• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

שו"ת זקן אהרן

אורי הכהן

Active member
לגבי מה שאמר מרן שליט"א בשיעור הקודם גבי אבל שמותר לו להשתתף בשמחת פורים עם כלי זמר
ואמר אילו מרן זיע"א היה רואה את התשובה בשו"ת הנ"ל סימן רי"ג היה פוסק כך
ואומנם אחר העיון בתורתו של מרן זיע"א ראיתי בחזו"ע אבלות ח"ב עמוד שסד שהעלה שם
שמותר לאבל להשתתף בשמחה של מצוה כמו סעודת פורים וכו
ואולי נאמר שמרן זיע"א חזר בו מפורים
אשמח לתגובות החברים היקרים!
 
לגבי מה שאמר מרן שליט"א בשיעור הקודם גבי אבל שמותר לו להשתתף בשמחת פורים עם כלי זמר
ואמר אילו מרן זיע"א היה רואה את התשובה בשו"ת הנ"ל סימן רי"ג היה פוסק כך
ואומנם אחר העיון בתורתו של מרן זיע"א ראיתי בחזו"ע אבלות ח"ב עמוד שסד שהעלה שם
שמותר לאבל להשתתף בשמחה של מצוה כמו סעודת פורים וכו
ואולי נאמר שמרן זיע"א חזר בו מפורים
אשמח לתגובות החברים היקרים!
שם כתב רק לענין רב המקום שאם ימנע יהיה הדבר זר, והוי אבלות בפרהסיה. משא"כ באדם פרטי.
 
לגבי מה שאמר מרן שליט"א בשיעור הקודם גבי אבל שמותר לו להשתתף בשמחת פורים עם כלי זמר
ואמר אילו מרן זיע"א היה רואה את התשובה בשו"ת הנ"ל סימן רי"ג היה פוסק כך
הפלא הגדול הוא שמרן זיע"א ודאי ראה תשובה זו, שהרי הביאה בחזו"ע עמ' קצד. ואיך אפשר לומר שנעלמה מעיניו בהפרש כמה עמודים?
 
יתכן ולא עיין בכל התשובה, אלא במה שהביאו האחרונים בקצרה ממנו.
מחילה, אבל בלא"ה זה חידוש גדל לומר על מרן זיע"א שנעלם מעיניו תשובה של אחרונים קדומים.
ואחר שראינו שהביא לתשובה זו לדחוק דחקים שראה זאת בספרי האחרונים, ולא ציין שראה זאת בדבריהם וכו', אין זו הדרך ואין זו העיר.
 
מחילה, אבל בלא"ה זה חידוש גדל לומר על מרן זיע"א שנעלם מעיניו תשובה של אחרונים קדומים.
ואחר שראינו שהביא לתשובה זו לדחוק דחקים שראה זאת בספרי האחרונים, ולא ציין שראה זאת בדבריהם וכו', אין זו הדרך ואין זו העיר
לא רואה בזה קושיא כ"כ.
הרבה פעמים יש איזה דינים שיוצאים מתוך תשובה ארוכה ולא כל הפוסקים נוחתים להוציא את כל הדינים שיוצאים ממנה, אלא מקצרים את המסקנא לענין מסויים, ואכן הפוסקים הביאו בקצרה את הזקן אהרן הנ"ל לענין מנגנים וכו', וכפי שהביא הכה"ח בסי' תרצ"ו אות כ"ו:
ומותר לאבל אחר שבעה על שאר קרובים או לאחר שלשים על אביו ואמו לנגן בפורים לשמח אחרים, וכל שכן אם ילך לנגן לשמחת מצוה דיאה ויאה. זקן אהרן סימן (רי"ד) [רי"ג], עיקרי הד"ט סימן ל"ו אות כ"ב, פתחי תשובה ע"כ.
ולכן לא נחת מרן זצ"ל לענין כל הטעמים שהובאו בתוך התשובה שממנה עולה להתיר לכל אבל לשמוע כלי נגינה.
ודברי מרן שליט"א נכונים בטעמם ובנימוקם.
 
ת"ח אחד (מוכר פה בפורום) סיפר לי שלפני שנה שאל על כך את מורנו הראשל"צ, וענה לו: וכי אתה חושד בי שאני לא יודע מה כתוב בחזון עובדיה? אלא שמוכח מדבריו שלא ראה את התשובה מבפנים אלא ציין לדבריו כפי שהובא בתשובה בספר אחר שנראה שהוא מקור דברי הרב בהלכה זו. ועוד הוסיף (אחרי שהקשה לו כן אותו ת"ח) שאף שהזקן אהרון הביא עוד טעמים לנידונו שם (אומן לנגינה) ולפי טעמים אלו אין מקום לדין זה אצל אבל רגיל, אעפ"כ נראה שעיקר טעמו בד"ז לאורך כל התשובה הוא הטעם שלפיו יהיה מותר לאבל רגיל שאינו אומן להשתתף בסעודת פורים עם כלי נגינה. עכת"ד.
ואם אני לא טועה מרן שליט"א הוסיף עוד טענה להוכיח שמרן זצ"ל לא ראה את התשובה הזו של הזקן אהרון.

וכעי"ז ביאר הרב בשיעור, וודאי שמרן שליט"א יודע יותר מהרבה אחרים (ואולי יותר מכולם) מה הקו של מרן זצ"ל בהבנה בפוסקים וכו' וכו', ויראתו קודמת לחכמתו ואין צורך לדון בזה, ואם טוען כן באופן חריג כנראה (ודאי) שיש דברים בגו ודו"ק.
 
מחילה, אבל בלא"ה זה חידוש גדל לומר על מרן זיע"א שנעלם מעיניו תשובה של אחרונים קדומים.
ואחר שראינו שהביא לתשובה זו לדחוק דחקים שראה זאת בספרי האחרונים, ולא ציין שראה זאת בדבריהם וכו', אין זו הדרך ואין זו העיר.
מרן שליט"א התייחס לדברים הנ"ל בשיעור ע"ש
 
לגבי מה שאמר מרן שליט"א בשיעור הקודם גבי אבל שמותר לו להשתתף בשמחת פורים עם כלי זמר
ואמר אילו מרן זיע"א היה רואה את התשובה בשו"ת הנ"ל סימן רי"ג היה פוסק כך
ואומנם אחר העיון בתורתו של מרן זיע"א ראיתי בחזו"ע אבלות ח"ב עמוד שסד שהעלה שם
שמותר לאבל להשתתף בשמחה של מצוה כמו סעודת פורים וכו
ואולי נאמר שמרן זיע"א חזר בו מפורים
אשמח לתגובות החברים היקרים!
מחילה היכן ראית שכך כתוב, הרי בעמוד שם סעיף יד׳ כלל לא דיבר בזה, ואתמהה. וגם בהערה שם הדבר לא מוזכר.
 
חזור
חלק עליון