• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שאין להורות לקהילת ביתא ישראל עולי גלות אתיופיה בעניין הגיור לחומרא אליבא דמרן מלכא, ואפ' לא בעלמא/הידור מצוה/עצה טובה וכדומה.

יעקב דסטה

Active member
שלום עליכם "קהילת מרן מלכא" הע"י.

חז''ל למדונו שלעולם דעתו של אדם תהיה מעורבת עם הבריות.ע"כ. ומתוך שאני בן הקהילה וזכיתי שתורתי אומנותי ובתוך עמי אנכי יושבת, אני מוכרח לעורר אתכם לעניין חשוב שנוגע לבני קהילתי, ושלכם משפט הבכורה כתלמידי מרן מלכא המובהקים, שמאז שזכינו שבני קהילתנו בשנת תשמ''ה נאבקו בתקנה זו של "הגיור לחומרא" (ויש כאלה שהגרסו שהיא לקולא) וברוך ה' שמרן מלכא שהתחיל את גאולת בני הקהילה גם דאג לסיימה, ולא נתן לכל מה שבנה 14 שנה בחיבור של בני הקהילה שלנו בקהל ישראל להסתר בכהונתם של הבאים לאחריו ברבנות הראשית, והעמיד את הדת על תילה כיחיד מול רבים והחזיר עטרה ליושנה כדעת הראש''ל המרפ''א פאניז'ל וכן בעל יש"א ברכה, ששמרו אמונים לדעת רבותינו הרדב''ז והמריק''ש וכתבו בזה"ל: ומי יבוא להרהר שמץ של איסור (הן ליהדות והן ליוחסין) אחר היהודים האלה ולא יירא לנפשו להכוות באש גחלתן שכל דבריהם מיוסדים על אדני האמת והצדק.ע"כ. ואכמ''ל. וכאן היה עיקר חידושו וחילק בין הדעת תורה ההלכתית מן הדין שהייתה עימו מימים ימיה (שנת תש''ח) למנהג למעשה בתחילת דרכו שעשה חסידות וחומרא בגיור זה (משום שידו הייתה על התחתונה ואכמ''ל) וזכינו שגילה דעתו על ביטול התקנה הן ליהדות והן ליוחסין והודפסה ביבי''א. ומיני אז ועד היום קצה נפשנו בתקנה הקלוקלת הזו, כלשונו של מרן מלכא "...על ידיי כך הרחיקו אותם (בפרט הרבנות הראשית דאז), מה עשו צריך לעשות לכול אחד ואחד גיור לחומרא הטפת דם ברית במילה וגם כן טבילה ,מה זה כול הדברים האלה ?! הרחיקו אותם ! במקום שהתקרבו אלינו וילמדו מהתורה שלנו, מסכנים היו בורים עמי הארץ , עד כדי כך שנכנס להם שנאה נגד הרבנות. אם כן הרחיקו אותם לגמרי מהתורה הרחיקו אותם, זהו "משיב חכמים אחור ודעתם תסכל" מצד אחד עושים להם חומרא וחומרא שמביא לידיי קולא, זאת חומרא זאת !?!? אומרים לך גדולה חזקה ! למה אתה צריך להחזיק שנתערבבו בהם גויים "אחזוקי איסורא לא מחזיקינן " הם בחזקת כשרים תשאיר אותם בחזקתם" עד כאן לשונו הקדושה. הן ככל והן כפרט (זולת למצינהם שאין ליבם שלם עמם וכד' יחמירו בצנעה) וכן קיימא לן בספר של המשנה למלך רבנו יצחק יוסף שליט''א שתורתו ותורת מרן מלכא מחוברות לנו כשני לוחות הברית, בעין יצחק ח"א עמ' תקע"ב בזה"ל: שכל לשון של ראוי להחמיר או נכון להחמיר וכד' אינו מעיקר הדין אלא חומרא, ולמאי נפק"מ שבמקום קולא אין לנהוג את אותה חומרא.ע"כ

והמדד אצלנו לזהות את אותם שהולכים בדרכו של מרן מלכא הן בחיים חיותו ועל אחת כמה וכמה אחר פטירתו, הוא בייחסם לפסק של מרן מלכא בדבר יהודי אתיופיה שחתומה בטבעת המלך ביבי"א ח"ח אבן העזר סימן יא'. שאין מי שיכול לשנות קוצו של יוד בכול פסקיו, וכל המשנה ידו על התחתונה ואין ידינו רוחצת ביד שמרימה בתורת מרן (ר"ת למפרע נשמת משה רבינו) ואל יהיה חלקנו עמהם. וב"ה כפי שציפינו שמתי שהוא יקום איש העדה ויאמר את הדברים הללו, וזכינו לשמוע זאת ביומי דחנוכה שנת תשע''ו, אחת לאחת לא פחות מבריה דמרן מלכא הוא הרב דוד יוסף שליט"א וזל"ש: "שהיום כולם מדברים ורוצים להמשיך את דרכו של מרן האבא ולהמשיך את דרכו של מרן, זה חיזוק אמיתי וקירוב של יהודי אתיופיה".עכ"ל.

וזה כמה שנים שברוך ה' צורי, המלמד ידי לקרב אצבעותיי למלחמה (מכוחו של מרן מלכא) , מתלמידי מרן מלכא שלא נתנו אל ליבם כדבעי ביחסו של מרן מלכא לקהילתנו במישור השכלי להלכה והרגשי למעשה ואכמ''ל. והוצרכתי לכל זה שאנה ה' לידי, תשובה שמצאתי כאן של הרב שמעון ללוש שליט''א תחת הכותרת טבילה לחומרא, לפני כחודש וחצי שיעץ לבת הקהילה מביתא ישראל שעלתה במבצע שלמה 1991, שבן זוגה המיועד להיות חתן שלה לעתיד, שנפל לידיים הלא נכונות, וששמע מנכדו של מרן מלכא (ומסתמא זה הבן של הרב יעקב יוסף זצ''ל, ר' עובדיה מבית שמש, שכבר עמדתי על קנקנו בסוגיא של הקהילה במשא ומתן הלכתי וכן הוסיף לגלות סימני גזענות מובהקים ואכמ''ל ודיינו להבין מכך שהתבטא על מרן מלכא (בשיעורו האחרון על הקהילה https://www.google.com/search?q=עובידה+יוסף+עולי+אתיופיה&oq=עובידה+יוסף+עולי+אתיופיה&aqs=chrome..69i57j33i10i160.8231j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:478fd14a,vid:9yUgBI_2PI4) "שהיה לו חוסר מידע משווע על הקהילה.. וידע רק חצי דברים וכו'...".ע"כ. שריה לי מריה ואכמ''ל) שמרן מלכא היה מייעץ לתלמידיו להחמיר בזה. ע"כ.
והרב של הפורום כאן שיחיה אחר מלוא הכבוד כמובן, אחר שהביא מכתבי יד של מרן מלכא ממשנת יוסף שכבר מוכרים לנו וזכינו להיות המתווכים בפרסום המאמר שם ואכמ''ל. למד משם שיש בזה "הידור" להורות כמנהגו הראשון של מרן מלכא בגיור לחומרא לקיים תקנת הרבנים הראשונים ברבנות הראשית לישראל. אך כאמור לעיל שאחרי שנת תשמ''ה בתורה שבע''פ מרן מלכא ביטל את תקנתם (כדרכו בשנת תשי''א 30 שנה קודם לכן ואכמ''ל והודפס ביבי''א ח''ו סי' יד' אבהע"ז בדין היבום.ע"ש.) ואף בתורה שבכתב בשנת תשמ''ו בשיח מישרים ושוב הודפסה ביבי''א בשנת תשנ''ה לא השאיר מקום לחומרא זו כדרכו "שהמחמיר תבוא עליו ברכה", קמ''ל כאמור משנת תשמ''ה ואילך יצאה מחומרא זו רק קללה. ודברים הללו מעוגנים אצלי בבירור מוחלט מעל כל צד של ספק אליבא דמרן מלכא להלכה ולמעשה ואכמ''ל, ובפרט בנידו"ד שהכלה בלאו הכי טובלת לטהרתה ואכמ''ל. ואי''ה בקרוב העלה לכם מאמר היסטורי שלי קצר לכבוד ציון יובל שנים לפסקו המפורסם של מרן מלכא משנת תשל''ג - תשפ''ג. עם התייחסות בלעדית של המשנה למלך רבנו יצחק יוסף שליט''א לציון יום זה.

הלכך רציתי לבקש מכל התלמידי חכמים ומורי הוראות אליבא דמרן מלכא הע''י, לחסוך מאתנו להתקל בגישה הזו של חומרא כעיצה טובה, "לא בעלמא" ולא "כהידור" וכדומה, שבלאו הכי אין הדברים הללו נשמעים, ואם דבריי רופפים, פוק חזי מאי עמא דבר. ודיינו מהזעזועים שעברו אבותינו, שכבר עברו וחלפו להם תהילות לאל עליון, וכעת המציאות היא ברורה לכל, ואין אנו רוצים לדרוך באותו מקום, ורוצים להתקדם ולסלול את דרכנו במסילה העולה בית אל, עם דעתו של מרן מלכא ביבי"א שלא הוסיף שום מקום לחומרא, ואין אחריו ולא כלום. ושאין אנו רוצים להתקבל על דעת כולם אלא על דעת המקום ברוך הוא כפסקו של מרן מלכא ובראשו אבות העולם הרדב''ז והמהריק''ש. וכן להשתלב עם תלמידיו ממשיכי דרכו האמתיים, בחינוך בנינו ובנותינו במוסדות של תורה וקדושה בציבור החרדי, ותו- לא מדי! ויש עוד הרבה מה להאריך אך לא עת האסף ועוד חזון למועד. תבורכו מפי עליון.
המצפה לראות בחזון עובדיה בגאולת ביתא ישראל בכלל ישראל
בסימן למען אחי ורעי (למען חבשים יהודי אתיופיה ורבנו עובידה יוסף)​
 
זולת למצינהם שאין ליבם שלם עמם וכד' יחמירו בצנעה
יש סיעתא דשמיא מיוחדת לחכם בהוראה למעשה כשמכיון לשם שמים
בכל אופן נראה שהוראתו של הרב היתה הוראה פרטית לאותה אחת מכמה סיבות
אפרט א', דרכה של תורה בפרט בנושא רגיש היא בדרכי שלום, ואה''נ אם יבוא החתן לשאול יורו לו שמותר בלי שום הוראה להחמיר, אך כיון שהחתן שאל רבנים אחרים וכדי שהזיווג יצלח אכן כדאי לכלה לעשות כדברי הרב ובזה הכל יבוא על מקומו בשלום ולא מצד חומרא בהלכות יהדות חס ושלום אלא מצד חומרא במידות, ודי למבין
ובפרט שכבודו כתב שלעצמו אדם רשאי לטבול.
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה לגברא רבה!
אני מקבל את דברי כבודו, ומודה על האמת שלא נתתי אל ליבי שכל המכתבים של מרן זצ"ל שהבאתי שם, הם קודם תשובתו שנדפסה בשו"ת יביע אומר ח"ח (חאה"ע סי' יא), ולא הבחנתי שביביע אומר שם מתייחס לפרט זה עצמו כמה פעמים, האם להצריך גיור לחומרא או לא, וכותב שרק כשהיו העולים מתי מעט ולא התנגדו כלל לגיור לחומרא ולהטפת דם ברית וכו', לכן העדיף שלא לסור מהוראת הרבנים הקודמים, אבל למעשה הוא סבור שאין צורך בגיור לחומרא כלל.
ולכן הנני מושך את ידי מתשובתי בזה לאותה השואלת היקרה מבני העדה, וגם שם אתקן דברי כעת בל"נ, ואשאיר את ההכרעה לגדולי ישראל, ועל צבאם מרן הראש"ל שליט"א, כיצד נכון להורות או להמליץ בזה למעשה בשאלות כגון אלו, שגדול שימושה. (ואם תהיה לי בזה ידיעה ברורה בדעתו שליט"א, בל"נ אכתוב כאן הדברים באופן ברור בס"ד).

בברכת תזכו לשנים רבות נעימות וטובות
 
"ירבו כמותך בישראל", ועל תלמידי מרן מלכא כאלה התפללתי!, ואשריך שזכית לקנות את התורה מאחד מעמודי התווך של קניני התורה והוא "ומעמידו על האמת" כמ"ש מורי ורבי אהובו ואוהבו של מרן מלכא כ"ק רבנו יורם מיכאל אברג'ל זצ''ל (בספרו אמרי נועם), "ומודה ועוזב ירוחם". אם כי למעשה איני יודע שאם את הנעשה ניתן להשיב, שאותה בחורה הייתה ונעלמה כלא הייתה...

ומכאן ואילך בידינו ובידכם כתלמידיו המובהקים כנ''ל להמשיך את חזונו של מרן מלכא בלהשתדל לקרב את בני הקהילה שרכים בנפשם כחוט השני, ושנזכה לדרוש את מה שביקש ולבקש את מה שהוא דרש אלמלא שלצערנו הרב הקשיים הראשונים שלהם בארה''ק הייתה מול הרבנות הראשית שהשלכותיה עשו פירי פירות להמשך קליטתם הדתית הקשה, וכלשונו של מרן מלכא לרבני מחב''ד (מיוזמתו של הרב וולדמן הנ''ל), וזלש"ק "...ברם דא עקא, כי למרות שהפלשים מוכנים ללמוד ולקיים את כל מצוות התורה כקבלת חז"ל וכו'... אולם מוסדות הקליטה במדינת ישראל אשר רבים ממדריכיהם חילונים, פורקי עול אשר נמנעים מלהקנות את הערכים המקודשים לעם ישראל, ולהנחילם לאחינו הפלאשים (יהודי אתיופיה), הצמאים לדבר ה'. וכמה פעמים שהלכתי אליהם למוסדות הקליטה ואף הם בבואם אליי לירושלים, וקבלו דבריי בהתלהבות רבה, אבל לדאבון ליבנו חסרות לנו ידיים נאמנות, עובדות, שיבואו ללמדם תורה ודעת, לפני שיתפזרו בכל רחבי הארץ, ומה מאוד יכאב וידאב ליבנו על עדה שלמה עם שרידי חרב אשר ח"ו צפויה ליפול בידיי חילוניים המסיתים נגד תורתנו הקדושה ואין דורש ומבקש...".עכל"ק.IMG_8884.JPGמרן מלכא מעודד פעיל מהעדה טקבה עזרא מנתיבות.jpgהדמיה.jpg

ואשאיר את ההכרעה לגדולי ישראל, ועל צבאם מרן הראש"ל שליט"א, כיצד נכון להורות או להמליץ בזה למעשה בשאלות כגון אלו, שגדול שימושה
ורק אזכיר בהמשך לכל הנ''ל שמן ההכרח שגם הרב הראשי של הקהילה שלנו, הרב ראובן וובשט שליט''א יהיה מעורב ג"כ בהכרעה זו.
 

