רשימת מקומות שמרן הראש"ל רבינו יצחק יוסף שליט"א חזר בו 'בספריו'

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
יש רשימה של כל המקומות שמרן הראש"ל שליט"א חזר בו ממש"כ בספריו?
אם מישהו למד בעבר את כל ההלכות מהילקו"י הישן, יש מישהו שקיבץ איזו רשימה של כל הדברים שהרב חזר בו, בכדי שיוכל לעבור באופן ספציפי רק עליהם?
שימו לב, שהעניין כאן הוא לכתוב דברים שהרב בהתחלה כתב בספריו משהו אחד, ואח"כ בספריו החדשים או בשיעורים חזר בו.
לא דברים שיש סתירה או שחזר בו בע"פ או במכתבים וכד'. (אא"א בספר כתב משהו אחד ובמכתב חזר בו).
 
נערך לאחרונה:
מצטרף לשאלה!
רעיון נכון, אם לא אולי הגיע הזמן שאעשה או שמישהו יעשה איזה דבר בנידון...
נחכה קצת אולי מישהו כבר עשה או מכיר מישהו שעשה את זה.
אם לא - אולי נעלה לכאן את כל הדברים ואח"כ נקבצם.
 
רק צריך לציין שלא מדובר שמרן שליט"א חזר בו מחמת שמרן זיע"א חזר. כי כזאת יש רבות.
אלא בהלכות שמרן זיע"א לא דיבר בהם כלל, ורק מרן שליט"א כתב מעצמו. ולע"ע אינני זוכר.
 
רק צריך לציין שלא מדובר שמרן שליט"א חזר בו מחמת שמרן זיע"א חזר. כי כזאת יש רבות.
למה לא?
הדגשתי מה המטרה:
אם מישהו למד בעבר את כל ההלכות מהילקו"י הישן, יש מישהו שקיבץ איזו רשימה של כל הדברים שהרב חזר בו, בכדי שיוכל לעבור באופן ספציפי רק עליהם?
וכן אם יש למישהו את הילקו"י הישן, שידע מה לא לעשות כמו שכתוב שם.
וא"כ לא משנה מחמת מה חזר בו וכד', אלא העיקר שההלכה למעשה היא לא כמו שהיה כתוב בילקו"י הישן.
 
נ.ב. אמנם ניסו לכתוב מעט כאן, אולם שם נראה שהביאו בעיקר דברים פחות ידועים שחזר בהם, וכאן המטרה לקבץ את הדברים הידועים לכולם (וממילא שם גם יותר דנו בדברים אם חזר בו או לא, ואני מחפש את הדברים שודאי חזר בו [ואף כתב כן]).
 
בילקו"י מהדו"ק כתב שהמנהג שאין מברכין על עשיית מעקה, וכן הוא בסידור חזו"ע מהדו"ק. ובמהדורה החדשה כתב שכן מברכין.

אמנם בעניותי לא זכיתי להבין, כי אם כך נהגו כפי שכתב במהדו"ק, א"כ ודאי דאמרינן סב"ל. וצ"ב.
 
בילקו"י מהדו"ק כתב שהמנהג שאין מברכין על עשיית מעקה, וכן הוא בסידור חזו"ע מהדו"ק. ובמהדורה החדשה כתב שכן מברכין.

אמנם בעניותי לא זכיתי להבין, כי אם כך נהגו כפי שכתב במהדו"ק, א"כ ודאי דאמרינן סב"ל. וצ"ב.
גם מרן חזר בו בזה.
 
כמובן, יש את מה שכתוב בילקו"י בהקדמה.
* הוצאת ס"ת קודם עמוד השחר.
בתחילה כתב שיש להימנע מכך. ואח"כ כתב להקל בזה לפועלים.
* עליית סומא לס"ת.
בתחילה כתב שמותר. ואח"כ כתב שלכתחילה יש להימנע מכך.
* מי שיש לפניו תפוח (שהוא ודאי העץ) ובננה (שהוא ספק).
בתחילה כתב שיברך על הבננה תחילה. ולאחמ"כ חזר בו שיברך על התפוח תחילה.
* מי שאכל דבר שחייב שמעין שלש וכן פרי אדמה שחייב עליו נפשות, ובירך קודם מעין שלש.
בתחילה כתב שלא יצא יד"ח, ולאחמ"כ כתב שיצא יד"ח ולא יברך בורא נפשות.
* ברכה למי שגומע ביצה רכה שנגעל ממנה.
בתחילה כתב שאינו מברך, ואח"כ חזר בו שיש לברך. (ומ"מ כתב בילקו"י שמסתבר שהעושה כמש"כ בהתחלה ואינו מברך לא משתבש).
* ברכה על בושם.
בתחילה כתב שלא יברך, ואח"כ כתב שיברך. (וכתב שמ"מ העושה כמש"כ בתחילה לא משתבש).
* ברכה על גרעינים.
בתחילה כתב שיברך שהכל, ולאחמ"כ כתב שיברך האדמה.
* ברכה על פירות חשובים הגדלים באילנות סרק. (כגון צנובר).
בתחילה כתב שיברך שהכל, ולאחמ"כ כתב שיברך העץ דברכה מבוררת עדיף. (וגם בזה כתב שהעושה כמש"כ בתחילה לא משתבש).
* מי שטעה ובירך על כמהין ופטריות האדמה במקום שהכל.
בתחילה כתב שיצא ידי חובה בדיעבד, ואח"כ כתב שגם בדיעבד לא יצא.
* קדימת ברכת מעין שלש לאשר יצר.
בתחילה כתב שיקדים לברך אשר יצר, ואח"כ כתב שיקדים מעין שלש.
* ברכה אחרונה על אכילת שלווה.
בתחילה כתב שיש ספק ולכן לא יאכל כשיעור או שיאכל בסעודה. ואח"כ כתב שיכול לברך ברכה אחרונה.
* ברכה אחרונה על עוגה שרובה סוכה וביצים ומיעוטה קמח.
בתחילה כתב שצריך לשער שיש במה שאכל כזית דגן בכדי לברך ברכה אחרונה. ואח"כ כתב שמספיק שיאכל כזית מהכל.
* שכח אם בירך ברהמ"ז ובנו מזכירו.
בתחילה כתב שרק אם ע"י כך האב נזכר שבירך לא יחזור לברך, אך אם לא נזכר יחזור לברך מספק. ואח"כ כתב שהקטן נאמן בזה.
* ברכת הריח על ורד והדס של ערלה.
בתחילה כתב שלא לברך. ואח"כ כתב לברך.
* אם דילג בברכה על תיבת "העולם".
בתחילה כתב שלא יברך. ואח"כ כתב שיברך.
* ברכת הגומל לקטן.
בתחילה כתב שקטן לא יברך. ואח"כ כתב שיברך.
* ברכת שהחיינו לקונה ספרים חדשים ושמח בהם.
בתחילה כתב שלא יברך. ואח"כ כתב שהמברך יש לו ע"מ לסמוך.
* ברכה על ים התיכון.
בתחילה כתב לא לברך "שעשה את הים הגדול" [בשם ומלכות]. ואח"כ כתב לברך. (וכתב שמ"מ העושה כמש"כ בהתחלה בודאי לא משתבש).
* לגבי שיעור הדרהם. 3 או 3.2 גרם.
* קריאה לאור הנר של שעוה בשבת.
בתחילה כתב להחמיר. ואח"כ הראה פנים להקל.
* מי שלא הבדיל במוצ"ש, עד מתי יכול להבדיל.
בתחילה כתב עד סוף יום ראשון. ואח"כ כתב עד סוף יום שלישי.
[* לגבי טלטול בגד שעטנז בשבת. (עי' ילקו"י על שעטנז עמ' ש"פ)].
* אם עבר וברר בשבת.
בתחילה כתב להקל בזה. ואח"כ כתב שנכון להחמיר.
* ברירה בעצמות דגים.
בתחילה כתב שמותר. ואח"כ כתב שאם אין הדבר מפריע לו יש לחוש.
* משלוח מנות בפורים לאבל.
בתחילה כתב שאין לשלוח. ואח"כ כתב שאין אצלנו מנהג להחמיר בזה.
 
עוד כמה דברים שכתבתי בשעה האחרונה:
* ברכה על שניצל.
בתחילה כתב לברך שהכל. אח"כ כתב לברך מזונות. ואח"כ כתב לברך שהכל.
* ברכה ראשונה למי שאוכל אחרי שנסתפק בברכה אחרונה.
בתחילה כתב שמי שמסופק אם בירך מעין שלש, שטוב שיאכל עוד כזית, שיהרהר ברכה ראשונה בליבו. ואח"כ סבר שיברך ברכה ראשונה.
* קדימת ברכת פרי שברכתו שהחיינו לפרי ממין שבעה.
בתחילה כתב שיש להקדים מין שבעה. ואח"כ סבר שיש להקדים שהחיינו.
* ברכת משנה הבריות על פיל או קוף.
בתחילה כתב שיברך כל שלושים יום, ואח"כ סבר שיברך רק פעם בחיים ויותר מזה רק יהרהר בליבו. ואח"כ סבר לברך כל שלושים יום.
*ברכת המפיל לאחר חצות.
בתחילה כתב שאחר חצות לא יברך ברכת המפיל [בשם ומלכות]. ואח"כ כתב שיברך ברכת המפיל בשם ומלכות.
* תפילת מוסף בשבת לנשים.
בתחילה כתב שפטורות ואם מתפללות אין למחות בידן שיש להן על מה שיסמוכו. ואח"כ כתב שגם הנשים מתפללות שאין סיבה נכונה לפטור אותן.
* אמירת "מגדול" בברהמ"ז במוצ"ש.
בתחילה כתב שיש לומר "מגדול". ואח"כ כתב שיש לומר "מגדיל".
* ברכת שעשה לי כל צרכי בתשעה באב וביוה"כ.
בתחילה כתב שלא יברך. ואח"כ כתב שיברך.
* ישיבת שבעה על אשה שמתכונן לגרשה.
בתחילה כתב שלא צריך לשבת עליה שבעה. ואח"כ כתב שכן.
* ברכה על עשיית מעקה.
בתחילה כתב שאין לברך על עשיית מעקה. ואח"כ סבר לברך.
 
