• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שור ולא אדם, משום דאיבעי ליה לעיוני?

יישר.
אתה מתכוין להשוות שכמו שסומא חייב על נזקיו אם לא נזהר, גם אחרים יהיו פטורים על שהיזיקוהו כי לא נזהר?
כן בעומק ההגדרה סומא הוא כמו שור שצריך שמירה, ולכן כמו ששור שנפל בבור פטור בעל הבור משום דאיבעי ליה לבעל השור לעיוניה שלא יפסיד את שורו ה"ה סומא שהוא כמו שור בהגדרה שלו.
 
כן בעומק ההגדרה סומא הוא כמו שור שצריך שמירה, ולכן כמו ששור שנפל בבור פטור בעל הבור משום דאיבעי ליה לבעל השור לעיוניה שלא יפסיד את שורו ה"ה סומא שהוא כמו שור בהגדרה שלו.
קישרת את זה איכשהוא לסומא שהזיק, לא? כי מה שכתבת כעת כבר נתבאר לעיל בפשיטות.
 
כן. דהסומא לא יכול מעולם לפטור את עצמו מהיזק.
זכור לי שיש לחלק בעניין איבעי ליה לעיוני בין אופן שהזיק לאופן שהוזק ואין לי את הראש להיזכר בזה בשעה זו, אם זכרוני הקלוש אינו מטעה אותי הרי שהדברים שכתבת לא מוכרחים, אך ביסוד הדברים בעניין סומא שהוזק שנינו מסכימים וזה העיקר...
 
להמשיך?
יש לי עוד הרבה שאלות יפות ומרתקות והעיקר.... קצרות וחדות....
א. כבוד תורתו מעלה את הרמה של הפורום ע"י כל הקושיות וכו', ומכניס בו אווירה של תורה ושל לימוד. ברוך הבא בשם ה'. תמשיכו כך.
ב. במעקב קצר אחר השאלות שלכם, אני מבחין בכך שכל השאלות הולכות על מהלך אחד, וכמדומני שבקרוב בעזה"י כת"ר יעלה לכאן מאמר שיתרץ את כל הקושיות במהלך אחד מבריק. אלא שעל מנת ליצור עניין אתם מקדימים את השאלות המרכיבות את המאמר.
וכן הבן שואל, האם נוח לכם בכתיבת תירוצים על כל קושיא בפני עצמה, כאשר ממילא המהלך המרכזי שאני משער שברצונכם להעלות יהיה פחות מוכרח?

בכל אופן חילכם לאוריתא!
 
חזור
חלק עליון