Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature may not be available in some browsers.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
קריאתו של מרן הרב יצחק יוסף: "רבותיי, כולם תסייעו למורשת מרן, הם מחזיקים בדרכו האמיתית של מרן. הוא לא מקבל סיוע משום גורם, הכל מתרומות של האנשים. אתם לא יודעים כמה זה חשוב המרכז למורשת מרן. הוא מחדיר את ההלכה, את הדרך של מרן!"
נסתפקתי בדין הזה - בילקו"י כתב בתחילה שמצה מבושלת מותרת באכילה בערב הפסח, שאין יוצאים בה בליל הסדר.
בהמשך הוא מדריך לבשל את המצה במרק וכד', ואינו מסתפק במים. האם די בבישול במים כדי להתיר אכילתה בשבת בבוקר?
אשמח למקורות ופחות השערות וסברות.
הטעם שאסור לאכול מצה בערב פסח הוא משום שצריך להגיע תאב לטעם המצה בליל הסדר, ולכן כל מצה שלא קרויה כלחם עוני שיוצאים בה ידי חובה בליל הסדר ובטל ממנה טעם מצה מותר לאכול, ולכן צריך שיהיה במרק עם תבלינים שמבטל ממנה טעם מצה ואינה קרויה כלחם עוני.
הטעם שאסור לאכול מצה בערב פסח הוא משום שצריך להגיע תאב לטעם המצה בליל הסדר, ולכן כל מצה שלא קרויה כלחם עוני שיוצאים בה ידי חובה בליל הסדר ובטל ממנה טעם מצה מותר לאכול, ולכן צריך שיהיה במרק עם תבלינים שמבטל ממנה טעם מצה ואינה קרויה כלחם עוני.
לא צריך לתת תבלין
לא יוצאים במצה מבושלת גם אם התבשלה רק במים
וכן אמר הרב אופיר
שלחן ערוך - אורח חיים (מ)
מכזית לא אבד מהן שם לחם: (יט) והוא שלא נימוחה - עיין בה"ל: (כ) בישלה וכו' - אפילו אם יש בכל פתיתה כזית וגם יש עדיין תואר לחם עליה לפי שאחר הבישול נתבטל ממנה טעם מצה. וכתבו האחרונים דלאו דוקא בישלה דה"ה בשרוי לתוך רותחין. ואפילו בכלי שני יש להחמיר דלא לשרותה אם לא לצורך וכ"ז בשהיד סולדת בו. ודוקא במים אבל במרק יש להחמיר בכל גווני:
לא מועיל כיון שצריך שיהיה בכל חתיכה כזית, ואז חשיב שיש בזה 'תוריתא דנהמא' [תואר לחם], וכזית במזונות היבשים זה כ-20 גרם, כשני שליש מצה. לחלק מהתימנים [רמב"ם] כשליש מצה.
אפשר גם 'לקפל' את המצה [אחרי ריכוך], אבל לא יעזור שתחתוך אף אם תדבק [בביצה וכד'] עדיין זה נחשב לפתיתים הפחותים מכזית.