• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שמע ישראל - כוונת המילות

אד יעלה

Well-known member
במשנה ריש פ''ב דברכות שמע קודמת לוהיה כדי שיקבל עומ'ש לפני עול מצוות.
ויש כמה הלכות
שאסור להלך בקבלת עול מלכות שמיים ורק בואהבת מותר ללכת
וצריך לדעת היכן כתוב קבלת עומ''ש
וביאור המילות
שמע ישראל- הרשב''א בתשובה מבאר שבשמע יש שלוש ענינים הראשונה שמע זה שמיעת האוזן והדבר השני ונתת לעבדיך לב שומע שזה ההתבוננות של האדם והפירוש השלישי שזה קבלת הדברים למעשה וכמו שמע בני מוסר אביך או אשרי אדם שומע לי שאין הפירוש לשמיעה אלא לעשות בפועל ,והשמע כולל שלוש ענינים שנתבארו.
ובתשו' פאת שדך [ הרב מונק] הביא ששאל את החזו''א מה לכוון בשמע וענה לו השומע מתבונן והמתבונן מקבל עכ''ל והן הן דברי הרשב''א ואין אלו שלושה ענינים אלא זה שרשרשת תשמע תתבונן ותקבל.

ישראל-בפשטות זה אנחנו עם ישראל אבל בשערי העבודה [המיוחס לרבינו יונה] שבשעה שאמר יעקב לבניו ורצה לגלות הקץ מיד נסתלקה שכינה בינהם ואמר להם שמא יש בכם פסול מיד אמרו כולם שמע ישראל שכשם שאצל ישראל שהוא יעקב יש אמונה שד' אחד גם אצלינו ד' אחד ובמדרש שמע ישראל אבינו מערת המכפלה ד' אלוקינו ד' אחד שמה שציווה אותנו יעקב על ייחוד השם ואנחנו עדיין מחזיקים באמונה שהאבות לימדו אותנו אפילו שאנחנו כבר אחרי מתן תורה ויצי''מ [כיון שיש אמונה תמימה שקיבלנו מהאבות גם בלי ניסים וכידוע מהחסיד יעבץ שהתמימים בספרד מסרו נפשם]

באיזה מילים מקבלים עול מלכות שמים?
יש בזה מבוכה גדולה - בשערי העבודה משמע שבמילים ד' אלוקינו צריך לכוון, שמלבד פירוש המילה אלוקים שבכל ברכה שזה תקיף בעל היכולת ובעל הכוחות כולם אבל אם לא קיבל עול מלכות שמים יש לו בעיה גדולה בק''ש כיון שצריך לכוון גם על קבלת עול מלכות שמיים.
הבא''ח בפרשת וארא מבאר שתחלק את שמע ישראל לשלוש חלקים שמע ישראל- שתשמע ותקבל, ד' אלוקינו-שמקבל עול מלכות שמים כדברי רבינו יונה,וד' אחד-יחוד השם שאין בלתו.
אבל הרמב''ם בספר המצוות מצווה ב' ויקראו זו המצווה שזה ייחוד השם וגם זה מעיקרי עול מלכות שמיים ולא עוד דבר כמו שהבא''ח אומר שזה עוד חלק אלא זה חלק מהקבלת עול מלכות שמים.

ועניין יחוד השם שאין שום דבר בעולם חוץ מהקב''ה והגרא''א דסלר ביאר בשם הבעש''ט בביאור הגמרא שאין צור כאלוקינו אין צייר כאלוקינו וביאר שהצייר הכי טוב יכול לצייר ציור שיחשבו שהסוס המצויר הוא אמיתי אבל עד שיממשו אותו אבל הקב''ה יצר מציאות שגם שממשים עדיין לא תופסים שזה דמיון [והדמיון הוא שמשמע שיש לנו מציאות עצמית אבל באמת שאין לנו מציאות עצמית כלל אלא הקב''ה מחיה אותנו בכל רגע] וזה הטעם שהרמב''ם אומר שזה קבלת עומ''ש כיון שייחוד השם זה אומר שאנחנו עבדיו שהלא הוא מחיה אותנו בכל שעה.
שמעתי ממו''ר שליט''א.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון