👑דן גור אריה 👑
Active member
שלום עליכם "קהילת מרן מלכא" הע"י.
חז''ל למדונו שלעולם דעתו של אדם תהיה מעורבת עם הבריות.ע"כ. ומתוך שאני בן הקהילה וזכיתי שתורתי אומנותי ובתוך עמי אנכי יושבת, אני מוכרח לעורר אתכם לעניין חשוב שנוגע לבני קהילתי, ושלכם משפט הבכורה כתלמידי מרן מלכא המובהקים, שמאז שזכינו שבני קהילתנו בשנת תשמ''ה נאבקו בתקנה זו של "הגיור לחומרא" (ויש כאלה שהגרסו שהיא לקולא) וברוך ה' שמרן מלכא שהתחיל את גאולת בני הקהילה גם דאג לסיימה, ולא נתן לכל מה שבנה 14 שנה בחיבור של בני הקהילה שלנו בקהל ישראל להסתר בכהונתם של הבאים לאחריו ברבנות הראשית, והעמיד את הדת על תילה כיחיד מול רבים והחזיר עטרה ליושנה כדעת הראש''ל המרפ''א פאניז'ל וכן בעל יש"א ברכה, ששמרו אמונים לדעת רבותינו הרדב''ז והמריק''ש וכתבו בזה"ל: ומי יבוא להרהר שמץ של איסור (הן ליהדות והן ליוחסין) אחר היהודים האלה ולא יירא לנפשו להכוות באש גחלתן שכל דבריהם מיוסדים על אדני האמת והצדק.ע"כ. ואכמ''ל. וכאן היה עיקר חידושו וחילק בין הדעת תורה ההלכתית מן הדין שהייתה עימו מימים ימיה (שנת תש''ח) למנהג למעשה בתחילת דרכו שעשה חסידות וחומרא בגיור זה (משום שידו הייתה על התחתונה ואכמ''ל) וזכינו שגילה דעתו על ביטול התקנה הן ליהדות והן ליוחסין והודפסה ביבי''א. ומיני אז ועד היום קצה נפשנו בתקנה הקלוקלת הזו, כלשונו של מרן מלכא "...על ידיי כך הרחיקו אותם (בפרט הרבנות הראשית דאז), מה עשו צריך לעשות לכול אחד ואחד גיור לחומרא הטפת דם ברית במילה וגם כן טבילה ,מה זה כול הדברים האלה ?! הרחיקו אותם ! במקום שהתקרבו אלינו וילמדו מהתורה שלנו, מסכנים היו בורים עמי הארץ , עד כדי כך שנכנס להם שנאה נגד הרבנות. אם כן הרחיקו אותם לגמרי מהתורה הרחיקו אותם, זהו "משיב חכמים אחור ודעתם תסכל" מצד אחד עושים להם חומרא וחומרא שמביא לידיי קולא, זאת חומרא זאת !?!? אומרים לך גדולה חזקה ! למה אתה צריך להחזיק שנתערבבו בהם גויים "אחזוקי איסורא לא מחזיקינן " הם בחזקת כשרים תשאיר אותם בחזקתם" עד כאן לשונו הקדושה. הן ככל והן כפרט (זולת למצינהם שאין ליבם שלם עמם וכד' יחמירו בצנעה) וכן קיימא לן בספר של המשנה למלך רבנו יצחק יוסף שליט''א שתורתו ותורת מרן מלכא מחוברות לנו כשני לוחות הברית, בעין יצחק ח"א עמ' תקע"ב בזה"ל: שכל לשון של ראוי להחמיר או נכון להחמיר וכד' אינו מעיקר הדין אלא חומרא, ולמאי נפק"מ שבמקום קולא אין לנהוג את אותה חומרא.ע"כ
והמדד אצלנו לזהות את אותם שהולכים בדרכו של מרן מלכא הן בחיים חיותו ועל אחת כמה וכמה אחר פטירתו, הוא בייחסם לפסק של מרן מלכא בדבר יהודי אתיופיה שחתומה בטבעת המלך ביבי"א ח"ח אבן העזר סימן יא'. שאין מי שיכול לשנות קוצו של יוד בכול פסקיו, וכל המשנה ידו על התחתונה ואין ידינו רוחצת ביד שמרימה בתורת מרן (ר"ת למפרע נשמת משה רבינו) ואל יהיה חלקנו עמהם. וב"ה כפי שציפינו שמתי שהוא יקום איש העדה ויאמר את הדברים הללו, וזכינו לשמוע זאת ביומי דחנוכה שנת תשע''ו, אחת לאחת לא פחות מבריה דמרן מלכא הוא הרב דוד יוסף שליט"א וזל"ש: "שהיום כולם מדברים ורוצים להמשיך את דרכו של מרן האבא ולהמשיך את דרכו של מרן, זה חיזוק אמיתי וקירוב של יהודי אתיופיה".עכ"ל.
