• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

'עורכי' ספר אור לציון

כמדומני שכתבת הערה זו באחד האשכולות בעבר, והשיבו לך על זה מהרבה מקורות ומשיעורים שמסר הרב בן ציון ועוד ועוד שכך היתה דעתו - חפש בפורום ענין זה.
נכון
מה זה אומר שאין עדות זו נכונה, גם אני כתבתי שאמר זאת בשיעורו אבל ביקש לא לפרסם זאת בתור הוראה לרבים.
יש שיעור בלימוד ויש שיעור בהלכה. וזאת בעצם עיקר טענת מרן הגרע"י
 
מה זה אומר שאין עדות זו נכונה, גם אני כתבתי שאמר זאת בשיעורו אבל ביקש לא לפרסם זאת בתור הוראה לרבים.
יש שיעור בלימוד ויש שיעור בהלכה. וזאת בעצם עיקר טענת מרן הגרע"י
עיין באשכול ההוא שהשיעור נמסר בהלכה, וגם עוד רבנים גדולים אמרו שהורה להם כן למעשה.
 
כבר זמן רב שהראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א כשמביא מדברי האול"צ - מרבה להזכיר שכך כתבו 'עורכי' הספר אור לציון. וזה על פי מה שכתב אביו מרן זצ"ל כנודע.
אולם בשנים האחרונות קיבצו את ההקלטות של חכם בן ציון אבא שאול זצ"ל ב'קול הלשון' ואפשר לשמוע שם עשרות שיעורים שמסר בנושאי הלכה שמהם 'ערכו' את הספר אור לציון. ואם כן אין זה 'עורכי' הספר אלא כך היא דעתו של חכם בן ציון זצ"ל.
לשם ההגינות - אשמח אם מישהו יוכל להעביר זאת לראש"ל שליט"א, ושלא יראה כאלו אמר איזה סתם דברים תוך כדי שיעור כשמישהו שאל אותו וכדומה [כמו שאומר הראש"ל שליט"א כמה פעמים] אלא אלו שיעורים שאמר אותם והכין אותם מראש.
וגם כששומעים את החכם עצמו - לפעמים הדברים מתבארים יותר.
שוב אען ואומר על פי זכרוני:
שמעתי מת"ח גדול, שדיבר ישירות עם אחד מהעורכים הראשיים של האור לציון,
והוא אמר לו שהוא עבר על הספר עם הרב בן ציון זצוק"ל 4 פעמים מילה במילה!!
וחרה לו על כך שבגלל שזה לא התאים לפסקי הרב עובדיה, מרן יצא נגד הספר בשצף קצף.
 
שוב אען ואומר על פי זכרוני:
שמעתי מת"ח גדול, שדיבר ישירות עם אחד מהעורכים הראשיים של האור לציון,
והוא אמר לו שהוא עבר על הספר עם הרב בן ציון זצוק"ל 4 פעמים מילה במילה!!
וחרה לו על כך שבגלל שזה לא התאים לפסקי הרב עובדיה, מרן יצא נגד הספר בשצף קצף.
אחת הטענות של מרן זיע"א היה שאין גמרא כמו שציין (אלא הם דברי רש"י), וענה על זה בנו שאכן יש טעות בספר וצריך לשנות הגירסה.
לא תואם בדיוק עם המילים "מילה במילה"...
 
הג"ר יצחק טופיק תלמידו של הגרב"צ אמר לי כמה פעמים שאור לציון ח"ב והלאה לא נכתבו על ידי הגרב"צ בעצמו, ויש שם כמה הלכות שהוא שמע מהגרב"צ ההיפך, ולדוגמא ראה המצורף. (וגם אפשר לראות בכל ספריו שכתב בלשון "כתבו" באור לציון. ע"ש).
וראה עוד במצורף מדברי רבי אבה'ו [שגם הוא היה תלמידו של הגרב"צ] הגר"א טופיק בספרו אדרת אליהו - מצורף (בפרט בד"ה סוף דבר). ע"ש. ושנית לו ראה דברים כדורבנות בספרו קול אליהו ח"ב המצורף (ד"ה אלא). ע"ש.
 

קבצים מצורפים

  • שו''ת קול אליהו.pdf
    1.7 MB · צפיות: 10
  • אדרת אליהו 1.pdf
    1.6 MB · צפיות: 9
  • תהילת יצחק טופיק.pdf
    731.6 KB · צפיות: 8
היום גם ראיתי בברכה נאמנה רס"י קסח, שהביא מהאור לציון שיש לאכול כל שיעור קביעות בכדי עיכול, אך הביא מהרב גדעון בן משה שאמר לו שחכם בן ציון לא אמר לו כן, אלא העיקר שבין כזית לכזית לא יהיה שיעור עיכול. [והוא כד' מרן זיע"א בכת"י הובא בקובץ משנ"י]
כמו"כ לפני כמה שבתות שבת בשכונתו הגאון ר' נתן בן סניור מחה"ס נר ציון ותלמידו מובהקו של חכם בן ציון אבא שאול, וזכיתי לדבר עמו בארוכה ולהביא לו את ספרי "שיעורי אכילה במשקל", ובתוך דברים התבטא לי מעצמו הגאון הנ"ל אודות מה שכתוב בספר אור לציון שמי שעומד לפני חצות ולא התפלל, אז עדיף שיתפלל ביחידות לפני חצות, מאשר בציבור אחרי חצות, ואמר לי שזה פלאי פלאות שהרי ברמב"ם מפורש שערבית רשות ולכתחילה כל הלילה זמנה, ולכן להלכה לא יעשה כמו שכתוב באור לציון "שזה רק שמועות מחכם בן ציון", אלא יקרא ק"ש לפני חצות ויתפלל בציבור אחרי חצות, עכ"ד.
כמו"כ יש בידי רשימה שלמה של מקומות כאלה, והוא פשוט וברור לכל מי שמחפש את האמת באמת.
 
נערך לאחרונה:
אני לא מבין בנו זיעא והנכדים ועורכי הספר טוענים שהכל זה ממחברות ומשיעורים שלו

אז מה הטענה?

שוב אם יש פסק מחודש יש לדון בו וכמובן שקשה לסמוך על הוראות בעל פה שכן הכל תלוי במציאות השואל וכו

וזאת גם דעת הרב עובדיה. שבכללות צריך לבדוק כל פסק ולראות את הנימוקים וכו ולא שכבר על ההתחלה מונח וברור שזה לא הרב אור לציון.
 
אני לא מבין בנו זיעא והנכדים ועורכי הספר טוענים שהכל זה ממחברות ומשיעורים שלו

אז מה הטענה?

שוב אם יש פסק מחודש יש לדון בו וכמובן שקשה לסמוך על הוראות בעל פה שכן הכל תלוי במציאות השואל וכו

וזאת גם דעת הרב עובדיה. שבכללות צריך לבדוק כל פסק ולראות את הנימוקים וכו ולא שכבר על ההתחלה מונח וברור שזה לא הרב אור לציון.
הרבה מתלמידי סבורים דלאו מר בריה דרבינא חתים עליה, מצר"ב רשימה קטנה בזה:


היחס לספרי אור לציון ח"ב והילך

דברי תלמידיו על מהימנות הדברים בשמו



מהרב יצחק ברכה

בס' ברכת יצחק ברכה דיני שמחות ובין המצרים (עמ' תתעט) כ' "וז"ל אור לציון ח"ג הע' פכ"ח דיני ערב ת"ב) וכו'. עכ"ל. ואם זה לשון הרב ז"ל צ"ל וכו'".

ובעמ' תתקנד "ובשו"ת אול"צ ח"ג פכ"ו כתבו משמו וכו'".

ובעמ' תתקצא "ואמנם בשו"ת אול"צ ח"ג הע' פכ"י כתבו משמו וכו'".



מהרב משה פנירי

בספר בית חתנים פנירי מהדו"ב ח"א פ"י סעי' יז בהע'. כתב בענין הנחת אפר בראש חתנים בזה"ל "בשעת הבאת מהדורה זו לדפוס יצא לאור ח"ג משו"ת אור לציון ושם בפרק ל תשובה ב ובמקורות לתשובה מובא משם מו"ר הגדול תמיהה ע"ד השו"ג הנ"ל כיצד יפטור את תקנת חכמים הנזכרת בתלמוד ליתן אפר מקלה על ראש החתן תחת החופה ע"י דבר שלא מוזכר בתלמוד ושגם הרמ"א בד"מ כתב שבעירו נהגו בשניהם אפר מקלה ושבירת כוס וגם במועד לכל חי סי' י אות צו הזהיר לקיים שני המנהגים "ועל כן מסיקים עורכי הספר" משמיה דמו"ר הגדול שלמעשה יש ליתן אפר מקלה על ראש החתן ודי ברגע אחר לקיים תקנת חכמים ואח"כ יכולים להסירו ואם גם שוברים כוס כמנהג מה טוב ע"כ תוכן הדברים. ולי ישנם הרהורי דברים בזה. וכו'. "ומתוך דברי עורכי הספר" נראה כאילו לא ראה מו"ר הגדול את דבריהם, וזה דבר שלא יעלה על הדעת שמו"ר הנודע בגאונותו האדירה ובעיונו המבעית בש"ס ובפוסקים והמפורסם כאחד מגדולי מרביצי התורה והעמיד תלמידים הרבה וזה רק מקצת דמקצת שבחו לא ראה את דברי הטור והב"י. וכו'. ובר מן דין ידוע ומפורסם שדרכו של מו"ר היתה לעמוד בתוקף שלא לשנות מנהגים קיימים ולא להנהיג אחרים במקומם ואיך יעלה על הדעת לכתוב בשמו שיש להנהיג הנחת אפר ולדחות מנהג שבירת הכוס וכדמשמע מסוף דברי המקורות לתשובה שאם ירצו ג"כ לשבר הכוס כמנהג מה טוב ובפרט שגם היום שייך טעמיה דהכלבו שהרי אין הכל מוחזקין בהנחת תפילין וכיון שאין לחלק בין חתן לחתן יש להמשיך במנהג שבירת הכוס. ועוד שמו"ר כבר עבר בעצמו על כל ספרי זה במהדורתו הראשונה תשמ"ב והעיר בכל מקום שרק היה נראה לו שאינו תואם את המנהג ואילו על מנהג שבירת הכוס לא העיר ולא כלום וגם לא ראינו ולא שמענו שהוא עצמו הנהיג כן בחופות שערך לתלמידיו ולשומעי לקחו ורק בקרב בני משפחתו עורר לקיים מנהג זה "ולכן לא אאמין כי יצא מפ"ק לשנות מהמנהג" וכו'". עכ"ל ע"ש.