קבצים מצורפים

  • ברכתו של הראשל''צ רבנו יצחק יוסף.pdf
    213.4 KB · צפיות: 24
"ירבו כמותך בישראל", ועל תלמידי מרן מלכא כאלה התפללתי!, ואשריך שזכית לקנות את התורה מאחד מעמודי התווך של קניני התורה והוא "ומעמידו על האמת" כמ"ש מורי ורבי אהובו ואוהבו של מרן מלכא כ"ק רבנו יורם מיכאל אברג'ל זצ''ל (בספרו אמרי נועם), "ומודה ועוזב ירוחם". אם כי למעשה איני יודע שאם את הנעשה ניתן להשיב, שאותה בחורה הייתה ונעלמה כלא הייתה...

ומכאן ואילך בידינו ובידכם כתלמידיו המובהקים כנ''ל להמשיך את חזונו של מרן מלכא בלהשתדל לקרב את בני הקהילה שרכים בנפשם כחוט השני, ושנזכה לדרוש את מה שביקש ולבקש את מה שהוא דרש אלמלא שלצערנו הרב הקשיים הראשונים שלהם בארה''ק הייתה מול הרבנות הראשית שהשלכותיה עשו פירי פירות להמשך קליטתם הדתית הקשה, וכלשונו של מרן מלכא לרבני מחב''ד (מיוזמתו של הרב וולדמן הנ''ל), וזלש"ק "...ברם דא עקא, כי למרות שהפלשים מוכנים ללמוד ולקיים את כל מצוות התורה כקבלת חז"ל וכו'... אולם מוסדות הקליטה במדינת ישראל אשר רבים ממדריכיהם חילונים, פורקי עול אשר נמנעים מלהקנות את הערכים המקודשים לעם ישראל, ולהנחילם לאחינו הפלאשים (יהודי אתיופיה), הצמאים לדבר ה'. וכמה פעמים שהלכתי אליהם למוסדות הקליטה ואף הם בבואם אליי לירושלים, וקבלו דבריי בהתלהבות רבה, אבל לדאבון ליבנו חסרות לנו ידיים נאמנות, עובדות, שיבואו ללמדם תורה ודעת, לפני שיתפזרו בכל רחבי הארץ, ומה מאוד יכאב וידאב ליבנו על עדה שלמה עם שרידי חרב אשר ח"ו צפויה ליפול בידיי חילוניים המסיתים נגד תורתנו הקדושה ואין דורש ומבקש...".עכל"ק.הצג קובץ מצורף 8302הצג קובץ מצורף 8303הצג קובץ מצורף 8304


ורק אזכיר בהמשך לכל הנ''ל שמן ההכרח שגם הרב הראשי של הקהילה שלנו, הרב ראובן וובשט שליט''א יהיה מעורב ג"כ בהכרעה זו.
אפשר דוגמא מהספר?
 
זה קונטרס שלי שיצא בחסדי ה' ביום יא' תמוז תשע''ט, לכבוד הולדת בני בכורי עובדיה יוסף נ''י כעבור 5 וחצי שנים שידו של מרן מלכא הייתה מאוד מעורבת בו ואכמ''ל. שהוא רק מעשיות ודברי תורתו שקשורים למרן מלכא ולקהילת ביתא ישראל, ומעט מהמשא ומתן הלכתי שהיה לי בתשע''ה תשע''ו עם הבית הלל (שעמד במרדו) ושולחן יוסף ומשנת יוסף (ייאמר לשבחם שקבלו את האמת ממי שאמרה ביבי"א) שגם מהם נעלמו דברי היבי"א ח''ח, ומיני אז קבלתי על עצמי להיכנס יותר לעובי הקורה ולעשות סדר יותר מעמיק ובעיון בכל משנתו הסדורה של מרן מלכא בהלכה ובהנהגה מתחילת דרכו ועד אחרית ימיו בכל דרך שרק תשיג ידי למען יעמדו ימים רבים לישראל בכלל ולביתא ישראל בפרט. בנתיים כאמור ואי''ה אני יוכל בקרוב לפרסם את המאמר הקצר שלי לכבוד היובל שנים לפסקו המפורסם של מרן מלכא על הקהילה מתשל''ג-תשפ''ג שייתן לכם טעימה מפעולותיו עד שיזכנו הקב"ה ברחמיו לברך על המוגמר בסעודה הגדולה שאז יוכלו ענויים ויישבעו.
 
זה קונטרס שלי שיצא בחסדי ה' ביום יא' תמוז תשע''ט, לכבוד הולדת בני בכורי עובדיה יוסף נ''י כעבור 5 וחצי שנים שידו של מרן מלכא הייתה מאוד מעורבת בו ואכמ''ל. שהוא רק מעשיות ודברי תורתו שקשורים למרן מלכא ולקהילת ביתא ישראל, ומעט מהמשא ומתן הלכתי שהיה לי בתשע''ה תשע''ו עם הבית הלל (שעמד במרדו) ושולחן יוסף ומשנת יוסף (ייאמר לשבחם שקבלו את האמת ממי שאמרה ביבי"א) שגם מהם נעלמו דברי היבי"א ח''ח, ומיני אז קבלתי על עצמי להיכנס יותר לעובי הקורה ולעשות סדר יותר מעמיק ובעיון בכל משנתו הסדורה של מרן מלכא בהלכה ובהנהגה מתחילת דרכו ועד אחרית ימיו בכל דרך שרק תשיג ידי למען יעמדו ימים רבים לישראל בכלל ולביתא ישראל בפרט. בנתיים כאמור ואי''ה אני יוכל בקרוב לפרסם את המאמר הקצר שלי לכבוד היובל שנים לפסקו המפורסם של מרן מלכא על הקהילה מתשל''ג-תשפ''ג שייתן לכם טעימה מפעולותיו עד שיזכנו הקב"ה ברחמיו לברך על המוגמר בסעודה הגדולה שאז יוכלו ענויים ויישבעו.
אולם תפרסמו בקובץ בית יוסף.
 
כן חשבתי להציע להם, ובכל מקום שרק אוכל לכבוד הציון יובל, וזו הזדמנות להזכיר מפועליו הכבירים של מרן מלכא למען הקהילה שלנו. וכן להחדיר בציבור הכללי ובפרט להולכים באורו של מרן מלכא ומפיצים את תורתו, עד כמה זיקתו של מרן מלכא לקהילה הייתה לשם דבר וכו'... ומה שנותר לנו זה כנ''ל להשתדל להאיר פנים לבני הקהילה (בפרט מאותם שאינם מבני הקהילה) וכמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, ובכך נזכה לקרבם כאחד שבטי ישראל, ולקיים את החזון עובדיה בעליית בני הקהילה על ידו. תבורכו מפי עליון.
 
כן חשבתי להציע להם, ובכל מקום שרק אוכל לכבוד הציון יובל, וזו הזדמנות להזכיר מפועליו הכבירים של מרן מלכא למען הקהילה שלנו. וכן להחדיר בציבור הכללי ובפרט להולכים באורו של מרן מלכא ומפיצים את תורתו, עד כמה זיקתו של מרן מלכא לקהילה הייתה לשם דבר וכו'... ומה שנותר לנו זה כנ''ל להשתדל להאיר פנים לבני הקהילה (בפרט מאותם שאינם מבני הקהילה) וכמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, ובכך נזכה לקרבם כאחד שבטי ישראל, ולקיים את החזון עובדיה בעליית בני הקהילה על ידו. תבורכו מפי עליון.
אשריך!!!
 
ומסתמא זה הבן של הרב יעקב יוסף זצ''ל, ר' עובדיה מבית שמש
בהאי נחיתנא ובהאי סליקנא
שב''ה אכן נודע הדבר, ובנקל שהוא יהיה על הכוונת שלי כאמור לעיל, ןכעת הגיע אליי הקלטה של אחד שעורך את השותי''ם שלו ברדיו מורשת כשהוא מחולק לפי השאלות, ושם מעשה זה ושאלה זו הובאה אחת לאחת ( רק מדודו של החתן המהולל שיצא מבולבל😂)
ה' יצילנו מהמשבשים וגורמים בלבול בציבור (כלשון הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א בדין המוקצה של הכדור בילקו''י שבת מה''ת חלק ב' כרך ב' כמדומני) בדעת מרן מלכא רבינו עובדיה יוסף זצ''ל בכלל פסקיו, ובפרט בפסקו על כשרותם של בני קהילתנו, צאצאי שבט "דן, ידין עמו כאחד שבטי ישראל". 😃
 
שאלה-197839
שלום לכבוד הרב אני בן העדה האתיופי שמעתי שאחד אמר על העדה
שלנו ש80% מאיתנו גויים מה ההלכה אומרת והוא אומר שכך דעת רוב גדולי הדור מה דעת הרב?

תשובה
אולי הוא גוי, אתם יהודים כשרים, ושקר דיבר שכך דעת "רוב" גדולי הדור. וזו הוצאת לעז על עדה קדושה מישראל ששמרו על הגחלת אלפי שנים עם רדיפות וגזירות קשות מצד הגויים.
כמה פעמים נוכחתי ויזמתי כנס חיזוק ליהודים היקרים מאריתראה שהם משבט דן כפי שכתב הרדב"ז ז"ל.

שאלה-201335
לכבוד הרב שלום רב! בני ישראל הם בני שם בן נח! האתיופים הגויים הם בני כוש והאשכנזים הם בני יפת! האם האשכנזים והאתיופים הם יהודים בני ישראל?

תשובה
מהיכן לך להוציא שם רע על עדה קדושה מעם ישראל, היכן למדת גזענות? זה לא מנהג יהודים!!!
היהודים עולי אתיופיה בני שבט דן הם, אחינו היקרים, והשמש הקודרת השחירה אותם, הנה לך בני תימן יהודים יקרים ומתוקים וצבע עורם שונה בגלל האקלים.

שאלה-228848
מי לנו אוהב כמוך לעדת יוצאי אתיופיה.כמה שונאים לנו ולעורינו, כמה מרחיקים מתורת ה' הרחיקונו ועודם,המשתייכים בפני עצמם ליראי ה'. תודה רבינו, אור עינינו אוהבים אותך מאוד

תשובה
דע, כי אותם המרחיקים ושונאים אתכם אחינו היהודים, הם עצמם ספק יהודים, כי לא נודע לנו שרשם ומוצאם, ואמרו חז"ל במסכת קידושין ע, א. "אמר שמואל כל הפוסל במומו פוסל". והוא היה ראש חכמי התלמוד וסוף חכמי המשנה.

מילדותי הכניס בלבי מור אבי ז"ל כמיהה ואהבה וגם געגועים ליהודי אתיופיה וחקר ודרש בספרים אודותיהם, והשתוקק לראותכם עולים לציון ברינה.
 
שאלה, יש/ היו יהודים באריתראה?
בעבר היא הייתה חלק מחבש היינו אתיופיה, וכנראה זוהי כוונתו. והיא חלק קטן ממנה. וכן היו שם כמדומני כמה קהילות שלנו, כפי שהעיד הרס''ר עובדיה חזי ז''ל שהיה שני למרן מלכא ויד ימינו במשימה קדושה זו. ואגב הוא עצמו יליד המקום ואביו היה רב בתימן והיגר לשם בחיפוש אחר שבטי ישראל ועימו קהילה של תימנים יהודים (שהיו עוד מהם גם באדיס אהבה בירת אתיופיה) ואחרי שהמושל שם ראה שאביו מקרב את בני הקהילה הוא גירש אותו משם, ומשם הם עלו לארץ בשנת תרצ''ו ואכמ''ל.
 
חזור
חלק עליון