• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שימוש במגבונים דעת הרשל"צ שליט"א במכתב

אני בעניותי הדלה עברתי על תשובתו של הגאון הרב אלקנה ישראל שליט"א לפני כמה שנים, וכל הקורא תשובה זו יווכח להדיא שהשימוש במגבונים מותר לכתחילה אף לגדולים ואפי' בחוזק - ואדרבה יש בכך מצוה להתנקות יפה כיע"ש.

וז"ל : הלכה למעשה מלבד שיש כאן ארבעה וחמשה דרבנן שזה מותר לגמרי, עוד בה שאף אם זה היה בדאורייתא לסחוט מגבון היה מותר לפי כל ההוכחות שהבאנו ואף אם יבוא מאן ויחלוק בדברי הגרש"ז אוירבעאך זצ"ל והגרצ"פ פרנק והציץ אליעזר הנ"ל (וכ"כ בשו"ת ויען יוסף סי קע"א) אינו אלא ספק דרבנן בארבעה וחמשה בפסי"ר שודאי שהוא מותר ולכן להלכה מותר להשתמש במגבונים אף בקנוח חזק לכתחילה (ורק לכון לסוחטו בידיים הוא שאסור) ואף מצוה יש בה כדי להתנקות יפה דצואה במשהו דאורייתא עי בתוס' (ברכות דף כ"ד:). וסמוך לחתימה הקריאו לי פסק מתשובה בכת"י שעתיד לראות אור בעתיד הקרוב שכתב גאון ישראל מר"ן הראש"ל הגר"ע יוסף שהתיר להשתמש במגבונים בשבת ואף ללא שיתכוין לעשות בנחת וששתי ולפי מה שכתבנו אף בחוזק כדרכו שרי לכתחילה.
 
בזכרוני ששמעתי בשיעור מהרב אלקנה ישראל שיש תחת ידו כתב יד מאוחר ממרן זצ"ל,
שמתיר להשתמש במגבונים גם בחוזק, וחזר בו ממש"כ בחזו"ע.
הרב אלקנה כתב ספר שרובו עוסק בזה.


עריכה:
כעת מצאתי בספרו 'אבא בם' ח"ג בזה"ל:

הצג קובץ מצורף 31424
תשובה זו נמצאת בספר עונג שבת של הרב מרחובות ושכחתי שמו כעת מרן כתב לו אם בנחת מותר וחתם מהכאבים ע יוסף
 
תשובה זו נמצאת בספר עונג שבת של הרב מרחובות ושכחתי שמו כעת מרן כתב לו אם בנחת מותר וחתם מהכאבים ע יוסף
זו לא אותה תשובה.
הרב אלקנה ישראל מצטט תשובה של חכם עובדיה שמתיר גם לא בנחת.
שזו בעצם חזרה ממש"כ בחזו"ע.
 
אני זוכר את שיעורו כאילו נאמר אתמול, כיון שזו הפעם הראשונה ששמעתי את הרב ונוכחתי לדעת שמדובר בגברא רבא ת"ח עצום, אך יש לשים לב שכבר בתחילת השיעור הוא מדגיש ש"מותר לכתחילה עכ"פ לתינוקות", וכמדומה שאמר כן מפאת כבוד הראשל"צ, ולא רצה לשנות ממה שהעלה להתיר, כיון שבזמנו עוד לא התפרסמה תשובתו של מרן זיע"א לרב גבו מבת ים שמותר גם למבוגרים בנחת. וזכורני שבמהלך השיעור מוכח להדיא מכל המהלך הנפלא שעשה שמותר אף לכתחילה בכל גוונא גם לא בנחת (וקושטא אומר, שגם מי שלמד היטב את החזו"ע עם כל המקורות רואה שמבחינת חשבון הלכתי "יבש" היה אפשר להקל בזה בכל גוונא ולאו דווקא בנחת או לתינוקות) ולאחר מכן פתחתי את תשובתו של הרה"ג בשו"ת שלו והעלה שם להתיר בשופי וכתב ששמע מפי מקורבי הרב שעוד מעט הולכת לצאת תשובה בחזו"ע שגם שם יעלה להתיר הדבר, אך כאמור בחזו"ע כתב להתיר רק לתינוקות (בפסק ההלכה למעלה, וכאמור, לא גילה דעתו מה הדין במבוגרים בזמנו).
 
נערך לאחרונה:
אני זוכר את שיעורו כאילו נאמר אתמול, כיון שזו הפעם הראשונה ששמעתי את הרב ונוכחתי לדעת שמדובר בגברא רבא ת"ח עצום, אך יש לשים לב שכבר בתחילת השיעור הוא מדגיש ש"מותר לכתחילה עכ"פ לתינוקות", וכמדומה שאמר כן מפאת כבוד הראשל"צ, ולא רצה לשנות ממה שהעלה להתיר, כיון שבזמנו עוד לא התפרסמה תשובתו של מרן זיע"א לרב גבו מבת ים שמותר גם למבוגרים בנחת. וזכורני שבמהלך השיעור מוכח להדיא מכל המהלך הנפלא שעשה שמותר אף לכתחילה בכל גוונא גם לא בנחת (וקושטא אומר, שגם מי שלמד היטב את החזו"ע עם כל המקורות רואה שמבחינת חשבון הלכתי "יבש" היה אפשר להקל בזה בכל גוונא ולאו דווקא בנחת או לתינוקות) ולאחר מכן פתחתי את תשובתו של הרה"ג בשו"ת שלו והעלה שם להתיר בשופי וכתב ששמע מפי מקורבי הרב שעוד מעט הולכת לצאת תשובה בחזו"ע שגם שם יעלה להתיר הדבר, אך כאמור בחזו"ע כתב להתיר רק לתינוקות (בפסק ההלכה למעלה, וכאמור, לא גילה דעתו מה הדין במבוגרים בזמנו).
תשאלו את הרב יצחק יוסף מאלעד, הוא אמר שיש לו מכתב עם מרן על זה.
 
אני זוכר את שיעורו כאילו נאמר אתמול, כיון שזו הפעם הראשונה ששמעתי את הרב ונוכחתי לדעת שמדובר בגברא רבא ת"ח עצום, אך יש לשים לב שכבר בתחילת השיעור הוא מדגיש ש"מותר לכתחילה עכ"פ לתינוקות", וכמדומה שאמר כן מפאת כבוד הראשל"צ, ולא רצה לשנות ממה שהעלה להתיר, כיון שבזמנו עוד לא התפרסמה תשובתו של מרן זיע"א לרב גבו מבת ים שמותר גם למבוגרים בנחת. וזכורני שבמהלך השיעור מוכח להדיא מכל המהלך הנפלא שעשה שמותר אף לכתחילה בכל גוונא גם לא בנחת (וקושטא אומר, שגם מי שלמד היטב את החזו"ע עם כל המקורות רואה שמבחינת חשבון הלכתי "יבש" היה אפשר להקל בזה בכל גוונא ולאו דווקא בנחת או לתינוקות) ולאחר מכן פתחתי את תשובתו של הרה"ג בשו"ת שלו והעלה שם להתיר בשופי וכתב ששמע מפי מקורבי הרב שעוד מעט הולכת לצאת תשובה בחזו"ע שגם שם יעלה להתיר הדבר, אך כאמור בחזו"ע כתב להתיר רק לתינוקות (בפסק ההלכה למעלה, וכאמור, לא גילה דעתו מה הדין במבוגרים בזמנו).
זה גם יכול מאוד להיות שמרן זצוק"ל יתיר אפי' לא בנחת, כי בתשובה מרן הזכיר כמה ספיקות וכתב להקל בזה לתינוקות, והרב אלקנה שליט"א הוסיף עוד כמה וכמה ספיקות גם ע"פ תהליך הייצור ועוד.
(וגם לגבי ה"במבה" שכבר לפני יותר מעשרה שנים הרב אלקנה כתב שיש תשובה של מרן זצוק"ל בכתב לברך "האדמה" ורק לפני שנה התפרסמה התשובה בקובץ ב"י)
 
אני בעניותי הדלה עברתי על תשובתו של הגאון הרב אלקנה ישראל שליט"א לפני כמה שנים, וכל הקורא תשובה זו יווכח להדיא שהשימוש במגבונים מותר לכתחילה אף לגדולים ואפי' בחוזק - ואדרבה יש בכך מצוה להתנקות יפה כיע"ש.

וז"ל : הלכה למעשה מלבד שיש כאן ארבעה וחמשה דרבנן שזה מותר לגמרי, עוד בה שאף אם זה היה בדאורייתא לסחוט מגבון היה מותר לפי כל ההוכחות שהבאנו ואף אם יבוא מאן ויחלוק בדברי הגרש"ז אוירבעאך זצ"ל והגרצ"פ פרנק והציץ אליעזר הנ"ל (וכ"כ בשו"ת ויען יוסף סי קע"א) אינו אלא ספק דרבנן בארבעה וחמשה בפסי"ר שודאי שהוא מותר ולכן להלכה מותר להשתמש במגבונים אף בקנוח חזק לכתחילה (ורק לכון לסוחטו בידיים הוא שאסור) ואף מצוה יש בה כדי להתנקות יפה דצואה במשהו דאורייתא עי בתוס' (ברכות דף כ"ד:). וסמוך לחתימה הקריאו לי פסק מתשובה בכת"י שעתיד לראות אור בעתיד הקרוב שכתב גאון ישראל מר"ן הראש"ל הגר"ע יוסף שהתיר להשתמש במגבונים בשבת ואף ללא שיתכוין לעשות בנחת וששתי ולפי מה שכתבנו אף בחוזק כדרכו שרי לכתחילה.
 
(וגם לגבי ה"במבה" שכבר לפני יותר מעשרה שנים הרב אלקנה כתב שיש תשובה של מרן זצוק"ל בכתב לברך "האדמה" ורק לפני שנה התפרסמה התשובה בקובץ ב"י)
התפרסמה בקובץ ב"י כיון שהיה מקום בסוף (וגם פרסמו לאחרונה הקלטה חדשה ממרן זצ"ל בעניין).
כתב היד כבר הודפס לפני כעשרים שנה בספר "אבא באהל ביתי".
 
וסמוך לחתימה הקריאו לי פסק מתשובה בכת"י שעתיד לראות אור בעתיד הקרוב שכתב גאון ישראל מר"ן הראש"ל הגר"ע יוסף שהתיר להשתמש במגבונים בשבת ואף ללא שיתכוין לעשות בנחת וששתי ולפי מה שכתבנו אף בחוזק כדרכו שרי לכתחילה.
דברים אלו מרפסין איגרא
ונסתרים מדברי מרן זיע"א גופיה, שכתב לנכדו [כפי שהביאו כאן] שרק מכיון שעושה בנחת ואינו משתמש בכח רק אז שרי.
 
חזור
חלק עליון