• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

'עורכי' ספר אור לציון

למדקדק בדבריו בשיעור מבואר איפכא, ודעתו היא שחכם בן ציון נ"ע הוא הוא מחבר אור לציון.

וכוונתי היא שמי שאיהו גופיה אינו מדקדק כלל בשמועותיו וזיכרונותיו כפי שכתבתי ורמזתי כמה וכמה פעמים בכמה וכמה מקומות בפורום, וודאי שאינו יכול לדבר על ענייני דיוק.
והרב יוסף חיים אוה"צ יכול להוסיף בזה דברים.
אם כוונתך למו"ר הראש"ל שליט"א, הרי מחאתי שלוחה בזאת על ביזוי ת"ח, וגם על הרמזים המחוצפים.
 
אם כוונתך למו"ר הראש"ל שליט"א, הרי מחאתי שלוחה בזאת על ביזוי ת"ח, וגם על הרמזים המחוצפים.
הוא לא התכוון על הראש"ל אלא על גדול אחר כמותו. וג"א מצטרף!
גם אם הדברים נכונים.. (לא אומרים לבן אדם או לאחרים על פלוני שהוא מכוער גם אם זה נכון וה"ה בשאר דברים ובטח לא על גדול בישראל - למרות הערכתו אליו.. ודי בזה למבין)
 
הוא לא התכוון על הראש"ל אלא על גדול אחר כמותו. וג"א מצטרף!
גם אם הדברים נכונים.. (לא אומרים לבן אדם או לאחרים על פלוני שהוא מכוער גם אם זה נכון וה"ה בשאר דברים ובטח לא על גדול בישראל - למרות הערכתו אליו.. ודי בזה למבין)
ג"א מצטרף.
 
כבר זמן רב שהראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א כשמביא מדברי האול"צ - מרבה להזכיר שכך כתבו 'עורכי' הספר אור לציון. וזה על פי מה שכתב אביו מרן זצ"ל כנודע.
אולם בשנים האחרונות קיבצו את ההקלטות של חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל ב'קול הלשון' ואפשר לשמוע שם עשרות שיעורים שמסר בנושאי הלכה שמהם 'ערכו' את הספר אור לציון. ואם כן אין זה 'עורכי' הספר אלא כך היא דעתו של חכם בן ציון זצ"ל.
לשם ההגינות - אשמח אם מישהו יוכל להעביר זאת לראש"ל שליט"א, ושלא יראה כאלו אמר איזה סתם דברים תוך כדי שיעור כשמישהו שאל אותו וכדומה [כמו שאומר הראש"ל שליט"א כמה פעמים] אלא אלו שיעורים שאמר אותם והכין אותם מראש.
וגם כששומעים את החכם עצמו - לפעמים הדברים מתבארים יותר.
אחד מגדולי תלמידיו של הגרב''צ, הוא הג'ר נתן בן סניור מבני ברק. וגם הוא בספריו מקפיד לכתוב 'אומרים בשם הגרב''צ' וכונתו היא להספר אורל''צ. והרי במשמע שגם איהו לא ניח''ל לייחס הדברים הכתובים בספר כנאמרו בודאי מפי הגרב''צ,ודו''ק.
 
אחד מגדולי תלמידיו של הגרב''צ, הוא הג'ר נתן בן סניור מבני ברק. וגם הוא בספריו מקפיד לכתוב 'אומרים בשם הגרב''צ' וכונתו היא להספר אורל''צ. והרי במשמע שגם איהו לא ניח''ל לייחס הדברים הכתובים בספר כנאמרו בודאי מפי הגרב''צ,ודו''ק.
ראיתי שגם גדול תלמידיו הגר"י ברכה כותב כך. וכמדומה שבאיזהו מקומ'ן גם מפקפק במה שנכתב שם.
ואני בעני'י עוד לא מצאתי תלמיד של חכם בן ציון שאין לו לפחות פסק אחד באול"צ שהוא שמע מחכם בן ציון אחרת. (ומהם הגר"ב שרגא, הגר"ב ישראלי, הגר"נ בן סניור, הגר"ג בן משה, ועוד רבים לא ע'ת האס'ף).
 