עוד מתלמידי הגרב"צ, וכן מהגרב"צ עצמו שומעים שלא כהנכתב באור לציון.

באור לציון חלק ג (עמוד ריב) שנראה להדיא מדבריו שאסור לטבול ביום טוב במקוה חם. אולם כבר הארכתי בזה בקול סיני (תשע״ז חודשים: כסלו-טבת, וסיון-תמוז) והבאתי את אשר העידו גדולי תלמידיו (הגאון רבי גדעון בן משה, ודודי רבי נתן בן סניור שליט"א) בפיהם ובכתבם (ראה שו״ת יורו משפטיך ח״א עמוד רנב, וספר בנין ציון דיני חג השבועות תשע״א עמוד קסט) שדעת רבינו הגרב״צ זצוק"ל להתיר, דלא כמו שנכתב בשמו באור לציון, וכן נשמע מפורש בהקלטה מפיו של הגרב״צ בשיעורו (הנמצא במערכת קול הלשון בשלוחה מספר: 8,1,1,2,1,1,8,1 כ-27 דקות לאחר תחילת השיעור, והובא לשונו בקול סיני כסלו-טבת הנ"ל, עמ' קעה בהע'), ומה גם שעורך הספר אור לציון (ר׳ ציון עמר) אמר לי שאינו זוכר מהיכן לקח דבר זה בדעת הגרב״צ זצוק״ל שדעתו לאסור. כך שאין עלינו חובה לקבל את הדברים שנכתבו באור לציון משמיה דרבינו הגרב״צ אבא שאול זצוק׳׳ל, כל עוד לא הובאה עדות ברורה ומפורשת שיש בכוחה לסתור דבריהם של תלמידיו הגאונים הנ״ל ואת ההקלטה שבה נשמע מפורש להתיר טבילה במקוה חם ביום טוב, ודי בזה. (מד' הרה"ג חיים זכותא שליט"א בירחון קול סיני, כסלו טבת תשע"ח סי' ל).



מהרב בן סניור

בשב"ק שבת בשכונתו הגאון ר' נתן בן סניור מחה"ס נר ציון ותלמידו מובהקו של חכם בן ציון אבא שאול, וזכיתי לדבר עמו בארוכה ולהביא לו את ספרי "שיעורי אכילה במשקל", ובתוך דברים התבטא לי מעצמו הגאון הנ"ל אודות מה שכתוב בספר אור לציון שמי שעומד לפני חצות ולא התפלל, אז עדיף שיתפלל ביחידות לפני חצות, מאשר בציבור אחרי חצות, ואמר לי שזה פלאי פלאות שהרי ברמב"ם מפורש שערבית רשות ולכתחילה כל הלילה זמנה, ולכן להלכה לא יעשה כמו שכתוב באור לציון "שזה רק שמועות מחכם בן ציון", אלא יקרא ק"ש לפני חצות ויתפלל בציבור אחרי חצות, עכ"ד.



מהרב גדעון בן משה

גם ראיתי בברכה נאמנה רס"י קסח, שהביא מהאור לציון שיש לאכול כל שיעור קביעות בכדי עיכול, אך הביא מהרב גדעון בן משה שאמר לו שחכם בן ציון לא אמר לו כן, אלא העיקר שבין כזית לכזית לא יהיה שיעור עיכול. [והוא כד' מרן זיע"א בכת"י הובא בקובץ משנ"י]

מהרב בן ציון מוצפי

באתר דורש ציון (שאלה 110826) נשאל: הרב כתב בכ"מ שאת האור לציון לא הוא כתב אלא תלמידיו, מאידך הרב כתב שאפשר ללמוד בו הלכה?. והשיב: אמת הדבר שהספר אור לציון לא כתבו מורנו הרב בן ציון אבא שאול, חוץ מחלק א שהוא כתבו, ושאר החלקים נכתבו על ידי התלמידים וללמוד בו בהחלט אפשר ככל ספר הלכתי, אלא כשתמצא שם דברים הסותרים מה שכתוב בשלחן ערוך או שאר הפוסקים אל תסמוך עליו.



