וכי זה כל הנושא בישיבה אם בחור יתפלל בכוונת הלב או בבית תפילה? וכי ישיבה נמדדת אם היא מכניסה את הספרים של מרן או לא? זה כל מה שמעניין בחור וחשוב לגדילה שלו אם יהיה ילקוט יוסף בביהמ"ד או לא? ברור לכל בר דעת כי גם אם יש בנושא הזה חשיבות ודאי שאלו נושאים שוליים ולא עליהם נבנית ישיבה!!!
הבעיה היא במקום להתעסק בבעיות מהותיות שיש היום בישיבות, (רדידות, שטחיות, שגורמת לבחור לפזול החוצה וד"ל) מתעסקים רק בפוליטיקה של לפני 30 שנה, שגורמת לבחורים שלנו להרגיש כל הזמן רדופים ומסכנים. בעיני ראיתי בחור באחת הישיבות הקטנות הספרדיות, שלא קרא ולא שנה ובקושי ק"ש קורא בזמנה לעיתים רחוקות, מתחצף לר"מ ליטאי צדיק אמיתי ומבוגר על אחד הנושאים הנ"ל, וכי מישהו חושב שזה דבר שמועיל לגדילה של הילד, לאיפה הגענו? מה ילמדו הילדים שלנו? שזה כל התורה???
איזה חבורה...
את האמת שראוי לענות לדברים שלך באריכות.
אבל אני יענה על עיקר דבריך בקצרה.
שמע, אתה לא יכול לבא היום, לשאול שאלות ולמצוא פתרונות אם אתה לא יודע מאיפה זה התחיל.
ולכן, אני לא בא לזלזל או לעורר מחלוקת שהיתה לפני שלושים שנה. אני בסך הכל לא מסתיר את המציאות שהיתה, ולפי דעתי בזה תלוי מאד ההמשך.
כך רק ענין אחד פשוט, יש טענה מקובלת אצל בחורים שהולכים לישיבות אשכנזיות, שהם רוצים ללכת לספרדי, אבל גם הספרדי זה חיקוי, אז כבר הולכים למקור. הוי אומר, שאם אתה רוצה להצליח בשלך, אתה לא יכול להיות חיקוי כל עוד המקור קיים, כי שלך יהיה רק למי שלא הצליח ללכת למקור. וגם אתה תצטרך לעשות הכל כמה שאפשר כמוהם, וזה כולל גם רמי"ם אשכנזים ושלמדו בישיבות אשכנזיות. זה פשוט, ואכמ"ל
 
אהבתי את ה'ספרדי הגאה' וזה בגדול נכון, אבל תראה.. בסוף אין מהפכה שלא נוצרה ממצוקה שהייתה, שכשהכירו בה.. רק כשהכירו בה.. הצליחו לשנות את פני הדברים, דוג': הרב שך והליטאים.. הרב עובדיה וש"ס.. ולהבדיל פה בארץ, בגין והמזרחיים.. בסוף צריך לדעת אחרי העבודה הקשה לזקוף את הגב.. אבל לא להכיר בבעיה קיימת, לא תורם אף פעם..
אגב, לגבי ההטרדה בנוגע לכל העניינים הספרדים שיהיה בישיבות, רבותיי.. אין מה לעשות, ראשי הישיבות גדלו אצלם כי הם היו האלטרנטיבה היחידה, א"א לעקור מאדם את בית הגידול שלו.. ואני לא חושב שישיבות ספרדיות יהפכו למוצלחות בזה שהם יהפכו למקום נאמן למקאמים וכדו', הבושה מהסממנים הספרדים היא רק סימפטום.. הבעיה העיקרית היא שבלימוד עצמו.. גם בלמדנות.. גם בשאר התחומים.. אנחנו ממשיכים להרגיש כאילו מישהו אחר קיבל את התורה מסיני ו'הוא' מסרה לנו, וממילא אנחנו צריכים את האישור שלו על כל דבר.. והשם 'שלו' צריך להתנוסס על כל דבר שלנו.. וד"ל.. הציבור הספרדי התברך במספיק למדנים ומספיק גאונים.. שיכולים להמשיך מכאן ואילך לבד.. ואגב, זאת הייתה הטענה של הרב שך.. שה'גזענות' (מה לעשות..) מפריעה לספרדים לצמוח.. הוא לא התעניין במקאמים.. אלא בעצם הצמיחה.. היא מופרעת כשאתה מרגיש פחות מ..
לא התכוונתי שאין כלל בעיות
זה ברור שכל אנשי האצולה וראש הישיבות והרמי"ם, של הישיבות הספרדיות שולחים את בניהם למוסדות אשכנזים זה בעיה גדולה.
זה שמכניסים אנשי צוות לא מנוסים וכדו' זה בעיה, ועוד שלל בעיות שכל אחד מעלה בדעתו.
אבל בשורה התחתונה מי שסובל מכל זה זה רק אנחנו, הציבור שהולך וגדל מיום ליום בצורה שאינה נתפסת.
אם נמשיך להתבכיין ולומר שהמוסדות שלנו בעייתיים בגלל ובגלל, והיחס שלנו כלפי המוסדות יהיה בהתאם, אנחנו לא נצליח להתקדם לשום מקום..
ברור שצריך לשפר את כל שלל הבעיות אבל אין צורך להתלות בבעיות ולהסיק מהם מסקנות עד כדי שכותרת האשכול הוא לא פחות ולא יותר:

"עולם הישיבות הספרדי פני לאן"​

כאילו כעת זה ישיבות הסדר למינהם שמעלה הנידון מנסה לדון איך לקדם אותם ושכל אחד יחפש את שלל הבעיות
ולזאת כוונתי שזה שורש כל הבעיות שעסוקים בלחפש בעיות, במקום להאמין במקומות למרות כל הבעיות.
 
חזור
חלק עליון