• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ערב ר"ח סיון - תפלת השל"ה הקדוש!

אגב שהוזכרה תפילה יקרה זו מצאתי והעלתי אליכם אישים יקר'א:


מקורה של תפילת השל"ה

למרות ששמה של התפילה שאנו מתפללים בערב ר"ח סיון היא תפילת השל"ה, אך השל"ה עצמו לא חיברה, וכפי שכתב: אמנם כגון דא צריך אני לאודעי ולפרסם, סדר התפילות שמצאתים בקונטרסו של אחד מהמדקדקים הדבקים בה', וסידר סדר ותפילה לעצמו לכל ענין המצטרך לו והכל יפה בעתו, ובזה מראה כי משליך על ה' יהבו בכל ענייניו.
יש שטעו לומר שכוונתו לספר "חמדת ימים", אולם ההיפך הוא הנכון - בעל "חמדת ימים" הוא אשר העתיק מספר של"ה. יש המייחסים (לוח דבר בעיתו) תפילה זו לרבי שבתי סופר מפרעשמילא.
בתפילת השל"ה (המצורפת לגליון זה) תוכלו למצוא תוספת תפילה שהתקבל לאומרה, ומקורה מ"סידור השל"ה - שער השמים". רק נעיר שאף ששם הסידור מצביע על כך שמקור התפילה הוא מהשל"ה, אך כפי שהעיד מסדר הסידור, שליקט תפילות, תחינות ובקשות חשובות גם משאר ספרי קודש.
תפילת נוספת שיש שכינוה תפילת השל"ה, היא תפילת האדם על זיווגו. תפילה זו הובאה בקיצור של"ה לרבי יחיאל מיכל אפשטיין, אך הוא כבר הודיע בשער הספר: כי יש בו הגהות וחידושי דינים מספרים חדשים וגם ישנים מה שלא נמצא בספר הנחמד של"ה.
אמנם תפילה זו הובאה בספר "חופת חתנים", ושם כתב: הצגתי פה התפילה שיסד הר' בשל"ה בתוספת נופך. אך אין ידוע מה כוונתו, שלא נמצא בשל"ה תפילה מעין זו.​
 
אתמול בלילה [בשעה 9.40 בערך] עלה מישהו ברדיו אצל יענקל פרידמן ואמר שכמה דפים לפני כן בשל"ה מובאים 10 פרקי תהלים שכותב עליהם הבטחות גדולות, ומסר איזה מייל שאפשר לקבל בו אותם, לא הצלחתי לשמוע בדיוק מה היה מדובר שם והיכן זה בדיוק, מחמת טירדת הדרך, שמא מי שיודע יוכל להביא לכאן
 
אתמול בלילה [בשעה 9.40 בערך] עלה מישהו ברדיו אצל יענקל פרידמן ואמר שכמה דפים לפני כן בשל"ה מובאים 10 פרקי תהלים שכותב עליהם הבטחות גדולות, ומסר איזה מייל שאפשר לקבל בו אותם, לא הצלחתי לשמוע בדיוק מה היה מדובר שם והיכן זה בדיוק, מחמת טירדת הדרך, שמא מי שיודע יוכל להביא לכאן
האמת שאף פעם לא שמעתי את התוכנית שלו אבל משום מה יצא לי לשמוע בנסיעה בדרך ובדיוק שמעתי את מה שאתו מאזין אמר לו אך הוא הדגיש מפורש כזכור לי שזה לא קשור לפני תפילת השל''ה ושזו סגולה של השל''ה לכשעצמה בלי קשר לפני התפילה של השל''ה נפק''מ שאם לא תשיג זאת אל תחשוש שזה תלוי בזה
ויהי רצון שהתקבלו התפילות אמן
 
אתמול בלילה [בשעה 9.40 בערך] עלה מישהו ברדיו אצל יענקל פרידמן ואמר שכמה דפים לפני כן בשל"ה מובאים 10 פרקי תהלים שכותב עליהם הבטחות גדולות, ומסר איזה מייל שאפשר לקבל בו אותם, לא הצלחתי לשמוע בדיוק מה היה מדובר שם והיכן זה בדיוק, מחמת טירדת הדרך, שמא מי שיודע יוכל להביא לכאן
הרב בידרמן בהדלקה השנה הזכיר משהו כעי"ז מהשל"ה. מצורפת ההסרטה.
 

קבצים מצורפים

  • הרב אלימלך בידרמן על סגולה מהשל''ה הקדוש.zip
    1.9 MB · צפיות: 4
אתמול בלילה [בשעה 9.40 בערך] עלה מישהו ברדיו אצל יענקל פרידמן ואמר שכמה דפים לפני כן בשל"ה מובאים 10 פרקי תהלים שכותב עליהם הבטחות גדולות, ומסר איזה מייל שאפשר לקבל בו אותם, לא הצלחתי לשמוע בדיוק מה היה מדובר שם והיכן זה בדיוק, מחמת טירדת הדרך, שמא מי שיודע יוכל להביא לכאן
יש לי את זה מקווה שאזכור יותר מאוחר ואכתוב את הפרקים האמורים.
וכמדומני שכתוב שם מקורו.
 
אתמול בלילה [בשעה 9.40 בערך] עלה מישהו ברדיו אצל יענקל פרידמן ואמר שכמה דפים לפני כן בשל"ה מובאים 10 פרקי תהלים שכותב עליהם הבטחות גדולות, ומסר איזה מייל שאפשר לקבל בו אותם, לא הצלחתי לשמוע בדיוק מה היה מדובר שם והיכן זה בדיוק, מחמת טירדת הדרך, שמא מי שיודע יוכל להביא לכאן
ראיתי כעת אצלי בקונטרס "תהלות השל"ה" הביאו מספר שלה"ק [מסכת תמיד פרק נר מצוה צ"ה] לומר העשרה מזמורים בכל יום וחילקם שם לתלתא דפורענותא שהם נגד קו הדין (פרקים עט פ קלז) תלתא דתיובתא נגד קו החסד (פרקים כה נא צ) תלתא דנחמתא נגד קו הרחמים (פרקים פט צח קז) ופרק עשירי (צו) מענין הגאולה העתידה.
(ולטובת מי שירצה ויהיה לו לתועלת העתקתי את הפסוקים הנ"ל שכתב לומר אח"כ.)
ואחר קריאת אלו העשרה מזמורים יאמר:
והיתה להשם המלוכה:
והיה השם למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד:
שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד:
ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד:
ושם ביאר ברוחב יותר ע"פ הסוד וכן למה דוקא מזמורים אלו.
יש מקור להתפלל בקבר השל"ה בער"ח סיון, או שזה הגיע רק מחמת התפילה הנ"ל?
קופת העיר בני ברק
ושם פרק נר מצוה ק' כתב בזה"ל: ... וביותר צריך זירוז להתפלל שיהיה לו זרע כשר עד עולם וכו' ולבי אומר שעת רצון לתפילה זו בערב ר"ח סיון הוא החודש שבו נתנה התורה וכו' וראוי לישב בתענית ביום ההוא הוא ואשתו ויתעוררו בתשובה ויתקנו כל עניני הבית איסור והיתר טומאה וטהרה וכל הענינים. ויתנו צדקה לעניים הגונים*. ואם אפשר לבעל להתענות אז הפסקה מה טוב ומה נעים ועל כל פנים יהיה תענית גמורככל דיני תענית ציבור וזו הנוסחא של התפילה, עכ"ל. ואז מביא את התפילה הידועה (כמדומה שקצת בשינויי לשון מהמפורסם.)

* מכאן כנראה לקחו הקופות למיניהם את הרעיון..

בברכת שיתקבלו התפילות ברצון ונזכה ויהיו בנינו ובנותינו עובדי ה' באמת אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו, אמן.
 
ראיתי כעת אצלי בקונטרס "תהלות השל"ה" הביאו מספר שלה"ק [מסכת תמיד פרק נר מצוה צ"ה] לומר העשרה מזמורים בכל יום וחילקם שם לתלתא דפורענותא שהם נגד קו הדין (פרקים עט פ קלז) תלתא דתיובתא נגד קו החסד (פרקים כה נא צ) תלתא דנחמתא נגד קו הרחמים (פרקים פט צח קז) ופרק עשירי (צו) מענין הגאולה העתידה.
(ולטובת מי שירצה ויהיה לו לתועלת העתקתי את הפסוקים הנ"ל שכתב לומר אח"כ.)
ואחר קריאת אלו העשרה מזמורים יאמר:
והיתה להשם המלוכה:
והיה השם למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד:
שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד:
ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד:
ושם ביאר ברוחב יותר ע"פ הסוד וכן למה דוקא מזמורים אלו.


ושם פרק נר מצוה ק' כתב בזה"ל: ... וביותר צריך זירוז להתפלל שיהיה לו זרע כשר עד עולם וכו' ולבי אומר שעת רצון לתפילה זו בערב ר"ח סיון הוא החודש שבו נתנה התורה וכו' וראוי לישב בתענית ביום ההוא הוא ואשתו ויתעוררו בתשובה ויתקנו כל עניני הבית איסור והיתר טומאה וטהרה וכל הענינים. ויתנו צדקה לעניים הגונים*. ואם אפשר לבעל להתענות אז הפסקה מה טוב ומה נעים ועל כל פנים יהיה תענית גמורככל דיני תענית ציבור וזו הנוסחא של התפילה, עכ"ל. ואז מביא את התפילה הידועה (כמדומה שקצת בשינויי לשון מהמפורסם.)

* מכאן כנראה לקחו הקופות למיניהם את הרעיון..

בברכת שיתקבלו התפילות ברצון ונזכה ויהיו בנינו ובנותינו עובדי ה' באמת אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו, אמן.
אבל זה נראה שאין שום קשר לתפילת השל''ה תקן אותי אם אני טועה
 
אבל זה נראה שאין שום קשר לתפילת השל''ה תקן אותי אם אני טועה
לא נראה בכלל שיש קשר. (זה היה הנידון? לא שמתי לב)
התפילה הידועה היא אחת מתוך כמה וכמה מתפילות השל"ה הקיימות.

ועי' מש"כ לעיל

אגב שהוזכרה תפילה יקרה זו מצאתי והעלתי אליכם אישים יקר'א:


מקורה של תפילת השל"ה

למרות ששמה של התפילה שאנו מתפללים בערב ר"ח סיון היא תפילת השל"ה, אך השל"ה עצמו לא חיברה, וכפי שכתב: אמנם כגון דא צריך אני לאודעי ולפרסם, סדר התפילות שמצאתים בקונטרסו של אחד מהמדקדקים הדבקים בה', וסידר סדר ותפילה לעצמו לכל ענין המצטרך לו והכל יפה בעתו, ובזה מראה כי משליך על ה' יהבו בכל ענייניו.
יש שטעו לומר שכוונתו לספר "חמדת ימים", אולם ההיפך הוא הנכון - בעל "חמדת ימים" הוא אשר העתיק מספר של"ה. יש המייחסים (לוח דבר בעיתו) תפילה זו לרבי שבתי סופר מפרעשמילא.
בתפילת השל"ה (המצורפת לגליון זה) תוכלו למצוא תוספת תפילה שהתקבל לאומרה, ומקורה מ"סידור השל"ה - שער השמים". רק נעיר שאף ששם הסידור מצביע על כך שמקור התפילה הוא מהשל"ה, אך כפי שהעיד מסדר הסידור, שליקט תפילות, תחינות ובקשות חשובות גם משאר ספרי קודש.
תפילת נוספת שיש שכינוה תפילת השל"ה, היא תפילת האדם על זיווגו. תפילה זו הובאה בקיצור של"ה לרבי יחיאל מיכל אפשטיין, אך הוא כבר הודיע בשער הספר: כי יש בו הגהות וחידושי דינים מספרים חדשים וגם ישנים מה שלא נמצא בספר הנחמד של"ה.
אמנם תפילה זו הובאה בספר "חופת חתנים", ושם כתב: הצגתי פה התפילה שיסד הר' בשל"ה בתוספת נופך. אך אין ידוע מה כוונתו, שלא נמצא בשל"ה תפילה מעין זו.​
 
ראיתי כעת אצלי בקונטרס "תהלות השל"ה" הביאו מספר שלה"ק [מסכת תמיד פרק נר מצוה צ"ה] לומר העשרה מזמורים בכל יום וחילקם שם לתלתא דפורענותא שהם נגד קו הדין (פרקים עט פ קלז) תלתא דתיובתא נגד קו החסד (פרקים כה נא צ) תלתא דנחמתא נגד קו הרחמים (פרקים פט צח קז) ופרק עשירי (צו) מענין הגאולה העתידה.
(ולטובת מי שירצה ויהיה לו לתועלת העתקתי את הפסוקים הנ"ל שכתב לומר אח"כ.)
ואחר קריאת אלו העשרה מזמורים יאמר:
והיתה להשם המלוכה:
והיה השם למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד:
שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד:
ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד:
ושם ביאר ברוחב יותר ע"פ הסוד וכן למה דוקא מזמורים אלו.


ושם פרק נר מצוה ק' כתב בזה"ל: ... וביותר צריך זירוז להתפלל שיהיה לו זרע כשר עד עולם וכו' ולבי אומר שעת רצון לתפילה זו בערב ר"ח סיון הוא החודש שבו נתנה התורה וכו' וראוי לישב בתענית ביום ההוא הוא ואשתו ויתעוררו בתשובה ויתקנו כל עניני הבית איסור והיתר טומאה וטהרה וכל הענינים. ויתנו צדקה לעניים הגונים*. ואם אפשר לבעל להתענות אז הפסקה מה טוב ומה נעים ועל כל פנים יהיה תענית גמורככל דיני תענית ציבור וזו הנוסחא של התפילה, עכ"ל. ואז מביא את התפילה הידועה (כמדומה שקצת בשינויי לשון מהמפורסם.)

* מכאן כנראה לקחו הקופות למיניהם את הרעיון..

בברכת שיתקבלו התפילות ברצון ונזכה ויהיו בנינו ובנותינו עובדי ה' באמת אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו, אמן.
ברוך תהיה, פתרת לי עוד מילתא דתמיהא לי בההיא שעתא מה זה הסדר המבולבל לכאורה של הפרקים, ועתה אכן נודע הדבר
 
יש מקור להתפלל בקבר השל"ה בער"ח סיון, או שזה הגיע רק מחמת התפילה הנ"ל?
שאלה - 81093
לכבוד הרב אדם הלמוד כל ליל שישי כל הלילה האם מותר לבטל בשביל לנסוע לצפון לקרוא תפילת השל"ה וקברות צדיקים?
בערב שבועות מעדיף ללמוד לבד התיקון אבל בבית כנסת שיש אנשים אפשרי?
תשובה
לא ראיתי בשום מקום שיש מצוה ללכת דוקא לקבר השל״ה לומר שם את התפלה ולבטל תורה בשביל כך .
תיקון שבועות יש לו משמעות גדולה שנאמר בציבור ובבית הכנסת ברוב עם הדרת מלך .

ואגב זה, דבר בזמנו מה טוב.

שאלה - 81043
לכבוד הרב שלום רב
1.האם היום כ"ח באייר זה יום פטירת שמואל הנביא?מה המקור לכך?
2. תפילת השל"ה - מקורו מהימן והאם באמת יש עניין להתפלל אותה מחר?
תשובה
בהחלט יש לנו מסורת של יותר מאלף שנים שהיום כ״ח באייר הוא יום פטירתו של שמואל הנביא עליו השלום . כנזכר במגילת תענית , בדברי רבנו בעל הלכות גדולות ,והביאוהו הטור ומרן בשלחן ערוך בסימן תק״פ .

בספרי הקבלה כתבו להתענות לפני ראש חודש סיון , יש שהיו מתענים יום אחד ויש יומיים או שלשה ימים , ומתפללים על חינוך הילדים שיהיו טובים וצדיקים . ורבנו השל״ה הסכים עם מנהג זה וסידר נוסח תפילה לכך .
 
בהחלט יש לנו מסורת של יותר מאלף שנים שהיום כ״ח באייר הוא יום פטירתו של שמואל הנביא עליו השלום . כנזכר במגילת תענית
צ"ע שבמגילת תענית שלפנינו הוא נזכר בכ"ט אייר: "בעשרים ותשעה בו מת שמואל הנביא וספדו לו כל ישראל".
 
חזור
חלק עליון