• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

רבותי מהפכה

הכולל שלי נמצא בסמיכות לאחת הישיבות הליטאיות המפורסמות, ועד שהגעתי לכולל חשבתי שהישיבה הרבה יותר טובה, מבחינת ירא"ש, אבל כשהגעתי להיות בסמיכות אליה, ואני רואה הרבה בחורים (כמובן שלא את כולם ויש כאלה שאתה בכלל לא רואה בחוץ), ולרבים מהם יש ירא"ש פחותה מרוב הישיבות הספרדיות הטובות.
כשתהיה לידם גם תגיד את זה
 
הכולל שלי נמצא בסמיכות לאחת הישיבות הליטאיות המפורסמות, ועד שהגעתי לכולל חשבתי שהישיבה הרבה יותר טובה, מבחינת ירא"ש, אבל כשהגעתי להיות בסמיכות אליה, ואני רואה הרבה בחורים (כמובן שלא את כולם ויש כאלה שאתה בכלל לא רואה בחוץ), ולרבים מהם יש ירא"ש פחותה מרוב הישיבות הספרדיות הטובות.
כך הגבתי לכמעט כל ישיבה שנחשפתי אליה מקרוב בכל מגזר..
 
למה היום יש ישיבות עם מבחר גדול ספרדיות רינת התורה שדומה מאוד לתפרח
לא מיניה ולא מקצתיה.
הסברתי את יסוד החילוק [ונמחק ואשתדל להסביר בעדינות]
בתפרח אין שום משטר מצד הצוות אף אחד לא יכריח אותך להעריץ את הגר"א פילץ אלא שהאוירה מהבחורים כך.
מה שאינו בישיבה שהזכרת שהמשטר מגיע מגבוה ואין שום אפשרות לביקורת כלשהי על האדמו"ר לא רק מבחינה חברתית.. ואעצור כאן..
 
אני חושב שהאשמה כאן כלפי רבנים ועסקנים למיניהם שהם גורמים להפעלת הלחץ הזה

לא ייתכן שרב ספרדי שאמור לייצג את העדה שהוא הולך בקו שלה ששולח את ילדיו ללמוד אצל האשכנזים זה פשוט לא הוגן ומראה שהוא אוחז מהם יותר לא משנה איזה רב זה יהיה חנופה בתורה זה חנופה
 
אי אפשר לתת מוסר לאנשים ללכן לפי מרן או כל מיני ססימאות ואז אתה שומע שהם שהצאצאים או כל מיני אחרים לומדים אצל אלו שאתה חולק עליהם בהלכה
 
לא ייתכן שרב ספרדי שאמור לייצג את העדה שהוא הולך בקו שלה ששולח את ילדיו ללמוד אצל האשכנזים זה פשוט לא הוגן ומראה שהוא אוחז מהם יותר לא משנה איזה רב זה יהיה חנופה בתורה זה חנופה
למה חנופה?
הוא באמת חושב שהסגנון של ישיבה ליטאית יותר טובה לילדיו. ומה מגרע בזה שמתפלל נוסח ע"מ.
 
דבר ראשון בתור רב בתפקיד, אנשים ששומעים לקולך נפגעים מכך
דבר שני , זה מצמצם אותך שאינך יכול לבוא ולהטיף מוסר לאנשים ללכת בקו שלך ושהם טועים ואתה הולך בסוף אליהם
דבר שלישי אתה מלא פעמים תבוא לידי התנגשות בין מה שאתה אומר הלכה לבין מה שהצאצאים שלך נוהגים

אני חושב שאני מדבר מאד פשוט, ואפילו מיותר להסביר אבל אף על פי כן לתמימים שבנינו הסברתי רק אנשים מתביישים לומר את מה שמרגישים ואני אומר זה כאן בפה מלא
 
דבר ראשון בתור רב בתפקיד, אנשים ששומעים לקולך נפגעים מכך
מה הפירוש נפגעים? הוא אוחז שישיבה ליטאית יותר טובה ומאזיניו מוזמנים לעשות אותו דבר [אם הם מתאימים לסגנון כמובן]
דבר שני , זה מצמצם אותך שאינך יכול לבוא ולהטיף מוסר לאנשים ללכת בקו שלך ושהם טועים ואתה הולך בסוף אליהם
אם הוא מורה לאחרים לשלוח לספרדים בזמן שהוא עצמו שולח לליטאים זה באמת בעיה..
דבר שלישי אתה מלא פעמים תבוא לידי התנגשות בין מה שאתה אומר הלכה לבין מה שהצאצאים שלך נוהגים
מה קשור להלכה?
אתה יכול ללמוד בישיבה ליטאית ולנהוג בהלכה כרצונך
 
לא מסכים בכלל עם כל מה שכתבת.
דבר ראשון, המציאות היא שרבנים לא מדברים כמו שאתה כותב "בקלות" מאחורי המקלדת, נראה אותך נתקל בשיעור מול ספרדים ששואלים אותך למה הבן שלך לומד אצל אשכנזים מאחורי המקלדת זה קל...., (אני רק בית כנסת לא משנה איפה ואני יודע מה אני אומר)
דבר שני הוא נכון- על זה אני מדבר
דבר שלישי שכתבת אתה אומר לי לנהוג בהלכה כמו שאני רוצה בישיבה ליטאית, קדימה צא לדרך ונראה אותך נוהג כמו ספרדי ( אלא אם כן אתה משנה) שבוע אחד בישיבה כזו, אתה תראה עוף מוזר...
 
בואו נסכם שאחרי שיסתיימו המבחנים והשיבוצים אני יביא בפניכם בל''נ מאזן של בחורים ספרדים מכל הארץ כמה מהם נרשמו לאשכנזים ''בישיבות גדולות'' ונראה אם יתקרב ל10 אחוז מקסימום
תזכירו לי
גם 5 אחוז זה הרבה.
אתם לא מחשבנים את מי שהולך למוסדות אשכנזים כבר מהגן שזה כן אחוז נכבד מהציבור הספרדי...
 
דבר שלישי שכתבת אתה אומר לי לנהוג בהלכה כמו שאני רוצה בישיבה ליטאית, קדימה צא לדרך ונראה אותך נוהג כמו ספרדי ( אלא אם כן אתה משנה) שבוע אחד בישיבה כזו, אתה תראה עוף מוזר...
אני ספרדי בוגר פוניבז' נוהג כמנהג הספרדים גם בהיותי בישיבה וכמוני רוב חברי הספרדים בישיבה ולא נחשבנו לעופות מוזרים [אא"כ הסגנון היה שונה]
 
דבר ראשון, המציאות היא שרבנים לא מדברים כמו שאתה כותב "בקלות" מאחורי המקלדת, נראה אותך נתקל בשיעור מול ספרדים ששואלים אותך למה הבן שלך לומד אצל אשכנזים מאחורי המקלדת זה קל...., (אני רק בית כנסת לא משנה איפה ואני יודע מה אני אומר)
לא אמרתי שזה קל.
אם הוא חושב שזה מה שטוב להתעלות ילדיו שילמדו במוסדות ליטאים הוא לא אמור למנוע זאת רק עכב אי נעימות בבית הכנסת..
 
אז אחת מהשתיים, או שאתה לא נהגת "ממש" כמו ספרדי או שלא שמת לב כל כך איך אתה נראה או שלא היית בישיבה אשכנזית נורמלית

וכי צריך להוכיח ע"י שאני יעשה רישמה כמה פערים יש בינך לביניהם אם זה נוסח הלימוד, והתפילה , והפסיקת הלכה, והציציות בחוץ טלית גדול ועוד ועוד ועוד

ומה שכתבת לגבי אי נעימות בבית הכנסת, אתה לא תחזיק ככה מעמד וכבר לא יראו בך בתור דמות של רב, יראו אותך כרב נחיתי ולא יקבלו ממך, אולי עדיף במקרה כזה שלא תהיה רב שמה כי זה מבלבל ופוגע באנשים, זה עובדה שאני הייתי ער לה כמה וכמה פעמים
 
וכי צריך להוכיח ע"י שאני יעשה רישמה כמה פערים יש בינך לביניהם אם זה נוסח הלימוד, והתפילה , והפסיקת הלכה, והציציות בחוץ טלית גדול ועוד ועוד ועוד
מה הפירוש נוסח בלימוד? אין שום בעיה הלכתית ללמוד בהברה ובסגנון מסוים וכ"א עושה כרצונו.
אני מדבר על דברים הנוגדים את ההלכה ולא הנהגות..
תביא דוגמא של הלכה מחייבת שא"א לקיימה בתור בחור ספרדי בישיבה ליטאית.
 
לא יודע אם מקשיבים אבל אין בזה בחירה..
לא ברור מה ראה כותב ההודעה להביא את הדוגמא הכי קיצונית שמבליטה מאוד את השוני בין הסגנונות.
פשוט שבשביל להבין את ההבדל בכל נושא מדגישים את הנושא הכי קיצוני, ודרכו אפשר להבין את ההבדלים גם בדברים שלא כ"כ קיצוניים.
 
למשל נושא של כשרות לא חסר פערים בין רמ"א למרן...
אני חושב שזה מיותר לכתוב מסיבה שהכלל הוא תמיד פשוט וכולם יודעים זאת
שאתה במגרש שלהם אתה תרקוד לפי החליל שלהם אתה תתחנף אליהם אתה תשחק אותה שאתה מהם אתה תעשה ניתוח צבע עור להיות כמוהם ותמיד אבל תמיד לא יתנו לך להיות אצלם באיזה תפקיד ותמיד תהיה סוג ב'

אם אתה חושב אחרת אחרי כל מה שכתבתי, אז כנראה שאחד מאיתנו או שקרן או מדומיין - הבוחר יבחר...
 
חזור
חלק עליון