בר זמן רב שהראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א כשמביא מדברי האול"צ - מרבה להזכיר שכך כתבו 'עורכי' הספר אור לציון. וזה על פי מה שכתב אביו מרן זצ"ל כנודע.
אולם בשנים האחרונות קיבצו את ההקלטות של חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל ב'קול הלשון' ואפשר לשמוע שם עשרות שיעורים שמסר בנושאי הלכה שמהם 'ערכו' את הספר אור לציון. ואם כן אין זה 'עורכי' הספר אלא כך היא דעתו של חכם בן ציון זצ"ל.
לשם ההגינות - אשמח אם מישהו יוכל להעביר זאת לראש"ל שליט"א, ושלא יראה כאלו אמר איזה סתם דברים תוך כדי שיעור כשמישהו שאל אותו וכדומה [כמו שאומר הראש"ל שליט"א כמה פעמים] אלא אלו שיעורים שאמר אותם והכין אותם מראש.
וגם כששומעים את החכם עצמו - לפעמים הדברים מתבארים יותר.

בענין זה, יש לי ראיה כמעט ברורה שיש שינוי בין מה שאמר הגרב"צ א"ש לבין מה שנכתב בספר אול"צ.
מי שרוצה שישלח לי באישי ואני ישלח לו את הראיה שנראה לענ"ד. ובגדול הראיה היא בענין שילוח הקן בספיה"ע, שבאול"צ כ' דהוי מ"ע שהזמ"ג עפמ"ש הרש"ש. והביאו תי' דחוק שיש הבדל בין זמן ביהמ"ק לאחרי החורבן כו'.
ובילקו"י בכ"ד תמה עליו שודאי אי"ז מ"ע שהזמ"ג, וטעם הרש"ש הוא ע"פ הקבלה כו'.
והנה בשנת ה'תשע"ח יצא לאור ספר חידושי אול"צ על קידושין, משיעוריו של הגרב"צ לתלמידים, ושם ג"כ הביאו את הקושיא שלכאו' לפ"ד הרש"ש הוי מ"ע שהזמ"ג, ותי' כדברי הילקו"י!, ואת התירוץ שיש הבדל בין לפני לאחרי חורבן ביהמ"ק, הביאו את זה במאמר המוסגר!!!.
וזה סימן שבשיעור אמר להדיא אחרת ממה שהביאו בשו"ת אול"צ.

ולפני כשנתיים אמרתי את הראיה הזו למרן הראש"ל שליט"א, ואמר לי שאי"צ להגיע לזה, והוא הכיר את הגרב"צ שהיה גאון עולם, וברור לו שיש כמה דברים שכתבו בשו"ת אול"צ שלא אמרם הגרב"צ כיון שיש שם דברים שודאי לא מתאים לגרב"צ שיאמר אותם, כיון שהיה גאון עולם, ולכן ודאי שהוא לא כתב זאת אלא זה עורכים.
ובכלל ע' בזה בשו"ת יבי"א ח"ט סי' קח, ובשו"ת הראש"ל ח"ב עמ' קח. מש"ב
 
ראיתי שגם גדול תלמידיו הגר"י ברכה כותב כך. וכמדומה שבאיזהו מקומ'ן גם מפקפק במה שנכתב שם.
ואני בעני'י עוד לא מצאתי תלמיד של חכם בן ציון שאין לו לפחות פסק אחד באול"צ שהוא שמע מחכם בן ציון אחרת. (ומהם הגר"ב שרגא, הגר"ב ישראלי, הגר"נ בן סניור, הגר"ג בן משה, ועוד רבים לא ע'ת האס'ף).
אני שמעתי משם ר' ראובן שרבני זצ''ל שאפשר לסמוך על האור לציון חלק ב, ומאחד מתלמדיו שמעתי שאפשר לסמוך על הפסקים למעלה, ולא על הנכתב בהערות.
 
איני יודע מה אתה סח.
אם כת"ר בכל זאת לא הבין, אני אדגיש כי לכאורה הדבורים אמורים על מרן שליט"א:
כת"ר כתב: שמי שאיהו גופיה אינו מדקדק כלל בשמועותיו וזיכרונותיו כפי שכתבתי ורמזתי כמה וכמה פעמים בכמה וכמה מקומות בפורום, וודאי שאינו יכול לדבר על ענייני דיוק.
ולכאורה הדברים אמורים על מרן שליט"א!?!
 
בענין זה, יש לי ראיה כמעט ברורה שיש שינוי בין מה שאמר הגרב"צ א"ש לבין מה שנכתב בספר אול"צ.
מי שרוצה שישלח לי באישי ואני ישלח לו את הראיה שנראה לענ"ד. ובגדול הראיה היא בענין שילוח הקן בספיה"ע, שבאול"צ כ' דהוי מ"ע שהזמ"ג עפמ"ש הרש"ש. והביאו תי' דחוק שיש הבדל בין זמן ביהמ"ק לאחרי החורבן כו'.
ובילקו"י בכ"ד תמה עליו שודאי אי"ז מ"ע שהזמ"ג, וטעם הרש"ש הוא ע"פ הקבלה כו'.
והנה בשנת ה'תשע"ח יצא לאור ספר חידושי אול"צ על קידושין, משיעוריו של הגרב"צ לתלמידים, ושם ג"כ הביאו את הקושיא שלכאו' לפ"ד הרש"ש הוי מ"ע שהזמ"ג, ותי' כדברי הילקו"י!, ואת התירוץ שיש הבדל בין לפני לאחרי חורבן ביהמ"ק, הביאו את זה במאמר המוסגר!!!.
וזה סימן שבשיעור אמר להדיא אחרת ממה שהביאו בשו"ת אול"צ.

ולפני כשנתיים אמרתי את הראיה הזו למרן הראש"ל שליט"א, ואמר לי שאי"צ להגיע לזה, והוא הכיר את הגרב"צ שהיה גאון עולם, וברור לו שיש כמה דברים שכתבו בשו"ת אול"צ שלא אמרם הגרב"צ כיון שיש שם דברים שודאי לא מתאים לגרב"צ שיאמר אותם, כיון שהיה גאון עולם, ולכן ודאי שהוא לא כתב זאת אלא זה עורכים.
ובכלל ע' בזה בשו"ת יבי"א ח"ט סי' קח, ובשו"ת הראש"ל ח"ב עמ' קח. מש"ב
אם יש לך מה להוסיף באישי אחרי כל הפירוט הזה, אשמח לקבל.
יש עוד ראיה שהובאה בקובץ קול סיני, שהביאו תימלול של שיעור של חכם בן ציון עם ציון מדוייק לשמיעתו בקול הלשון (כמדומה בענין רחיצה/טבילה במקוה חם ביו"ט), דלא כאול"צ.
 
אם כת"ר בכל זאת לא הבין, אני אדגיש כי לכאורה הדבורים אמורים על מרן שליט"א:
כת"ר כתב: שמי שאיהו גופיה אינו מדקדק כלל בשמועותיו וזיכרונותיו כפי שכתבתי ורמזתי כמה וכמה פעמים בכמה וכמה מקומות בפורום, וודאי שאינו יכול לדבר על ענייני דיוק.
ולכאורה הדברים אמורים על מרן שליט"א!?!
הרב @אושרי רביב היקר!
הרב @פשוט לא התכוון למרן הראש"ל שליט"א. זה ענין שאני והוא דברנו בו כמה פעמים, ואיני רוצה להעלות הדברים בכאן מכמה סיבות.
 
אפילו שמצאו קבצים משיעורי מרן הגרב"צ זללה"ה
בכו"א מרן רבינו הגדול זי"ע כבר פסק בשו"ת יביע אומר בזה, וודאי שהוא הכיר את מרן הגרב"צ יותר מאיתנו וע"כ הכריע כך
ומי יבוא אחר המלך
 
שאלה-270019
שלום לכבוד הרב. בתור בחור ישיבה האם הספר "אור לציון חכמה ומוסר חלק ב החדש טוב לסדר מוסר?

תשובה
מצויין, כי הוא אורגינל דבריו החכמים והקדושים.
 
שאלה-270019
שלום לכבוד הרב. בתור בחור ישיבה האם הספר "אור לציון חכמה ומוסר חלק ב החדש טוב לסדר מוסר?

תשובה
מצויין, כי הוא אורגינל דבריו החכמים והקדושים.
בדברי מוסר הדיוק פחות חשוב
יש הרבה ספרי מוסר משיחות של משגיחים שתומללו לספרים
גם ספרים אלו הם משיעורי המוסר של הגרב"צ
 
חזור
חלק עליון