אור יעקב
Active member
אני בעניותי הדלה עברתי על תשובתו של הגאון הרב אלקנה ישראל שליט"א לפני כמה שנים, וכל הקורא תשובה זו יווכח להדיא שהשימוש במגבונים מותר לכתחילה אף לגדולים ואפי' בחוזק - ואדרבה יש בכך מצוה להתנקות יפה כיע"ש.
וז"ל : הלכה למעשה מלבד שיש כאן ארבעה וחמשה דרבנן שזה מותר לגמרי, עוד בה שאף אם זה היה בדאורייתא לסחוט מגבון היה מותר לפי כל ההוכחות שהבאנו ואף אם יבוא מאן ויחלוק בדברי הגרש"ז אוירבעאך זצ"ל והגרצ"פ פרנק והציץ אליעזר הנ"ל (וכ"כ בשו"ת ויען יוסף סי קע"א) אינו אלא ספק דרבנן בארבעה וחמשה בפסי"ר שודאי שהוא מותר ולכן להלכה מותר להשתמש במגבונים אף בקנוח חזק לכתחילה (ורק לכון לסוחטו בידיים הוא שאסור) ואף מצוה יש בה כדי להתנקות יפה דצואה במשהו דאורייתא עי בתוס' (ברכות דף כ"ד:). וסמוך לחתימה הקריאו לי פסק מתשובה בכת"י שעתיד לראות אור בעתיד הקרוב שכתב גאון ישראל מר"ן הראש"ל הגר"ע יוסף שהתיר להשתמש במגבונים בשבת ואף ללא שיתכוין לעשות בנחת וששתי ולפי מה שכתבנו אף בחוזק כדרכו שרי לכתחילה.
וז"ל : הלכה למעשה מלבד שיש כאן ארבעה וחמשה דרבנן שזה מותר לגמרי, עוד בה שאף אם זה היה בדאורייתא לסחוט מגבון היה מותר לפי כל ההוכחות שהבאנו ואף אם יבוא מאן ויחלוק בדברי הגרש"ז אוירבעאך זצ"ל והגרצ"פ פרנק והציץ אליעזר הנ"ל (וכ"כ בשו"ת ויען יוסף סי קע"א) אינו אלא ספק דרבנן בארבעה וחמשה בפסי"ר שודאי שהוא מותר ולכן להלכה מותר להשתמש במגבונים אף בקנוח חזק לכתחילה (ורק לכון לסוחטו בידיים הוא שאסור) ואף מצוה יש בה כדי להתנקות יפה דצואה במשהו דאורייתא עי בתוס' (ברכות דף כ"ד:). וסמוך לחתימה הקריאו לי פסק מתשובה בכת"י שעתיד לראות אור בעתיד הקרוב שכתב גאון ישראל מר"ן הראש"ל הגר"ע יוסף שהתיר להשתמש במגבונים בשבת ואף ללא שיתכוין לעשות בנחת וששתי ולפי מה שכתבנו אף בחוזק כדרכו שרי לכתחילה.