• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הפס' "שמע ישראל" אחר עלינו לשבח

בשבת דר"ח, ברור.
לא ראיתי הנוהגים לאומרו בשבת וראש חודש.
וכן בשבת דחנוכה לומר מזמור שיר חנוכת הבית.
כנ"ל בשבת דחנוכה
אך העיקר שנכתב שם שלא נהגו חכמי הקבלה ובכ"ז המנהג לומר לגבי המשניות בדווקא. ועי' חודש בציון רסז
ומה מקור שכך נהג הבא"ח?
 
ולפני ערבית בליל שבת?
לא בדקתי, בבית כנסת שבו התפללתי לא אמרו.
אני חושב שהמנהג הרווח כיום לא לומר, איני יודע הטעם. אך לדעת מו"ר הגרב"צ מוצפי נר"ו מנהג זה בטעות יסודו וכנראה המנהג הקדום היה כן לאמרו והאריך בזה מאוד בספריו וגם באתר יש תשובה ע"ז.


שאלה - 193893
לכת"ר
הלילה עליתי להיות חזן בערבית, התחלתי "ברכי נפשי", פתאום כולם השתיקו אותי ואמרו שהם נוהגים ע"פ הבא"ח שלא לומר. לי אין אלא דברי הרב שליט"א.
אם אפשר מעט מקורות?
תשובה
מספרים בדותות ושקרים, וכבר אמרו ז"ל במסכת פסחים קי"ב, א. אמר רבי עקיבא לרבי שמעון בר יוחאי "אם ביקשת ליחנק היתלה באילן גדול".

כך ראינו בעיננו גדולי חכמי הקבלה בירושלים שהיו נוהגים לאמרו בכל ליל ראש חודש קודם תפילת ערבית. ומור אבי ז"ל נזהר היה מאוד באמירתו, וגם בלילות כשהתפללנו ערבית לאחר צאת הכוכבים. ואמר לי הטעם כי אמירתו הוא בגדר תפילה ולא בגדר מקרא או לימוד בלילה שהמקובלים היו נמנעים לאומרם מכח אזהרת רבנו האר"י ז"ל. .
והרואה יראה כי מצינו במקומות רבים שתיקנו לנו קריאת מקרא בלילה בדרך תפלה ושבח, כפי שתראה בתפילת ערבית לומר פסוקי השם צבאות וגומר, והוא רחום ועוד, וכן שיר למעלת בערבית וכנזכר בסידור תפלה למשה להגאון המקובל האלהי רבנו משה קורדבירו ז"ל, וכן אמירת קריאת שמע שעל המיטה וכמה וכמה פסוקים ומזמורים לאחריה, וכן נוהגים לומר קודם סעודה מזמור לדוד השם רועי לא אחסר, וקודם ברכת המזון למנצח בנגינות, ועוד פסוקים כנזכר במפורש בדברי רבנו האר"י ז"ל, ומזמורים קודם ואחרי ברכת הלבנה, ואמירת למנצח בנגינות בכל לילה לאחר ספירת העומר ועוד.
וכן פסוקי ויתן לך במוצאי שבת קודש להצלחה ולשמירה וכמפורש בדברי רבנו האר"י ז"ל בשער הכוונות [ ד"ס ע"ב], "אותם הפסוקים של ויתן לך האלהים מטל השמים כו', הכתובים במחזורים במוצאי שבת בסדר ההבדלה היה נוהג מורי ז"ל לאומרם בכל מוצאי שבת בעת שמבדיל על הכוס בביתו, והנה נזכר בזוהר בהקדמת דפ' בראשית [ד' י"ד ע"ב] ענין זה ועיין שם". והגם שהיה מקפיד בצאת השבת שלא לומר עם הציבור את המזמורים שנהגו לומר קודם תפילת ערבית במוצאי שבת, וכנזכר [שם ד"ס ע"א] "ליל מוצאי שבת כבר ביארתי כי מה שנהגו לומר בכל מוצ"ש סדר האלפא ביתא קודם תפלת ערבית לא היה מורי ז"ל נוהג לאומרה, ולא כל אותם השירים והמעלות כו' והמזמורים כלל ועיקר וכמו שכתבנו בסדר נוסח תפלת שחרית לעיל".
ובתפילת הדרך פסוקים שונים לצורך שמירה, ואמירת תיקון חצות בלילה, הן תיקון רחל ותיקון לאה, וכאלה רבות, ולא חששו משום קריאת מקרא בלילה, והיינו על כרחך לומר, שכל שהוא דרך תפלה ובקשת רחמים אין בכך חשש. ובכל אלו שזכרנו ועוד, לא מצינו שום פוסק או מקובל שהעיר על כך שלא לאמרם בלילה, והיינו שאין בזה כל חשש כלל.
ובספר חמדת ימים [חלק , די"ז ע"א] כתב "ובהתקדש עליו היום יזדרז להקדים לבא לבית הכנסת להתפלל תפילת ערבית עם הציבור בזמנה לכבוד הדר ראש החדש, וברוב עם הדרת מלך מלכו של עולם. ויתן בקולו קול עוז יצלח דברו במזמור "ברכי נפשי את השם, ה' אלהי גדלת מאוד" וכו' (הערת הרב המגיה הספר, א'ה לפי דברי הרב ז"ל שהעילוי בר"ח היא לנפש דוד, וע"כ יש נפש יתירה בר"ח ולא רוח יתירה. לפ"ז יש טוב טעם לומר "ברכי נפש"י") המספר בשבח היוצר ברוך הוא. "עשה ירח למועדים" לשלול סברת החוזים בכוכבים האומרים שמילואה ומיעוטה הוא לעשות רושם בבני אדם. וחושבים שיש כח בלבנה לפעול טוב כשהיא מתמלאה והולך, וכן להפך לפעול רע כשהיא מתמעטת. ועל כן חושבין אותה לאלהות, שעל כן אמר הקב"ה הביאו עלי כפרה שמיעטתי את הירח".
"ואולם לפי דברי מדרש הנעלם פרשת לך לך מצינו עוד טעם למנהג זה לומר ברכי נפשי אור ר"ח ויומו ז"ל מקימי מעפר דל וכו' להושיבי עם נדיבים וכסא כבוד ינחילם מהו וכסא כבוד ינחילם זה יעקב אבינו דעביד ליה כרסייא יקר בלחודוי לקבלא אולפן נשמתא דצדיקייא וקב"ה אזיל עמיה בכל ריש ירחא וירחא. וכד חמי נשמתא יקר אספקלריא שכינתא דמאריה מברכת וסגדת לקמיה הה"ד ברכי נפשי את ה'. אמר רבי עקיבא כל פרשתא דתשבחתא דא נשמתא אמרה לקמיה דקוב"ה אמר רבי עקיבא קאים עלוי ונשמתא פתחת ואמרת ה' אלהי גדלת מאד וכו' עד סיומא דקאמר יתמו חטאים. ועוד אמר ר' עקיבא ולא דא בלחודוי אלא משבחת ליה על גופא דאשתארת בעלמא דין ואומרת ברכי נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו ע"כ. ולפיכך טוב להודות מזמור הזה בהתקדש יום החדש להורות על עילוי הנשמות למעלה בר"ח. וכן מבואר בזוהר פרשת ויחי רכ"ד ע"ב העילוי רב שיש לנשמות הצדיקים בגן עדן מדי חדש בחדשו".
ועיין בשו"ת יביע אומר [חלק ו אורח חיים סימן ל, אות ו] שהביא דברי שו"ת מי יהודה [סימן כ"ב] שכתב "נראה שמותר לומר תהלים דרך תפלה ותחנונים בעת צרה לצורך רבים, ואין זה ענין ללימוד מקרא, והרי אנו אומרים כמה מזמורים בק"ש שעל המטה, [וכן הוא בגמרא שבועות ט"ז, ב], וכן שמעתי בכמה קהלות שאומרים לפני מעריב אשרי תמימי דרך וכו' בעת צרה, ולכן לפי עניות דעתי שאין כאן בית מיחוש". וכן הביא להלכה דברי הרב שו"ת ויחי יעקב [חלק אורח חיים סימן ט], שכל שקורא מזמורי תהלים בלילה דרך תפלה, אין בזה שום חשש, וכן מה שקוראים ויתן לך במוצאי שבת קודש לסימן טוב, ע"ש. וכו כתב להקל הגאון מבוטשאטש באשל אברהם [סימן רל"ח]. עיין שם". ועיין חזון עובדיה [חנוכה, עמוד רנ"ח].
וכן הוא מנהג ירושלים ושאר מדינות המזרח לומר קודם תפלת ערבית ברכי נפשי, וכן היה המנהג בירושלים העתיקה כנזכר בקובץ מחנים [עניני ראש חודש תשכ"ד].
וסיפר לי מורנו הגאון רבנו יהודה צדקה ז"ל ראש הישיבה זיע"א, כי הגאון המקובל רבנו בן ציון חזן ז"ל מייסד הישיבה פורת יוסף, אשר היה דבק בגאון עוזנו מרן הבן איש חי ז"ל, והוא אשר ערך לדפוס את כל ספרי רבנו הגאון הבן איש חי ז"ל, והיה יד ימינו בכל עניניו. היה אומר לו שבכל ערב ראש חודש לא היה מתחיל לומר "ברכי נפשי" עד שהיה מחלק לכל רבני ולומדי הישיבה פורת יוסף את המילגה החודשית שלהם, כי אמר איך אשא עיני אל השמיים ואומר ברכי נפשי, ולא שילמתי את המשכורות לכל לומדי הישיבה.וכן נהג אחריו הגאון רבי יהודה צדקה ז"ל כשבשנת תשכ"ח לקח על עצמו את עול המימון של המשכורות והמילגות לכל רבני הישיבה ואברכי הכולל, היה ממתין עד שכל הרבנים והאברכים קיבלו את משכורתם, וכשהיה מוודא שקיבלו כולם את חלקם, רק אז התחיל בתפילת ערבית ואמירת ברכי נפשי בהתלהבות מרובה קודם תפילת ערבית לעיני כל החכמים בישיבה.
גם שם היה המקובל החריף חכם ששון מזרחי ז"ל מחבר ספר באתי לגני, והיה מצטרף עם כולם לאמירת המזמור. וכשסיפרתי הדברים לאדוני אבי ז"ל התרגש מאוד ושיבח את הדבר במילים נרגשות. וכולם לא הזכירו כלל מענין קריאת מקרא בלילה, והיו עושים מעשה וקוראים המזמור.גם עטרת ראשינו רבנו בן ציון אבא שאול ז"ל אשר ידיו רב לו בקבלה והיה מנאמני בית רבנו האר"י ז"ל ורבנו הרש"ש זיע"א, היה מתפלל עמנו מדי יום בישיבה הקדושה פורת יוסף, תפלות מנחה וגם ערבית בלילה, ובליל ראש חודש היה אומר את המזמור.
ועיין בזה בשו"ת מבשרת ציון [חלק ב, סימן ע].
ולשקר אין רגלים.
שאלה - 190738
שלום לכבוד הרב
האם אפשר לומר מחר לפני תפילת ערבית של ליל שבת "שער הרחמים"
תשובה
בהחלט כן. ולא לשכוח מזמור ברכי נפשי.
 
שאלה - 163645
לכבוד הרב: האם הרב יכול לכתוב את סדר התפילות לשבת הקרובה?
תשובה
לפני ערבית אומרים ברכי נפשי והוא מזמור של ראש חודש, ומזכירים יעלה ויבא ואם שכח בלילה בערבית אינו חוזר.
בסעודת הלילה בברכת המזון אומרים רצה והחליצינו ויעלה ויבא.
שחרית יעלה ויבא, הלל בדילוג ובלי ברכה.
מוציאים שני ספרי תורה, בראשון קוראים שבעה בפרשת ראה, בשני בפרשת פינחס וביום השבת ובראשי חדשיכם, ההפטרה עניה סוערה, ופסוק ראשון ואחרון מהפטרת ראש חודש.
מוסף של שבת וראש חודש "אתה יצרת".
מנחה אתה אחד ויעלה ויבא. שבת שלום וחודש טוב ומבורך.
שאלה - 158129
לכבוד הרב
לאחר שאומר קריאת שמע על המיטה עם שם ומלכות האם אפשר לבקש בקשות מהשם יתברך או שזה נחשב דיבור ואין לדבר ? מה הגדר של בקשות אישיות ?
ברכי נפשי בליל שבת גם אומרים?
תודה
תשובה
בקשות אומרים בעלות השחר, בפתיחת ההיכל, בסיום התפילה.
בליל שבת אומרים ברכי נפשי, ותאמר לפני ערבית בינך לבין עצמך.
 
שאלה - 163645
לכבוד הרב: האם הרב יכול לכתוב את סדר התפילות לשבת הקרובה?
תשובה
לפני ערבית אומרים ברכי נפשי והוא מזמור של ראש חודש, ומזכירים יעלה ויבא ואם שכח בלילה בערבית אינו חוזר.
בסעודת הלילה בברכת המזון אומרים רצה והחליצינו ויעלה ויבא.
שחרית יעלה ויבא, הלל בדילוג ובלי ברכה.
מוציאים שני ספרי תורה, בראשון קוראים שבעה בפרשת ראה, בשני בפרשת פינחס וביום השבת ובראשי חדשיכם, ההפטרה עניה סוערה, ופסוק ראשון ואחרון מהפטרת ראש חודש.
מוסף של שבת וראש חודש "אתה יצרת".
כאן מבואר שדעת הגרב"צ שליט"א שאין אומרים ברכי נפשי בבוקר יום שבת דר"ח אחר תפילת מוסף, לאפוקי ממש"כ לעיל בשמו.
 
כאן מבואר שדעת הגרב"צ שליט"א שאין אומרים ברכי נפשי בבוקר יום שבת דר"ח אחר תפילת מוסף, לאפוקי ממש"כ לעיל בשמו.
אין מבואר כן בדעתו , אלא שלא דק או נשמט מקולמוסו הטהור ענין זה, שכן כתב מפורש בספרו חודש בציון עמ' רסז (הנ"ל) פרק יא בדין שבת ור"ח. ולחיבת הקודש אעתיק לך תוכ"ד.
ברוב הקהילות נוהגים לומר ברכי נפשי קודם תפילת ערבית גם כאשר חל ר"ח בשב"ק וכן במוצ"ש. ובשחרית יש לאמרו לאחר קדיש תתקבל של תפילת מוסף , ובזה זוכה לברכה והצלחה לכל החודש. ובהערה כ' שכן ראינו לגדולי חכמי הספרדים והמקובלים בירושלים שהיו מקפידים לאמרו, וכן נהגו רבנו אפרים הכהן ראש המקובלים בירושלים אשר מצודתו היתה פרוסה על כל קצווי העולם, ורבנו צדקה חוצין, רבנו יעקב עדס, רבנו ניסים כדורי ראש רבני בבל, רבנו יהודה צדקה, רבנו ב"צ אבא שאול, וכן נהגו כל גדולי התורה בישיבת פורת יוסף מזמן קדמון. ויש בו עילוי גדול לנשמות כשאומרים מזמור זה כמבואר בחמ"י [ח"ב דף יז ע"א] ובזוה"ק [ויחי רכד ע"ב]. ואין חילוק בין ליל שבת או מוצ"ש לימי החול שכן מדוע יגרע חלקם של נפשות הצדיקים בר"ח שחל בשבת ובפרט שמצינו להרש"ש שכ' [נהר שלום לא ע"א] מעלת היום הזה וכן בספר אור החודש [עמ' פ] שיש עליה גדולה המתחילה מתפילת ערבית הלילה ונפשות הנפטרים מצפים לאמירתו ושמחות בו.
וכ"כ הגר"ח פלאג'י [כה"ח לד, יד] וז"ל: ר"ח שחל בשבת יאמר אחר תפילת מוסף המזמור לדוד ברכי נפשי וכו' וכן פסק הרמב"ם [תמידין ומוספין ו, י] שירה של ראש חודש דוחה שירה של שבת. ע"כ.
וכ"כ האבודרהם ז"ל לאמרו.
 
אין מבואר כן בדעתו , אלא שלא דק או נשמט מקולמוסו הטהור ענין זה, שכן כתב מפורש בספרו חודש בציון עמ' רסז (הנ"ל) פרק יא בדין שבת ור"ח. ולחיבת הקודש אעתיק לך תוכ"ד.
ברוב הקהילות נוהגים לומר ברכי נפשי קודם תפילת ערבית גם כאשר חל ר"ח בשב"ק וכן במוצ"ש. ובשחרית יש לאמרו לאחר קדיש תתקבל של תפילת מוסף , ובזה זוכה לברכה והצלחה לכל החודש. ובהערה כ' שכן ראינו לגדולי חכמי הספרדים והמקובלים בירושלים שהיו מקפידים לאמרו, וכן נהגו רבנו אפרים הכהן ראש המקובלים בירושלים אשר מצודתו היתה פרוסה על כל קצווי העולם, ורבנו צדקה חוצין, רבנו יעקב עדס, רבנו ניסים כדורי ראש רבני בבל, רבנו יהודה צדקה, רבנו ב"צ אבא שאול, וכן נהגו כל גדולי התורה בישיבת פורת יוסף מזמן קדמון. ויש בו עילוי גדול לנשמות כשאומרים מזמור זה כמבואר בחמ"י [ח"ב דף יז ע"א] ובזוה"ק [ויחי רכד ע"ב]. ואין חילוק בין ליל שבת או מוצ"ש לימי החול שכן מדוע יגרע חלקם של נפשות הצדיקים בר"ח שחל בשבת ובפרט שמצינו להרש"ש שכ' [נהר שלום לא ע"א] מעלת היום הזה וכן בספר אור החודש [עמ' פ] שיש עליה גדולה המתחילה מתפילת ערבית הלילה ונפשות הנפטרים מצפים לאמירתו ושמחות בו.
וכ"כ הגר"ח פלאג'י [כה"ח לד, יד] וז"ל: ר"ח שחל בשבת יאמר אחר תפילת מוסף המזמור לדוד ברכי נפשי וכו' וכן פסק הרמב"ם [תמידין ומוספין ו, י] שירה של ראש חודש דוחה שירה של שבת. ע"כ.
וכ"כ האבודרהם ז"ל לאמרו.
שאלה לי אליך, מדוע בכל שבת רגילה, לא אומרים אחר מוסף שיר של יום, מזמור שיר ליום השבת?
 
שאלה לי אליך, מדוע בכל שבת רגילה, לא אומרים אחר מוסף שיר של יום, מזמור שיר ליום השבת?
כי כשחכמים (סדר רב עמרם גאון מחזור ויטרי ועוד וכ"ה ברמב"ם טוב"י ועוד) תקנו, תקנו לאמרו מיד אחר ברוך שאמר וזהו שיר של יום. ולא בסוף תפילת מוסף.
 
כי כשחכמים (סדר רב עמרם גאון מחזור ויטרי ועוד וכ"ה ברמב"ם טוב"י ועוד) תקנו, תקנו לאמרו מיד אחר ברוך שאמר וזהו שיר של יום. ולא בסוף תפילת מוסף.
ומדוע בשבת וראש חודש לשיטתך אומרים גם מזמור שיר ליום השבת, וגם ברכי נפשי, והלא ברמב"ם שהבאת לעיל מבואר ששיר של ראש חודש דוחה ומבטל לאמירת שיר של שבת?
 
ומדוע בשבת וראש חודש לשיטתך אומרים גם מזמור שיר ליום השבת, וגם ברכי נפשי, והלא ברמב"ם שהבאת לעיל מבואר ששיר של ראש חודש דוחה ומבטל לאמירת שיר של שבת?
ראשית, זו לא שיטתי. רק הבאתי את דבריו של הרב מוצפי שליט"א.

כנראה שכך התפשט המנהג להוסיף ולא להשמיט את של שבת! (וכמדומני שבאתר הרחיב בזה ואם יתאפשר לי אעלה לכאן.)

גם מה שהבאת מאבודרהם לאומרו לברכי נפשי, אין זה אחר תפילת מוסף, אלא בפסוד"ז דשחרית, עיי"ש
יתכן. שם הביא מהרב כתר שם טוב שמנהג הספרדים שלא לומר ברכי נפשי בר"ח שחל בשבת למרות שהאבודרהם כ' לאמרו (לא הזכיר היכן) משום שבפרק נאמר יצא לעבודתו עדי ערב ולא שייך כן בשבת. אך דחה דבריו שהרי ביום הכיפורים כן תקנו לאמרו בפסד"ז ומאי שנא?
 
חזור
חלק עליון