אדם שכובד בברכה ראשונה משבע הברכות שאחר ברהמ"ז בחתונה, ובטעות בירך בא"י אמ"ה יוצר האדם, ומיד תוכ"ד חזר בו ואמר "שהכל ברא לכבודו". [הברכה הראשונה היא "שהכל ברא לכבודו" והשנייה היא "יוצר האדם"].
ויש כלל שהתיקון תוכ"ד הוא רק לתקן ולא לקלקל, כלומר, מי שבירך על עוגייה מזונות ובסוף 'תיקן' ואמר "בורא פרי העץ", יצא יד"ח, כי אין לתוספת משמעות.
ויש דין נוסף שסדר הברכות בשבע ברכות לא מעכב, ואם בטעות בירכו קודם את הברכה השנייה, אז יברכו אח"כ את הברכה הראשונה וימשיכו על הסדר.
ממילא, אולי נאמר שהתיקון שתיקן בסוף הברכה, הוא לא באמת תיקון, אלא קלקול, שכן גם בלי התיקון היה יוצא יד"ח וממשיך אח"כ את הברכה הראשונה, וא"כ כעת יצטרך לברך "שהכל ברא לכבודו" ולהמשיך את הברכה השלישית והלאה. או דילמא נאמר שמכיון שסו"ס זה לא לכתחילה, וצריך לעשות ע"פ הסדר, ממילא התיקון היה במקומו, ויברך שוב "יוצר האדם" וימשיך על הסדר.
אז למעשה, במקרה הנ"ל, איזו ברכה יברך שנייה, "יוצר האדם" או "שהכל ברא לכבודו"?
עריכה: ביום ג' ליל כ"ה באלול תשפ"ב נכנסתי קמיה הגאון ר' עמרם פריד שליט"א וכתשובה לשאלה הנ"ל ציין לעיין במקורות משנ"ב סי' מ"ו ס"ק כ' וסי' ר"ט ס"ק ו'.
אגב, אביא כאן מכתב ממרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א, בעניין שונה אבל מעט דומה:

ויש כלל שהתיקון תוכ"ד הוא רק לתקן ולא לקלקל, כלומר, מי שבירך על עוגייה מזונות ובסוף 'תיקן' ואמר "בורא פרי העץ", יצא יד"ח, כי אין לתוספת משמעות.
ויש דין נוסף שסדר הברכות בשבע ברכות לא מעכב, ואם בטעות בירכו קודם את הברכה השנייה, אז יברכו אח"כ את הברכה הראשונה וימשיכו על הסדר.
ממילא, אולי נאמר שהתיקון שתיקן בסוף הברכה, הוא לא באמת תיקון, אלא קלקול, שכן גם בלי התיקון היה יוצא יד"ח וממשיך אח"כ את הברכה הראשונה, וא"כ כעת יצטרך לברך "שהכל ברא לכבודו" ולהמשיך את הברכה השלישית והלאה. או דילמא נאמר שמכיון שסו"ס זה לא לכתחילה, וצריך לעשות ע"פ הסדר, ממילא התיקון היה במקומו, ויברך שוב "יוצר האדם" וימשיך על הסדר.
אז למעשה, במקרה הנ"ל, איזו ברכה יברך שנייה, "יוצר האדם" או "שהכל ברא לכבודו"?
עריכה: ביום ג' ליל כ"ה באלול תשפ"ב נכנסתי קמיה הגאון ר' עמרם פריד שליט"א וכתשובה לשאלה הנ"ל ציין לעיין במקורות משנ"ב סי' מ"ו ס"ק כ' וסי' ר"ט ס"ק ו'.
אגב, אביא כאן מכתב ממרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א, בעניין שונה אבל מעט דומה:

נערך לאחרונה: