יש לי אח שלמד באחת הישיבות הליטאיות הנחשבות ביותר, וקיצוש"ע ילקו"י היה תמיד צמוד למקומו, כי היה לו בזה קביעות בצמוד למשנ"ב, והיה נחשב שם לא' מבחירי הישיבה.דבר שלישי שכתבת אתה אומר לי לנהוג בהלכה כמו שאני רוצה בישיבה ליטאית, קדימה צא לדרך ונראה אותך נוהג כמו ספרדי ( אלא אם כן אתה משנה) שבוע אחד בישיבה כזו, אתה תראה עוף מוזר...
בישיבות מקפידים על כשרויות שמחמירים גם כהב"ילמשל נושא של כשרות לא חסר פערים בין רמ"א למרן...
מה שמיותר ופשוט לכבודו לי פשוט וברור להיפך רק ההבדל שאני מדבר מנסיון אישי..אני חושב שזה מיותר לכתוב מסיבה שהכלל הוא תמיד פשוט וכולם יודעים זאת
אין בי הכח לענות לטענות לא ענייניות ובפרט שקמח זה נטחן הלוך וחזור באשכול זה..שאתה במגרש שלהם אתה תרקוד לפי החליל שלהם אתה תתחנף אליהם אתה תשחק אותה שאתה מהם אתה תעשה ניתוח צבע עור להיות כמוהם ותמיד אבל תמיד לא יתנו לך להיות אצלם באיזה תפקיד ותמיד תהיה סוג ב'
אני ממש לא שומע שיעור כללי אחר אלא שומע את אותו שעו"כ כמו שאר הבחורים וזה חלק מהמטרה שלשמה באתי לישיבה משום שאני מתחבר לסגנון לימוד זה בלבד ואין בזה כל חסרון.עצם זה שאתה מחזיק סידור אחר שומע שיעור כללי אחר נוסח תפילה אחר
טעות לא זו המטרהדבריך אינם נכונים כלל ועיקר!!!
רוב הספרדים בישיבות ליטאיות לא מרגישים שום נחיתות.. הם יודעים טוב מאוד שסיבת הקושי שלנו להתקבל לישיבות ליטאיות לא נובע מסיבה אמתית אלא לפי הפרוטוקול.. זו המדיניות ואף אחד אפי' מהאשכנזים לא חושב על ספרדי באותה מנטליות עם אותו רקע משפחתי וצורת חינוך כסוג ב'
הדברים האלו היו שייכים לפני שלושים שנה כשרוב הספרדים באו מבתים פשוטים ולא היו הרבה בתים אברכים כמו אצל הליטאים.. מה שייצר שהספרדים שנדחפו אצל הליטאים היו בולטים בתמימותם מול שועלי הקרבות הליטאים...
[לדעתי פסגת התמימות באה לידי ביטוי בהקמת ה'מרביצי' שכל מטרתם הבלטת הנחיתות והבנה שככל שיתחנפו לאשכנזים ויבוזו לרבנים הספרדים כמו מרן זיע"א כך האשכנזים יקבלו אותם..
ומה שקרה בדיוק להיפך הם נהפכו ללעג וקלס בעיקר אצל האשכנזים ולא עזר להם מאומה הליטאים המשיכו להפלות ולבוז לתמימותם של הנחיתחם ודי בזה..]
כיום לאחר שיש אלפי משפחות בוגרי ישיבות ליטאיות משפחות אלו אינם שונים במאומה ממשפחות ליטאיות הן בסגנון בשיפשוף ובמנטליות. כך שאף אחד לא מרגיש שונה וזה עוול עצום שאותם משפחות יצתרכו ללמוד עם ספרדים ששונים מהם בתכלית השינוי רק בגלל ששניהם קרוים 'ספרדים'
כבוגר ישיבת פוניבז' אני שולח את ילדי רק למוסדות ליטאיים ולא אני ולא ילדיי מרגישים נחיתות כל שהיא ואני גאה במורשת של אבותי אבל מאידך מחבב מאוד את הסגנון של הישיבות שבו התחנכתי.
ביום שיקימו מוסדות באותו סגנון בדיוק שבו הורגלתי אשקול ברצינות [אף שלעצמי לא רואה בזה שום תועלת וכל רווח שיצא לי ממהלך כזה]
לעת עתה זה נראה ניסיון לחזק את אלו שלא מתאימים או שלא מצליחים להתקבל למוסדות ליטאיים שירגישו טוב ולא יצטערו שלא התקבלו.