וזה כמה שנים שברוך ה' צורי, המלמד ידי לקרב אצבעותיי למלחמה (מכוחו של מרן מלכא) , מתלמידי מרן מלכא שלא נתנו אל ליבם כדבעי ביחסו של מרן מלכא לקהילתנו במישור השכלי להלכה והרגשי למעשה ואכמ''ל. והוצרכתי לכל זה שאנה ה' לידי, תשובה שמצאתי כאן של הרב שמעון ללוש שליט''א תחת הכותרת טבילה לחומרא, לפני כחודש וחצי שיעץ לבת הקהילה מביתא ישראל שעלתה במבצע שלמה 1991, שבן זוגה המיועד להיות חתן שלה לעתיד, שנפל לידיים הלא נכונות, וששמע מנכדו של מרן מלכא (ומסתמא זה הבן של הרב יעקב יוסף זצ''ל, ר' עובדיה מבית שמש, שכבר עמדתי על קנקנו בסוגיא של הקהילה במשא ומתן הלכתי וכן הוסיף לגלות סימני גזענות מובהקים ואכמ''ל ודיינו להבין מכך שהתבטא על מרן מלכא (בשיעורו האחרון על הקהילה https://www.google.com/search?q=עובידה+יוסף+עולי+אתיופיה&oq=עובידה+יוסף+עולי+אתיופיה&aqs=chrome..69i57j33i10i160.8231j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:478fd14a,vid:9yUgBI_2PI4) "שהיה לו חוסר מידע משווע על הקהילה.. וידע רק חצי דברים וכו'...".ע"כ. שריה לי מריה ואכמ''ל) שמרן מלכא היה מייעץ לתלמידיו להחמיר בזה. ע"כ.
והרב של הפורום כאן שיחיה אחר מלוא הכבוד כמובן, אחר שהביא מכתבי יד של מרן מלכא ממשנת יוסף שכבר מוכרים לנו וזכינו להיות המתווכים בפרסום המאמר שם ואכמ''ל. למד משם שיש בזה "הידור" להורות כמנהגו הראשון של מרן מלכא בגיור לחומרא לקיים תקנת הרבנים הראשונים ברבנות הראשית לישראל. אך כאמור לעיל שאחרי שנת תשמ''ה בתורה שבע''פ מרן מלכא ביטל את תקנתם (כדרכו בשנת תשי''א 30 שנה קודם לכן ואכמ''ל והודפס ביבי''א ח''ו סי' יד' אבהע"ז בדין היבום.ע"ש.) ואף בתורה שבכתב בשנת תשמ''ו בשיח מישרים ושוב הודפסה ביבי''א בשנת תשנ''ה לא השאיר מקום לחומרא זו כדרכו "שהמחמיר תבוא עליו ברכה", קמ''ל כאמור משנת תשמ''ה ואילך יצאה מחומרא זו רק קללה. ודברים הללו מעוגנים אצלי בבירור מוחלט מעל כל צד של ספק אליבא דמרן מלכא להלכה ולמעשה ואכמ''ל, ובפרט בנידו"ד שהכלה בלאו הכי טובלת לטהרתה ואכמ''ל. ואי''ה בקרוב העלה לכם מאמר היסטורי שלי קצר לכבוד ציון יובל שנים לפסקו המפורסם של מרן מלכא משנת תשל''ג - תשפ''ג. עם התייחסות בלעדית של המשנה למלך רבנו יצחק יוסף שליט''א לציון יום זה.
הלכך רציתי לבקש מכל התלמידי חכמים ומורי הוראות אליבא דמרן מלכא הע''י, לחסוך מאתנו להתקל בגישה הזו של חומרא כעיצה טובה, "לא בעלמא" ולא "כהידור" וכדומה, שבלאו הכי אין הדברים הללו נשמעים, ואם דבריי רופפים, פוק חזי מאי עמא דבר. ודיינו מהזעזועים שעברו אבותינו, שכבר עברו וחלפו להם תהילות לאל עליון, וכעת המציאות היא ברורה לכל, ואין אנו רוצים לדרוך באותו מקום, ורוצים להתקדם ולסלול את דרכנו במסילה העולה בית אל, עם דעתו של מרן מלכא ביבי"א שלא הוסיף שום מקום לחומרא, ואין אחריו ולא כלום. ושאין אנו רוצים להתקבל על דעת כולם אלא על דעת המקום ברוך הוא כפסקו של מרן מלכא ובראשו אבות העולם הרדב''ז והמהריק''ש. וכן להשתלב עם תלמידיו ממשיכי דרכו האמתיים, בחינוך בנינו ובנותינו במוסדות של תורה וקדושה בציבור החרדי, ותו- לא מדי! ויש עוד הרבה מה להאריך אך לא עת האסף ועוד חזון למועד. תבורכו מפי עליון.
המצפה לראות בחזון עובדיה בגאולת ביתא ישראל בכלל ישראל
בסימן למען אחי ורעי (למען חבשים יהודי אתיופיה ורבנו עובידה יוסף)
בסימן למען אחי ורעי (למען חבשים יהודי אתיופיה ורבנו עובידה יוסף)