• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

רבותי מהפכה

דבר שלישי שכתבת אתה אומר לי לנהוג בהלכה כמו שאני רוצה בישיבה ליטאית, קדימה צא לדרך ונראה אותך נוהג כמו ספרדי ( אלא אם כן אתה משנה) שבוע אחד בישיבה כזו, אתה תראה עוף מוזר...
יש לי אח שלמד באחת הישיבות הליטאיות הנחשבות ביותר, וקיצוש"ע ילקו"י היה תמיד צמוד למקומו, כי היה לו בזה קביעות בצמוד למשנ"ב, והיה נחשב שם לא' מבחירי הישיבה.
 
אני בטוח שהרבה בחורים כאן יעלו לך כל מיני לבטים שהיו להם בישיבה אשכנזית
ולמשל תוכל לראות ספר של הרב מאיר פנחסי תורת הישיבה הבדלים בין ספרדים לאשכנזים בפסק הלכה שישיבה בשר חלק בישולי גויים וכדומה
עצם זה שאתה מחזיק סידור אחר שומע שיעור כללי אחר נוסח תפילה אחר

זה דברים מאד פשוטים...
 
למשל נושא של כשרות לא חסר פערים בין רמ"א למרן...
בישיבות מקפידים על כשרויות שמחמירים גם כהב"י
אני חושב שזה מיותר לכתוב מסיבה שהכלל הוא תמיד פשוט וכולם יודעים זאת
מה שמיותר ופשוט לכבודו לי פשוט וברור להיפך רק ההבדל שאני מדבר מנסיון אישי..
שאתה במגרש שלהם אתה תרקוד לפי החליל שלהם אתה תתחנף אליהם אתה תשחק אותה שאתה מהם אתה תעשה ניתוח צבע עור להיות כמוהם ותמיד אבל תמיד לא יתנו לך להיות אצלם באיזה תפקיד ותמיד תהיה סוג ב'
אין בי הכח לענות לטענות לא ענייניות ובפרט שקמח זה נטחן הלוך וחזור באשכול זה..
 
עצם זה שאתה מחזיק סידור אחר שומע שיעור כללי אחר נוסח תפילה אחר
אני ממש לא שומע שיעור כללי אחר אלא שומע את אותו שעו"כ כמו שאר הבחורים וזה חלק מהמטרה שלשמה באתי לישיבה משום שאני מתחבר לסגנון לימוד זה בלבד ואין בזה כל חסרון.
לגבי הנוסח והסידור מרבית הספרדים בישיבה התפללו בסידור ע"מ ולא הרגישו כל בעיה.
 
דבריך אינם נכונים כלל ועיקר!!!
רוב הספרדים בישיבות ליטאיות לא מרגישים שום נחיתות.. הם יודעים טוב מאוד שסיבת הקושי שלנו להתקבל לישיבות ליטאיות לא נובע מסיבה אמתית אלא לפי הפרוטוקול.. זו המדיניות ואף אחד אפי' מהאשכנזים לא חושב על ספרדי באותה מנטליות עם אותו רקע משפחתי וצורת חינוך כסוג ב'
הדברים האלו היו שייכים לפני שלושים שנה כשרוב הספרדים באו מבתים פשוטים ולא היו הרבה בתים אברכים כמו אצל הליטאים.. מה שייצר שהספרדים שנדחפו אצל הליטאים היו בולטים בתמימותם מול שועלי הקרבות הליטאים...
[לדעתי פסגת התמימות באה לידי ביטוי בהקמת ה'מרביצי' שכל מטרתם הבלטת הנחיתות והבנה שככל שיתחנפו לאשכנזים ויבוזו לרבנים הספרדים כמו מרן זיע"א כך האשכנזים יקבלו אותם..
ומה שקרה בדיוק להיפך הם נהפכו ללעג וקלס בעיקר אצל האשכנזים ולא עזר להם מאומה הליטאים המשיכו להפלות ולבוז לתמימותם של הנחיתחם ודי בזה..]
כיום לאחר שיש אלפי משפחות בוגרי ישיבות ליטאיות משפחות אלו אינם שונים במאומה ממשפחות ליטאיות הן בסגנון בשיפשוף ובמנטליות. כך שאף אחד לא מרגיש שונה וזה עוול עצום שאותם משפחות יצתרכו ללמוד עם ספרדים ששונים מהם בתכלית השינוי רק בגלל ששניהם קרוים 'ספרדים'
כבוגר ישיבת פוניבז' אני שולח את ילדי רק למוסדות ליטאיים ולא אני ולא ילדיי מרגישים נחיתות כל שהיא ואני גאה במורשת של אבותי אבל מאידך מחבב מאוד את הסגנון של הישיבות שבו התחנכתי.
ביום שיקימו מוסדות באותו סגנון בדיוק שבו הורגלתי אשקול ברצינות [אף שלעצמי לא רואה בזה שום תועלת וכל רווח שיצא לי ממהלך כזה]
לעת עתה זה נראה ניסיון לחזק את אלו שלא מתאימים או שלא מצליחים להתקבל למוסדות ליטאיים שירגישו טוב ולא יצטערו שלא התקבלו.
טעות לא זו המטרה
יש בחורים שלא רוצים ללכת לישיבה ספרדית כי אשכנזי זה מותג
אני רוצה לשנות את זה
למה אשכנזי זה מותג?
כי אנחנו רוצים ללכת לשם
ביום שנאמין בעצמנו יותר מלהאמין בהם המותג ימחק
ועוד 20 שנה הם ירצו להכנס לישיבות המותג שלנו
מקווה שלא נזכור להם עוונות ראשונים ולא נעשה להם מכסות
 
האמת שלא אהבתי את הנוסח של תחילת הדברים של כבודו אנחנו לא מתבזים בשום מקום כולם יודעים ואני זוכר שאת הנוסח הזה שמעתי מהר' בעדני ז"ל שכולם יודעים מי המוצלחים ביותר לרוב גם בישיבות האשכנזיות ובסוף הם חייבים לעשות סינון אם הם רוצים ישיבה אשכנזית אחרת הבחורים הספרדים לא היו כ"כ רוצים ללכת לשם
2] השבוע בידוק בכולל איפה שאני לומד דובר על הנושא ואחד מהאברכים דיבר על זה[כמובן מחוץ לשעות הכולל😜 על זה שהספרדים רוצים למנות רב לרמה ד בבית שמש ולא מצליחים כי ב"ה יש לנו כ"כ הרבה ת"ח אז קשה להחליט אצלינו כל אברך יודע ליראות מראות ולפסוק הלכות וגם מי שלא אחרי סיפרי מרן כול אחד יכול לבדוק את ההלכה לבד אני לא צריך ללכת לרב כדי שהוא יגיד לי הרב עובדיה אמר כך וד"ל
 
2] השבוע בידוק בכולל איפה שאני לומד דובר על הנושא ואחד מהאברכים דיבר על זה[כמובן מחוץ לשעות הכולל😜 על זה שהספרדים רוצים למנות רב לרמה ד בבית שמש ולא מצליחים כי ב"ה יש לנו כ"כ הרבה ת"ח אז קשה להחליט אצלינו כל אברך יודע ליראות מראות ולפסוק הלכות וגם מי שלא אחרי סיפרי מרן כול אחד יכול לבדוק את ההלכה לבד אני לא צריך ללכת לרב כדי שהוא יגיד לי הרב עובדיה אמר כך וד"ל
הנושא שם הוא בכלל לא בגלל שיש עודף רבנים, אדרבה תביא לי 10 שמות של רבנים שמתאימים להיות רבנים במקום זה.
 
א"א להרחיב קצת בישיבות האשכנזיות יש גיוון יותר גדול תנסו לחשוב כמה ישיבות בסגנון תפרח יש בספרדיות כמה בסגנון פוניבז כמה בסגנון קול תורה אורחות תורה ועוד סגנונות יש בודדות כלומר אין כ"כ מבחר אצל הספרדיות
בגללך אין מבחר
בכל אופן אתה מסכים שיש אבל לא מספיק
בגלל ספרדים כמוך שהולכים לישיבות אשכנזיות אין מבחר
אז אתה מעודד את מטרת האשכול שחשוב ללכת לספרדיות כדי שיהיה מבחר
תודה על קידום האשכול די בכל אתר ואתר...
 
יש טעות לשונית נפוצה
אנשים חושבים יש ליטאים ספרדים וחסידים
טעות יש חסידים ויש מתנגדים הספרדים כלולים במתנגדים
כלומר הם לא חסידים הם סך הכל גזע שונה אבל הם נשארו יהודים כמו לפני מהפכת הבעל שם טוב {מבלי לזלזל במהפכה זו}
 
מי שרוצה ללכת לשם כי הוא רוצה סגנון ליטאי שילך לישיבה ספרדית שיש שמה סגנון ליטאי
זה בדיוק הבעיה שאין.. מהסיבה הפשוטה שרוב הספרדים שמחפשים סגנון ליטאי באמת הולכים לישיבות ליטאיות.
אני לא מדבר על חיקויים אלא על סגנון בחורים שכבר הוריהם בוגרי ישיבות ליטאיות.
ואף אם כולם יתאגדו לפתוח ישיבה רק לבוגרי ישיבות אלו לא הבנתי מה האינטרס האישי ללכת רק למקום בעלי נוסח זהה. אני לא מרגיש שום חסרון ללמוד בישיבה ליטאית ולא מרגיש שום נחיתות ביחס אליהם..
האינטרס היחיד הוא לעזור לאלו שלא יכולים להתקבל בישיבות ליטאיות שירגישו טוב בישיבתם ואני לא אמור להקרבי את חיי ללכת למקום שפחות מתאים רק בשביל שלבחור אחר ירגיש יותר טוב..
 
אני לא חושב שהספרדים קרואים מתנגדים אם הם לא היו באירופה באותה תקופה שאז הליטאים המתנגדים ראו את המתרחש והחליטו להתנגד.
ראיתי ששמך הוא בודק
כנראה בגלל שאתה בודק דרך
כנראה אתה בודק גם את דרך החסידות והבהיל אותך שגם הספרדים היו מתנגדים
אם החסידות היתה מתחילה באפריקה לדעתי הספרדים היו מתנגדים עוד יותר מהליטאים
 
מתנצל מראש אם דעתי לא כ"כ תהיה מוקבלת כאן
אני ב"ה זכיתי ללמוד בישיבה קטנה ספרדית ובישיבה גדולה אשכנזית די סגורה וכעת בכולל אשכנזי די טוב
ואני קורא את כל האשכולות כאן ובמקומות אחרים על הנושא הזה וזה מציק לי מעט בעצם הרצון של אותם אנשים שדוחפים לזה רוצים שבחור טוב כישרוני ירא שמים בעל דרגה רוחנית ילך לישיבה ספרדית שבהכרח לא ימלט שיש שם גם בחורים פחות מרמתו הרוחנית ע"מ ש.... שהישיבות הספרדיות יצליחו בשביל שהוא לא ירגיש סוג ג זה גובל ברשעות לדעתי עדיף שבחור ספרדי ילמד טוב יתעלה בתורה ויראת שמים וירגיש סוג .ג.
מאשר שילמד עם בחורים מהפריפריה שיש להם מושגים בדברים שלו אין מושגים בהם
לדעתם של המון אברכים בני תורה אסור לשלוח בחור בני ברקי שמור לישיבה עם בחור מאשקלון שיש לו מושגים אחרים
עדיף לסבול קצת 6 שנים ולצאת עם מושגים מרוממים וגבוהים
לפי"ז אפילו ישיבות אשכנזיות לא כ"כ טובות עדיפות מישיבה ספרדית טובה כי שמה יש פחות סיכוי להתקלקל כמובן כל דברי הם אך ורק על ישיבות סגורות
על הפתוחות אין לי מה לומר
מקווה לתגובה עניינית ומוכבדת
אני גם למדתי אצל האשכנזים ועכשיו אני לומד אצל הספרדים
ואני מוכרח לומר לך שאתה טועה בגדול נכון פעם באמת זה היה הבעיה של עולם התורה הספרדי אבל היום ב"ה עולם התורה הספרדי ובפרט בישיבות הטובות כמו יסודות באר התלמוד בית שמעיה מאור התורה ועוד יותר משמונים אחוז אנחנו כבר דור שני לאברכים בני תורה יראי שמים ולפעמים יותר טובים מאשכנזים שלקחו את הפתיחות הסטנדרתי צעד קדימה וב"ה המושגים בישבות הספרדיות המרוממים זה מוסגים של התמדה שקידה התעלות ועבודת ה' טהרה עם ראש בריא ושמור אני כותב את זה בתור בחור שלמדתי חמש שנים אצל האשכנזים וכיום ב"ה אני נמצא באחת הישיבות הטובות שפותח את עולם התורה לא פחות עם לא יותר מאשכנזים
אני מבין את הראש שלך אתה פשוט נמצא בחוסר ידעיה וכל זה כמובן עניני ולא אישי הרבה הצלחה
 
אני גם למדתי אצל האשכנזים ועכשיו אני לומד אצל הספרדים
ואני מוכרח לומר לך שאתה טועה בגדול נכון פעם באמת זה היה הבעיה של עולם התורה הספרדי אבל היום ב"ה עולם התורה הספרדי ובפרט בישיבות הטובות כמו יסודות באר התלמוד בית שמעיה מאור התורה ועוד יותר משמונים אחוז אנחנו כבר דור שני לאברכים בני תורה יראי שמים ולפעמים יותר טובים מאשכנזים שלקחו את הפתיחות הסטנדרתי צעד קדימה וב"ה המושגים בישבות הספרדיות המרוממים זה מוסגים של התמדה שקידה התעלות ועבודת ה' טהרה עם ראש בריא ושמור אני כותב את זה בתור בחור שלמדתי חמש שנים אצל האשכנזים וכיום ב"ה אני נמצא באחת הישיבות הטובות שפותח את עולם התורה לא פחות עם לא יותר מאשכנזים
אני מבין את הראש שלך אתה פשוט נמצא בחוסר ידעיה וכל זה כמובן עניני ולא אישי הרבה הצלחה
אוי כמה אתה צודק
אני בדיוק באותו מצב כמוך .... [אני גם למדתי בישיבה אשכנזית וכו']
אני יאמר לך עוד יותר
כיום אני מעדיף את הבחורים הלומדים בישיבות שאין להם יחצון הנחשבות חונקיות צוליות או כל מיני שמות שונים ומשונים
כגון ישיבת "עטרת יצחק" [נראה לי שכיום אנשים שכחו שקיימת ישיבה כזאת] שיש שם ראש ישיבה גאון עולם ויש שם בחורים מתמידים יר"ש בתכלית שאני חושב שבורא עולם אוהב אותם לא פחות מבחורים הלומדים בישבות אשכנזיותתתתתת בעלי שם ויחץ
יש גם את ישיבת רינת התורה [שאיני יודע מה השטויות שכתבו לעיל עליה אבל שם יש בחורים רבים יר"ש ומתמידם]
וכן ישיבת באר יהודה
ועוד ועוד ישבות טובות שלא משוכנזותתתת ויש שם בחורים יר"ש מבתים טובים של אברכים עוסקים בתורה ובעבודת ה'
זה שאנשים לא יודעים או לא רוצים חנוקים וצולים וכדומה בעיה שלהם
אני מעדיף שיקראו לבנים שלי חנוקים וצולים
והם העיקר יעסקו בתורה בהתמדה וביר"ש
ושיקימו בתים עם טובים עם אישה שלא תראה כמו שחקנית קלנועה ואשת היטקקק והעיקר שיגידו שהיא למדה אצל האשכנזים והוא למד בישיבה אשכנזית בעלת שם
אצל בורא עולם השם והכבדו לא אומר כלום בדיוק הפוך
ודי בזה למי שמבקש את האמת
 
יש נקודה שבינתיים אף אחד לא דיבר.
גם אם הבחור ילך לישיבות ספרדיות - מה הוא יקבל בהרבה מהם?
שהרבנים הספרדים לא שווים כלום, ותמיד צריכים לחקות את האחים האשכנזים, והם השאיפה?
מה הועילו חכמים בתקנתם.
עדיף כבר ללכת למקור, ולקבל רבנים שלכל הפחות מכבדים את המנהגים הספרדים, משא"כ רבנים ספרדים שמכריחים את הבחורים לנהוג במנהגי האשכנזים בפרט בענייני הלכה.
 
חזור
חלק עליון