• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עניית אמן אחר ברכת עצמו

עוז.ש

Member
לכבוד הרבנים שליט"א שלום רב.

רציתי לשאול, מדוע לאחר ספירת העומר כשאומרים הרחמן הוא יחזיר וכו' אומרים 'אמן'?

ואותה שאלה בנוגע לברכת המזון, כשאומרים ברכת האורח, מדוע חותמים בה 'אמן כן יהי רצון' [ועוד שיש גרסאות שעונים 'אמן' גם באמצע ברכת האורח אחרי 'ואל יחסר ממנו כל טוב לעד ולעולמי עולמים']?
 
שלום וברכה

בגמרא ברכות דף מה עמוד ב תני חדא: העונה אמן אחר ברכותיו הרי זה משובח, ותניא אידך: הרי זה מגונה! - לא קשיא: הא - בבונה ירושלים, הא - בשאר ברכות. וכן פסק מרן ז"ל (סימן רטו ס"א ובסימן רלו ס"ד) כדעת הרי"ף והרמב"ם שאין עונים אחר ברכותיו אלא אחר שתי ברכות או יותר שהם סוף הברכות. והרמ"א (בסימן רטו שם) פסק דוקא אחר בונה ירושלים כדעת התוס.
נלע"ד דזהו הוא דוקא בנוסח ברכות שאדם מברך בשם ומלכות, שכונת האמן היא אמת, וגנאי שיאשר מה שאמר בעצמו וצריך שאחרים יאשרו ברכותיו, וגם במ"ב (שם ס"ק א) כתב דמלשון הגמרא הרי זה מגונה משמע דלא עשה איסור, רק דהוא מגונה, והני מילי דלא עשה בזה הפסק וע"ש ע"כ, מה שאין כן בנוסח בקשת רחמים שמבקש ומוסיף על עצמו אמן כן יהי רצון, היא חלק מבקשת הרחמים שאמן גם פירושה כן יהי רצון, (וכמו שמכוונים בעניית אמן בקדיש וגם בברכות העמידה) ובבקשתו שלא בטופס ברכה אלא בהרחמן וכיו"ב כופל יה"ר שתתקבל בקשתו, ולכן נהגו להוסיף אחר ברכת האורח אכי"ר שבדר"כ מברכים ברכת האורח בקול שגם בעל הבית ישמע ומסיים בקשתו באכי"ר, אמנם בשו"ע (סימן ר"א ס"א) סיים ברכת האורח במילים 'ואל יזדקק לפניו שום דבר חטא והרהור עון מעתה ועד עולם'. וכן בלשונות הראשונים תוס (מגילה כ:) אבודרהם (תפילת הפסח) מנורת המאור (פ"ב תפלה הל' חג המצות) שבה"ל (סימן רלד) שער הכוונות (דפ"ה ע"ג) ועוד לא הוסיפו תיבת אמן אחר הבקשה, רק כתבו 'יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שיבנה בית המקדש במהרה בימנו' וכ"כ להלכה בילקוט יוסף (ספירת העומר עמוד קפט) וכן הוא בסידור עוד יוסף חי לא כתב תיבת אמן אחר בקשת הרחמן, אולם אפשר שבסידורים שכתבו אמן, הוא מטעם האמור לפי שאינה ברכה אלא בקשת רחמים ומכוון לומר כי"ר, ועוד אפשר שעונה האמן על מה ששומע מחברו או מהש"צ.

בברכה רבה
 
שלום וברכה
מה שאין כן בנוסח בקשת רחמים שמבקש ומוסיף על עצמו אמן כן יהי רצון, היא חלק מבקשת הרחמים שאמן גם פירושה כן יהי רצון

אולם אפשר שבסידורים שכתבו אמן, הוא מטעם האמור לפי שאינה ברכה אלא בקשת רחמים ומכוון לומר כי"ר, ועוד אפשר שעונה האמן על מה ששומע מחברו או מהש"צ.
בברכה רבה

חזק וברוך כבוד הרב.

רצינו לשאול, אם לדעת הגורסים כוונת האמן היא 'כן יהי רצון' - אז מדוע לומר 'אמן כן יהי רצון'? ה'כן יהיה רצון' מיותר כביכול.

עוד חקירה מעניינת, הרי אנחנו אומרים בנוסח הרחמן עצמו
'הָרַחֲמָן הוּא יְבָרֵךְ כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִמֶּנּוּ בִּשְׁמוֹ הַגָּדוֹל כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּרְכוּ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקב בַּכּל מִכּל כּל. כֵּן יְבָרֵךְ אוֹתָנוּ יַחַד בְּרָכָה שְׁלֵמָה. וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנאמַר אָמֵן'
כל הראשונים שכבוד הרב הביא שלא גורסים בברכת האורח וספירת העומר 'אמן', האם הם סוברים שלא גורסים את ה'כן יהי רצון ונאמר אמן' בנוסח הרחמן? שאם הם גורסים יוצא שאינם סוברים את הטעם שאין אדם עונה אמן אחרי בקשה אישית שלו [ומה שלא גרסו בברכת האורח ובספירת העומר 'אמן' צריך ביאור].

ומעניין מדוע דווקא שם אומרים 'כן יהי רצון ונאמר אמן', הרי הנוסח של הרחמן ממשיך 'הרחמן יפרוש עלינו סוכת שלמה' וכו' כו'.

ווכן מדוע בסוף כשאומרים 'עושה שלום' וכו' אומרים 'ואמרו אמן' ולא 'אמן כן יהי רצון' וכדומה,

רק נקודות למחשבה, אני אין לי קצה חוט למצוא תשובות, מקווה שהרב יאיר את עינינו
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון