קבוקים ושניצל

אכן וכבר כתבתי במקום אחר שכן השיבני להדיא בע"פ מרן הראשל"צ שליט"א, ועוד חזון למועד להאריך בזה אי"ה.
מדברי הרב בקובץ ב''י החדש שכותב הבא לשאול מורים לו שהכל
משמע שהמברך מזונות לו יש ע'מ לסמוך ולא כמו שהבינו פה כמה
וודאי שתשובה בכתב עדיפה מאשר בע'פ
היות ומונח בסוגיא

וגם הכלל ידוע לגבי שמועות

וממילא איפה שיש ספק ודאי שהולכים אחר הכתוב

והלשון שלו בקוב' ב''י שמברך מזונות לא עשה עבירה
בודאי משמע שלא הכוונה שהמברך שהכל יש לו ע''מ לסמוך
 

יהודה בן דוד - משנת יוסף

אכן וכבר כתבתי במקום אחר שכן השיבני להדיא בע"פ מרן הראשל"צ שליט"א, ועוד חזון למועד להאריך בזה אי"ה.​




היות והתשובה ברורה מאד בס' של קובץ ב''י
אין די לומר שכך הרב אמר לי אלא מתי אמר לי
כי לא עבר זמן רב כ''כ מכתיבת התשובה המובאת שהעלתי מקו' ב''י
 

יהודה בן דוד - משנת יוסף

אכן וכבר כתבתי במקום אחר שכן השיבני להדיא בע"פ מרן הראשל"צ שליט"א, ועוד חזון למועד להאריך בזה אי"ה.​





היות והתשובה ברורה מאד בס' של קובץ ב''י
אין די לומר שכך הרב אמר לי אלא מתי אמר לי
כי לא עבר זמן רב כ''כ מכתיבת התשובה המובאת שהעלתי מקו' ב''י
הנוסח של המסקנה היא לא שיש לברך, אלא שמנהג העולם כך ויש לו סימוכין. ומ"מ יש גם צד אחר שג"כ יש לו מקום, וכמו שנתבאר בנימוקים שהוא הצד המבואר בראשונים ובב"י.
ולכן אני על משמרתי אעמודה שדעת מרן הראש"ל שליט"א, שעיקר הדין המבואר בסוגיא ובפוסקים הוא שברכת השניצל מזונות, אלא שיש ליישב גם את המברכים שהכל, ע"פ הבנה מסויימת בב"י, וע"פ שמועה בשם החזו"א (שאגב הגרח"ק זצ"ל פקפק בה).
 
הנוסח של המסקנה היא לא שיש לברך, אלא שמנהג העולם כך ויש לו סימוכין. ומ"מ יש גם צד אחר שג"כ יש לו מקום, וכמו שנתבאר בנימוקים שהוא הצד המבואר בראשונים ובב"י.
ולכן אני על משמרתי אעמודה שדעת מרן הראש"ל שליט"א, שעיקר הדין המבואר בסוגיא ובפוסקים הוא שברכת השניצל מזונות, אלא שיש ליישב גם את המברכים שהכל, ע"פ הבנה מסויימת בב"י, וע"פ שמועה בשם החזו"א (שאגב הגרח"ק זצ"ל פקפק בה).
אבל עדין הוא כותב שהבא לשאול אומרים לו לברך שהכל

1666722146008.png

ואני לא טוען שתשנה במקום מזונות לשהכל

אלא שהיות וזו שורה תחתונה

כך צריך להורות לציבור

שניצל מברך שהכל ואם מברך מזונות יש לו עמ לסמוך

כן פשוט מדברי מרן המפורשים


א''א לומר על מי שלא עשה טעות שזה לכתחילה!
 
נערך לאחרונה:
ועוד
יש לומר בביאור דעת הרשלצ

שיש כלל שלא חולק על אביו

אך כאן זו לא סתירה ממש

ולכן מסקנתו שודאי הלכה כמרן החזו'ע שיש לברך שהכל

אך בגלל שהרב בעצמו כתב פעם מזונות מי שעושה כן לא מפסיד


כמו שכתב כיו'ב בשלחן המערכת ח''ב שהעושה כמו אביו מרן זצל במשנה הראשונה שלו למרות שחזר בו לא הפסיד

אם רוצים מקורות אציין

אגב בתחילת השיעור האחרון הוא דיבר כמה חשוב לברך את הברכה הראויה לכל דבר
למשל שניצל מה זה משנה מזונות או שהכל תשובה ע'פ האבודרהם שגם ברכה שאינה ראויה
יש בזה כאילו מעל.

ע''כ ת''ד
 
הנוסח של המסקנה היא לא שיש לברך, אלא שמנהג העולם כך ויש לו סימוכין. ומ"מ יש גם צד אחר שג"כ יש לו מקום, וכמו שנתבאר בנימוקים שהוא הצד המבואר בראשונים ובב"י.
ולכן אני על משמרתי אעמודה שדעת מרן הראש"ל שליט"א, שעיקר הדין המבואר בסוגיא ובפוסקים הוא שברכת השניצל מזונות, אלא שיש ליישב גם את המברכים שהכל, ע"פ הבנה מסויימת בב"י, וע"פ שמועה בשם החזו"א (שאגב הגרח"ק זצ"ל פקפק בה).
גם אני הקטן מסכים והעניין ברור לגדולי תלמידיו בדעת מרן הראש"ל שליט"א
 
נערך לאחרונה:
גם אני הקטן מסכים עם כבודו ועם הרב טולדנו והעניין ברור ליודעי דבר, ואכמ"ל
אני מבין מדבריך שאתה חולק ואם יבוא תלמידך לשאול מה לברך על שניצל אתה תורה לו מזונות לא כמו הרשלצ?

אני לא מבין באיזה מקרה חולקים עלי אתה והרב בן דוד

אני צריך לשנות לברך על שניצל מזונות בשעה שאני רואה להדיא שהבא לשאול יש להורות שהכל?
 
נערך לאחרונה:
לכן מכל המובן בתשובת הרשלצ

אני הבנתי שמי שעד היום ברך מזונות שימשיך וזה דברי הרשלצ יש לו עמ לסמוך

אך מי שעד היום ברך שהכל ימשיך שהכל

ובעל תשובה או ילד קטן יש ללמדו לברך שהכל

וכן פשוט לרב מיארה ולרב ללוש ולכן אין לומר כמו המובא לעיל
"והעניין ברור ליודעי דבר, ואכמ"ל"
 
וגם בלוח ברכות של ילקו''י כתב מרן הרב עובדיה לברך שהכל
שהרי כתב הילק''י שזה עבר הגהה ממנו

אני מדבר על הילקוט יוסף ברכות שיצא לפני שנים


ואציין לברכה נאמנה (ואף שכתב לברך מזונות באופן מסוים וציין למכתב הרשלצ אני בדקתי שזה מאלול פ'א והמכתב האחרון עדיף)

שיעץ משהו טוב

וזה מהדורת תשפב
1666723229141.png

וזכור לי שהביאו כת''י ממרן הרב עובדיה ששניצל שהכל בפורום לא זוכר איפה זה
 
נערך לאחרונה:
הרב ללוש שליט"א בעצמו כותב שמרן הראשל"צ לא ישב לאמת הדברים כדבעי ורק שמע ממנו את הדברים, ויש שחולקים על הבנתו בדעת מרן שליט"א וכדרכה של תורה, ולא אאריך בזה משום חשש לכבוד התורה ח"ו
ולגבי הילקו"י אינו עניין לכאן בכלל כמו שכתב בעצמו בשו"ת הראשון לציון שהמציאות השתנתה מאז והוא חזר בו
ותשאל כל אדם בסביבתך עד כמה חשוב לו הטעם של הפירורי לחם והם קובעים לו אם לאכול בכלל את השניצל...
ובכלל עצם העניין לסמוך על סרטון של מרן זצ"ל לעניין הלכה בצורה וודאית, הרי וודאי מרן לא היה במציאות של ימינו והדברים פשוטים
ושמעתי זאת מפי כמה תלמידי הראשל"צ שליט"א [חוץ ממה שנכתב לעיל ע"י כמה מחברי הפורום]
 
נערך לאחרונה:
הרב ללוש בעצמו כותב שהראשל"צ לא ישב לאמת הדברים כדבעי ורק שמע ממנו את הדברים
וכוונתי הייתה ליודעי דבר בדעת מרן הראשל"צ... ואכמ"ל משום כבוד התורה של הת"ח שהזכרת,
ולגבי הילקו"י אינו עניין לכאן בכלל כמו שכתב בעצמו בשו"ת הראשון לציון שהמציאות השתנתה מאז והוא חזר בו
ותשאל כל אדם בסביבתך עד כמה חשוב לו הטעם של הפירורי לחם והם קובעים לו אם לאכול בכלל את השניצל...
ובכלל עצם העניין לסמוך על סרטון של מרן זצ"ל לעניין הלכה בצורה וודאית, הרי וודאי מרן לא היה במציאות של ימינו והדברים פשוטים
ושמעתי זאת מפי כמה תלמידי הראשל"צ שליט"א [חוץ ממה שנכתב לעיל ע"י כמה מחברי הפורום]
הרב ללוש כתב לי לפני שראה את הנוסח של התשובה (התשובה של הרב ללוש שצילמתי היא מתאריך כד סיון וממילא עוד לפני שכתב לי שהרשלצ הסכים עמו רק שלא ישב על זה. נמצא שכבר ישב על זה. כלומר פעם הרב ללוש דיבר והרשלצ הסכים עמו ששהכל ולא היה סגור ובי סיון נסגר שזה לכתחילה שהכל למי ששואל ואז הרב ללוש ענה לי מה שהעלתי וממילא יש למחוק את המלים האלה רק שלא ישב על זה כי כבר ישב על זה)
הזו כי זו היתה שאלה של שנה שעברה
וממילא היום יסבור שדעת הרשלצ שזה ודאי שהכל אך עדין אם ברך על אורז מזונות לא יברך שהכל משום שלא מופקע הברכה הזו