עוד נשאל באתר שם (שאלה 92186): הרב אמר שאין להאריך בתפילת הלחש, אך באור לציון כתוב מפורש תפילת הלחש צריכה לארוך לפחות שבע דקות?. והשיב: ראשית כל דע ידידי ואהובי , שלא הרב כתב את הספר , שנית דע שאנחנו ראינוהו בעצמנו , ולא תהא קריאה גדולה מראיה , ואני הייתי עמו בישיבה והתפללנו יחד קרוב לשלשים שנה והוא התפלל יחד עם הרב יהודה צדקה ז״ל כ - חמש דקות . ואל תמציאו לנו עתה את הירח.



עוד נשאל באתר שם (שאלה 141625): האור לציון כותב שגם לנוהגים להחמיר בתספורת וגילוח עד שבועות, אי"ז מדבר אלא לגבי תספורת הראש בלבד, אבל לגבי גילוח הזקן מותרים כבר מל"ד?. והשיב: כתבת ״האור לציון כותב״, ויותר נכון היה לכתוב ״כתוב באור לציון״, כי אם התכוונת לרבנו בן ציון אבא שאול ז״ל. הנני להודיעך זה כמה פעמים כי ברור לנו שלא הוא כתבו ובפרט חלק ג, וכל תלמידיו המובהקים יודעים שלא לסמוך על הכתוב שם.
 
נערך לאחרונה:
הגאון ר' נתן בן סניור מחה"ס נר ציון
דומה למלאך ה' צבאות!
למדתי ממנו רבות ונצורות. ת"ח ומתמיד עצום והסתיר עצמו עד השנים האחרונות שממש התפתח והקימו מוסדות ב"ד ועוד.
גם גדול בקבלה וביראת שמים טהורה.
ברכותיו עושים פירות בבירור!!
 
מהרב בן ציון מוצפי
גם בספריו כמה פעמים שכ' וכן כתבו באור לציון, וכן הביאו בשמו באור לציון. וזאת יש לדעת כי חכמים אלה (הנ"ל) רוב חכמתם ותורתם ממנו ושימשוהו רבות ובמיוחד חכם מוצפי הי"ו שהיה גם איש סודו בקבלה (שהיה חכם בן ציון ע"ה שולח עמו שאלות למו"ר אביו זיע"א ולחכם אפרים הכהן חכם יצחק כדורי ע"ה..) ועוד, וע"כ בהחלט ניתן לסמוך על דבריהם.
 
למה התיחסת? שהיה חכם בן ציון שולח עמו שאלות למור אביו וע"ז אמרת שלהד"מ

נכון וגם לשאר חכמים שהוזכרו שם
שאלה - 109769
שלום לכבוד הרב
האם ניתן לכוון בעומר את הכוונות: שילוב הוי"ה אדנו"ת באמן (קדיש ושאר ברכות), בעניית איש"ר הוי"ה במלוי דמלוי דאלפי"ן, ממקומו - עב סג מה בן, פותח את ידך. תודה.
תשובה
לפני 45 שנה נתבקשתי על ידי מורי הרב בן ציון אבא שאול ז״ל לשאול את מור אבי ז״ל בענין זה ממש, והשיב אבי כי אין איסור, אך עדיף להימנע בימי העומר כולם.
שאלה - 239670
לכבוד הרב שלום רב , מחילה על שאלתי המטרידה, מורנו הרב בן ציון אבא שאול זצ״ל היה בקשר עם מור אביו בעניני קבלה?
תשובה
נכון הדבר אשר כתבת, והייתי עד לכך כמה פעמים, גם זכיתי להיות שליח של כמה ענינים בשאלות עמוקות מהכא להתם, ומהתם להכא.
 
שאלה - 254767
לכבוד הרב
האם זה נכון שחכם בן ציון אבא שאול היה שולח את כב' לשאול את אביו שאלות מסוימות וגם את הרב כדורי (וחכם אפרים הכהן)? זוכר שהרב סיפר בעבר על קשר מסוים שהיה בין האישים הללו
תשובה
נכון מאוד, והקשר ביניהם היה הדוק ביותר, והם היו לומדים בישיבת פורת יוסף. וזכינו להסתופף בצילם, כולל ראש המקובלים חכם אפריים הכהן זצוק"ל.
 
חזור
חלק עליון