• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

'עורכי' ספר אור לציון

אני אסביר, דעדיין קושיית רעק''א במקומה עומדת, שהרי גם למבואר בהערה אין מלאכתו לאיסור זה סיבה שלא יהיה מוקצה מחמת חסרון כיס ,אבל פשוט שכאין חסרון כיס זה לא סיבה שלא יהיה מלאכתו לאיסור, וקושייתו הייתה שיהיה בגדר מלאכתו לאיסור.
 
אגב דעסקינן בדברי קודשו של הגרב''צ אציע בפניכם מה שנתעוררתי היום בשו''ת ח''א סי' כז עמוד ס''ח (מי שיכול להעלות לכאן תע''ב)
א. מה שכתב שדעת החיי אדם שמה שנשאר בכלי הוא הדבר הנברר צ''ע דלכאו' מתחילת דברי הח''א נראה דמה שכתב שחייב קאי על בורר בכלי, ותו דמוכח מסוף דבריו גבי שומן שמה ששופך הוא הנברר ע''ש.
ב. מה שכתב במוסגר דצ''ב דברי המגן אברהם שכתב דמהריף משמע דלאלתר מותר צ''ע, שהרי גרסת הרי''ף "בצבאתא" דהיינו בכלי, ומשמע דבלא כלי מותר.
 
אבל פשוט שכאין חסרון כיס זה לא סיבה שלא יהיה מלאכתו לאיסור, וקושייתו הייתה שיהיה בגדר מלאכתו לאיסור.
מדקדוק לשון הגמ' לכאורה משמע שכלי האורגים הנ"ל הוא כלי שמלאכתו להיתר, שהרי לשון הגמ' כך הוא: "א"ר יהודה אמר שמואל, כלי קיואי מותר לטלטלן בשבת וכו'", ומזה דקדק רש"י וכתב "דחזו הקנים לתשמיש אחר וכו'". דאי הוו כלי שמלאכתו לאיסור היה לו לרבי יהודה בשם שמואל לפרש שרק לצורך גופו ומקומו מותר, ולא להתיר בשופי ללא סייג.
וביאר חכם בן ציון נ"ע, שלא תאמר שמה בכך שהוא כלי שמלאכתו להיתר הרי סוף סוף הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, לא כן, דמוקצה מחמת חסרון כיס הוא רק בכלי שמלאכתו לאיסור, כפי שביאר שם בד"ה ובטעם הדבר, עיי"ש.
כל זה כתבתי מקופיא, ואיני מונח בסוגיא כלל.
 
נערך לאחרונה:
מדקדוק לשון הגמ' לכאורה משמע שכלי האורגים הנ"ל הוא כלי שמלאכתו להיתר, שהרי לשון הגמ' כך הוא: "א"ר יהודה אמר שמואל, כלי קיואי מותר לטלטלן בשבת וכו'", ומזה דקדק רש"י וכתב "דחזו הקנים לתשמיש אחר וכו'". דאי הוו כלי שמלאכתו לאיסור היה לו לרבי יהודה בשם שמואל לפרש שרק לצורך גופו ומקומו מותר, ולא להתיר בשופי ללא סייג.
כל זה כתבתי מקופיא, ואיני מונח בסוגיא כלל.
ברש''י כתב להדיא לתשמיש אחר, והיינו לצורך גופו, ואף לדבריך מבואר מה הכריחו אך הקושיא במקומה עומדת.
 
נו באמת... באמת מישהו חושב שהמציאו שם דברים בספר בשם הגרבצ
לפני זמן מה טען לי אחד בתלמידיו של הגרב"צ זצ"ל, שבילקו"י שביעית העתיק מאור לציון לגבי דין ה"חבצלת" בשביעית, וזה תורף תשובתי אליו:
ראשית ילקו"י שביעית נדפס לראשונה בשנת תשנ"ג (בכריכה ירוקה, ונדפס באלפי עותקים, וכמדומה שחולק לכל תלמידי רשת מעיין החינוך של ש"ס שלמדו בו במהלך השמיטה), ואול"צ שביעית נדפס בשנת תשנ"ד, ואכן בילקו"י שם (פ"ב ס"ה, עמ' כב) נדפסו הדברים לא בנוסח שנדפס במהדורות שלאחמ"כ, אך כל הפוס' שנזכרו באול"צ כבר הובאו שם, הלא הם: נחפה בכסף, שדה הארץ, ספר השמיטה טיקוצינסקי. וכל אלו הביא משו"ת יחו"ד ח"ו סי' יב. וביחו"ד הביא גם למהרי"ל דיסקין. ובילקו"י הוסיף לציין לשו"ת הר צבי זרעים ח"ב סי' לא.