עוד כמה דברים שכתבתי בשעה האחרונה:
* ברכה על שניצל.
בתחילה כתב לברך שהכל. אח"כ כתב לברך מזונות. ואח"כ כתב לברך שהכל.
* ברכה ראשונה למי שאוכל אחרי שנסתפק בברכה אחרונה.
בתחילה כתב שמי שמסופק אם בירך מעין שלש, שטוב שיאכל עוד כזית, שיהרהר ברכה ראשונה בליבו. ואח"כ סבר שיברך ברכה ראשונה.
* קדימת ברכת פרי שברכתו שהחיינו לפרי ממין שבעה.
בתחילה כתב שיש להקדים מין שבעה. ואח"כ סבר שיש להקדים שהחיינו.
* ברכת משנה הבריות על פיל או קוף.
בתחילה כתב שיברך כל שלושים יום, ואח"כ סבר שיברך רק פעם בחיים ויותר מזה רק יהרהר בליבו. ואח"כ סבר לברך כל שלושים יום.
*ברכת המפיל לאחר חצות.
בתחילה כתב שאחר חצות לא יברך ברכת המפיל [בשם ומלכות]. ואח"כ כתב שיברך ברכת המפיל בשם ומלכות.
* תפילת מוסף בשבת לנשים.
בתחילה כתב שפטורות ואם מתפללות אין למחות בידן שיש להן על מה שיסמוכו. ואח"כ כתב שגם הנשים מתפללות שאין סיבה נכונה לפטור אותן.
* אמירת "מגדול" בברהמ"ז במוצ"ש.
בתחילה כתב שיש לומר "מגדול". ואח"כ כתב שיש לומר "מגדיל".
* ברכת שעשה לי כל צרכי בתשעה באב וביוה"כ.
בתחילה כתב שלא יברך. ואח"כ כתב שיברך.
* ישיבת שבעה על אשה שמתכונן לגרשה.
בתחילה כתב שלא צריך לשבת עליה שבעה. ואח"כ כתב שכן.
* ברכה על עשיית מעקה.
בתחילה כתב שאין לברך על עשיית מעקה. ואח"כ סבר לברך.
כמדומה לי ואין הספר תח"י כעת, שחזר בו שיש לומר צדקתך במנחה של שב"ק כשיש חתן בבית הכנסת.
 
כמדומה לי ואין הספר תח"י כעת, שחזר בו שיש לומר צדקתך במנחה של שב"ק כשיש חתן בבית הכנסת.
יש בזה נידון בשות הראשל

אמירת צדקתך: כאשר יש חתן בשבת בבית הכנסת בתפלת מנחה, יש המעידים שדעת מרן זצוק"ל שאומרים צדקתך כבכל שבת[1]


[1] כן כתבו בהלכה ברורה (ח"ז סי' קלא אות מח). ובילקוט יוסף תפלה (כרך ב עמ' תלז) שהיה מורה ובא מרן הגר"ע יוסף זצ"ל. ושוב כתב כן בשו''ת הראש''ל ח''ב (חאו''ח סי' לט). אמנם בשו''ת מעין אומר (ח"ב עמ' נו. ובמדורת תשע''ז עמ' ס''ג) מובא שמרן זצ"ל היה נוכח בשבת חתן של נכדו ולא אמרו צדקתך. וכתב בס' ידי כהן שפע ברכות (פכ''ג סעיף כ בהערה): העיד בפני הר' חנניה פרץ ששאל בזה את הגר"ש עמאר, והשיבו שאף שזה חידוש שבשבת חתן יאמרו במנחה צדקתך, מ"מ כשהיה נוכח בשבת חתן עם מרן זצ"ל לא אמרו צדקתך. וע"ע בשו"ת דברי חפץ (א''ה: פרץ ח"א סי' כ''ה ושם בסי' כ''ח תשובת מרן הראש''ל שליט''א בדין זה). ובספר כי בו שבת ח"א (עמ' תרצא) הביא ממרן הגר"ע יוסף זצ"ל שכמה פעמים כשהיה חתן בבית הכנסת לא אמר החזן צדקתך ולא אמר להם מאומה. ע''כ מידי כהן. וכן כתב בשו''ת אבי בעזרי" (סימן נו) לגאון רבי יצחק לוי שליט"א, הרב הראשי לנשר שהיה מעשה רב אצל מרן זצוק"ל בכמה הזדמנויות בשבתות חתן של נכדיו ולא אמרו צדקתך. וכן העלה הגאון הרב דוד שלום נקי שליט''א בחוברת הנשואין בהלכה ובאגדה (תשפ''ג עמ' 279-280 ולכאו' פלא שציין לשו''ת הראשון לציון הנ''ל ושם מבואר אחרת ממה שכתב).
 
חזור
חלק עליון