• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

שימוש במגבונים דעת הרשל"צ שליט"א במכתב

גם מההערה בחזו"ע משמע כך רק בסוף הוא הביא על הסינטטי אבל באמת כל המגבונים מותר והאריך בזה בשו"ת שבת המלכה, שרק קוראים לכך מגבוני "בד". וכך גם כתבתי למרן שליט"א בתוך הנימוקים להתיר דבר זה וכתב לי שאכן כך הוא.
 
גם מההערה בחזו"ע משמע כך רק בסוף הוא הביא על הסינטטי אבל באמת כל המגבונים מותר והאריך בזה בשו"ת שבת המלכה, שרק קוראים לכך מגבוני "בד". וכך גם כתבתי למרן שליט"א בתוך הנימוקים להתיר דבר זה וכתב לי שאכן כך הוא.
לכן ש @ציון יבדוק לפני שמפרסם
 
ובמה שכתב שאחר בדיקה שנערכה נמצא שרוב ככל המגבונים אינם עשויים מבד כלל, ורק נקראים בלשון המפעל מגבוני בד
כל אחד יכול לבדוק בצורה פשוטה. (אני בדקתי כמה סוגים) יקח מגבון ואחר שנתייבש ישרפנו באש ויראה אם נשרף וכיצד, ממה שבדקתי כולם מתכווצים בחום האש כמו ניילון ונעלמים ולא נשרף או נחרך כנייר או בד. וע"כ ברור שאינו מבד
 
@אליהו אסולין הנה
ט"ו אלול תשע"ו
לכבוד היקר והנעלה, שוקד באהלה של תורה,

כש"ת ה"ה הרב אושרי רביב נ"י,

שלום רב,

בענין שימוש במגבונים לחים בשבת לשאר בני אדם, וכגון שרוצים לקנח עצמם בשירותים, הנה מגבונים העשויים מנייר נתבאר כבר לפני עשרים ושלש שנים, בספר ילקוט יוסף שבת כרך ב' (עמ' צ) שיש להקל בזה גם לאדם גדול, מכל הטעמים שהוזכרו שם, וע"ע בכרך ג' (עמ' שס"ו), דאין סחיטה בנייר, ובכהג אין לדון גם מצד מלבן, דהוא דרך לכלוך, אלא יש לדון מצד מפרק תולדה דדש, ובשו"ת הר צבי ח"א (סי' ק"צ) צידד לומר דאיסורו מדרבנן, שבגד עומד לסחיטה, אבל בנייר אינו עומד לסחיטה, וממילא י"ל דשרי לקנח בו בנחת, וכן העלה בשו"ת אגרות משה אוה"ח ב' (סי' ע'), ויש להוסיף דאף שאינו מתכוין לסחיטה אלא לקנח, הוי פסיק רישיה בפירוק המים, ובנ"ד איסורו מדרבנן, והו"ל פ"ר דניח"ל באיסור שהוא גזירה אטו דבר העומד לסחיטה, ובזה יש לסמוך על דברי בית מאיר, המקנה, שו"ת נחלת בנימין, ס' עט סופר, דס"ל דפ"ר דניח"ל באיסור גזירה שרי, וקיל טפי מאיסור דרבנן דשבות. ועפ"ז התיר בשו"ת יבי"א ח"ד (סי' ל"ד) את השימוש במים שהוחמו ע"י דוד שמש.

אך בממחטות לחות העשויות מבד, לכאורה זה דומה לספוג דבעי בית אחיזה, וראה היטב בשלחן ערוך סוף סימן שכ בדין חבית. ומדברי הרבה פוסקים משמע דסחיטת בד הוי איסור מפרק מהתורה, וע' בביאור הלכה. ובזה יש לדון אי שרי לקנח בהם אפילו בנחת, על כן בממחטות שידוע לו שעשויות מנייר יש להקל לקנח בהם בנחת. אך בממחטות העשויות מבד אין להקל לגדול להשתמש בהם. וע' בילקוט יוסף שבת כרך ב' (עמ' תרפ"ח) בהוספות ומילואים.

ואמנם לצורך תינוק או זקן, יש להקל לקנח בממחטה לחה העשויה מבד, בתנאי שיקנח בנחת ולא יעשה בחוזקה לסחוט המים שבממחטה.

ואחר שנים יצא לאור הספר חזון עובדיה על הלכות שבת, ושם חזר על מה שנתבאר בילקו"י להקל להרטיב ממחטה מנייר. וב"ה שזכינו לכוין לדעתו. ושם במילואים שבסוף הספר ילקו"י. לענין ממחטה לחה מבד, נשארנו בצ"ע, עקב דברי מרן בש"ע בסימן שכה נ"ל לגבי חבית של יין. והמעיין היטב בדברי מרן בש"ע יראה שקשה מאד להתיר בממחטה לחה.

ואמנם מרן אאמו"ר זצוק"ל כתב להקל לתינוק ולחולה, וצירף כמה סברות חשובות בענין, אבל גם הוא הדגיש שזו קולא, ולכן יש להקל לתינוק ולזקן וחולה בלבד. ולא לכל אדם שיכול בנקל להחמיר על עצמו, ולקנח בנייר טואלט רטוב.

ובמה שכתב שאחר בדיקה שנערכה נמצא שרוב ככל המגבונים אינם עשויים מבד כלל, ורק נקראים בלשון המפעל מגבוני בד, ומעט מהם יש קצת שביבים דקים, אך אינם עשויים מבד, אם כך היא המציאות אה"נ יש להקל בזה גם לאדם גדול, וטוב שישתמש בנחת ולא בחוזקה.

בברכת התורה

יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול
 
יש ספר שנקרא "עונג שבת" (שריקי) הוא שלח למרן מכתב בזה, וענה לו מרן שאם עושה בנחת גם לגדול יש להתיר...
כך גם השיבני מרן שליט"א בע"פ, ואחיו עמו בקודש הגר"ד יוסף שליט"א. וכן הגר"צ בוארון שליט"א. והגר"ג בן משה.
האם יש אפשרות לשלוח צילום של המכתב בבקשה?
 
כאן אסר. מכתב די חדש.
ולא חילק את מה שכתב להרב אושרי רביב.
וכן קצת סותר את דברי @הרב שמעון ללוש שכתב שאפילו שמרן שליט"א כתב במכתב לאסור, בסוף חזר בו. אלא שהפלא שדברי הרב שמעון ללוש היו לפני המכתב החדש הנ"ל שמצוטט בתחילת הודעתי, שבו מרן שליט"א אוסר שוב. אז מה קרה מאז שהרב ללוש אמר בשם מרן שמותר? למה שוב אסר בחודש אב תשפ"ב?
 
מגבון לח מצוי היום בשוק בשתי צורות עיקריות- סינטטי ואורגני. המגבונים הסינטטיים מיוצרים מסיבים של פוליאסטר ו-ויסקוזה ועל כן הם עמידים מאוד. על אריזות מגבונים אלה כתוב כי אין להשליכם לאסלה, אולם במידה והם מוצאים את דרכם למערכת הביוב, הם צפויים להימתח, להסתובב, להיכרך אחד בשני ולהסתלסל, מה שמביא בסופו של דבר לסתימות ביוב קשות.

לעומתם, המגבונים העשויים מסיבים אורגניים נתפסים כסביבתיים יותר מחבריהם הסינטטיים, אולם זה לא מדויק. מגבונים אלה משווקים לרוב בתור נייר טואלט לח והם אמנם לא נמתחים ומתעוותים בצנרת, אבל הם מצטברים בתחנות שאיבה כיוון שאינם מתפוררים כמו ניירות טואלט, וצבר זה מביא לסתימות קשות.

ומה בדבר הייצור? חלק לא מבוטל של המגבונים בישראל אמנם מיוצר באופן מקומי, אך רשימת הרכיבים שעל האריזה מכילה יותר מ-10 חומרים כימיים שונים. כלומר ייתכן שמפעל המגבונים אכן יושב בישראל כך שהשינוע לצרכן אינו גלובלי, אולם חומרי הגלם המרכיבים את המגבון עצמו והחומרים הכימיים הנוספים אליהם מגיעים מחו"ל, כמו גם אריזת הפלסטיק העוטפת אותם. המחיר הסביבתי הגבוה של מגבונים נובע, כמו במוצרים חד פעמיים אחרים, מהשימוש קצר המועד לעומת ההשקעה בכלל שלבי הייצור. (מהאתר חירייה פארק מיחזור)
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון