• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

שימוש במגבונים דעת הרשל"צ שליט"א במכתב

הצג קובץ מצורף 13876
מישהו יודע אם אכן כך המציאות? וממילא מה העולה מן האמור

?
למה אתה לא שואל אותי? חחח
כתבתי למרן שליט"א במכתב (עוד היה בהתחלה את האפשרות לשאול מידי חודש בחודשו בקובץ בית יוסף, ובסוף הפנו ללשכה כי זו היתה הערה כביכול בלי להתכוון על מה שכתב בילקוט יוסף, כי יצא לא לפי דבריו שם. כי העתקתי את דברי הרב חיים יוסף דוד אברג'ל בשו"ת שבת המלכה, שכתב כמה וכמה טעמים להתיר בזה. ובין הטעמים כתב שהוא עשה בדיקה ורוב המגבונים רק נקראים מגבוני בד.
השאלה הזו תרתי אחריה הרבה זמן, והדברים האמורים ענה לי שעשה בדיקה בשטח גם חתנא דבי נשיאה הרב אהרון בוטבול.
 
למה אתה לא שואל אותי? חחח
כתבתי למרן שליט"א במכתב (עוד היה בהתחלה את האפשרות לשאול מידי חודש בחודשו בקובץ בית יוסף, ובסוף הפנו ללשכה כי זו היתה הערה כביכול בלי להתכוון על מה שכתב בילקוט יוסף, כי יצא לא לפי דבריו שם. כי העתקתי את דברי הרב חיים יוסף דוד אברג'ל בשו"ת שבת המלכה, שכתב כמה וכמה טעמים להתיר בזה. ובין הטעמים כתב שהוא עשה בדיקה ורוב המגבונים רק נקראים מגבוני בד.
השאלה הזו תרתי אחריה הרבה זמן, והדברים האמורים ענה לי שעשה בדיקה בשטח גם חתנא דבי נשיאה הרב אהרון בוטבול.
אז מה מסקנא?
סתם מגבון מותר לגדול בשבת או אסור?
צריך לראות ממה עשוי או לא משנה מה כתוב עליו
 
בילקו"י הנדפ"מ שבת כרך ב' עמ' קפ"א כתב:
יש אומרים שמותר לקנח בנחת תינוק שעשה צרכיו במגבון [ממחטה לחה]. ובמחוברים יפרידם מערב שבת. וכן מותר להרטיב נייר טואלט ולקנח בו בנחת בשבת, ואין בזה חשש סחיטה. ויש חולקים. והמיקל במקום צורך יש לו על מה לסמוך.

בהערות למטה הרחיב בנידון, ואין לי את האפשרות כרגע לעיין ולהעתיק. רק אעתיק מה שסיים בסוף: (ויתכן שיש לקרוא גם את מה שקדם לכך).
ולפ"ז נמי אתי שפיר דאף לגדול מותר מעיקר הדין לקנח, ואפי' אם לא היה מקנח בנחת, אלא שכדרכו בקודש כשכתב את ההלכה למעשה למעלה, לא כתב עד קצה גבול ההיתר, אלא כתב להקל רק בנחת, כדי להרחיק מן האיסור עוד יותר. אבל למעשה אפי' מי שבטעות אירע שלא היה בנחת, לא עבר איסור, שהוא רק לכתחילה שאין לקנח כי אם בנחת.
 
בילקו"י הנדפ"מ שבת כרך ב' עמ' קפ"א כתב:
יש אומרים שמותר לקנח בנחת תינוק שעשה צרכיו במגבון [ממחטה לחה]. ובמחוברים יפרידם מערב שבת. וכן מותר להרטיב נייר טואלט ולקנח בו בנחת בשבת, ואין בזה חשש סחיטה. ויש חולקים. והמיקל במקום צורך יש לו על מה לסמוך.

בהערות למטה הרחיב בנידון, ואין לי את האפשרות כרגע לעיין ולהעתיק. רק אעתיק מה שסיים בסוף: (ויתכן שיש לקרוא גם את מה שקדם לכך).
ולפ"ז נמי אתי שפיר דאף לגדול מותר מעיקר הדין לקנח, ואפי' אם לא היה מקנח בנחת, אלא שכדרכו בקודש כשכתב את ההלכה למעשה למעלה, לא כתב עד קצה גבול ההיתר, אלא כתב להקל רק בנחת, כדי להרחיק מן האיסור עוד יותר. אבל למעשה אפי' מי שבטעות אירע שלא היה בנחת, לא עבר איסור, שהוא רק לכתחילה שאין לקנח כי אם בנחת.
איזה תלמיד חכם רק הספר יצא וכבר עברת עליו. מדהים. זכינו שיש לנן באשדוד כזה צדיק
 
בילקו"י הנדפ"מ שבת כרך ב' עמ' קפ"א כתב:
יש אומרים שמותר לקנח בנחת תינוק שעשה צרכיו במגבון [ממחטה לחה]. ובמחוברים יפרידם מערב שבת. וכן מותר להרטיב נייר טואלט ולקנח בו בנחת בשבת, ואין בזה חשש סחיטה. ויש חולקים. והמיקל במקום צורך יש לו על מה לסמוך.
מעניין מאוד, בד"כ בהלכה למעלה משתדל להעתיק את לשון מרן זיע"א בדיוק.
 
בחזו"ע דן לגבי קטן משום שבהע' צירף גם את הסברא שהוא חולה שיש בו סכנה ובזה הוא יותר בשופי, אך לפי הסברות שם אין שום חילוק וגם לגדול שרי אם עושה בנחת שהוא פ"ר בתרי דרבנן, וכך ענה מפורש בתשו' כת"י שה"ה גדול שרי.
מצר"ב להרחבת העניין.
מש''כ הרב ללוש לבאר מדוע הוי דרבנן יש לפקפק .
 
איזה תלמיד חכם רק הספר יצא וכבר עברת עליו. מדהים. זכינו שיש לנן באשדוד כזה צדיק
א. אני משתדל לעבור לפחות מלמעלה על רוב הנושאים. (כמו שניתן לראות כאן).
ב. חלק מהנושאים שנידונו בפורום אני מחפש בתוכן אם כתב בהם בכדי לציין זאת.
ג. ספציפית על הנושא הנ"ל, התקשר אלי מישהו בקשר למה שכתב בספר החדש, לכן קצת בדקתי וכתבתי מה שכתבתי.
 
בילקו"י הנדפ"מ שבת כרך ב' עמ' קפ"א כתב:
יש אומרים שמותר לקנח בנחת תינוק שעשה צרכיו במגבון [ממחטה לחה]. ובמחוברים יפרידם מערב שבת. וכן מותר להרטיב נייר טואלט ולקנח בו בנחת בשבת, ואין בזה חשש סחיטה. ויש חולקים. והמיקל במקום צורך יש לו על מה לסמוך.

בהערות למטה הרחיב בנידון, ואין לי את האפשרות כרגע לעיין ולהעתיק. רק אעתיק מה שסיים בסוף: (ויתכן שיש לקרוא גם את מה שקדם לכך).
ולפ"ז נמי אתי שפיר דאף לגדול מותר מעיקר הדין לקנח, ואפי' אם לא היה מקנח בנחת, אלא שכדרכו בקודש כשכתב את ההלכה למעשה למעלה, לא כתב עד קצה גבול ההיתר, אלא כתב להקל רק בנחת, כדי להרחיק מן האיסור עוד יותר. אבל למעשה אפי' מי שבטעות אירע שלא היה בנחת, לא עבר איסור, שהוא רק לכתחילה שאין לקנח כי אם בנחת.
והנה אחר שסיים לדון בחזו"ע בהערה לגבי קטן כאמור, שוב כתב (בעמ' קנד), שכעת נודע לו שהמגבונים עשויים מסיבים סניטטיים, כלומר מבד, וע"ז כתב, דלפ"ז יש עוד נימוקים להתיר, שהרי לפי תהליך היצור שלהם פנים חדשות באו לכאן, ואינם עוד בגדר גידולי קרקע. וכן הוסיף להתיר מטעם נוסף שכתב הגרש"ז אוירבך דכיון שאינו מפרק כדי להשתמש בהיוצא ממנו, אלא הפירוק הוא ההשתמשות, וגם הבלוע וגם מה שבחוץ הכל הולך לאיבוד, אפשר שא"ז סרך של מפרק, שאין דישה בדבר שמתחילה ועד סוף הוא לאיבוד מן העולם, ע"כ. ושוב כתב מדיליה (בעמ' קנה), שנראה דאע"פ שיש לו צורך בלחות שבממחטה, ונהנה ממנה בטרם ישליכנה לאיבוד, אעפ"כ כיון שבסופו של דבר כל הממחטה הולכת לאיבוד, ש"ד. וראיה לזה ממ"ש הריטב"א בדין פציעת זיתים (שבת נ:), ושכ"כ הרשב"א והמרדכי בשם רבנו יצחק, ושכן פירשו התוס' והרמב"ן והרא"ש ובחידושי הר"ן בשם רבנו האי גאון והרא"ה, ע"ש. וסיים על דבריהם, ומוכח מהכא דלא חיישי' משום סחיטה, כיון שלבסוף הולך לאיבוד. (וצ"ל שכוונתו כיון שהכל עם הזיתים ומימיהם הולך לאיבוד, ול"ד למחלוקת הראשונים שהובאה בב"י סי' שכ בסוחט לאיבוד כשהדבר הנסחט אינו הולך לאיבוד).

ולפ"ז נמי אתי שפיר דאף לגדול מותר מעיקר הדין לקנח, ואפי' אם לא היה מקנח בנחת, אלא שכדרכו בקודש כשכתב את ההלכה למעשה למעלה, לא כתב עד קצה גבול ההיתר, אלא כתב להקל רק בנחת, כדי להרחיק מן האיסור עוד יותר. אבל למעשה אפי' מי שבטעות אירע שלא היה בנחת, לא עבר איסור, שהוא רק לכתחילה שאין לקנח כי אם בנחת.
 
א. אני משתדל לעבור לפחות מלמעלה על רוב הנושאים. (כמו שניתן לראות כאן).
ב. חלק מהנושאים שנידונו בפורום אני מחפש בתוכן אם כתב בהם בכדי לציין זאת.
ג. ספציפית על הנושא הנ"ל, התקשר אלי מישהו בקשר למה שכתב בספר החדש, לכן קצת בדקתי וכתבתי מה שכתבתי.
אשריך
 
חזור
חלק עליון