בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר. כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים. הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות). אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום. ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל. חזקו ואמצו!
לא נכנסתי לענין כלל, ורק מראה מקום הוא לו.צודק, עכשיו רק תסביר לי איך זה מיישב.
מדקדוק לשון הגמ' לכאורה משמע שכלי האורגים הנ"ל הוא כלי שמלאכתו להיתר, שהרי לשון הגמ' כך הוא: "א"ר יהודה אמר שמואל, כלי קיואי מותר לטלטלן בשבת וכו'", ומזה דקדק רש"י וכתב "דחזו הקנים לתשמיש אחר וכו'". דאי הוו כלי שמלאכתו לאיסור היה לו לרבי יהודה בשם שמואל לפרש שרק לצורך גופו ומקומו מותר, ולא להתיר בשופי ללא סייג.אבל פשוט שכאין חסרון כיס זה לא סיבה שלא יהיה מלאכתו לאיסור, וקושייתו הייתה שיהיה בגדר מלאכתו לאיסור.
ברש''י כתב להדיא לתשמיש אחר, והיינו לצורך גופו, ואף לדבריך מבואר מה הכריחו אך הקושיא במקומה עומדת.מדקדוק לשון הגמ' לכאורה משמע שכלי האורגים הנ"ל הוא כלי שמלאכתו להיתר, שהרי לשון הגמ' כך הוא: "א"ר יהודה אמר שמואל, כלי קיואי מותר לטלטלן בשבת וכו'", ומזה דקדק רש"י וכתב "דחזו הקנים לתשמיש אחר וכו'". דאי הוו כלי שמלאכתו לאיסור היה לו לרבי יהודה בשם שמואל לפרש שרק לצורך גופו ומקומו מותר, ולא להתיר בשופי ללא סייג.
כל זה כתבתי מקופיא, ואיני מונח בסוגיא כלל.
לפני זמן מה טען לי אחד בתלמידיו של הגרב"צ זצ"ל, שבילקו"י שביעית העתיק מאור לציון לגבי דין ה"חבצלת" בשביעית, וזה תורף תשובתי אליו:נו באמת... באמת מישהו חושב שהמציאו שם דברים בספר בשם הגרבצ
שני ת''ח שהביאו את אותם פוסקים זה אומר שהעתיקו?? לאן הגענו..לפני זמן מה טען לי אחד בתלמידיו של הגרב"צ זצ"ל, שבילקו"י שביעית העתיק מאור לציון..
בקיצור כל מה שהובא גם בילקו"י וגם באול"צ הובא בתחילה בילקו"י. ונמצא שבאול"צ העתיקו מיחו"ד או מילקו"י בלא לציין מדברי מי לוקחו הדברים.
מה גם שזה לא פוסקים נדיריםשני ת''ח שהביאו את אותם פוסקים זה אומר שהעתיקו?? לאן הגענו..
שביעית זה גם כתבי תלמידים?
שאלה - 271468כבר זמן רב שהראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א כשמביא מדברי האול"צ - מרבה להזכיר שכך כתבו 'עורכי' הספר אור לציון. וזה על פי מה שכתב אביו מרן זצ"ל כנודע.
אולם בשנים האחרונות קיבצו את ההקלטות של חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל ב'קול הלשון' ואפשר לשמוע שם עשרות שיעורים שמסר בנושאי הלכה שמהם 'ערכו' את הספר אור לציון. ואם כן אין זה 'עורכי' הספר אלא כך היא דעתו של חכם בן ציון זצ"ל.
לשם ההגינות - אשמח אם מישהו יוכל להעביר זאת לראש"ל שליט"א, ושלא יראה כאלו אמר איזה סתם דברים תוך כדי שיעור כשמישהו שאל אותו וכדומה [כמו שאומר הראש"ל שליט"א כמה פעמים] אלא אלו שיעורים שאמר אותם והכין אותם מראש.
וגם כששומעים את החכם עצמו - לפעמים הדברים מתבארים יותר.
ימלוך בציון דרך משל זה הגרב"צ שליט"א? הוא בעצמו כתב את הספרים???שאלה - 271468
לכב' הגאון הרב מוצפי שליט"א
שמעתי שהרב אמר בשם הגרב"צ אבא שאול לברך שחלק מחכמתו
האם זה נכון, כי באור לציון כ' שא"א לברך בזמנינו
תשובה
הוא בעצמו כתב את הספרים???
א"ה, וכן בספריו פעמים שכותב וכן הביאו בשמו או וכן כתבו וכו'
והוא תלמידו המובהק!!
וכן שמעתי מהגאון ר' יעקב יוסף זצ"ל
על מה כבודו עונהמשוכתב משיעוריו
ברוכים השבים כבוד הרבמשוכתב משיעוריו
מה הקשר. הוא לפחות יודע מה שכתוב שם כל מילה. ומשא"כ. ופשוט.ימלוך בציון דרך משל זה הגרב"צ שליט"א? הוא בעצמו כתב את הספרים???
מנא לך?ומשא"כ
ברוך הבא לגברא רבהברוכים הנמצאים
כבר קדמני זה, וביודעי ומכירי מקרוב ממש קאמינא, ואכמ"ל.ימלוך בציון דרך משל זה הגרב"צ שליט"א? הוא בעצמו כתב את הספרים???
ואינו דומה כלל הנידון כשפוסקים הלכה למעשה צריך שיהיה דק ונבדק עד אשר דק סולת נקיה ומבוררת ולא תלי תלין של שמועות אלו אומרים כך ואלו כך ומזה אפשר להגיע לאיסורים חמורים.. (כמו שדיבר השבוע הראש"ל בענין כיסוי קדירה שלא בושלה כ"צ שהתיר הגאון הרב משה לוי ובאול"צ נגד רבותינו הראשונים.)משוכתב משיעוריו
למדקדק בדבריו בשיעור מבואר איפכא, ודעתו היא שחכם בן ציון נ"ע הוא הוא מחבר אור לציון.כמו שדיבר השבוע הראש"ל
למדקדק בדבריו בשיעור מבואר איפכא, ודעתו היא שחכם בן ציון נ"ע הוא הוא מחבר אור לציון.