הנושא שם הוא בכלל לא בגלל שיש עודף רבנים, אדרבה תביא לי 10 שמות של רבנים שמתאימים להיות רבנים במקום זה.2] השבוע בידוק בכולל איפה שאני לומד דובר על הנושא ואחד מהאברכים דיבר על זה[כמובן מחוץ לשעות הכולל על זה שהספרדים רוצים למנות רב לרמה ד בבית שמש ולא מצליחים כי ב"ה יש לנו כ"כ הרבה ת"ח אז קשה להחליט אצלינו כל אברך יודע ליראות מראות ולפסוק הלכות וגם מי שלא אחרי סיפרי מרן כול אחד יכול לבדוק את ההלכה לבד אני לא צריך ללכת לרב כדי שהוא יגיד לי הרב עובדיה אמר כך וד"ל
אם זה כל הסיבה אז באמת צריך לשנות..יש בחורים שלא רוצים ללכת לישיבה ספרדית כי אשכנזי זה מותג
תיתן לבן אדם להרגיש טוב..הנושא שם הוא בכלל לא בגלל שיש עודף רבנים,
כתושב המקום אני גם רוצה להרגיש טוב, ואני צריך שמות לרבנים...תיתן לבן אדם להרגיש טוב..
בגללך אין מבחרא"א להרחיב קצת בישיבות האשכנזיות יש גיוון יותר גדול תנסו לחשוב כמה ישיבות בסגנון תפרח יש בספרדיות כמה בסגנון פוניבז כמה בסגנון קול תורה אורחות תורה ועוד סגנונות יש בודדות כלומר אין כ"כ מבחר אצל הספרדיות
מי שרוצה ללכת לשם כי הוא רוצה סגנון ליטאי שילך לישיבה ספרדית שיש שמה סגנון ליטאיאם זה כל הסיבה אז באמת צריך לשנות..
אבל מי שהולך בגלל שהסגנון הליטאי מתאים לו אין בכך שום חיסרון..
זה בדיוק הבעיה שאין.. מהסיבה הפשוטה שרוב הספרדים שמחפשים סגנון ליטאי באמת הולכים לישיבות ליטאיות.מי שרוצה ללכת לשם כי הוא רוצה סגנון ליטאי שילך לישיבה ספרדית שיש שמה סגנון ליטאי
ראיתי ששמך הוא בודקאני לא חושב שהספרדים קרואים מתנגדים אם הם לא היו באירופה באותה תקופה שאז הליטאים המתנגדים ראו את המתרחש והחליטו להתנגד.
אני גם למדתי אצל האשכנזים ועכשיו אני לומד אצל הספרדיםמתנצל מראש אם דעתי לא כ"כ תהיה מוקבלת כאן
אני ב"ה זכיתי ללמוד בישיבה קטנה ספרדית ובישיבה גדולה אשכנזית די סגורה וכעת בכולל אשכנזי די טוב
ואני קורא את כל האשכולות כאן ובמקומות אחרים על הנושא הזה וזה מציק לי מעט בעצם הרצון של אותם אנשים שדוחפים לזה רוצים שבחור טוב כישרוני ירא שמים בעל דרגה רוחנית ילך לישיבה ספרדית שבהכרח לא ימלט שיש שם גם בחורים פחות מרמתו הרוחנית ע"מ ש.... שהישיבות הספרדיות יצליחו בשביל שהוא לא ירגיש סוג ג זה גובל ברשעות לדעתי עדיף שבחור ספרדי ילמד טוב יתעלה בתורה ויראת שמים וירגיש סוג .ג.
מאשר שילמד עם בחורים מהפריפריה שיש להם מושגים בדברים שלו אין מושגים בהם
לדעתם של המון אברכים בני תורה אסור לשלוח בחור בני ברקי שמור לישיבה עם בחור מאשקלון שיש לו מושגים אחרים
עדיף לסבול קצת 6 שנים ולצאת עם מושגים מרוממים וגבוהים
לפי"ז אפילו ישיבות אשכנזיות לא כ"כ טובות עדיפות מישיבה ספרדית טובה כי שמה יש פחות סיכוי להתקלקל כמובן כל דברי הם אך ורק על ישיבות סגורות
על הפתוחות אין לי מה לומר
מקווה לתגובה עניינית ומוכבדת
אוי כמה אתה צודקאני גם למדתי אצל האשכנזים ועכשיו אני לומד אצל הספרדים
ואני מוכרח לומר לך שאתה טועה בגדול נכון פעם באמת זה היה הבעיה של עולם התורה הספרדי אבל היום ב"ה עולם התורה הספרדי ובפרט בישיבות הטובות כמו יסודות באר התלמוד בית שמעיה מאור התורה ועוד יותר משמונים אחוז אנחנו כבר דור שני לאברכים בני תורה יראי שמים ולפעמים יותר טובים מאשכנזים שלקחו את הפתיחות הסטנדרתי צעד קדימה וב"ה המושגים בישבות הספרדיות המרוממים זה מוסגים של התמדה שקידה התעלות ועבודת ה' טהרה עם ראש בריא ושמור אני כותב את זה בתור בחור שלמדתי חמש שנים אצל האשכנזים וכיום ב"ה אני נמצא באחת הישיבות הטובות שפותח את עולם התורה לא פחות עם לא יותר מאשכנזים
אני מבין את הראש שלך אתה פשוט נמצא בחוסר ידעיה וכל זה כמובן עניני ולא אישי הרבה הצלחה