(ומה שהוסיפו באול"צ על דבריו מהרמב"ם הביא בשמם, ולא כמנהגם...).

בקיצור כל מה שהובא גם בילקו"י וגם באול"צ הובא בתחילה בילקו"י. ונמצא שבאול"צ העתיקו מיחו"ד או מילקו"י בלא לציין מדברי מי לוקחו הדברים.
 
לפני זמן מה טען לי אחד בתלמידיו של הגרב"צ זצ"ל, שבילקו"י שביעית העתיק מאור לציון..

בקיצור כל מה שהובא גם בילקו"י וגם באול"צ הובא בתחילה בילקו"י. ונמצא שבאול"צ העתיקו מיחו"ד או מילקו"י בלא לציין מדברי מי לוקחו הדברים.
שני ת''ח שהביאו את אותם פוסקים זה אומר שהעתיקו?? לאן הגענו..
שביעית זה גם כתבי תלמידים?
 
כבר זמן רב שהראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א כשמביא מדברי האול"צ - מרבה להזכיר שכך כתבו 'עורכי' הספר אור לציון. וזה על פי מה שכתב אביו מרן זצ"ל כנודע.
אולם בשנים האחרונות קיבצו את ההקלטות של חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל ב'קול הלשון' ואפשר לשמוע שם עשרות שיעורים שמסר בנושאי הלכה שמהם 'ערכו' את הספר אור לציון. ואם כן אין זה 'עורכי' הספר אלא כך היא דעתו של חכם בן ציון זצ"ל.
לשם ההגינות - אשמח אם מישהו יוכל להעביר זאת לראש"ל שליט"א, ושלא יראה כאלו אמר איזה סתם דברים תוך כדי שיעור כשמישהו שאל אותו וכדומה [כמו שאומר הראש"ל שליט"א כמה פעמים] אלא אלו שיעורים שאמר אותם והכין אותם מראש.
וגם כששומעים את החכם עצמו - לפעמים הדברים מתבארים יותר.
שאלה - 271468
לכב' הגאון הרב מוצפי שליט"א
שמעתי שהרב אמר בשם הגרב"צ אבא שאול לברך שחלק מחכמתו
האם זה נכון, כי באור לציון כ' שא"א לברך בזמנינו
תשובה
הוא בעצמו כתב את הספרים???

א"ה, וכן בספריו פעמים שכותב וכן הביאו בשמו או וכן כתבו וכו'
והוא תלמידו המובהק!!
וכן שמעתי מהגאון ר' יעקב יוסף זצ"ל
 
שאלה - 271468
לכב' הגאון הרב מוצפי שליט"א
שמעתי שהרב אמר בשם הגרב"צ אבא שאול לברך שחלק מחכמתו
האם זה נכון, כי באור לציון כ' שא"א לברך בזמנינו
תשובה
הוא בעצמו כתב את הספרים???

א"ה, וכן בספריו פעמים שכותב וכן הביאו בשמו או וכן כתבו וכו'
והוא תלמידו המובהק!!
וכן שמעתי מהגאון ר' יעקב יוסף זצ"ל
ימלוך בציון דרך משל זה הגרב"צ שליט"א? הוא בעצמו כתב את הספרים???
 
ימלוך בציון דרך משל זה הגרב"צ שליט"א? הוא בעצמו כתב את הספרים???
כבר קדמני זה, וביודעי ומכירי מקרוב ממש קאמינא, ואכמ"ל.
משוכתב משיעוריו
ואינו דומה כלל הנידון כשפוסקים הלכה למעשה צריך שיהיה דק ונבדק עד אשר דק סולת נקיה ומבוררת ולא תלי תלין של שמועות אלו אומרים כך ואלו כך ומזה אפשר להגיע לאיסורים חמורים.. (כמו שדיבר השבוע הראש"ל בענין כיסוי קדירה שלא בושלה כ"צ שהתיר הגאון הרב משה לוי ובאול"צ נגד רבותינו הראשונים.)
משא"כ הגדה וביאורים מה כבר יכול להיות גם אם חלילה תיפול איזו טעות במדרש או ביאור שונה..

וכ"כ כאן
 
כמו שדיבר השבוע הראש"ל
למדקדק בדבריו בשיעור מבואר איפכא, ודעתו היא שחכם בן ציון נ"ע הוא הוא מחבר אור לציון.

וכוונתי היא שמי שאיהו גופיה אינו מדקדק כלל בשמועותיו וזיכרונותיו כפי שכתבתי ורמזתי כמה וכמה פעמים בכמה וכמה מקומות בפורום, וודאי שאינו יכול לדבר על ענייני דיוק.
והרב יוסף חיים אוה"צ יכול להוסיף בזה דברים.
 
חזור
חלק עליון