צאלח מנצור
Well-known member
בש"ות של הרב הראשון לציון יש בזה תשובה כך אמר לי חבר בכולל.
ומובא בספר 'תפארת ציון' (עמ' שפ"ט), כי פסק זה הוא בעקבות מה שארע עם הגרב"צ אבא שאול עצמו, שפעם בבית הדין היה אדם שרבינו חייב אותו, וההוא גידף וחירף את רבינו, ואמר שלא יציית לפסק הדין. רבינו מחל לו, אך כפי שהיה רגיל לומר, "מחילה אמיתית פירושה, להתייחס לפוגע כאילו לא היה מעולם דבר". ורבינו חשש במשך כמה ימים, שמא אין הדבר אצלו בגדר "כאילו לא היה", ובאותם ימים לא אמר הריני מוחל וסולח, וכפי שביאר, שלא יהא כדובר שקרים לפני הקב"ה.ואמר אין לסמוך על האול"צ ח"ב. -- התבטא קצת קשה, אך מפני כבוד הפורום לא אעלה זאת.
זה ידוע שיש מחלוקת על אמיתות אור לציון חלק ב'. אבל לו חכם שלום היה רואה שזה ר' אליעזר פאפו, שמא היה מסכים. ואגב, פעם הרב יצחק אמר שהיה מקרה שציערו את האור לציון, ולא אמר את הנוסח הזה.
זה לא הוא הדין?
לכאורה כן, אבל עדיין יש לדון גם בזה. שאין שם כ"כ מקורות ברורים לזה, ורק כתב שם בהערה שרבינו לא היה אוהב לעשות שינויים בתפילה. וכידוע שאין ספר זה הלכה למעשה. שיש לעיין בכל פרט ומה מקורו.זה לא הוא הדין?
ציטוט מלמעלה: כתבתי וחוזר וכותב-- פעם אחרונה-- חכם שלום אמר את דעתו לא בגלל האול"צ אלא בגלל שכך הוא דעתו.ואם כן יש כאן מעשה רב, ואין זה קשור לטענות שיש על אול"צ ח"ב.
זה לא הוא הדין?
זה לא ה"ה זה כ"ש. כי כשאומר הריני אוהב כ"א וכו'. ובאמת אינו אוהב, וע"פ ההלכה חייב לאהוב. ואפי"ה מותר לומר. כ"ש לגבי הריני מוחל וסולח שע"פ ההלכה מותר לו לא למחול למי שהוציא עליו ש"ר וכד', שודאי יכול לאומרו, כי לא כלול בנוסח זה מי שאינו חייב למחול לו, ופעמים שאף אין לו למחול. ודו"ק.לכאורה כן, אבל עדיין יש לדון גם בזה. שאין שם כ"כ מקורות ברורים לזה, ורק כתב שם בהערה שרבינו לא היה אוהב לעשות שינויים בתפילה. וכידוע שאין ספר זה הלכה למעשה. שיש לעיין בכל פרט ומה מקורו.
מי הכותב?
חכם סאלח, הצל"ח לא יכתוב: "וראיתי בדרושי הצל"ח", זה מאן דהו שמצטט ממנו.דרושי הצל"ח.
אדרבה ההיפך הוא הנכון, התם כיון שהוא חייב לאהוב, אז הוא אומר אני אוהב, כדי שיגיע לידי קיום המצווה בעתיד (כמו שאמר במעין אומר, ואחר הפעולות נמשכים הלבבות), אבל כאן כיון שהוא לא חייב למחול, למה הוא משקר ואומר שהוא מוחל, הרי אתה לא חייב למחול. ודו"ק.זה לא ה"ה זה כ"ש. כי כשאומר הריני אוהב כ"א וכו'. ובאמת אינו אוהב, וע"פ ההלכה חייב לאהוב. ואפי"ה מותר לומר. כ"ש לגבי הריני מוחל וסולח שע"פ ההלכה מותר לו לא למחול למי שהוציא עליו ש"ר וכד', שודאי יכול לאומרו, כי לא כלול בנוסח זה מי שאינו חייב למחול לו, ופעמים שאף אין לו למחול. ודו"ק.
בראיה זאת אתה צודק.
ראה כאן בענין מש"כ בהערה 3 גבי שילוח הקןהלכות כיבוד אב ואם - א
חשיבות מצות כיבוד אב ואם. כמה טעמים למה לא מברכים כיבוד אב ואם, ושאר מצוות. ברכת האירוסין לפני הקידושין. מצות ביקור לחולה שנמצא בבית חולים. מיעוט שיחה חיובי. היחס לגדולי ישראל. אם מצות כיבוד אב ואם בין אדם למקום או בין אדם לחבירו, ונפקא מינה. בקשת מחילה מאביו ואמו בערב יום כיפור. כוונה לשם מצות כיבוד אב ואם
להערכתי זה שו"ת אדרת תפארת להגר"א דורי?
גם אני חשבתי על החילוק בין תלמיד חכם דבהא איירי הגמ' ומהרש"א לבין דברי חכם בן ציון נ"ע שזו הוראה כללית לציבור. ויש עוד לעיין בדברים.וגם ראיתי להגאון רבנו יקותיאל אוהב ציון מגדולי הרבנים כאן בצפון ומתלמידי מרן בישיבת חזון עובדיה שהאריך לדון בענין זה
ומה שהביא כאן מעשה מהגרב"צ עצמו זה ממש פלא פלאים.וגם ראיתי להגאון רבנו יקותיאל אוהב ציון מגדולי הרבנים כאן בצפון ומתלמידי מרן בישיבת חזון עובדיה שהאריך לדון בענין זה
אולי אפשר לומר הריני מוחל וסולח חוץ מפלוני אלמוניוגם ראיתי להגאון רבנו יקותיאל אוהב ציון מגדולי הרבנים כאן בצפון ומתלמידי מרן בישיבת חזון עובדיה שהאריך לדון בענין זה