ולכן יש חשש זלזול לכתוב כזה דבר לתלמידים המבינים בדעתו פשוט שזה מזונות

ושורה תחתונה לא ענית על השאלה שאם יבוא אליך טל' מקו ההלכה וישאל כבוד הרב מה לברך על שניצל?
האם תורה לו נגד מכתב מפורש מכבוד הרב

ולגבי סרטונים הביאו כבר כמה עדויות שדיברו עם מרן על שניצל ולכן זה לא רק סרטון

ועכ'פ גם מרן הרשלצ התייחס לסרטון כמו שזכור לי באח' השורות שכתב



ולומר שכל אלו המעידים קיבלו תשובה ממרן לא מדויקת זה לא כ''כ מתישב על הלב

1666724034337.png1666724060466.png1666724075466.png1666724088069.png1666724107621.png
 
נערך לאחרונה:
איך שיהיה אם אין מקרא יוצא מדי פשוטו כ''ש במקרה שלנו שמרן רשלצ כתב מפורש (והשמועות שיש לסמוך לברך שהכל ולכתחילה מזונות לא באו עם תאריך כלומר לפני או אחרי תאריך שמופיע במכתב שהעלתי) ולכן
המסקנא שאם שואלים אותכם מה לברך על שניצל תאמרו שהכל
ואם אתם רואים אנשים שמברכים שהכל או מזונות אל תעירו להם כלום
ואם אתם נהגתם עד עתה שהכל או מזונות גם תמשיכו כמו שנהגתם


כי כל ברכה יוצא ידי חובה
 
יש לי מה לענות אבל כבר אמרתי שלא אאריך לפרט כאן משום כבוד התורה
ועל כן אין תועלת בהמשך הדיון בזה
כבוד התורה זה לחלוק בדרכי נעם לאפוקי לא לחלוק ולהשאיר את הציבור מבולבל
יתכנו שמועות בדעת הרשלצ שליט'א כמו שהיו שמועות בדעת אביו
אז מה הבעיה שאותו אחד ששמע מהרשלצ שהמברך שהכל יש לו עמ לסמוך יאמר מתי בדיוק זה קרה לפני

1666725431354.png
או אחרי?

הכי קל לומר אכמ''ל
שורה תחתונה מי שאומר לאחרים לברך על שניצל מזונות
אומר לא כמו הרשלצ שליט'א
אא''כ שמע במו אזניו לאחר י' סיון תשפ''ב שכן דעת הרשלצ
ואם לא שמע כיצד יסמוך על שמועה באופן שיש חולקים בדעת הרשלצ תלמידיו כמו שכולם קראו פה ובעוד שרשורים לכן גם אם יש ספק הולכים לפי מה שכתוב.
ומי שרוצה יכול לתקן אותי בשמחה אני מחפש אמת
חסיד ותלמיד של מרן!
 
נערך לאחרונה:
לאחר מחשבה
היה צד לומר שבאופן כללי כאשר מסופקים אנו בדיני ברכות לא יודעים מה מרן זצל או שליטא פסקו כי יש שמועות ביניהם אז יש לומר סבל (למשל מישהו כתב לי שלכן הסיק לברך מזונות על טורטיה כי בשם הרשלצ יש שמועות)
אבל כאן א'ין לומר סבל כי שניצל גם במזונות יצא אז לא נחוש לאומרים שסובר שהכל לכתחילה?

אך זה אינו כי כל זמן שהכל רק שמועות ניחא
אך היות ויש כתב יד ברור שמורים לברך שהכל
ויש שמועות אם אמר ליישב את השהכל או את המזונות
ואף אחד לא אומר מתי אמר לו מרן את מה שאמר
לכן יש להעמיד אחזקת הכתב יד שהוא מסיון
ולהורות לשואלים - אמא בת או אשה לברך שהכל
 
שהרב יצחק גם כתב על קבוקים או עכ''פ הזכיר את המלה הזו
לא ברור מה שכתב שם
הרב הזכיר את החזו"ע על קבוקים שמשמע שגם שניצל זה מזונות, ושוב כתב ששניצל הוא שהכל ולא הסביר מה החילוק ביניהם
גם כל הרבנים המקורבים למרן שהעידו שדעתו היתה פשוטה ששניצל הוא שהכל, צ"ע על מה שכתב בעניין הקבוקים ששם כ"כ פשוט לרב שציפוי הקמח שעל הבוטן הוא העיקר וכל שיש בו מחמש מיני דגן וכו'
 
מהלשון של הרשלצ בילקוי העתיד רואים ב דברים
שהמברך מזונות לא הפסיד ואם כן ודאי שזה לא לכתחילה וודאי לא להורות לאחריםכך
ב. שטוב לפטור אותו מספק ע''י מזונות ושהכל אחרים
1666730978388.png
 
חזור
חלק עליון